۵۱۰۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

گفتمان رئیسی کدام است؟

باور من این است که تصمیم پنجشنبه جمنا مبنی بر معرفی ۵ نفر به عنوان نامزد انتخاب ریاست جمهوری دوازدهم، هم برای فضای سیاسی و انتخاباتی کشور، هم برای جریان اصولگرا و هم برای روحانی و اصلاح طلبان یک رویداد مهم و مثبت به شمار می‌آید.

حسن رسولی در آفتاب یزد نوشت: باور من این است که تصمیم پنجشنبه جمنا مبنی بر معرفی ۵ نفر به عنوان نامزد انتخاب ریاست جمهوری دوازدهم، هم برای فضای سیاسی و انتخاباتی کشور، هم برای جریان اصولگرا و هم برای روحانی و اصلاح طلبان یک رویداد مهم و مثبت به شمار می‌آید.
ورود آقای رئیسی به عرصه انتخابات باعث می‌شود صحنه انتخابات از تحرک و پویایی، رقابت و شور و نشاط انتخاباتی برخوردار باشد؛ موضوعی که باعث افزایش مشارکت مردم خواهد شد و با برگزاری چنین انتخاباتی، استحکام نظام جمهوری اسلامی نیز تقویت می‌شود.
در سال ۹۲ و همین طور ۹۴ تمامی تلاش‌های صورت گرفته‌ اصولگرایان در جهت تقویت انسجام و یکپارچگی شکست خورد؛ بدین رو اقدام روز پنجشنبه اصولگرایان فصل جدیدی در جهت آزمایش حرکت متحد جناح اصولگرا در رویدادهای مهم سیاسی و انتخاباتی در سطح ملی است. باید دید انسجام بر سر آقای رئیسی تا چه حد پایدار خواهد ماند . حضور رئیسی برای آقای روحانی نیز پیامد مثبت دارد و آن اینکه سازمان رای دکتر روحانی با مواجهه با شرایطی چالشی‌تر و دشوارتر با تحرک بیشتر و دقت بالاتر خود را آماده می کند، بنابراین اصل اجماع اصولگرایان بر آقای رئیسی اقدام مثبتی است. به شخصه یکی از موانع مردمسالاری در ایران را گسترش کمی احزاب و فقدان دو یا سه سازمان فراگیر و کارآمد می‌دانم. می‌توان امیدوار بود که با تشکیل شورای عالی سیاستگذاران از یک سو و جبهه مردمی نیروهای انقلاب از سوی دیگر ، بستری فراهم شده تا دو سه جبهه فراگیر در بین اصولگرایان و اصلاح طلبان شکل بگیرد .
ما از آقای رئیسی و حضور یکپارچه اصولگرایان در انتخابات استقبال می‌کنیم تا از این طریق معادلات سیاسی کشور و ظرفیت‌های آن شفاف‌تر شود.
از سویی با توجه به پیام مثبتی که آیت‌ا... مصباح (به عنوان قوی‌ترین پشتوانه سعید جلیلی در سال‌های گذشته )نسبت به ورود آقای رئیسی داده است تیم انتخاباتی آقای جلیلی دیگر به دنبال ورود جداگانه به انتخابات نیست و در صورتی که تصمیم به این حضور بگیرد مطمئنا جلیلی با استقبال اصولگرایان مواجه نخواهد شد . در این شرایط حلقه آقای احمدی‌نژاد به مراتب گسترده‌تر از حلقه آقای جلیلی است و نظرسنجی‌ها نیز چنین می‌گوید.
بنابراین حضور سعید جلیلی به طور مستقل چندان نمی‌تواند سبد رای آقای رئیسی را بشکند
اما در مورد آقای رئیسی نیز باید چند نکته را اضافه کنم. یک جریان سیاسی برای ورود موفقیت آمیز در یک پروژه ملی در سطح ملی که انتخابات ریاست جمهوری یکی از پله‌های این پروژه‌های ملی است باید دارای 3 ظرفیت موثر و کارآمد باشد، در وهله اول؛ دارای نظریه دکترین یا اصطلاحا گفتمان پیش برنده جریان سیاسی باشد ، هر چه قدر این گفتمان جامع‌تر، مانع‌تر و مجاب کننده‌تر باشد، از قابلیت نفوذ بیشتری در بین افکار لایه‌های مختلف جامعه برخوردار است. گفتمان کارآمد موتور تئوریک پیش برنده پروژه انتخاباتی هر جریان سیاسی است.
مولفه دوم موردنیاز پیشینه و کارنامه عملکردی قابل استناد یک جریان سیاسی است. کارنامه‌ای که در صحنه واقعی در گذشته به صورت جز به جز تکمیل گردیده و در سطح افکار عمومی با یک قضاوت پیشاپیش روبه‌روست.
و سومین مولفه وجود سازمان و تشکیلات انسجام بخش و نامزد مقبول و رای آور است اما آقای رئیسی در مولفه اول و دوم با مشکلات و نارسایی‌های جدی روبه‌رو است. ما هیچ گفتمان مشخصی از آقای رئیسی نشنیدیم که نهادینه شده باشد . گفتمان نهادینه شده اصولگرا همان گفتمان دو دوره احمدی‌نژاد و سه دوره مجالس اصولگرا بوده است. گفتمانی که در قضاوت افکار عمومی اکنون به آقای رئیسی نسبت داده می‌شود .از طرفی هر چند آقای رئیسی از سن 20 سالگی تا به امروز در سطوح حقوقی و قضائی رشد داشته اما ایشان قرار است راهبری قوه مجریه را برعهده بگیرند !درحالی که حتی یک روز هم در این قوه تجربه اجرایی ندارند بنابراین رئیسی کارنامه مجاب کننده‌ای از نظر اجرایی برای ریاست جمهوری نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای پرفسور روحانی که تجربه داشت چه گلی به سر ملت زد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج