۵۱۰۴۶
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا نمایشگاه کتاب خلوت است؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیست و ششمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران خلوتی نمایشگاه و فروش نداشتن ناشران است.

خبرآنلاین: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیست و ششمین نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران خلوتی نمایشگاه و فروش نداشتن ناشران است.

نمایشگاه امسال، آخرین نمایشگاهی است که دولت دهم برگزار می‌کند. دولتی که وزیر ارشادش از روز نخست سیدمحمد حسینی بود. رییس نمایشگاه امسال علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی است که از سال گذشته به جای بهمن دری معاون سابق بر صندلی معاونت فرهنگی نشسته است. نمایشگاه کتاب در طول ۲۶ دوره برگزاری‌اش بیشترین ناشر شرکت‌کننده را در سال ۹۰ داشته است.

نمایشگاه امسال به روال چند سال پیش در محل مصلا برگزار می‌شود، نمایشگاهی که بخش بین‌الملل آن به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی انتقال یافته است. امسال وزیر ارشاد در نشست خبری‌ نمایشگاه اعلام کرد تمام پروژه‌های عمرانی به علت مشکلات اقتصادی متوقف شده است و با این حساب محلی که قرار بود نمایشگاه در آن ساخته شود، فعلا پروژه‌ای بر زمین مانده است.

در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب ۲هزار و ۲۴۵ ناشر داخلی و یک هزارو ۶۰۰ ناشر خارجی از ۷۷ کشور جهان حضور دارند، قرار بود که هند مهمان ویژه نمایشگاه امسال باشد اما این اتفاق نیفتاد و به رغم نامه‌نگاری‌هایی که به گفته علی اسماعیلی سرپرست معاون فرهنگی صورت گرفته بود، این کشور به نمایشگاه نیامد.

نمایشگاه کتاب امسال هم مانند چند سال گذشته با حضور احمدی‌نژاد افتتاح شد، مراسمی که در بخش بین‌الملل نمایشگاه برگزار شد و احمدی‌نژاد با یک ساعت و ۱۰ دقیقه تاخیر به مراسم آمد و سخنرانی کرد.

اما یکی از مسایلی که هر سال در نمایشگاه مطرح می‌شود، حضور نیافتن بعضی از ناشران است که دلیل آن تخلف آن‌ها عنوان می‌شود، امسال نیز چند ناشر نتوانسته‌اند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند، تعدادی از ناشران هم خودشان نخواسته‌اند به نمایشگاه بیایند. ناشرانی چون چشمه، تیمورزاده، روشنگران و روزنه از جمله ناشرانی هستند که هر کدام بنا به دلایلی در نمایشگاه حاضر نیستند.

عرضه کتاب در نمایشگاه شرایطی دارد که هر سال ضوابط آن‌ها تکرار می‌شود، مثلا کتاب‌هایی حق شرکت در نمایشگاه را دارند که مربوط به دو سال اخیر باشد، و اگر کتابی برای سال‌های قبل باشد اجازه ارایه در نمایشگاه را ندارد و در صورت ارایه جمع‌آوری خواهد شد. اما در این میان هر سال کتاب‌هایی هم عرضه می‌شوند هر چند این ضابطه سال چاپ را رعایت کرده‌اند اما جمع‌آوری می‌شوند، دو کتاب «حریم سلطان» و «عشق ممنوع» دو کتابی هستند که در نمایشگاه کتاب امسال ارایه شدند، وزیر ارشاد درباره این دو کتاب گفت که باید آن‌ها را جمع‌آوری کنند. اما مجید حمیدزاده مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی نمایشگاه نظری خلاف نظر وزیر ارشاد را داشت.

از تمام این حرف‌ها که بگذریم مهم‌ترین مساله‌ای که نمایشگاه امسال با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کسادی و خلوتی آن است. بسیاری از ناشران در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفتند که وضعیت فروش‌شان نسبت به سال گذشته بسیار پایین آمده است، آن‌ها متفق‌القول بر این باور بودند که گرانی کاغذ و که باعث بالا رفتن قیمت کتاب شده است از یک سو و وضعیت اقتصادی مردم از سوی دیگر باعث شده که مردم نتوانند کتاب بخرند. بسیاری از آن‌ها دل‌شان را به فروش نمایشگاه خوش کرده بودند اما این اتفاق نیفتاده است.

بعد از انتشار گزارش کسادی نمایشگاه و گلایه ناشران از فروش در نمایشگاه امسال، تعدادی از کاربران خبرآنلاین به صورت کامنت نظرات خود را بیان کردند. بعضی از کاربران نیز به وضعیت بد اقتصادی اشاره کرده بودند که پولی برای خرید کتاب نمی‌ماند و از سوی دیگر بعضی نیز کیفیت پایین کتاب‌هایی که ارایه می‌شود و تنوع نداشتن آثار را دلیل نخریدن کتاب و خلوت بودن نمایشگاه عنوان کرده بودند.

مسوولان نمایشگاه کتاب هر سال نمایشگاه ما را با جاهای مختلف دنیا قیاس می‌کنند و آن را یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب منطقه می‌دانند، به کتابخوانی ملت‌مان مباهات می‌ورزند، آمار سرانه مطالعه را شاهدی برای حرف‌هایشان می‌آورند، اما سوال این‌جاست که با وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت کتاب آیا همچنان می‌توان به بالا رفتن سرانه مطالعه در ایران چشم امید داشت؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به همه ابن حرفها، این رو هم اضافه کنید که یکی از مهمترین دلایل این "تنوع نداشتن"، اینه که در شرایط حاضر تقریبا کسی به اون صورت رغبتی برای خرید کتاب نداره. تنها خریداران کتاب زنان خانه داری هستند که در فاصله های خالی بین کارهای خانه و در ساعت های زندگی ملال آور روزمره ترجیح میدهند زمان رو با کتاب خواندن سپری کنند، و این قشر هم بیشتر طرفدار رمان های بازاری و به اصطلاح "عشقی" هستند.یعنی نه کیفیت مطالب و نه کیفیت کاغذ و نشر در این میان مهم نیست. که این "کیفیت" هم به هر حال هزینه خودش رو داره. الان اکثر ناشران بیشتر طرفدار ژانر"رمان" هستند. آن هم رمان های به اصطلاح خانگی و خانوادگی که همیشه خریدار و خواننده خودش رو داره. مثل ترانه های سخیف رادیو پیامی (با اصطلاح بسیار غلط" پاپ" که امروزه مد شده) که اون هم همیشه شنونده خودش رو داره. این رو من که با چند نویسنده و ناشر در ارتباط هستم به وضوح میبینم. به هر حال ناشر هم باید از فروش رفتن کتابش مطمئن باشه. نمیتوان منکر شد که ادبیات و موسیقی و تئاترو سینمای هنری در همه جای دنیا مهجور هستند و گسترش و به قول ما اینجاییها" اشاعه" شون نیازمند شرایط فرهنگی و به خصوص شرایط اقتصادی خاصی است. الان چه تعداد از مردم ما میتونند 30-40 هزار تومان بابت یک جلد کتاب بپردازند؟ چندین سال پیش که دولت سوبسید کتاب و نشر رو برداشت قیمت کاغذ از 8 تومان به 32 تومان رسید. یعنی 4 برابر. و این شوک بزرگی برای جامعه کتابخوان بود. حالا سوال اینجاست که این مبلغ صرف چه کار مهمتری شد؟ وانگهی زمانی که برای خرید کاغذ، فاکتوری میدن که تنها تا 45 دقیقه ارزش داره و بعد از 45 دقیقه همه چیز با نرخ جدید محاسبه میشه، اصلا برای چه کسی صرف میکنه که خودش رو درگیر کار نشر کنه؟

    • ناشناس

      چرا نداره!

      مردم صورتشونو با سیلی سرخ میکنن
      چطور انتظار دارید کتاب بخرن
      اکثر این آدمایی هم که میرن نمایشگاه برای کتاب نمیرن نیتشون چیز دیگس

      پاسخ ها

      • کامران

        احسنت..گل گفتی!

      • بدون نام

        بد بین

    • بدون نام

      مشکل اینجاست که به طور کلی فرهنگ کتابخوانی در کشور ما پایین است و امسال هم به علت گرانی وضع بدتر شده است.

    • mohamaad

      با این وضعیت بد اقتصادی مردم ترجیح می دهند به جای کتاب نون برای خانوادشون بیارن تا شکمشون رو سیر بکنند

    • بدون نام

      با این مشکلات اقتصادی و این انگیزه پایین بخصوص در قشر دانشجو به دلایل بیکاری و بی پولی وهزارویک مشکل دیگه انتظار بیش از این نمیره
      مردم پول واسه نون شبشونم ندارن چه برسد به کتاب
      خدا بخیر کنه

    • dalton

      كتاب يا نان؟

    • نیما

      مشکل اقتصادی .و تفاوت شهرها با تهران.
      برا اومدن به تهران کلی باید خرج کنیم ناشرین تو نمایشگاه های شهر های دیگه هم شرکت کنید تا ملت برا تهران اومدن پولاشونو تو راه تموم نکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج