جاباما
۵۰۹۴۴۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

شناسایی گسل‌های زلزله مشهد در دستور کار

رئیس مرکز تحقیقات راه ومسکن با اعلام شناسایی گسل‌های زلزله شهر مشهد بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، گفت: قرار است ساختمان‌ها با توجه به اقلیم منطقه و به گونه‌ای ساخته شوند تا هدررفت انرژی در آنها در حداقل ممکن و با استانداردهای مناسب باشد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات راه ومسکن با اعلام شناسایی گسل‌های زلزله شهر مشهد بر اساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، گفت: قرار است ساختمان‌ها با توجه به اقلیم منطقه و به گونه‌ای ساخته شوند تا هدررفت انرژی در آنها در حداقل ممکن و با استانداردهای مناسب باشد.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که همراه حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی وارد مشهد شد تا ضمن بازدید از مناطق زلزله زده خراسان رضوی، گزارشی جامع از آن مناطق تهیه و به وزیر راه و شهرسازی ارایه کند، آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان خراسان رضوی را تشریح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: در مجموع به نظر می‌آید ۷۰۰ تا یکهزار واحد مسکونی در روستاهای زلزله‌دیده آسیب دیده‌اند که در برخی از روستاها، میزان خسارات بیشتر است. در کل، منطقه خراسان رضوی از نظر زلزله، جزو مناطق فعال به شمار می‌رود و در این منطقه زلزله‌های مهمی از سال‌ ۱۹۴۵ میلادی تا کنون گزارش شده است و به همین دلیل باید ملاحظات جدی در این زمینه داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ شمسی در تربت‌حیدریه و ۹۰ در نیشابور، زلزله‌های بیش از ۵ و ۶ و ۷ ریشتر در استان رخ داده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در زلزله چند روز گذشته خراسان رضوی یکی از گسل‌های غیرفعال، فعال شد، میزان خسارات را نسبت به بزرگی زلزله، اندک دانست و در بیان دلایل آن به عمق کانون زلزله که ۱۰ تا ۱۵کیلومتر بوده، زمان وقوع زلزله و اینکه زلزله در روستاهای کم‌جمعیت رخ داده و همچنین جنس خاک، اشاره کرد و گفت: زمان وقوع زلزله زمانی بوده که بیشتر مردم روستا در خانه‌های خود بودند که مجموع اینها کمک کرد تا آسیب کمی در زلزله داشته باشیم. بر اساس آمار گزارش شده، یک نفر کشته و تعدادی مصدوم گزارش شده است.

شکرچی‌زاده افزود: دستگاه‌های شتاب‌نگار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز که در منطقه مستقر هستند گزارش شتاب زلزله را گرفته و همانگونه که پیش‌تر نیز گزارش کردیم شتاب ماکزیمم و بیشینه شتاب، حدود ۱۲ صدم شتاب ثقل است که عدد بزرگی نیست.

وی ادامه داد: البته دستگاهی که این شتاب را ثبت کرده، حدود ۳۰ کیلومتری کانون زلزله است که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم بیشترین مقدار شتاب که در روستای «دو قلعه» اتفاق افتاده است حدود ۲۵ صدم شتاب ثقل است. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که همین بزرگی زلزله می‌توانست شتاب بیشتری بدهد که خوشبختانه به دلایل خاص زمین‌شناسی مقدار شتاب در منطقه قابل‌توجه نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه‌ای که با استاندار خراسان رضوی برگزار شد، گفت: جلسه با آقای استاندار در دو زمینه پیش رفت. نخست آنکه بازسازی مناطق زلزله‌زده بر اساس الگوهای بومی محل انجام بشود و این امکان را فراهم کنیم تا شرایط اقلیمی را در این بافت‌ها موردتوجه قرار دهیم و فقط مقاوم‌کردن و بازسازی‌ها در برابر زلزله اقدامی نباشد که در دستور کار قرار می‌گیرد. خوشبختانه این درخواست روستاییان نیز هست.
وی تصریح کرد: قرار است ساختمان‌ها با توجه به اقلیم منطقه و به گونه‌ای دوباره ساخته شود که میزان هدررفت انرژی در آنها در حداقل ممکن و با استاندارهای مناسب باشد. و ما نیز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مورد این امر اعلام آمادگی کردیم تا با بنیاد مسکن برای ساخت مسکن متناسب با اقلیم منطقه کارها را پیش ببریم.

شکرچی زاده با اشاره به آنکه شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) زائران و گردشگران فراوانی دارد، گفت: با این حال کلانشهر مشهد سابقه زلزله‌های بزرگ دارد. بنابراین با توجه به آنکه در سال 95 در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شد گسل‌های شهر مشهد شناسایی شود و محدودیت‌هایی که از نظر ساخت و ساز لازم است توسط شهرداری و استانداری، اعمال شود، پیش بینی کرده‌ایم تا در آیین‌نامه 2800 درباره پهنه‌های گسل اصلی مثل تهران، همه آنها برای مشهد نیز شناسایی و معرفی و این کار در اسرع وقت انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات تاکید کرد: به نظر می‌رسد زلزله جنوب‌شرق مشهد که دیروز اتفاق افتاد، حساسیت مردم و مسئولان را نسبت به مساله زلزله بیشتر کرده است. شاهد بودیم که در شهر مشهد شب گذشته به دلیل پس‌لرزه‌هایی که رخ داد، مردم بیرون از خانه‌ها اقامت کردند. قاعدتا موضوعاتی از این دست می‌تواند کمک کند تا حساسیت زلزله را مجدد برای مردم و مسئولان یادآور شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا مرکز تحقیقات بتواند در فاصله زمانی محدودی با کمک سازمان مدیریت بحران کشور، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پهنه‌های گسل اصلی شهر مشهد را تدقیق، تدوین و همچنین محدودیت‌های ساخت و ساز در استان خراسان‌رضوی را تعیین کند.

شکرچی‌زاده گفت: از آنجاییکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مسئولیت پیگیری مصوبه گسل‌های کلانشهرها و از جمله مشهد را برعهده دارد، پیگیری‌های خود را آغاز کرده و ادامه خواهد داد.

وی افزود: با توجه به وجود دفتر منطقه‌ای مرکز در استان، امیدواریم در فاصله زمانی معقولی اینکار مهم را انجام دهیم تا ضریب ایمنی اهالی شهر مشهد بالا برود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج