۵۰۹۹۷۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

روس ها خود را در تقابل با آمریکا قرار نمی دهند

همچنان گمانه زنی‌ها پیرامون چرایی حمله موشکی سحرگاه جمعه به پایگاه شعیرات در سوریه ادامه دارد

قانون نوشت: همچنان گمانه زنی‌ها پیرامون چرایی حمله موشکی سحرگاه جمعه به پایگاه شعیرات در سوریه ادامه دارد و بسیاری از تحلیلگران، مشغول تجزیه‌و‌تحلیل در مورد چرایی، اهداف و انگیزه‌های دونالد ترامپ از این حمله به سوریه هستند، آنچه به نظر بااهمیت می‌آید صرف‌نظر از چرایی و انگیزه‌های مستتر در پشت این حمله موشکی، پرداختن به تبعات و اثرات آتی آن بر جنگ سوریه و به‌ویژه روابط آمریکا و روسیه است. بعد از حمله موشكي آمريكا به سوريه اخبار متناقض و ضد‌و‌نقيض زيادي منتشر شد. براي جويا‌شدن از آخرين تغيير و تحولات صورت‌گرفته بعد از اين حمله و تاثيرات آن در سياست داخلي كشورمان، به سراغ علي‌اصغر زارعي، جانشين رييس سازمان پدافند غيرعامل ايران رفتيم. مشروح مصاحبه علي اصغر زارعي با «قانون» را در ادامه مي‌خوانيد:

فعاليت‌هايي كه در سطح منطقه رخ داده از‌جمله حمله موشكي آمريكا به سوريه به چه تغيير و تحولاتي در سطح منطقه منجر خواهد شد؟

با‌توجه به انتخاب ترامپ به‌عنوان رييس‌جمهور جديد آمريكا از ژانويه سال گذشته و شعارهاي انتخاباتي كه او در برنامه تبليغاتي‌اش مطرح كرده بود، انتظار مي رفت تغييراتي در سياست خارجي دولت آمريكا و به ويژه در منطقه غرب آسيا را شاهد باشيم. ترامپ بارها با گفتن اينكه در بحث مبارزه با تروريسم با جديت بيشتري كار را دنبال خواهد كرد و با روسيه به‌عنوان رقيب خودش براي مقابله با تروريسم همكاري خواهد داشت و اعلام صريح اين موضوع كه برخي از كشورهاي منطقه بايد دست از حمايت گروه‌هاي تروريستي بردارند توقعي را براي افكار عمومي ايجاد كرده بود.
اما با حضور ترامپ در كاخ سفيد سياست‌هاي متناقض وي با شعارهاي انتخاباتي‌اش مسير حركت وي را به سمت ديگري برد. ترامپ در همه عرصه‌ها سنت‌هاي نهادينه شده آمريكا را دنبال كرد و همكاري‌هاي گسترده با كشورهاي محافظه‌كار و وابسته عرب از جمله رژيم آل‌سعود و برخي ديگر از كشورهاي منطقه را در دستور كار قرار داد. همكاري رو‌به گسترش دولت آمريكا با رژيم جعلي صهيونيستي در مدت‌زمان حضور ترامپ در كاخ سفيد جزو برنامه هايي بود كه در اولويت قرار گرفته و همچنين سياست‌هاي كلان ايالات متحده آمريكا در قبال موضوع عراق، سوريه و يمن به هيچ‌وجه تغيير نكرده و آمريكا سياست‌هاي سنتي خود را دنبال مي‌كند. در‌خصوص اتفاق اخير و حمله موشكي آمريكا به سوريه همان‌گونه‌كه همگان شاهد اين موضوع بودند، اين اتفاق بر‌خلاف توافقات و موازين حقوق بين‌الملل بوده و نقض آشكار آن را در پي داشت.
تجاوز به يك كشور مستقل و عضو سازمان‌ملل‌متحد و نقض امنيت ملي آن با شليك بيش از ۵۰ موشك به يكي از پايگاه‌هاي دولت سوريه براي حمايت تروريست‌ها و باهدف حمايت از گروه‌هاي راديكال در سوريه صورت گرفته است و شعار‌هاي ائتلاف ضد‌تروريسيتي را كه در رسانه ها مطرح مي شد به‌طور كامل منتفي كرده است. در همين ايام ما شاهد ائتلاف جديدي بين روسيه و آمريكا براي حل بحران سوريه در سطح منطقه بوديم كه با اين اقدام يك‌سويه ترامپ مواجه شد. از طرفي در‌حالي‌كه قطعنامه پيشنهادي دولت‌هاي فرانسه، انگليس و آمريكا در شوراي امنيت در حال بررسي بود ترامپ دست به اين حمله متجاوزانه زد. اين موضوع بيانگر اين است كه آمريكا همچنان سياست‌هاي يك‌سويه‌اش را براي تامين منافعش دنبال مي‌كند.
حمله موشكي را مي توان به‌عنوان اولين مداخله نظامي دولت ترامپ در مسائل منطقه تلقي كرد و اين موضوع نوعي چنگ و دندان نشان دادن به كشورهاي مخالف و رقيب سياست‌هاي آمريكا در منطقه تلقي مي‌شود. ترامپ با اين اقدام نظامي كه صورت داد، به نوعي قصد هشدار به كشورهاي مخالف آمريكا در سطح منطقه را داشت و مي‌خواست اعلام كند كه آمريكا در پيگيري اهداف خود جدي است.

جمهوري اسلامي اين تهديد‌ها را تا چه ميزان بايد جدي بگيرد؟

جمهوري‌اسلامي ايران به‌عنوان يكي از قدرتمندترين كشورهاي منطقه و فرامنطقه بدون شك در برابر چنين اقداماتي دچار انفعال و ضعف نخواهد شد. دولت و وزارت خارجه حمله موشكي آمريكا به سوريه را به شدت محكوم كرده و اجازه نخواهد داد سياست‌هاي جنگ افروزانه و ماجراجويي‌هاي دولت آمريكا در منطقه شرايط را براي كشورهاي منطقه بحراني‌تر كند.

آيا اقدامات اين چنيني تاثيري در حضور بيشتر مردم در پاي صندوق هاي راي دارد؟

ملت ايران هميشه نشان داده كه در شرايط بحراني ايستاده‌تر و مقاوم‌تر است و به طور حتم اين‌گونه مداخلات، عزم ملت ما را براي مقابله با دولت متجاوز و متحدان منطقه‌اي آن بيشتر جزم خواهد كرد. حتي اگر آن‌ها بخواهند با اين روش، شرايط را به سمتي ببرند كه ملت ما در معرض تهديد يا يك جنگ ناخواسته قرار گيرد، نمي‌توانند بر اراده‌شان اثر‌ بگذارند. همان‌طور كه در ۳۸سال گذشته اين تهديدها هميشه با جواب عكس رو‌به‌رو شده است. اگر آمريكايي‌ها فكر مي‌كنند مي‌توانند با سياست‌هاي افراطي‌شان جريانات همسوي خود را در منطقه حاكم كنند و با انعطاف در برابر اين‌گونه باج‌خواهي‌ها ما را وادار به تسليم و سازش كنند اين محاسبه غلطي است كه براي چندمين‌بار به اين سياست نخ‌نما شده خودشان متوسل شده‌اند و به طور حتم ملت‌هاي مقاوم منطقه در برابر قلدري و گردن‌كشي دولتمردان كاخ سفيد واكنش جدي‌تر و محكم‌تري را به نمايش خواهند گذاشت. اين اقدامات نمي‌تواند متحدان منطقه‌اي آمريكا را در هيچ يك از كشورهاي منطقه همراه كند و قدرت آن‌ها را افزايش دهد.

پيش‌بيني شما از ادامه‌دار شدن اقدام نظامي آمريكا عليه دولت سوريه چيست؟

همان‌گونه كه كاخ سفيد اعلام كرد، اين اقدام نمي‌تواند ادامه داشته باشد و يك اقدام تبليغاتي و نمايشي بوده است. باتوجه به واكنش‌هاي صورت‌گرفته، ادامه اين مسير براي آمريكا پرهزينه خواهد بود. دولت ترامپ بيش از اين نبايد ماجراجويي كند و اگر اين ماجراجويي‌ها ادامه داشته باشد هزينه‌ها براي دولت آمريكا سنگين‌تر خواهد شد. شما مشاهده كرديد كه پايگاهي كه چند روز پيش مورد حمله موشكي قرار گرفت كارش را امروز دوباره از سر گرفت و به‌طور حتم ملت مقاوم و دولت قانوني سوريه اجازه اين ماجراجويي‌ها را به آمريكايي‌ها و متحدان منطقه‌اي آن‌ها، يعني دولت‌هايي مانند تركيه و رژيم جعلي عربستان نخواهد داد.

در شبكه‌هاي اجتماعي اخباري منتشر شد كه از خاموش بودن سامانه دفاع موشكي در سوريه خبر مي‌داد كه اين اقدام توسط روسيه صورت گرفته است. اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

خبر از كار انداختن سامانه دفاع موشكي سوريه در حد شايعه مطرح است و هيچ منبع رسمي آن را تاييد نكرده است اما بدون شك روس‌ها در برخي موارد نشان داده‌اند كه همكاري‌هايي با دولت آمريكا داشته‌اند و نمي‌توانند قابل اعتماد باشند. ملت ما نيز بدون شك اين مساله را مي‌داند كه روس‌ها در شرايط بحراني و خاص همراهي و همسويي ميان خود با دولت‌هاي بزرگي از جمله ايالات متحده آمريكا را برقرار مي‌كنند؛ اما نبايد فراموش كرد روس‌ها در بحث سوريه سابقه خوبي را از خود به نمايش گذاشته‌اند زيرا منافع سنتي و ديرينه و همين‌طور حياتي را در سوريه دارند و اگر در اين موضوع خللي ايجاد شود خود روس‌ها بيش از ديگران متضرر خواهند شد.

گفته مي‌شد نيروهاي روسيه چند ساعت قبل از حمله موشكي آمريكا، مكاني كه مورد موشك‌باران قرار گرفت را ترك كردند. اين خبر تا چه ميزان مي‌تواند صحت داشته باشد؟

اين مسائل در حد اخبار ضد‌و‌نقيض در رسانه‌ها مطرح است كه آمريكايي‌ها از چند ساعت قبل موضوع حملات موشكي را به اطلاع كشورهاي متحدشان از جمله تركيه و رژيم صهيونيستي رسانده بودند و حتي گروه‌هاي تكفيري فعال در سوريه نيز به زمان حمله واقف بودند. در فيلم‌هايي كه در سطح فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، در زمان حملات موشكي، گروه‌هاي تروريستي و تكفيري در منطقه حضور دارند و با شليك موشك‌ها دست به شادي و پايكوبي مي‌زنند. از همين رو خيلي دور از ذهن است كه مطرح كنيم روس‌ها از زمان و مكان حمله بي‌اطلاع بودند اما روس‌ها حاضر به ريسك نيستند كه خود را در يك تقابل نظامي با آمريكايي‌ها قرار دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگرروسیه مغزخرخورده که باآمریکادرگیربشه..سران کشورمادارندباتناب پوسیده روسیه به چاه می روند..روسیه دنبال منافع خودش است..روسیه گرگیست درلباس میش..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج