۵۱۰۰۵۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پایان اوپک نزدیک است

کارشناسان بر این باورند که اگر اعضای اوپک مجدد با یکدیگر متعهد نشوند،این کارتل نفتی با شکست رو به رو خواهند شد.

خبرآنلاین: کارشناسان بر این باورند که اگر اعضای اوپک مجدد با یکدیگر متعهد نشوند،این کارتل نفتی با شکست رو به رو خواهند شد.

اوپک بیش از عمر متوسط یک کارتل دارد؛کارتلی که حالا گفته می شود به شکست نزدیک شده است. در سالهای گذشته شکست ها و ضربه هایی که از بحران قیمت نفت به این کارتل وارد شده از محبوبیت آن کاسته و قدرتش را کم کرده است با این حال این گروه همچنان تلاش می کند که فرو نپاشد و استقامت کند. اکنون این سناریو مطرح است که برای موفقیت اوپک لازم است توافق اعضای اوپک که منجر به کاهش تولید نفت شد،یکبار دیگر تکرار شود تا آینده این کارتل را مشخص کند.

کارتل چیست؟

کارتلی گروهی است که تولید همفکر دارند. به طور جمعی برای هدف افزایش منافع و سود شان اقدام می کنند. مانند استفاده از محدود کردن عرضه، تغییر قیمت و یا از بین بردن رقابت با استفاده از راه های غیرقانونی. به طور میانگین عمر کارتل ها بیت ۳.۷ سال الی ۷.۵ سال بود است. در دو دهه گذشته کارتل ها توانستند قیمت ها را به اندازه میانگین ۲۵ درصد تحت تاثیر قرار دهند.

تاریخ موفقیت اوپک برای افزایش قیمت نفت

از آغاز شکل گیری کارتل اوپک،کشورهای عضو توانسته اند با تصمیم هایی که در این گروه گرفته اند، به افزایش قیمت نفت کمک کنند؛ هرچند که رفتار اوپک بیشتر به طور مستقیم به نفع اعضای خود اوپک بوده است.

اگرچه تحریم نفت به دلایل سیاسی در سال ۱۹۷۳ ، اوپک توانست از طریق کاهش تولید، قیمت نفت را از ۳ دلار در ۱۹۷۳ به ۱۲ دلار در ۱۹۷۴ برساند،اما در سال ۱۹۷۹ بحران انرژی زاییده افکار اوپک نبود. جنگ میان ایران و عراق تولید نفت را کاهش داد به طوری که حدود ۱۲ ماه قیمت نفت افزایش پیدا کرد تا دوباره این موضوع به نفع اعضا شود.

اوپک برای بحران نفتی امروزه چه کار کرد؟

اوپک همانند سایر کارتل ها، از دو استراتژی برای افزایش قیمت نفت در بازار استفاده می کند؛ البته هر دو استراتژی برای این کارتل ناموفق بوده است.

در ۲۰۱۴، عربستان سعودی رهبر بالفعل اوپک، تلاش کرد برای خفه کردن رقیب خود تولید خود را در رقابت با نفت شیل امریکا کاهش ندهد.در نتیجه قیمت نفت به کمترین میزان خود در فوریه ۲۰۱۶ بشکه ای ۲۷ دلار رسید. این کاهش قیمت، موجب ورشکستگی شرکت های نفتی آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۵ شد.

تولید نفت آمریکا نیز به اندازه ۸۸۳ هزار بشکه در روز پس از بیشترین تولیدی که در آوریل ۲۰۱۵ ۹.۷ میلیون بشکه داشت، در آگوست ۲۰۱۶ کاهش یافت. به همین ترتیب قیمت نفت به پایین تر از آنچه که اعضای اوپک پیش بینی می کردند، رسید. در همین حال بسیاری از تولیدکننده شیل نفتی با استفاده از تکنولوژی های جدید تولید می کردند.

هنگامی که استراتژی که در خصوص شیل نفتی آمریکا شکست خورد، اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر جلسه ای برگزار کردند و در رابطه با کاهش تولید گفت و گو کردند. با توجه به کاهش تولیدی که اتفاق افتاده بود، قیمت نفت به ۵۳ دلار رسید و انتظار نفت ۶۰ دلاری که اعضای اوپک انتظار داشتند، محقق نشد.

این روزها بازار انتظار دارد که قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار برسد.اما در عین حال تولید نفت شیل آمریکا در حال افزایش است. به همین دلیل اوپک دنبال راهکاری تازه است. اوپک در حال حاضر بازار را به نفت شیل امریکا باخته است و به همین دلیل دیگر تصمیم های اوپک تاثیری بر قیمت نفت نمی تواند بگذارد.

عربستان سعودی که رهبر اوپک بوده ،هم نقش خود را از دست داده است. حتی حالا که تولید این کشور کاهش یافته، بقیه اعضا به این موضوع توجه ویژه ای نمی کنند و تاثیرگذاری عربستان هم در اوپک رنگ باخته است.

کارشناسان می گویند، اگر اعضای اوپک دوباره متعهد نشوند و با یکدیگر همکاری نکنند، این کارتل به پایان خود نزدیک خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج