۵۱۲۰۳۷
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

سخنی دوستانه با مهران مدیری

احمد شیرزاد در روزنامه «آفتاب یزد» نوشته است: «اصولاً هنرمندانی که کار طنز می‌کنند و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای مردم تدارک می‌بینند را نباید وارد موضع‌گیری‌های سیاسی کرد و به آنها برچسب چسباند.

احمد شیرزاد در روزنامه «آفتاب یزد» نوشته است: «اصولاً هنرمندانی که کار طنز می‌کنند و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای مردم تدارک می‌بینند را نباید وارد موضع‌گیری‌های سیاسی کرد و به آنها برچسب چسباند.
ما می‌توانیم دوستانه از آقای مدیری خواهش کنیم که مروت و جوانمردی را حفظ کنند و یادشان باشد که سخنانشان به هر حال در بین مردم نفوذ دارد. این نکته را باید به یاد داشت که خیلی خوب می‌توان تخریب کرد ولی ساختن سخت است به‌ویژه اینکه هنرمند طنز قدرت تخریبی گسترده‌ای دارد.»

در باب سخنان مهران مدیری در برنامه اخیرش که منتقدان خود را قلم فروش خوانده و گفته است: «الان کسی باور نمی‌کند حرفی بزنید ولی در تیم کسی نباشید. به اشتباه یا کمبودی اشاره کنید ولی از جایی خط نگرفته باشید و سریع می‌گویند معلوم نیست چقدر گرفته که اینها را می‌گوید! ‌بس‌که همه قلم‌هایشان را فروخته‌اند باورشان نمی‌شود کسی از روی مصلحت، دلسوزی و بدون خودفروشی حرف بزند» لازم است نکاتی را بیان کنم.

فکر می‌کنم موارد این‌چنینی را نباید خیلی سیاسی کرد به این خاطر که اگر چه حرف‌های هنرمندان نفوذ دارد و آنها مخاطبین خودشان را دارند ولی انتظار اینکه بخواهیم تحلیل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی درستی از آنها بشنویم را نداریم. به نظرم اگر کسی قرار است به هنرمندان در این زمینه‌ها پاسخ دهد ، بهتر است که از صنف خودشان باشد. معمولا هنرمندان این توانایی را دارند که بتوانند پاسخ یکدیگر را بدهند. بنابراین عکس‌العمل مناسبی نیست که روزنامه‌نگاران یا مجموع سیاسیون بخواهند با هنرمندان شاخ به شاخ شوند.

از سوی دیگر اصولاً هنرمندانی که کار طنز می‌کنند و برنامه‌های سرگرم‌کننده برای مردم تدارک می‌بینند را نباید وارد موضع‌گیری‌های سیاسی کرد و به آنها برچسب چسباند. ما می‌توانیم دوستانه از آقای مدیری خواهش کنیم که مروت و جوانمردی را حفظ کنند و یادشان باشد که سخنانشان به هر حال در بین مردم نفوذ دارد. این نکته را باید به یاد داشت که خیلی خوب می‌توان تخریب کرد ولی ساختن سخت است به‌ویژه اینکه هنرمند طنز قدرت تخریبی گسترده‌ای دارد.

اگر قرار است برخوردی با هنرمندان صورت بگیرد هم باید توام با سعه صدر و عقل و روا داری باشد و هم باید نرم و دوستانه باشد. نمی‌توان با آنها از روش برچسب زدن یا منتسب کردن آنها به اینکه با جناح یا فرد خاصی در ارتباط هستند یا از جایی ترغیب شدن به گفتن سخنانی، برخورد کرد. معمولاً این‌گونه برخوردها روش خوبی نیست و اثر مطلوبی هم در جامعه هنرمندان ندارد.

از طرفی تقاضای جامعه هنرمندان از سیاستمداران و کسانی که بحث جدی می‌کنند این است که آنها و سخنانشان را تحمل کنند و انگ به آنها نچسبانند. ولی متقابلا این حق را داریم که از هنرمندان بخواهیم که واقعا بی طرف باشند و به خواست مردم نگاه کنند و صرفاً سخنانی را بر زبان نیاورند که جنبه دست انداختن کسی یا نیش و کنایه زدن و تخریب کردن کارهایی که انجام شده، باشد.

به هر حال آقای مدیری هنرمند ارزشمندی هستند که در گذشته کارهای بسیار تأثیرگذاری را ساخته‌اند، اما این خواسته را دوستانه به ایشان گوشزد می‌کنیم که بدانند خیلی راحت می‌توان با نیش زبان، تخریب کرد ولی واقعاً هر خشتی که می‌خواهد روی خشت گذاشته شود خون دل می‌خواهد و کار سختی است.

از سوی دیگر، ایشان بدانند سیاستمداران ممکن است از قدرتی که به دست می‌آورند بهره‌هایی را ببرند ولی واقعاً زحمت می‌کشند و خیلی وقت‌ها از خوشی خودشان می‌گذرند. به هر حال کسانی که مسئولیت‌های بالایی را برعهده گرفته‌اند، اشتباهاتی هم دارند، شاید بهتر این باشد که آن اشتباهات به زبان جد گفته شود نه به زبان طنز.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مشیری

      حیف اسم هنرمند رو مدیری بذارین.اون به معنای واقعی کلمه یک لمپن و یک فرصت طلبه.مدیری به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست .هر گروه و شخصی بهش پول و امتیاز بده ،میره زیر علم اونا.بنابر این مردم حرفای اونو جدی نمیگیرن،چون ماهیتشو شناختن.

    • بدون نام

      روکه نیست روی این اصلاح طلبای منفعت طلب. حالا از طرف مقابل انتقاد میشد به به و چه چه میکردن در ضمن میگفتن طنز بهتره نه جدی

    • رامین

      مثل اینکه همتون معنای کلمه طنز رو یادتون رفته به هر حال یاداوری میکنم
      هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود.
      طنز در لغت به معنای طعنه زدن است ولی معنای اصلی که در قبل به کار می‌رفته است به معنای تیغ جراحی می‌باشد.

      شما ها معنی کمدی با طنز رو برعکس فهمیدین

    • بدون نام

      این بیچاره یک آدم نون به نرخ روز خور هست

    • جواد

      چرا حالا به این آقا برخورده؟؟
      نکنه قلمشو فروخته که اینجور داره از سياسيون حمایت میکنه؟؟
      مدیری حرف حق زده گفته تو مملکت مشکل هست فقر هست بیکاری هست حقوق نجومی هست برجام هست اختلاس هست رشوه هست دزدی هست..
      مثل همه مردم حقداره نظرشو بگه.. چون از دولت انتقاد کرده آدم بده شده؟؟

    • بدون نام

      اگر مدیری در طول زندگیش یک عمل درست انجام داده باشد همین انتقادهای به حقی است که میکند.

    • فری

      من هم ابتدا از نظرات مهران مدیری ناراحت شدم ولی کمی که فکر کردم متوجه سدن که یکی از مهمترین وعده های که داده بود و خواسته اکثریت هست رفع حسر از موسوی و کروبی و رفع ممنوع التصوری ریییس دولت اصلاحات بوده که نتوانسته به آن عمل کند و مهران مدیری با زیرکی خاصی این وعده ها به چالش کشیده .

    • بدون نام

      بابا مدیری خودش ی پا اسطورس چاکر آقای مدیری عشقی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج