۵۰۹۶۸۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تحلیل بلومبرگ از کاندیداتوری احتمالی رئیسی

خبرگزاری «بلومبرگ» با اشاره به نامزدی رئیسی در انتخابات برای رویارویی با روحانی، وجود او را چالشی جدی برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور کنونی ایران می‌داند.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری «بلومبرگ» با اشاره به نامزدی رئیسی در انتخابات برای رویارویی با روحانی، وجود او را چالشی جدی برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور کنونی ایران می‌داند.

«روزنو»، می‌نویسد: «ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه نامزدی خود را اعلام کرد. حضور یک حریف قوی در برابر روحانی می‌تواند کار را برای روحانی دشوارتر سازد. «صنم وکیل» پژوهشگر در مؤسسه چتم هاوس می‌گوید: «این یک رقابت بسیار جدی با پیامدهای عظیم برای مردم ایران خواهد بود. مخاطرات بسیار جدی هستند».

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که این تصمیم برای رئیسی و حامیان محافظه‌کارش هم فرصت است و هم تهدید. این خبرگزاری می‌نویسد: «در صورت شکست در انتخابات، رئیسی فرصت نقش‌آفرینی احتمالی در آینده سیاسی ایران را از دست خواهد داد.»

بلومبرگ در ادامه اشاره می‌کند که مقام معظم رهبری در سال گذشته رئیسی ۵۶ ساله را برای مدیریت آستان قدس رضوی منصوب کردند و در این‌باره می‌نویسد: «این مؤسسه کنترل دارایی به ارزش میلیاردها دلار را برعهده دارد و مقدس‌ترین حرم کشور در ایران در شمال شرقی آن کشور محسوب می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری به رئیسی اعتماد دارند. با این حال، رئیسی تا به حال علیرغم برعهده داشتن نقش‌های قضایی و مذهبی، فاقد تجربه و مهارت سیاسی بوده است».

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که روحانی تلاش کرده تا به عادی‌سازی روابط با غرب و تجارت آزاد بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بپردازد. این خبرگزاری ابراز عقیده می‌کند: «در صورتی که او در انتخابات پیش رو بازنده باشد دست نهادهای محافظه‌کار بازتر خواهد شد و ایران را به سوی تخاصم بیشتر با آمریکا و متحدانش سوق می‌دهند. این موضوع می‌تواند موجب هراس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در ایران شود و خطر تحریم بیشتر آمریکا علیه ایران و حتی بروز درگیری نظامی را افزایش دهد.»

به طور خاص دولت روحانی تلاش کرده تا شرکت‌های نفتی بزرگ غربی چون توتال و بریتیش پترولیوم را متقاعد به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی کند. دولت روحانی مدل قراردادی جدیدی را نیز برای جذابیت بیشتر به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرده که با مخالفت شدید محافظه‌کاران مواجه شده است. آشکار است که در صورت شکست روحانی در انتخابات، ایران از اجرای برجام دور خواهد شد».

این خبرگزاری اشاره می‌کند که روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ میلادی توانست به دلیل تفرقه در میان محافظه‌کاران مخالفش پیروز میدان شود. این خبرگزاری اشاره می‌کند که با آگاهی از این موضوع به عنوان علت شکست چهار سال پیش، ۲۵ حزب و جریان اصولگرا اخیرا در نشستی گردهم آمدند تا در نهایت نامزد واحدی را معرفی کنند. این خبرگزاری می‌نویسد: «به نظر می‌رسد آنان هنوز به اجماع نرسیده‌اند و فهرستی پنج نفره را ارائه داده‌اند که رئیسی در صدر آن قرار دارد.»

این خبرگزاری با اشاره به این‌که هنوز مشخص نیست که واقعا روحانی یا رئیسی کدامیک پیروز میدان خواهند بود، اشاره می‌کند که اقتصادانان می‌گویند روحانی در کاهش نرخ تورم به میزان تک‌رقمی از تورم ۳۰ درصدی دوران احمدی‌نژاد کار مهمی انجام داده و سبب خروج اقتصاد ایران از رکود شده است. همچنین، برجام اجازه داد تا تولید نفت ایران به ۳.۸ میلیون بشکه در روز از ۲.۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یابد.

بلومبرگ اما می‌نویسد: «با این حال، اگر اصولگرایان می‌خواهند متحد شوند هنوز هم می‌توانند امیدوار باشند. وضعیت تقویت اقتصاد شکننده است، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی زیادی صورت نگرفته است و نگرانی‌های امنیتی همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید در ایران وجود دارد.».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج