۵۱۰۱۶۰
۱ نظر
۵۰۲۱
۱ نظر
۵۰۲۱
پ

طنز؛ استوری و لایو می‌گیرم پس هستم

بعضی چیزها هست که خود سازنده هم نمی‌داند برای چه تولید کرده است! از آن‌طرف، آن‌قدر آن چیزها بدون توجیه هست که مردم هم نمی‌دانند برای چی از آن استفاده می‌کنند! مثل همین استوری و لایو اینستاگرام.

احسان بهرام غفاری در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

بعضی چیزها هست که خود سازنده هم نمی‌داند برای چه تولید کرده است! از آن‌طرف، آن‌قدر آن چیزها بدون توجیه هست که مردم هم نمی‌دانند برای چی از آن استفاده می‌کنند! مثل همین استوری و لایو اینستاگرام. نه خود سازنده‌اش می‌داند کاربردش چیست، نه مصرف‌کنندگانش.
طرف صبح از خواب پا می‌شود، دست و روی نشسته اولین کاری که می‌کند، دکمه ضبط استوری را می‌زند و از لامپ آویزان از سقف اتاقش فیلم برای دوستانش می‌گیرد. کمی خوش ذوق هم باشد یک شعر از نیما یوشیج یا رسول یونان هم پای آن می‌گذارد. بعد از دیدن هفت دقیقه لامپ آویزان از سقف و خواندن یک بیت درباره ققنوس، تصویر عوض می‌شود و ما یک بسته دستمال کاغذی که سه چهارم کادر را گرفته می‌بینیم و در آن یک اپسیلون باقیمانده، خیابان‌های شهر را؛ یعنی این بار موبایل روی داشبورد منتقل شده و رسیدن به مقصد صاحب موبایل را باید هضم اضافی کنیم.
جذابیت این بخش به موسیقی‌‌ای است که زیر تصویر خیابان‌ها پخش می‌شود، یعنی چنان درونیات صاحب گوشی را برای ما عیان می‌کند که فروید روی کاناپه‌اش نمی‌تواند بکند. همان شخصی که برای ما دايم در فضای مجازی از هگل و کانت سخنرانی می‌کند و بی‌مایگی و کم‌مایگی و عدم مطالعه ملت آریایی را مسخره می‌کند و به باد انتقاد می‌گیرد، بدون اینکه حواسش باشد که ما موسیقی درون ماشینش را می‌توانیم بشنویم برای ما استوری ضبط می‌کند و اگر بدانید آن زیر شماعی‌زاده چه می‌خواند و چه آتشی می‌سوزاند.
سپس تصویر عوض شده و سه چهارم کادر این‌بار اختصاص به یک لیوان چای پیدا می‌کند که از گوشه آن یک کیبورد هم معلوم است، یعنی ایهاالناس من الان در محل کارم، مشغول کارم. هفت دقیقه که استکان چای مشاهده شد یا ما با انگشتی آن‌را رد کردیم، تصویری دوباره از خیابان‌ها دیده می‌شود که یک موسیقی خالي روی آن پخش شده و این بار اشعاری از حافظ،‌ اثیرالدین اخسیکتی و سهیل محمودی به‌سرعت از روی آن رد می‌شود. اگر صاحب گوشی کمی ذوق داشته باشد، تعداد متنابهی شکلک عجق‌وجق را هم که از کارهای اندی وارهول و مارک شاگال تقلید شده برای ما روی استوری یا لایوش حک می‌کند که ما به‌عنوان مخاطب، اغنای بیش از اندازه شویم.

مورد دوم کسانی هستند که از این ابزار بی‌مصرف اینستاگرام، باغ‌وحش از خودشان می‌سازند، یعنی طرف خودش است، اما گوش خرگوشی دارد یا دماغ خوکی. بعد تندتند چشمک هم می‌زند که بامزه‌تر به نظر برسد، یعنی اگر یک لحظه خود سازنده این امکان جدید که اشرف مخلوقات را به‌سان سگ و گربه می‌کند، بداند چه کرده و چه ساخته نمی‌داند، به جدم اگر مصرف‌کنندگانش هم بدانند برای چه خود را شبیه دزد دریایی و پری دریایی می‌کنند، باز هم نمی‌دانند. خلاصه که عزیزان من، گیرم یکی پنالتی با مغزش زد، شما چرا شیرجه می‌روید؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار زیبا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج