۵۰۹۹۶۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

فعاليت‌هاي انتخاباتي آيات عظام ادامه دارد

جريان هاي سياسي ايران همواره در مسائل مختلف عرصه سياست و جامعه، از بزرگان ديني و مذهبي مدد گرفته و در تعيين راهبردهاي مختلف با آن‌ها هماهنگ بوده اند. برخي از اين رهبران مذهبي و ديني هركدام ديدگاه‌هاي مختلفي داشته و در رقابت‌هاي سياسي مواضع مختص به خود را گرفته اند.

قانون نوشت: جريان هاي سياسي ايران همواره در مسائل مختلف عرصه سياست و جامعه، از بزرگان ديني و مذهبي مدد گرفته و در تعيين راهبردهاي مختلف با آن‌ها هماهنگ بوده اند. برخي از اين رهبران مذهبي و ديني هركدام ديدگاه‌هاي مختلفي داشته و در رقابت‌هاي سياسي مواضع مختص به خود را گرفته اند. اين روند در دهه ۷۰ پررنگ‌تر شد و در زمان دولت اصلاحات، جريان‌هاي اصولگرا بيشتر به اين نوع رهبري سياسي روي آوردند. از آن دوره به اين سوي، تمام جريان‌هايي كه نقشي در فعاليت‌هاي سياسي داشتند با بهره‌گيري از قوه عاقله علماي ديني به فعاليت‌هاي خود رنگ مشروعيت مي‌دادند و با اين روش، مردم به آن‌ها اعتماد بيشتري پيدا مي‌كردند. اعتمادي كه برگرفته از نوع نگاه مردم به روحانيت و علماي ديني و مذهبي بود.

۸۴؛اوج مددكاري روحانيت

اما سال ۸۴ ميزان اين نوع حمايت به اوج خود رسيد و در موفقيت يكي از گزينه‌هاي اين كارزار، روحانيت و برخي علما، نقش چشمگيري داشتند. بعد از روي كار آمدن محمود احمدي نژاد در دولت نهم، اعمال و رويكردهايي كه آن فرد در دستور كار خود قرار داد، سبب شد تا بسياري از شخصيت‌هاي مذهبي كه خود را براي او هزينه كرده بودند، يكي پس از ديگري از اين اقدام رو برگردانده و برخي نيز اعلام برائت كنند. حتي وضع آن مرد در پايان دولت دهم به نوعي شده بود كه حتي دفاتر مراجع از ديدار با او سر باز زده و احمدي نژاد را بايكوت كرده بودند.

تغيير منش علما

اما سال ۹۲ مراجع و علماي ديني به نوعي ديگر وارد ميدان شده و به تشويق مردم به حضور در انتخابات بسنده كرده و برخي از آن‌ها نيز خود را براي رقابت‌هاي خبرگان به مردم عرضه كردند ولي اين حضور به نفع آن‌ها به پايان نرسيد و انتساب‌شان به جريان‌هاي سياسي سبب حذف آن‌ها از ميدان شد. فعاليت‌هاي سياسي- انتخاباتي علما و مراجع چندي پيش نيز با اعلام حمايت از برخي از جريان هاي سياسي آغاز شد. در يكي از اين برنامه‌هاي انتخاباتي، آيت‌ا... نوري همداني در توصيه‌اي به اعضاي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب موسوم به جمنا به آن‌ها گفت كه روي يك گزينه براي موفقيت به اتفاق نظر برسند ولي جريان‌هاي وابسته به محافظه‌كاران اين نوع موضع‌گيري را به حمايت تعبير كرده و در ادامه نيز افراد وابسته به اين جناح سياسي براي ديدار با او به قم سفر كردند.اوايل تاسيس اين جبهه بود كه رييس‌ شوراي مركزي جمنا براي ديدار با اين مرجع جهان تشيع به قم رفت. در این دیدار صمیمی، آیت‌ا... نوری همدانی ضمن ابراز خرسندی از این حرکت مردمی تاکید کرد: نیروهای انقلاب و همه کسانی که دلسوز انقلاب هستند باید با ایثار و تلاش خود همت کنند و بر یک نامزد ریاست جمهوری اجماع و اتفاق نظر کنند. نوری همدانی در ادامه با اشاره به وحدت در عرصه انتخابات، وحدت را عامل موفقیت و تفرقه را موجب شکست دانست و تاکید کرد: دست‌اندرکاران جبهه مردمی بگردند و به فردی برسند که دارای ویژگی‌های نامزد اصلح باشد و همه از او حمایت کنند.قبل از عيد و ۲۴ اسفند سال گذشته نيز اعضاي شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي با نوري همداني ديدار و گفت‌وگو كردند.در این دیدار گزارشی از فعالیت‌ها و اهداف این جبهه ارائه شد و اين مرجع نيز به ارائه نصایح و پیشنهادهايي پرداخت.این دیدار به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. البته قبل از ديدار رييس وشوراي مركزي اين جريان، برخي افراد مانند مهردادبذرپاش نيز به صورت انفرادي به ديدار مراجع رفته بودند و نتيجه حاصل شده بود يا خير،مشخص نشد.

ايست ناگهاني آيت‌ا...

اما نكته قابل توجه، اعلام ناگهاني ايست به ديدارهاي انتخاباتي آيت‌ا... نوري همداني است؛دستوري كه بلافاصله بعد از ملاقات آيت ا... مصباح يزدي با او صورت گرفت. در اطلاعيه دفتر آيت‌ا... آمده بود:«ضمن تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان و با توجه به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و احتمال درخواست برای ملاقات نامزدهای محترم انتخاباتی و یا مرتبطین با این موضوع از مرجع عالیقدر حضرت آیت ا... العظمی حسین نوری همدانی، این دفتر به اطلاع می‌رساند معظم له پیرامون اصل حضور پرشور و همگانی مردم متعهد ایران اسلامی در انتخابات و همچنین بیان شاخص‌های انتخاب اصلح، فرمایش‌هايی در گذشته داشته‌اند که در آینده نیز مورد تاکید قرار خواهند گرفت.ولی این دفتر از پذیرش کلیه شخصیت‌های محترمی که در رابطه با موضوع ملاقات مربوط به انتخابات با معظم له درخواست ملاقات داشته باشند، معذور است».

تصميم بزرگ بعد از ديدار با علامه

اين تصميم در حالي صورت گرفت كه آیت ا... مصباح یزدی عصر روز پنج‌شنبه با حضور در بیت حسین نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.براساس این گزارش، در این دیدار آیت ا... نوری همدانی شخصیت علامه مصباح یزدی را از پشتوانه علمی حوزه های علمیه دانست و خطاب به وی گفت:‌قلم و بیان جنابعالی برای انقلاب، انسان را به یاد مجاهدت مالک اشتر می اندازد. به نظر مي رسد از آن‌جايي كه آيت‌ا... مصباح، سازوكارهاي جمنا را قبول نداشته و هيچ حمايتي از اين جبهه نكرده است و برخي جريان‌هاي نزديك به جبهه مردمي به نوعي برخورد كرده اند كه برخي مراجع، نظرشان به آن‌ها نزديك است، آيت ا... مصباح با درايتي كه در اين سال‌ها از وي در مسائل اين چنيني مشاهده‌كرده ايم، به نوعي از آيت‌ا... نوري همداني خواسته است تا جلوي اين نوع برداشت ها را بگيرد و او نيز با اين اطلاعيه، راه را بر استفاده انتخاباتي برخي از خود بست.

مصادره تمام عيار

اخبار مبني بر كانديدا شدن مستقل ابراهيم رييسي و نيز گمانه‌زني‌ها از اعلام حمايت مصباح يزدي از او مي‌تواند دلايل محكم تري براي مصادره كانديداي جديد جناح راست توسط جرياني حامي افكار علامه مصباح باشد.

كانديدايي كه بهترين گزينه براي رقابت با حسن روحاني يا نماينده جريان رقيب است. بنابراين، انتساب اين شخص به هر جريان وگروهي مي‌تواند اعتبار ويژه‌اي به آن‌ها بدهد و از آنجايي كه تفكر حاكم و نزديك به رييسي، بيشتر با مصباح‌يزدي ، علم‌الهدي و ساير همفكران آن‌ها همخواني دارد، بدون شك تلاش مي‌شود تا گزينه اصلي از دامن آن‌ها به ميدان بيايد تا پشتيبان خوبي بعد از حذف سياسي اين سال‌هاي آن ها باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر روحانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج