جاباما
۵۱۲۶۹۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

هشدار سازمان ملل درباره شیوع وبا در سومالی

نهادهای وابسته به سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کردند که شیوع وبا و بیماری اسهال در سومالی از ماه ژانویه (دی ماه ۱۳۹۵) باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر و مبتلا شدن شمار زیادی مردم این کشور شده است.

خبرگزاری ایرنا: نهادهای وابسته به سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کردند که شیوع وبا و بیماری اسهال در سومالی از ماه ژانویه (دی ماه ۱۳۹۵) باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر و مبتلا شدن شمار زیادی مردم این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل ، با اشاره به این که شیوع این بیماری بیش از ۲۵ هزار نفر را در سومالی مبتلا کرده است، درخصوص احتمال دو برابر شدن این رقم تا پایان ماه جون (۹ تیر ماه) هشدار داد.

این سازمان شمار دقیق جان باختن بر اثر ابتلا به این بیماری از ابتدای سال جاری میلادی را در سومالی 524 نفر اعلام کرد، در حالی که آژانس بشردوستانه سازمان ملل این رقم را 533 تن برشمرد.

'ینس لائرک' سخنگوی آژانس بشردوستانه سازمان ملل اوضاع در دو منطقه سومالی موسوم به 'جوبای وسطی' و 'باکول' را هشدار دهنده خواند.

آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری وبا در این مناطق به ترتیب به 14 ممیز یک درصد و پنج ممیز یک درصد افزایش یافته است.

شیوع بیماری وبا در سومالی در حالی روی می دهد که این کشور واقع در شاخ آفریقا با ۱۲ میلیون نفر جمعیت، با تهدید سومین قحطی و خشکسالی ظرف ۲۵ سال رو به رو است.

براساس اعلام برنامه غذای جهانی سازمان ملل، دستکم 260 هزار نفر در سال 2011 در سومالی بر اثر قحطی جان باختند که نیمی از آنها کودکان زیر پنج سال بودند.

لائرک به خبرنگاران گفت: در حال حاضر شش میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سومالی به کمک های فوری انسانی نیاز دارند.

براساس این گزارش، خشکسالی و کمبود غذا در سومالی باعث فرار بیش از 500 هزار نفر از خانه و کاشانه خود از نوامبر گذشته شده است.

یک میلیون و یکصد هزار نفر در حال حاضر در خاک سومالی آواره و بی خانمان هستند.

سخنگوی آژانس بشردوستانه سازمان ملل با هشدار در این مورد که به نظر نمی رسد خشکسالی به زودی در سومالی ریشه کن شود، یادآور شد که سازمان ملل انتظار بهبود اوضاع را دستکم برای شش ماه آینده در این کشور ندارد.

وی گفت: حتی با وجود وخامت اوضاع در سومالی، فعالان بشردوستانه در تلاشند وجوهات مالی لازم برای کمک به مردم را جمع آوری کنند و به دست آنها برسانند.

سومالی که در سال 1960 از منطقه ای تحت الحمایه انگلیس و مستعمره ایتالیا تشکیل شد، در پی سقوط رژیم نظامی 'زیاد باره' رئیس جمهوری وقت سومالی در سال 1991 به خشونت و ناآرامی گرائید.

از سال ۲۰۱۲ زمانی که یک دولت جدید و تحت حمایت جامعه جهانی در سومالی روی کار آمد، این کشور بتدریج روی ثبات را به خود دید، اما مقام های جدید سومالی همچنان با تحرکات و حملات گروه تروریستی الشباب که متحد القاعده است، دست و پنجه نرم می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج