۵۱۰۰۱۲
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

ابراهیم رئیسی مثل فلاحیان است

پنجم اسفند ماه ۹۵ بود که نام ابراهیم رئیسی نه به عنوان یکی از مقامات دستگاه قضایی و تولیت آستان قدس رضوی که در قامت کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد.

آفتاب یزد: پنجم اسفند ماه ۹۵ بود که نام ابراهیم رئیسی نه به عنوان یکی از مقامات دستگاه قضایی و تولیت آستان قدس رضوی که در قامت کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. در همان زمان نزدیکان او این کاندیداتوری او را تکذیب و اعلام کردند که رئیسی می‌خواهد در آستان قدس رضوی به خدمت خود ادامه دهد. اما به ۲ ماه نکشید که او از این تصمیم خود عدول نمود و رسانه‌ها‌ی اصولگرا کاندیداتوری اش را قطعی اعلام کردند. حال مشخص نیست مردم ایران بر اساس چه استدلالی، ممکن است نام فردی را بر روی برگه‌ها‌ی رای خود به رشته تحریر درآورند که سخنانش ۲ ماه دوام نداشته است!
به هر روی قرار است در اردیبهشت ماه ۹۶ دو روحانی به مصاف یکدیگر بروند و از زبان‌ها‌یشان به عنوان مناظره بهره برند و با خطابه‌ها‌یشان یکدیگر را هدف گیرند. در یک سوی حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم حضور دارد که کم ترین سابقه اجرایی او باز می‌گردد به دوران ریاستش بر قوه مجریه و در دیگر سوی میدان، ابراهیم رئیسی قرار دارد که تورق کارنامه عملکرد او در طول دوران انقلاب اسلامی از حضور در مناصب مختلف قضایی و امنیتی گواهی می‌دهد و از کار اجرایی در سوابقش کم دیده می‌شود، از همین روی نمی‌توان دریافت که او چه مواضعی درحوزه‌ها‌ی حائز اهمیتی چون سیاست خارجی اتخاذ خواهد کرد.
آیا منش دیپلماتیک احمدی‌نژادی‌ها‌ را پیش خواهد گرفت یا آنکه راه دیپلمات‌ها‌ی حسن روحانی را ادامه خواهد داد؟
ابهام در پاسخگویی به این پرسش و همینطور مسئله اقبال مردم به رئیسی از جمله موضوعاتی بود که باعث شد تا به سراغ محمد کیانوش راد، عضو حزب اتحاد ملت و نماینده مجلس ششم برویم و پاسخ این پرسش‌ها‌ را از او جویا شویم. کیانوش راد بر این باور است که حضور رئیسی منجر به گرم شدن تنور انتخابات می‌شود اما برای اصولگرایان جز به دست آمدن نان سوخته‌ای عایدی نخواهد داشت. متن زیر مشروح گفتگوی آفتاب یزد با این استاد دانشگاه است که در ادامه می‌خوانید:
** آقای دکتر! اگر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی را قطعی شده بدانیم، او نخستین باری که نامش به عنوان کاندیدای جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، این موضوع را به شدت تکذیب و عنوان کرد که می‌خواهد در آستان قدس رضوی خدمت کند اما به ناگاه تصمیم گرفت که در کارزار اردیبهشت‌ماه۹۶ حضور یابد. با توجه به اینکه در کمتر از ۲ماه رئیسی از سخنش عدول کرد،آیا می‌توان به او برای برعهده‌گرفتن ریاست دستگاه اجرایی اعتماد کرد؟
ببینید این اتفاق نشان دهنده بی‌تجربگی ابراهیم رئیسی در عرصه سیاست است. اگر چه ایشان نگفته است که برای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌آیم و به شکل تلویحی و دوسویه نظر خود را اعلان کرده، اما رئیسی از هم‌اکنون باید بداند که سیاست تنها عرصه دوپهلو سخن گفتن نیست. یک وجه دیگر سیاست نیز صراحت در بیان دیدگاه‌هاست. به‌هرحال این که کمتر از ۲ ماه به چه دلایلی تصمیم رئیسی تغییر کرده است را می‌بایستی از شخص
ایشان در صورت حضور قطعی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سوال کرد.
** اگر حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را قطعی بدانیم، با تورق کارنامه ایشان می‌توان دریافت که او تا به حال کار اجرایی نکرده است و در کارنامه‌اش تنها سوابق قضائی دیده می‌شود. آیا چنین شخصیتی می‌تواند نسبت به مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی تصمیمات مناسب اتخاذ کند؟
برداشتی که مردم از آقای رئیسی خواهند داشت، برداشتی است که نسبت به آقای فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات در ذهن داشتند. مضاف بر آنکه آقای فلاحیان تا حدی کار اجرایی از جمله وزارت را در سابقه خود داشت . علاوه بر مردم حتی اصولگرایان باسابقه نیز نسبت به توانایی‌های اجرایی آقای رئیسی تردید جدی دارند و برخی از آنان رئیسی را فاقد ویژگی‌های لازم جهت قرارگرفتن در بالاترین مقام اجرایی کشور می‌دانند. حضور افرادی چون آقای میرسلیم از حزب موتلفه اسلامی چند سر و گردن به لحاظ اجرایی از آقای رئیسی جلوتر است. و این را اصولگرایان معتدل و عاقل به خوبی دریافته‌اند.
افزون بر اینها اصولگرایان یک بار با پدیده‌ای به نام احمدی‌نژاد مواجه بودند که با کمترین کار اجرایی بر کرسی ریاست جمهوری نشست و آنچه را بر سر جریان اصولگرا آورد که امروز اصولگرایان از او تبری می‌جویند. آقای رئیسی نیز در یک فرآیند با مطرح شدن جمنا نامش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری اصولگرایان مطرح شد که مخالفت جویی‌ها‌یش با این سازو کار هم گویای این امر است که جمنا در ابتدای کار، کارکرد اصلی خود را از دست داد. گردانندگان آشکار و پنهان جمنا به دنبال آن بودند تا با آوردن شخصیت‌هایی چون رضایی، قالیباف، جلیلی و میرسلیم و طرح برخی افراد نه چندان مطرح و تاثیرگذار مثل مهرداد بذرپاش،
مرتضی حاجی بابایی و پرویز فتاح زمینه این را فراهم آورند تا با انتخاب نهایی رئیسی، همه این افراد را مجبور نمایند تا به نفع رئیسی کنار روند.
به نظر می‌رسد رضایی و قالیباف از ماهیت چنین برنامه‌ای به خوبی مطلع بودند و پیشاپیش خود را از حضور در لیست کاندیداهای احتمالی با صراحت خارج کردند و آقای جلیلی و میرسلیم که آنها نیز از ماهیت چنین برنامه‌ای مطلع شدند با عدم ورود به جمنا پیشاپیش راه خود را انتخاب کردند. تشکیلات احمدی‌نژاد هم که آنها از ابتدا به مخالفت با جمنا و اصولا تصمیم اصولگرایان اقدام نموده و بقایی را مطرح کردند. در مجموع برای اصولگرایان باسابقه و اصولگرایان معتدل انتخاب رئیسی یک انتخاب همراه با هزینه و ریسک بالا خواهد بود و آنها ترجیح می‌دهند یا بر کاندیدای خویش هم چون جلیلی یا میرسلیم بمانند و یا بخش‌هایی از اصولگرایان هم‌چنان در حمایت از آقای روحانی به آینده اطمینان‌بخش‌تر خود در دولت بیندیشند.
** فکر می‌کنید در نهایت اصولگرایان بر روی رئیسی اجماع کنند؟
ببینید درباره اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را می‌بایست در انتظار حوادث پیش رو و تبلیغات کاندیداها در آینده بود.
آنچه که روشن می‌نماید آن است که در میان طیف اصولگرایان، عقلانیت و مصلحت سنجی و مهم‌تر از آن ساز و کار مورد توافق برای حل اختلافات درون جناحی هنوز به وجود نیامده است و تشکیل جمنا صرفا کاریکاتوری مشابه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود. اینکه اصولگرایان بتوانند از این ظرفیت انعطاف‌پذیری و کناره‌گیری برای کاندیدای واحد اصولگرایان برخوردار باشند یا نه، می‌بایست کمی در انتظار نشست.
** آقای دکتر! به نظر شما آقای رئیسی در حوزه دیپلماسی چه مواضعی را می‌تواند اتخاذ کند؟ آیا همان سیاست‌های احمدی‌نژاد را پیش می‌گیرد یا آنکه دیپلماسی دولت روحانی را ادامه می‌دهد؟
آقای رئیسی جز تکرار یک سری شعارهای کلیشه‌ای در باب سیاست خارجی هیچ چیز نخواهد گفت و اصولا چیزی به شکل تجربی و اجرایی را در کارنامه خویش ندارد که تحلیلگران و یا حتی مردم عادی مطمئن شوند که این سخنان، مبتنی بر یک تجربه اجرایی آقای رئیسی است. آقای رئیسی حتی در این خصوص ضعیف‌تر از جلیلی ظاهر خواهد شد و جز تکرار شعارهای کلی، چیزی برای گفتن نخواهد داشت.
** برخی از اصولگرایان مدعی هستند که اگر ابراهیم رئیسی بیاید، قدرت جذب آراء خاکستری را دارد. نظر شما در این باره چیست؟
باید توجه داشت که شیوه پوپولیستی احمدی‌نژاد اگر برای یک غیرروحانی هم چون رئیس دولت‌های نهم و دهم زشت باشد، برای یک روحانی مطلوب نخواهد بود و مردم به خوبی نسبت به شعارهای اینچنینی واکنش نشان خواهند داد. آمدن آقای رئیسی تنور انتخابات را گرم‌تر خواهد کرد. اما گرم شدن تنور انتخابات احتمالا جز نان سوخته برای اصولگرایان عایدی نخواهد داشت.
** آقای دکتر! به نظرتان حضور سعید جلیلی در رینگ انتخابات ۹۶ منجر به شکسته شدن آراء ابراهیم رئیسی می‌شود؟
به هر حال شکی نیست که افزایش تعداد اصولگرایان، به همان میزان در کاهش آراء هرکدام از جناح‌ها تاثیر دارد اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد تفاوت کاندیداهای زیاد در جبهه اصولگرایان و جبهه اصلاح طلبان است.
بدون تردید حضور میرسلیم و جلیلی در کنار رئیسی آراء آنها را متفرق خواهد کرد اما حضور برخی از کاندیداهای بعضا مدعی اصلاح‌طلبی به دلیل بی‌اثر بودن آنها، تاثیر معناداری در کاهش آراء آقای روحانی نخواهد داشت. این را باید درنظر داشت که اصلاح‌طلبان استخوان‌دار و اصلاح‌طلبانی که به خرد جمعی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعتماد دارند، بدون حساب و کتاب و به شیوه‌ای خودسرانه وارد عرصه انتخابات نخواهند شد. در سال ۸۴ اشتباه تاکتیکی در میان اصلاح‌طلبان و هم چنین عدم پذیرش شیوه‌ای برای دستیابی به کاندیدایی واحد در میان اعضاء این جناح سیاسی باعث شکست اصلاح‌طلبان گردید.
اگرچه در انتخابات ۸۴ نیز عوامل دیگر در رقم خوردن شرایط بی‌تاثیر نبودند. اما امروز اصلاح‌طلبان صاحب‌نامی در کنار آقای روحانی به عرصه انتخابات وارد نخواهند شد. فلذا برخی افراد که یا با برنامه حساب شده وارد عرصه انتخابات شده یا با توهم داشتن رای قابل قبول و یا عرصه‌ای برای مطرح نمودن خویش پای در ره انتخابات گذاشته‌اند، ممکن است در انتخابات با برچسب اصلاح طلبی و یا اعتدال گرایی وارد شوند اما حضور چنین افرادی اهمیت بسزایی در جبهه اصلاح‌طلبان ندارد. ولی بدون تردید تعدد کاندیداها در جبهه اصولگرایان می‌تواند به کاهش رای آقای رئیسی کمک کند.
** آقای دکتر! ملت ایران چه قدر آقای رئیسی را می‌شناسند و میزان اقبال او در پیشگاه مردم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
واقعیت این است که مردم شناخت چندانی از آقای رئیسی ندارند. اما خب تبلیغات و اقداماتی که در این خصوص صورت می‌گیرد و سازمان رایی که اصولگرایان حامی آقای رئیسی دارند در معرفی ایشان به مردم موثر واقع خواهد بود و باید دید که نهایتا چه نوع رویکردی به آقای رئیسی خواهند داشت.
** آقای دکتر! به نظرتان آیا دوئلی تمام عیار بین رئیسی و روحانی شکل خواهد گرفت؟
ببینید؛ بدون تردید در صورت حضور آقای رئیسی (بدون آنکه قصد شبیه سازی آقای ناطق‌نوری را با آقای رئیسی داشته باشم) باید گفت به لحاظ کارکردی، حضور آقای رئیسی انتخابات را به شدت دوقطبی خواهد کرد، عملا انتخابات دوقطبی خواهد شد. دو قطبی شدن انتخابات شرایط را برای به میدان کشاندن آراء خاکستری بیشتر خواهد کرد و حضور آراء خاکستری در مجموع به دلیل میل اکثریت مردم ایران به توسعه و پیشرفت، به نفع آقای روحانی تمام خواهد شد. و می‌توان تا حدی پیش‌بینی کرد که رای آقای روحانی احتمالا بیش از دوره قبل نیز خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی 4 ساله به مردم دروغ میگه .اون موقع میگی سیاست دو پهلو نیست .حیا کنید

    • بدون نام

      بزک نمیر بهار میاد
      خمبزه با خیار میاد

    • متار

      "رای آقای روحانی احتمالا بیش از دوره قبل نیز خواهد شد" واقعا باید برای این کارشناسان تاسف خورد که چقدر از بطن جامعه دور هستند.

    • بدون نام

      سلام، الحمدلله ترس سراپای برخی ها را فرا گرفته است. خدایا سپاس

    • بدون نام

      این چرندیات فقط زیبنده خود روزنامه است .تادیروزتوپخانه تهمت وفحاشیها وناکارآمدیها سمت قالیباف بوده.حالاکه خیالشون ازنیومدن قالیباف راحت شده ومشخص شده رئیسی واردانتخابات میشه اقدام به تخریب ناجوانمردانه ابشون گرفتن
      ایشون ازعدول ازصحبت دوماهه پیش آبت الله رییسی انتقادمیکنه اماازوعده های پوچ ودروغین روحانی صحبتی نمیاره ضمنا اصولگراها رابه اصولگرایان عاقل و...تقسبم کرده که این لقب فقط زیبنده ذهن متوهم خودشونه برای تنویرافکارایشون ودیگردوستانی که مثل ایشون فکرمیکنند گوشه ای ازوعده های دروغین شیخ روحانی رالیست کردم امیدوارم خودشونوبه خواب نزنند
      وعده دادن یارانه خریدکالاعلاوه بدیارانه نقدی
      نبستن روزنامه های منتقد
      بازگرداندن عزت به پاسمورتها
      حل مشکلات درصدروز
      ...............
      التماس تفکر

    • بدون نام

      چرا دار و دسته روحانی به وحشت افتادند که، رییسی می خواهد در انتخابات شرکت کنه، حالا که. آقای روحانی سابقه اجرایی داره توی این چهار سال چه گلی به سر مردم زده ، بسه دیگه، اینقدر حرفهای صدمن یک غاز نزنید

    • ریحانه

      دقیقا فردای بعد اعلام کاندیداتوری آقای رئیسی در ظاهر آقای روحانی به وضوح میشد یأس و ترس رو احساس کرد کاملا مشخصه حسابی جا خوردند و ترسیدند.فعلا روی سابقه اجرایی مانور میدن!انگار که مسئولان قضا رو از یک کشور دیگه آوردند ایران!

    • بدون نام

      رییسی نیا خراب میشی.درود بر اصلاحات

    • سیاوش

      آیا بنظر شما شیخ دکتر روحانی پوپولیست نیست ؟؟!
      روحانی که دست احمدی نژاد رو در پوپولیستی بودن از پشت بست ! یه عوام فریب به تمام معنا ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج