۵۱۰۹۶۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

زمزمه فروپاشی جمنا

روزنامه ابتکار از اعلام نامزدی مستقل ابراهیم رئیسی و سازوکار وحدت اصولگرایان به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: در شرایطی که هنوز چند روزی از اعلام نظر نهایی مجمع «جمنا» در مورد کاندیداهای این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نگذشته است، به نظر می‌رسد که «جمنا»یی‌ها که برای وحدت اصولگرایی دور هم جمع شدند، خود دچار تفرقه و تشتت شده‌اند.

روزنامه ابتکار از اعلام نامزدی مستقل ابراهیم رئیسی و سازوکار وحدت اصولگرایان به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: در شرایطی که هنوز چند روزی از اعلام نظر نهایی مجمع «جمنا» در مورد کاندیداهای این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نگذشته است، به نظر می‌رسد که «جمنا»یی‌ها که برای وحدت اصولگرایی دور هم جمع شدند، خود دچار تفرقه و تشتت شده‌اند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نشست مجمع عمومی خود در روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۷ فروردین سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح را به عنوان کاندیداهای نهایی انتخاب کرد. در این میان با توجه به اعلام عدم حضور قالیباف و فتاح در انتخابات و سابقه رد صلاحیت زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و البته شانس پایین بذرپاش برای رای‌آوری، به نظر می‌رسید که تمام امید «جمنا»یی ‌ها به سید ابراهیم رئیسی باشد که تا همان روز پنجشنبه، کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ معلوم نبود. رئیسی که خود در مجمع جمنا حاضر نشد، از یک سو با استعفا از هیئت نظارت بر انتخابات و از سوی دیگر با گسیل داشتن شهردار مشهد به عنوان نماینده خود به مجمع عمومی جمنا، کاندیداتوری خود را تایید کرد.

در شرایطی که گفته می‌شد کاندیداهای جمنا همگی مرامنامه این تشکل را امضا کرده و با وفاداری و الزام به آن پا به عرصه انتخابات می‌گذارند، بیانیه دیروز رئیسی برای ورود به عرصه انتخابات نشان از آن داشت که وی به طور مستقل در صحنه رقابت‌های انتخاباتی حاضر می‌شود.

* وقتی رئیسی «فارغ از گروه‌ بندی‌ های سیاسی» می‌آید

سید ابراهیم رئیسی در بیانیه انتخاباتی خود که بسیاری در واکنش، ایرادهای ویراستی فراوانی به آن گرفته‌اند، با تایید کاندیداتوری خود در انتخابات پیش رو اشاره کرده است: «این حضور با توکل به خدا و توسل به حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (روحی فداه) فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و صرفاً با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوءاستفاده از مقدسات و بیت‌المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود. و معتقدم مردم صاحبان حقیقی سرنوشت کشور و انقلابشان هستند و آنانند که به واسطه فرصت دادن برای خدمت، بر مسئولان منت دارند». وی در حالی در بیانیه خود به عدم سوءاستفاده از مقدسات اشاره دارد که خود را با عنوان «خادم امام هشتم(ع)» اشاره به سمت تولیت آستان قدس رضوی خوانده و نوشته است: «ابراز محبت اقشار مختلف مردم گروه‌های مختلف سیاسی و جبهه انقلاب اسلامی به «این خادم امام هشتم (ع)» نویدبخش امکان ایجاد انسجام و همدلی حداکثری میان تمامی علاقمندان به سرافرازی ایران و دلدادگان به آرمان‌های انقلاب اسلامی امام و شهدا برای تشکیل دولت جدیدی است که وضع کنونی را به نفع مردم و آینده درخشان ایران اسلامی تغییر دهد».

رئیسی در ابتدای بیانیه خود نیز تاکید کرده است: «در حالی چهارمین دهه عمر نظام اسلامی‌مان سپری می‌شود که با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوارکننده، همچنان دردهای مزمن ساختاری و سنت‌های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است. مردم می‌پرسند با وجود این همه منابع سرشار و سرزمین پرنعمت، استعدادهای متراکم انسانی و رهنمودهای روشن رهبر عزیز انقلاب، چرا وضع کشور چنین است و چرا ظرفیت مجموعه‌های داخلی به جای هم‌افزایی برای حل مسائل کشور، صرف خنثی‌سازی یکدیگر و رقابت‌های تخریبی می‌شود؟ آیا نمی‌توان قفل رکود و بیکاری و انسداد در کسب و کار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را گشود؟!».

سید ابراهیم رئیسی که در رزومه ‌اش مجموعه‌ ای از سمت ‌های قضایی دیده می‌شود، به «بیش از دو دهه تجربه مدیریتی» خود «در سطح کلان» اشاره می‌کند و با پشتوانه خواندن این تجربه می‌نویسد: «همچنین تعامل و نظارت و ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف یافته‌ام و عمیقاً معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی بازگشت تحرک، نشاط و رونق به زندگی مردم وجود دارد». وی افزوده است: «ایران اسلامی بن‌بست ندارد و کلید واقعی حل مشکلات حضور و اراده همه ما مردم برای تحول جدی در مدیریت اجرایی کشور است و گام اول در ایجاد این تغییر، تشکیل دولتی توانمند و آگاه است که برای خدمت به مردم و بازگرداندن کرامت به آنان و مبارزه با تبعیض فقر و فساد شب از روز نشناسد». رئیسی که پیشتر با توجه به تازه بودن حکمش برای تولیت آستان قدس رضوی از سوی رهبر انقلاب اسلامی، در مورد کاندیداتوری ابراز بی‌علاقگی کرده بود، در بیانیه خود نوشته است: «با آنکه اکنون بیش از یک سال است ماموریت خدمت به مستضعفان و محرومان، زائران و مجاوران آستان قدس رضوی را وجهه همت خود قرار داده و این توفیق عظیم را غیرقابل قیاس با هر مقام مادی و معنوی دیگر می‌دانم، اما ملاحظه رنج‌ها و گلایه‌مندی ‌های مردم و دعوت وسیع اقشار مختلف و نخبگان از این خادم خود برای حضور در عرصه انتخابات، راه هر گونه عافیت‌طلبی و ترجیح علایق شخصی را به روی اینجانب بسته است. اکنون با شناخت دقیق از ظرفیت‌های عظیم انسانی و مدیریتی کشور و در پی دعوت‌های پرشمار و محبت‌آمیز علما گرانقدر، اقشار مختلف مردم و نخبگان و جوانان دلسوز، مسئولیت دینی، ملی و انقلابی خود را حضور در این صحنه یافته‌ام. هر چند تاکنون و طی سه دهه گذشته هیچ عزمی برای دستیابی به قدرت نداشته‌ام».

وی در پایان بیانیه خود نوشته است: «نجات کشور از بحران‌های پیش‌رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم، صرفاً با ایجاد تحول در مدیریت اجرایی، بکارگیری مدیران امین و قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه که ان‌شاءالله آن را در فرصت گفت‌وگوهای پیش‌رو با شما ارائه خواهم داد، ممکن خواهد بود».

* حاجی‌بابایی و نیکزاد، جایگزین رئیسی و فتاح

بیانیه سید ابراهیم رئیسی و اعلام حضور مستقل از جریان‌های سیاسی باعث شد که عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که خود در لیست کاندیداهای اولیه جمنا حضور داشت، اما نتوانست در مجمع این جریان رای کافی را برای حضور در جمع کاندیداهای نهایی اخذ کند، در پیامی خطاب به شورای مرکزی جمنا، گفت که با توجه به صراحت رئیسی در زمینه مرزبندی با جمنا و تکذیب حضور پرویز فتاح در انتخابات، حاجی بابایی و نیکزاد را جایگزین این دو نفر کنند. در متن این نامه آمده است: «ضمن استقبال از اعلام آمادگی حجت ‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی، امیدوارم حضور ایشان باعث گرمی و رونق انتخابات ریاست جمهوری شود. همانگونه که در متن بیانیه ایشان آمده فارغ بودن از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج، مورد تاکید قرار گرفته که در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، صراحت دارد.

از باب تقویت این جبهه و پیرو سخنانم در جلسه مجمع عمومی ۹۶.۱.۱۷، از شما انتظار دارم، ضمن احترام به اعلام استقلال ایشان و همچنین موضع قبلی‌شان و تمکین نسبت به آن، بر اساس آیین‌نامه ‌ی صریح خود که موردپیمان همه اعضا بوده است در این خصوص تصمیم‌گیری نمایید. پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی که با صراحت مورد تکذیب و اعتراض ایشان قرار گرفته، دونفر بعدی یعنی آقایان حاجی بابایی و نیکزاد را جایگزین نمایید. قاعدتاً باید از آقای دکتر زاهدی و نفر بعدی ایشان هم به طریق مقتضی عذرخواهی شود». باید یادآور شد که ضرغامی در جمع ۱۰ کاندیدایی که در مجمع عمومی روز پنجشنبه جمنا درباره حضور آن‌ها رای‌گیری شد، هشتم شد و حال با پیشنهاد حضور نفرات ششم و هفتم این فهرست برای جایگزینی با فتاح و رئیسی، در صورت پایداری قالیباف بر بیانیه عدم کاندیداتوری‌اش، می‌تواند به عنوان یکی از ۵ کاندیدای نهایی جمنا در انتخابات ثبت‌نام کند.

* همه زمزمه‌ های تفرقه اصولگرایان

با این حال بروز تفرقه و تشتت در جمنا مختص به نتایج بیانیه سید ابراهیم رئیسی نیست. پیشتر سعید جلیلی نیز سازوکار جمنا برای وحدت اصولگرایان را نپذیرفته بود و به گفته نزدیکان وی، درباره حضور یا عدم حضورش مستقل از جمنا تصمیم‌گیری می‌کند. سید مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه که در لیست ۱۴ کاندیدای ابتدایی جمنا حضور داشت، با حذف شدن در مجمع اخیر این جریان اعلام کرده است که در انتخابات حضور خواهد داشت. دبیراجرایی حزب موتلفه اسلامی در این باره تاکید کرد: «سید مصطفی میرسلیم تا پایان انتخابات در صحنه می‌ماند». محمدعلی امانی، دبیراجرایی حزب موتلفه اسلامی ضمن تاکید بر حضور میرسلیم تا پایان انتخابات در صحنه از رسانه‌ها خواست مواضع کاندیدای حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری را فقط از کانال شخصی او جویا شوند.

امانی خاطرنشان کرد: «سید مصطفی میرسلیم تا پایان انتخابات در صحنه حضور دارد و این موضوع در روزهای آینده اثبات خواهد شد». محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز دیروز در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به نتیجه اجلاس جبهه مردمی نیروهای انقلاب و موضع موتلفه برای روند فعالیت انتخاباتی خود گفت: «ما مواضع حزب موتلفه اسلامی و ضرورت ائتلاف بین اصولگرایان و رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست‌جمهوری را بارها اعلام کرده‌ایم و معتقدیم نامزد حزب موتلفه اسلامی واجد شرایط لازم در این مورد است».

اصولگرایان در حالی با چنین چالشی مواجه هستند که یاران محمود احمدی‌نژاد نیز با خاستگاه اصولگرایی، پشت کاندیداتوری حمیدرضا بقایی در انتخابات حاضر شده‌اند و می‌توانند آرای این جریان را دچار ریزش جدی کنند. نشانه نارضایتی اصولگرایان از کاندیداتوری نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد را می‌توان در عدم پرداختن رسانه‌های اصولگرا به اخبار مربوط به کاندیداتوری بقایی مشاهده کرد.

این در حالی است که اسفندیار رحیم مشایی، یار نزدیک احمدی ‌نژاد، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که در صورت تغییر شرایط انتخاباتی، ممکن است شخص احمدی‌نژاد به طور مستقیم و به عنوان کاندیدا در انتخابات حاضر شود. گفتنی است که احمدی‌نژاد پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در استجازه و مشورت با رهبر انقلاب، از سوی ایشان برای حضور در انتخابات منع شده است و در انتخابات پیش رو از هیچ کاندیدا و جریانی حتی نزدیکان خود حمایت نمی‌کند. در نهایت، علاوه بر همه این شرایط، باید به یاد آورد که بسیاری از چهره‌های اصولگرا در انتخابات مجلس دهم، با نپذیرفتن سازوکار وحدت اصولگرایی در آن زمان، خارج از لیست واحد اصولگرایان اقدام به کاندیداتوری در انتخابات کردند که همین موضوع احتمال تکرار این روند در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را افزایش می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر حسن روحانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج