۵۰۹۴۶۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

جمنا: رئیسی، شانس بی‌رقیب اجماع است

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گوید: اگر آقای رئیسی بیاید شرایط بهتری نسبت به بقیه نامزدها خواهد داشت؛ چون راحت‌تر می‌شود روی او اجماع کرد.

خبرآنلاین: عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گوید: اگر آقای رئیسی بیاید شرایط بهتری نسبت به بقیه نامزدها خواهد داشت؛ چون راحت‌تر می‌شود روی او اجماع کرد.

«وحدت، وحدت و وحدت» تأکیدی است که جز اعضای جبهه پایداری، همه اصولگرایان آن را با زبانی شیوا، آشکار و واضح بیان می کنند؛ اما موضوع زمانی چالشی می شود که بحث مصداق پیش می‌آید.

نخستین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب پنجشنبه گذشته برگزار شد اما بیشتر از آنکه عامل وحدت شود؛ انتقادهای داخلی را شعله ور کرد. بر این اساس با ابوالقاسم جراره عضو جوان شورای مرکزی جمنا به گفت​‌وگو نشستیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله زمانی زیادی باقی نیست، آيا جبهه مردمی نیروهای انقلاب می‌تواند در این مدت زمانی اندک به اجماع روی یک نامزد برسد؟

انشاءالله این اتفاق مي‌افتد. بالاخره برنامه ریزی و سیاستگذاری بر این منوال قرار دارد که در یک زمان بندی مشخص به یک نتیجه روشن دست پیدا کنیم.

مجمع عمومی سراسری جبهه مردمی نیروهای انقلاب که تشکیل شد، انتظار بود به همگرایی میان اصولگرایان بیانجامد. اما به زعم برخي نتیجه عکس داد و بسترساز واگرایی شد؛ چرا؟

تلاش می شود همگرایی به وجود بیاید. البته در کارهای بزرگ ایرادات و اشکالاتی به چشم می‌خورد اما به هر حال باید با برنامه ریزی منسجم همگرایی مدنظر شکل بگیرد.

بعد از مجمع ملی ۵ اسفند جمنا، آقای میرسلیم انتقاد صریحی را نسبت به اين جمع مطرح کرد و گفت "تا پایان رقابت‌ها به نفع هیچ کاندیدایی کنار نخواهد رفت"، آقای جلیلی که اصلا جبهه مردمی نیروهای انقلاب را تحویل نگرفت، و... همه اينها گوياي نوعي تشتت و واگرایی بود، نظرتان چيست؟

باید اجماعی روی یک نامزد بالاخره شکل بگیرد تا نتیجه نهایی حاصل شود. قطعا در این فضا کسانی که اعلام آمادگی می کنند یا به صحنه می آیند باید آن موضوعات مدنظر اکثریت را لحاظ کنند. چون در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب قرار است روی یک نامزد اجماع شکل بگیرد. قاعدتا نقطه نظرات سازنده ای مطرح می شود که مدنظر خواهد بود. اما عاقبت همه باید نسبت به تصمیم نهایی تمکین کنند. اگر تمکین نکنند، نتیجه ای هم حاصل نخواهد شد.

کسانی که باقی مانده اند آیا تکمین لازم را دارند؟

براساس سازوکاری که تعریف شده باید این اتفاق بیفتد. جمنا که نمی‌تواند مانع حضور افراد شود! جمنا برای این تشکیل شد که یک فضای خوب برای اجماع ایجاد کند. وقتی کسی به سازوکار جبهه مردمی توجه نکند، به طبع در این مجموعه قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر جبهه مردمی نيروهاي انقلاب نمی تواند مانع آن شود که افراد به طور مستقل برود در انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کنند.

به اين ترتيب ممکن است عده‌ای در قالب جبهه مردمی شانس خود را امتحان کنند، اما بعد که دیدند نامزد نهایی لقب نگرفتند، بروند بیرون جمنا شانس خود را محک بزنند!

جبهه مردمی می گوید کسانی که می خواهند از طریق این مکانیزم به انتخابات ریاست جمهوری ورود کنند در خدمت این افراد است. اما افرادی که وارد می شوند اساسنامه، مرامنامه و سازوکار تعریف شده را باید بپذیرند. اگر پذیرفتند کار دنبال می شود اما اگر نپذیرفتند به طبع درون جمنا تعریف نمی شوند. الان همین رویه در حال انجام است. یعنی کسانی که نام آنها اعلام شد اگر پذیرفتند کار با آنها دنبال می شود و اگر کسی نپذیرفت از دایره گزینه ها کنار می رود.

الان چند نفر از آن منتخبان اعلام شده، سازوکار جمنا برای رسیدن به نامزد نهایی را قبول و میثاق نامه را امضا کردند؟

حدود ۶ نفر از افراد قبل از آنکه مجمع ملی تشکیل شود، مکانیزم جمنا را پذیرفتند. اما حالا اگر کسی نپذیرفت هم اجباری نیست. ما نسبت به شرایط موجود منتقدیم و می گوییم باید شرایط موجود تغییر کند. نیل به این مقصود هم از طریق انتخاب نامزد مورد نظر اتفاق می‌افتد. بنابراین تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد.

برخي گمانه‌ها حاکي از آن است که کت نامزد نهایی جمنا براي آقای رئیسی دوخته شده است و همین منجر به گلایه‌هایی شد که وقتی قرار است آقای رئیسی نامزد خروجی مکانیزم تصمیم گیری باشد، چرا چهره‌های دیگر هم دعوت شدند؟

خیر، این طور نیست. شاید اگر آقای رئیسی بیاید شرایط بهتری نسبت به بقیه نامزدهاي اصولگرا داشته باشد؛ چون راحت تر می شود روی او اجماع کرد. اما اینکه آمدن او حتما قطعی است و حتما در انتخابات به عنوان نامزد حضور خواهد داشت، موضوعی است که هنوز مشخص نیست.

البته بهترین شرایط میان منتخبان اعلام شده را آقای رئیسی دارد، این را که نمی توان منکر شد.

این تصمیم را مجمع عمومی می گیرد، اما فضایی که نه فقط در شورای مرکزی بلکه در مجمع عمومی حاکم است، این نتیجه را حاصل می کند که آقای رئیسی می تواند رأی بیشتر را کسب کند.

مدل تیم کاندیدا در قبال آقای رئیسی هم اجرا می‌شود؟ یعنی سایر نامزدهایی که در جمع ۵ منتخب مرحله دوم مجمع عمومی جمنا هستند، در کابینه آقای رئیسی قرار می گیرند؟

بله قطعا همین طور است.

تعامل و همکاری احزاب و تشکل‌های اصولگرا با جمنا به چه صورت خواهد بود؟

تشکل ها و گروه‌های سیاسی منتسب به اصولگرایان جز جبهه پایداری، با جمنا مشغول همکاری هستند.

اما موتلفه می‌گوید جزء جمنا نیست؟

وقتی دبیرکل موتلفه عضو شورای مرکزی جمنا است، مگر می تواند موتلفه بگوید عضو جمنا نیست!

یعنی آقای حبیبی موضع موتلفه را در شورای مرکزی جمنا نمایندگی می‌کند؟

اگر موتلفه جمنا را قبول ندارد، عضویت دبیرکلش در شورای مرکزی جبهه مردمی معنا پیدا نمی کند. این قابل پذیرش نیست که هم عضو شورای مرکزی جمنا باشند و هم جمنا را نپذیرند! بله ممکن است انتقاد صحیحی هم مطرح شود اما اینکه بگویند دبیرکل ما عضو شورای مرکزی جبهه مردمی است اما سازوکار این مجموعه را نمی پذیریم که با منطق همخوانی ندارد.

موضوع دیگر شفافیت هزینه‌های فعالیت انتخاباتی است. در مقابل رسانه‌ها و رقباي انتخاباتي‌تان حاضريد درباره هزينه‌هاي مالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب شفاف سازي کنيد؟

اطلاعات کافی در این زمینه ندارم از رئیس و هیأت رئیسه شورای مرکزی جبهه مردمی بپرسید.

آقای غرضی گفته بود "پشت صحنه جمنا مشخص نیست"، این نقد را وارد می دانید؟

یعنی چه؟

یعنی کسانی که الان روی صحنه به نام جبهه مردمی نیروهای انقلاب در حال نقش آفرینی هستند معلوم نیست در پشت صحنه هم همین ها باشند. آیا چنین نقدی به جمنا وارد است؟

پشت صحنه‌ای نداريم. همین جریانات، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی اصولگرا هستند و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را تشکیل دادند خوب اینها تصمیم گیری می‌کنند و پشت صحنه محسوب می شوند. یعنی غیر از اینها قرار است کس دیگری باشد؟

پس همان ضرب المثل معروفی که می‌گوید "گل پشت و رو ندارد" درباره جمنا هم صدق می‌کند که پشت و روی صحنه ندارد!؟

عرض کردم تمام جریانات سیاسی که دارند تلاش می‌کنند؛ پشت صحنه هم حضور دارند. گروه‌های سیاسی، نمادشان تبلور یافته در شورای مرکزی و هیأت رئیسه و افراد شاخصی است که حضور دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    • بدون نام

      اصلح روحانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج