۵۰۹۸۵۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

سئوال مجلس از وزیر خارجه و ارشاد درباره «منا»

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا گفت: درخواست داریم مجلس وارد قضیه بشود و وزیر خارجه و ارشاد در رابطه با پیگیری‌ها و اقداماتشان در خصوص فاجعه منا مورد سوال قرار بگیرند.

خبرگزاری تسنیم: طیبه حسینی عصر امروز در نشست خبری مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا در فرهنگسرای فناوری و رسانه اظهار داشت: شهدای منا پس از شهدای عاشورا مظلوم ترین شهیدان تاریخ از نظر نحوه شهادت هستند و شهادت ۷۰۰۰ شهید در یک روز بسیار دردناک و عجیب است اما متاسفانه در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها بازتاب مناسب نداشته و کوتاهی صورت گرفته و ۷۰۰ شهید ثبت شده است، اما این فاجعه برای خانواده‌ها که عزیزترین‌هایشان را از دست داده‌اند بسیار دردناک و فراموش نشدنی است و باید ابعاد آن دقیق مشخص شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا با اشاره به اینکه فاجعه منا شکستن حرمت و قداست حج بوده است، عنوان کرد: با وجود هتک حرمت به فریضه حج اما هیچ کمیته حقیقت یاب رسمی شکل نگرفته، با اینکه براساس شواهد موجود امکان عمد بودن حادثه زیاد است اما گاهی در داخل کشور نیز در رابطه با عمد بودن حادثه موضع می‌گیرند و این بسیار دردناک است.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای پیگیری فاجعه منا گفت: پس از فاجعه منا از طریق نهادهای مختلف نظیر سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و قوه قضاییه پیگیری های انجام شده است و نامه ای خطاب به سازمان ملل ارسال شد، پزشکان نیز به سازمان بهداشت جهانی نامه نوشتند و مردم نیز به شکل خودجوش فعالیت‌هایی انجام دادند، همچنین وکالت نامه‌ای از خانواده‌ها اخذ شد که به شکل جمعی شکایت صورت بگیرد اما هیچ بازتاب مناسبی تاکنون دریافت نشده است.

حسینی تصریح کرد: امکان شکایت دولت به دولت از عربستان وجود نداشت ولی با این وجود راه شکایت شخصی خانوادهها سد شد و این امر تاخیر جدی برای پیگیری حقوقی ایجاد کرد و توقع خانواده‌ها این بود که روشنگری بین‌المللی درباره تعداد شهدا، توهین به ابدان شهدا توسط آل سعود و قصور در درمان مجروح ها صورت بگیرد اما این اتفاق رخ نداد، همچنین مطالبات خانواده شهدا به صورت مناسب پاسخ داده نشد و بیشترین کم مهری را از دولت مردان خودمان دیدیم و به همین دلیل خانواده ها تصمیم گرفتند به صورت شخصی وارد شوند و نامه ای تنظیم کنند که این نامه به پنج زبان دنیا موجود است.

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا با اشاره به اینکه پیگیری ها تاکنون بازده مناسب نداشته است، خاطرنشان کرد: قصدمان این است سند مکتوب از جنایت‌های آل سعود در تاریخ بماند و یک روزی پاسخگو باشند البته ایران تنها کشوری بود که این فاجعه را پیگیری کرد و شهدا را به ایران برگرداند اما خانواده شهدا نیز ملاحظه امنیت ملی کشور را کردند و از سازمان حج شکایت نکردند اما پاسخ مناسب دریافت نکردیم و مسئولان حاضر نشدند کمی هزینه کنند.

وی با بیان اینکه صبر خانواده شهدای فاجعه منا همیشگی نیست، افزود‌: درخواست داریم مجلس وارد قضیه بشود و وزیر خارجه و ارشاد در رابطه با پیگیری‌ها و اقداماتشان در خصوص فاجعه منا مورد سوال قرار بگیرند، همچنین فاجعه منا مردمی است و ربطی به سیاست ندارد و اگر کوتاهی‌ها نبود ابعاد فاجعه کوتاه تر می‌شد و لازم است جلوی تکرار فاجعه گرفته شود زیرا مقصر اول عربستان است.

حسینی ادامه داد: مطالبات از سازمان حج در زمینه‌های مختلف است و یکی از آنها این است که در مذاکرات فاجعه منا باید اصل باشد و امنیت زائران تضمین شود و توقع جدی داشتیم که هیئت مذاکره کننده درباره این مسائل صحبت کنند اما کوچکترین صحبتی نشده و چون در حال حاضر کنسولگری در عربستان نداریم پیگیری اتفاقات به شدت سخت می‌شود، همچنین دادن سهمیه به خانواده شهدای منا جزو قوانین عربستان است و امتیازی از سمت عربستان گرفته نشده است و پیدا کردن حقیقت ماجرا در عرصه بین‌الملل اولین مطالبه است که این مورد اصلا جدی گرفته نشده است.

سخنگوی مجمع نمایندگان حداکثری شهدای منا با اشاره به اینکه عربستان باید پاسخگوی فاجعه منا باشد گفت: ۴۰۷ خانواده شهید عضو مجمع نمایندگان فاجعه منا هستند و ۳۱ نماینده دارد اگرچه این سازمان به رسمیت شناخته شده اما هنوز ثبت قانونی به عنوان سازمان مردم نهاد نشده است، همچنین مسئولان نباید به بهانه تنش زدایی خانواده شهدا و مطالبات آن ها را نادیده بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه نیازی نیست مجلس به خودش زحمت بده
      یکماه دیگه کلا دولتمردان راخانه نشین خواهیم کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج