جاباما
۵۱۱۸۳۸
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

«جمنا» در پیج و تاب!

این روزها یکی از اخباری که به صورت دائم در خروجی رسانه‌ها قرار می گیرد، فعالیت و حواشی جبهه مردمی انقلاب است که در چند روز اخیر از حواشی کوچک عبور کرده است تبدیل به اختلافات عمیق شده است. تا حدی که پایداری‌ها عدم ائتلاف را قطعی کردند و موتلفه‌ای ها هم اعلام کردند در صورت عدم توافق میر سلیم تا پایان انتخابات حضور خواهد داشت.

فرارو: این روزها یکی از اخباری که به صورت دائم در خروجی رسانه‌ها قرار می گیرد، فعالیت و حواشی جبهه مردمی انقلاب است که در چند روز اخیر از حواشی کوچک عبور کرده است تبدیل به اختلافات عمیق شده است. تا حدی که پایداری‌ها عدم ائتلاف را قطعی کردند و موتلفه‌ای ها هم اعلام کردند در صورت عدم توافق میر سلیم تا پایان انتخابات حضور خواهد داشت.

از روز گذشته جریان اصولگرا به نوعی وارد برهه جدیدی در ایام انتخابات شد و آغازگر آن ابراهیم رئیسی بود. مردی که اصولگرایان تاکید دارند می تواند در انتخابات آن ها را پیروز کند و بیشترین رای در انتخابات داخلی جمنا به دست آورده بود.

او با انتشار بیانیه ای علی رغم اصرار اصولگرایان که او به عنوان کاندیدای جمنا در انتخابات حاضر شود، اعلام کرد که قصد دارد فارغ از جریان‌های سیاسی در انتخابات حاضر شود. بعد از آن این بیانیه با واکنش رئیس اسبق صدا و سیما مواجه شد که در پیشنهاد داده بود نیکزاد را جایگزین رئیسی کنند.

همین دو مسئله کافی بود که جمنا سریعا دست به کار شود با توجیه بیانیه رئیسی مدعی شود که او با هماهنگی جمنا این بیاینه را داده به معنی خروج از جمنا نیست. در همین گیر و دار جبهه پایداری نیز بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد به هیچ عنوان قصد ندارد با جمنا ائتلاف کند و به نوعی تکلیف همه را روشن کرد.

در کنار همه اینها حمیدرضا ترقی هم اظهارات مهمی را در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری مطرح کرد. وی به صراحت گفت اگر با جمنا به توافق نرسیم، مصطفی میرسلیم به نفع کسی انصراف نخواهد داد. گویا اختلافات میان موتلفه که از ماه قبل علنی شده بود، عمیق‌تر شده است و موتلفه‌ای ها به دنبال امتیازاتی هستند که تا امروز جمنا از دادن آنها امتناع کرده است.

به هرحال حالا بعد از تمام تلاش‌ها و رایزنی‌های مختلف اصولگرایان، این جریان نه تنها به اتحاد دست پیدا نکرده بلکه دچار مشکلات جدیدتر و عمیق‌تری هم شده است.

کاندیداهای جمنا نسخه دیگری از احمدی نژاد هستند

در همین خصوص عبدالله ناصری عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با فرارو گفت: اتفاقات اخیر در جمنا نشان می دهد که آن گروه از اصولگرایان که مخالف آقای روحانی و دولت یازدهم هستند، باوجود تلاش‌ها و هزینه‌های بسیار نتوانسته اند به یک اتحاد و انسجام دست پیدا کنند و همچنان دچار تشتت آرا هستند. البته این صرفا درباره آقای رئیسی صدق نمی کند. اگر دقت کنید در روند انتخاب کاندیدا، مشابه آن برای آقای فتاح رخ داد. از طرف دیگر موضع گیری اخیر آقای ضرغامی هم نشان می دهد که صرفا مشکلات جمنا با کاندیداها نیست و تعدد آنها بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که با وجود همه این برنامه ها و تلاش‌ها، شرایط اصولگرایان به نسبت سال ۹۲ بهتر نشده است. تازه در آن دوران امثال مرحوم مهدوی کنی و عسکراولادی در قید حیات بودند تلاش می کردند اصولگرایان را منسجم نگه دارند. حالا آنها این افراد را ندارند صرفا برخی چهره‌های متوسط این جریان میدان داری میکنند. با این حال من فکر می کنم در نهایت این افراد به یک کاندیدای واحد برسند.

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: با اینحال باید در نظر داشت که عقلای این جریان از آقای روحانی حمایت می کنند و مردم هم طی این سال‌ها نشان داده‌اند که به دنبال آن هستند که در بخش‌های اجرایی افراد و جریان‌هایی حضور داشته باشند که علاوه بر میانه‌روی به دنبال ارتباط با دنیا باشند و برای حل مشکلات کشور راه حل و برنامه داشته باشند. خصوصیاتی که در جریان جمنا دیده نمی شود.

ناصری در ادامه با اشاره به لیست کاندیداهای جمنا گفت: به نظر من افرادی که در لیست کاندیداهای نهایی جمنا قرار دارند صرفا نسخه دیگر از محمود احمدی نژاد هستند و هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند. ضمن اینکه آنها باید بدانند که با حمله و تخریب غیرمنصفانه دولت نمی توانند برای خود رای جمع کنند.

وی ادامه داد: من احتمال می دهم این اصولگرایان به خوبی می دانند که آقای روحانی برای دور دوم هم رئیس جمهور خواهد بود. اما معتقدند که با تنوع و تعدد کاندیداها در انتخابات حاضر شوند تا دیدگاه‌های خود را بیان کنند و به نوعی تبلیغ جریان متبوع خود را انجام دهند تا زمینه را برای بازگشت به مجلس در سال ۹۸ آماده کنند.

او همچنین درباره کاندیدای پوششی اصلاح طلبان گفت: نامزد پوششی مسئله‎ای نیست که بتواند اتحاد و انسجام میان اصلاح‌طلبان را از بین ببرد یا تضعیف کند. ما در جلساتمان درباره این مسئله صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدم که تصمیم‌گیری در این باره را بر عهده آقای روحانی بگذاریم. اگر ایشان تصمیم گرفتند که فردی یا افرادی را در کنار خود داشته باشند، ما هم اقدام می کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: آقای روحانی از شخصیت‌هایی هستند که از ابتدای انقلاب تا امروز در سمت‌های مختلف اجرایی از جمله مجلس، شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات هسته ای و حالا هم رئیس جمهور، حضور داشته اند بنابراین قطعا فرد توانمندی هستند و توانایی مناظره ایشان هم در دوره قبل مشاهده کردیم. لذا جای نگرانی نیست. البته به شرط اینکه اتاق فکر اصلاح طلبان و اعتدالیون برای ایشان خوراک اطلاعاتی آماده کنند. علاوه بر این پیروزی آقای روحانی به دو فاکتور مهم هم مرتبط است. اول اینکه ایشان در ایام انتخابات به وضوح شرایط کشور طی سال‌ها ۸۴ تا ۹۲ را برای مردم ترسیم کنند. دوم اینکه اگر وعده‌ای داده بودند که نتوانستند به آن عمل کنند صادقانه آن را مطرح کنند.

ناصری در پایان با اشاره به کاندیداتوری رئیسی گفت: زمانی که حضور ایشان در انتخابات قطعی شد من هم بسیار تعجب کردم. زیرا فردی که تا یک سال پیش تنها سابقه‌اش حضور در قوه قضائیه بود و هیچ پست و تجربه اجرایی ندارد، بر چه مبنایی انتظار پیروزی در انتخابات را دارد. البته ما از دوقطبی شدن انتخابات استقبال می کنیم ولی من گمان نمی کنم که آقای رئیسی تا پایان انتخابات حضور داشته باشند.

انتخاب رئیسی ناشیانه نبود

همچنین رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با فرارو با بیان اینکه اتفاقات اخیر جمنا دور از انتظار نبود گفت: ما از قبل پیش‌بینی می کردیم که جریان اصولگرای تلاش بسیاری برای ایجاد اتحاد و انسجام انجام دهد اما مطمئن بویدم که در این مسیر موفق نخواهد بود. زیرا این جریان مشخصا به سه دسته تقسیم می‌شود. دسته اول اصولگرایان سنتی هستند. دسته دوم تندروها مانند جبهه پایداری هستند و هواداران محمود احمدی نژاد گروه سوم را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: در این سه شاخه شاید؛ تاکید می کنم شاید احمدی نژادی‌ها بتوانند با پایداری‌ها ائتلاف کنند اما قطعا با اصولگرایان سنتی کنار نخواهند آمد. در میان دسته اول و دوم هم احتمال ائتلاف وجود دارد اما باید در نظر داشت که دسته اول از دو گروه تشکیل شده است. یک گروه مخالفان دولت هستند و گروه دیگر حامیان آقای روحانی. بنابراین پایدار‌ها می توانند با گروه اول ائتلاف کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بنابراین دو گروه اول تصمیم گرفتند با یکدیگر ائتلافی را تشکیل دهند. این دعوت‌ها و اعلام کاندیداها هم برای همین صورت گرفت. اما همه اینها یعنی اعلام کاندیداتوری، انصراف به نفع دیگری و... صرفا یک بازی سیاسی است. زیرا واقعیت این است که اصولگرایان نشان داده اند که تمایل و اعتقادی به دموکراسی و رای گیری ندارند.

منتجب نیا تاکید کرد: هر آنچه که تا امروز خروجی جمنا بوده است، در پشت پرده انجام شده است و به نظر من پشت صحنه اراده‌ای وجود دارد قصد دارد آقای رئیسی را معرفی کند تا جمعی از مردم که با اصولگرایان رابطه‌ای ندارند را به صحنه بیاورد و آرای آنها را جذب کنند. البته منظورم آرای خاکستری نیست. زیرا این آرا همیشه به سمت اصلاح‌طلبان بوده و در شرایط بحرانی وارد میدان می شوند. بیشتر منظور من افراد طبقات کم درآمد، روستایی‌ها و... است. متاسفانه این روزها اخباری شنیده می‌شود که اصولگرایان با توزیع آرد و امکانات و... در تلاش هستند که این افراد را جذب کنند. البته من امیدوارم که این اخبار صحت نداشته باشد اما به هرحال این اخبار از مناطق محروم به گوش می رسد.

این فعال سیاسی ادامه داد: حضور رئیسی در انتخابات به اراده و خواست یک جریان خاص است و این جریان اهمیتی به توانایی یا صلاحیت رئیسی در سمت ریاست جمهوری، نمی دهد و صرفا به دنبال جذب همان گروه‌هایی که به آنها اشاره کردم هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من خودم طرفدار روحانی ام
      ولی در مورد رییسی اشتباه نکنید قطعا افراد و شهرهای مذهبی از روی چهره هم شده به او رای میدن
      این رو حتما در نظر داشته باشید تا غافلگیر نشید.

    • محمد

      فکر کنم اشتباه به اطلاع شما رساندند، بحث کمک به زلزله زدگان خراسان رضوی که از طرف دولت هیچ حمایت آشکاری نشدند، کار هر انسان عاقل است، ربطی به اصلاح طلب بودن و اصول گرایی ندارد.... کسی که به شما خبر داده در کمک به زلزله زدگان هم سیاسی نگاه می کند......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج