۵۰۹۹۵۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نظام سرمايه داري دولتي ناکارآ مد است

ايدئولوژي توسعه اقتصادي از اوايل دهه چهل در ايران شكل گرفت و منجر به تاسيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شد

محمدكاظم فلاح زاده پژوهشگر اقتصادي در قانون نوشت: ايدئولوژي توسعه اقتصادي از اوايل دهه چهل در ايران شكل گرفت و منجر به تاسيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شد و هدف از تشكيل آن، ايجاد سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي و تاسيس صنايع بود كه به مرور زمان، آن صنايع را در طي سال‌هاي پيش‌رو به بخش خصوصي واگذار كند تا از ايجاد سرمايه‌داري دولتي بزرگ جلوگيري شود و به نوعي، اقتصاد دولتي شكل نگيرد كه عامل توسعه‌يافتگي كشور باشد.
عملا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران همراه ديگر نهادهاي دولتي گسترش پيدا كرد و باعث كنار گذاشتن ايدئولوژي نظام سرمايه‌داري دولتي در ايران نشد و بزرگ‌ترين عامل توسعه‌نيافتگي كشور را پديد آورد.

بار ديگر با تاسيس سازمان برنامه كه هدف آن توسعه زيرساخت‌هاي اقتصادي در كشور بود و بايد به ميزان 90 درصد از درآمدهاي نفتي در اختيار اين سازمان قرار مي‌گرفت كه اين تصميم، رويكردي درست و منطقي را پياده‌سازي مي كرد ولي كاملا رعايت نشد و همچنين با افزايش درآمدهاي نفتي و هزينه كردن آن در بودجه‌هاي دولتي، اقتصاد را هرچه بيشتر دولتي كرد و در آخر، منجر به تغيير رويكرد اين سازمان از برنامه به بودجه شد. در صورتي كه درآمدهاي نفتي بايد در كارهاي عمراني و زيربنايي صرف مي‌شد نه در بودجه دولت و نهادهاي دولتي. نتيجه اين اتفاق را در طي سال‌هاي گذشته شاهد بوده‌ايم كه چيزي جز افزايش تورم و ورشكستگي بنگاه‌ها را درپي نداشته است.

با اين تفاصيل، تورم مقررات را هم بايد مانع بزرگي در مسير توسعه دانست كه باعث ايجاد سرمايه‌داري دولتي شده و افزايش هزينه‌هاي اقتصادي را در حوزه كسب و كار به‌وجود خواهد آورد. ازاين رو، آسيب‌هاي تورم مقررات يا عدم اجراي مفاد قانوني، دور زدن مقررات را به‌دنبال داشته و سرمايه‌گذار را به سمت اقتصاد غيررسمي خواهد برد و در آخر، سبب از بين رفتن ارزش قانون و قانون‌مداري خواهد شد كه شامل همان تغيير رويكرد و هزينه كردن درآمدهاي نفتي در بودجه نهادهاي دولتي است و كارهاي عمراني و زيربنايي كشور را به فراموشي خواهد سپرد.

نظريه‌هاي اقتصادي عده‌ايي روشنفكر كه با ايدئولوژي‌هاي غيرسرمايه‌داري و با شعارهايي از قبيل وابسته بودن به سرمايه‌داري غربي و ضد مردمي، در جامعه مصادره به مطلوب كردند، ضديت با بخش خصوصي و عدم ايجاد سرمايه‌داري غيردولتي را در افكار عمومي نهادينه كرد. در نتيجه با چنين فضايي، شاهد آن خواهيم بود كه تمام بنگاه‌هاي اقتصادي و حتي بانك‌ها هم دولتي و شبه‌دولتي باقي بمانند و حتي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي را هم در ايجاد خصوصي‌سازي تحت تاثير قرارداده و به نوعي كشور را به‌جاي بهره‌مند كردن از سطوح دولت توسعه‌دهنده، به دولت مردد تغيير دهند.با راهكارهايي همچون از بين بردن درك نادرست از نظام اقتصادي و همچنين بي‌اعتمادي به بخش خصوصي، مي‌توان از شرايط اقتصادي فعلي خارج شد و با منطق روشن و اقتصاد سرمايه‌داري بخش خصوصي، كشور را به سمت توسعه پايدار سوق داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج