جاباما
۵۰۹۳۸۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

واکنش بورس تهران به تحولات منطق

اگرچه شاخص‌ بورس‌های دنیا روز گذشته نسبت به تحولات منطقه و حمله هوایی آمریکا به سوریه واکنش منفی نشان دادند، بورس تهران اولین روز کاری هفته را با ۱۰۰واحد رشد در ۵دقیقه اول معاملات شروع کرد.

خبرگزاری مهر: اگرچه شاخص‌ بورس‌های دنیا روز گذشته نسبت به تحولات منطقه و حمله هوایی آمریکا به سوریه واکنش منفی نشان دادند، بورس تهران اولین روز کاری هفته را با ۱۰۰واحد رشد در ۵دقیقه اول معاملات شروع کرد.

ایمان مقدسیان با تحلیل واکنش بورس تهران نسبت به تحولات منطقه و حمل هوایی آمریکا به سوریه گفت: امروز که اولین روز کاری بورس تهران بعد از اتفاقات اخیر منطقه بوده است، بورس تهران شروع مثبتی داشته و در ۵ دقیقه اول معاملات، شاخص ۱۰۰ واحد رشد را تجربه کرد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه همیشه با یک سری تحولات، به صورت پیش‌نگر برخورد می‌کند و اثرات تحولات منفی، گاهی از قبل در قیمتها لحاظ می‌شود؛ البته برخی مواقع نیز هست که بازار یک واکنش با تاخیر را با مسائل دارد؛ اما در مورد اتفاقات منطقه، بازار به یک جمع‌بندی تحلیلی نیاز دارد تا ببینیم به چه اندازه، این اتفاقات به صورت ماندگار، بر روی بازار تاثیر خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار، شروع مثبتی داشته و در نمادهای خودرویی و پالایشگاهی بازار، مثبت است؛ ضمن اینکه در برخی تک نمادها در گروه حمل و نقل و غیره نیز، وضعیت مثبت است و بنابراین در مجموع، شاخص بورس در ۵ دقیقه ابتدای معاملات امروز(شنبه) نیز ۱۰۰ واحد رشد را تجربه کرد، پس بازار فعلا نسبت به وقایعی که پیش آمده، بی‌تفاوتی را در پیش گرفته و شاید روند نسبتا برعکسی را نسبت به سایر بورس‌های دنیا، طی نموده که خلاف انتظارات است.

مقدسیان ادامه داد: اثر منفی این تحولات در روزهای آینده ممکن است در صورتی رخ دهد که تنش‌ها ادامه دار و منجر به این شود که اتفاقاتی رخ دهد که به صورت عملی، تهدیدی برای بورس و مسائل اقتصادی ایران باشد؛ به خصوص اینکه در ماههای اخیر ایران توانسته سطح تولید نفت خود را افزایش داده و البته قیمت هم در بازارهای جهانی بهبود یافته است، بنابراین هر اتفاقی که بخواهد این مساله را تهدید کند، باعث می‌شود که فروش نفت ایران کاهش یابد و درآمدها نیز تقلیل یابد و به صورت عملی، بازار ما نیز واکنش نشان دهد.

وی اظهار داشت: یا حتی اتفاقاتی ممکن است با تحولات منطقه همراه شود که بر اثر آن، جابجایی در قیمت حامل‌های انرژی و فلزات صورت گرفته و قیمت کاهش یابد، بنابراین این اتفاقات، تنها اثر منطقه‌ای ندارد و تاثیر جهانی خود را هم خواهد داشت، بنابراین ممکن است باعث شود که در قیمت فلزات، تغییری به سمت کاهش رخ دهد و همین امر، بر روی بورس تهران نیز اثر بگذارد.

مقدسیان در پاسخ به این سوال که چرا بورس تهران علیرغم کاهش بورس‌های آسیا و آمریکا، امروز را با رشد مثبت و افزایش شاخص آغاز کرده است، نیز گفت: در یک نگاه کلی، همبستگی بین تمام بازارهای مالی در دنیا وجود دارد؛ اما بورس تهران یک ویژگی دارد که کمی مستقل از این بازارها است؛ آن هم از این جهت که سرمایه گذار خارجی کمتر در آن حضور دارد و از سوی دیگر، شرکتهایی که مورد معامله در بورس تهران هستند، در بورس‌های خارجی پذیرش نشده‌اند.

وی ادامه داد: البته به صورت منطقی، این جدایی بورس تهران نسبت به بورس های جهانی مثبت نیست و یک پدیده منفی به شمار می‌رود، چراکه نبود شرکت‌های داخلی در بازارهای جهانی و حضور نداشتن سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران را نمی‌توان به عنوان یک پدیده مثبت تلقی کرد؛ ولی اینکه در برخی روزهایی که بازارهای جهانی و آسیایی نسبت به برخی وقایع، واکنش منفی نشان می‌دهند اما بورس تهران مثبت است؛ به خاطر این است که نگاه بین المللی در این بورس وجود ندارد و نه شرکتهایی که در آن معامله می‌شوند در بورس‌های دنیا پذیرش شده‌اند و نه سرمایه‌گذار خارجی در آن حضور دارند. بنابراین بورس تهران در کوتاه مدت، راه خود را می رود و باید به دنبال اثرات بلندمدت این اتفاقات بود؛ بنابراین اگر تحولات منطقه و حمله‌های نظامی ادامه‌دار باشد، بورس تهران جدای از منطق اقتصادی حرکت نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بورس تهران تافته جدابافته ای است که معلوم نیست به کجا میرود واینده اش چگونه است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج