جاباما
۵۱۳۰۲
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

مقایسه سایت های اینترنتی ۱۰ بانک بزرگ

براساس استانداردهای جهانی کاربران سرویس های «مالی و فروشاهی اینترنتی» تا دو ثانیه برای باز شدن صفحات وب انتظار می کشند و چهار ثانیه حداکثر زمان برای جلب رضایت کاربران است. بانک های ایرانی چقدر به این مسئله توجه داشته اند؟

مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

روزنامه هفت صبح: براساس استانداردهای جهانی کاربران سرویس های «مالی و فروشاهی اینترنتی» تا دو ثانیه برای باز شدن صفحات وب انتظار می کشند و چهار ثانیه حداکثر زمان برای جلب رضایت کاربران است. بانک های ایرانی چقدر به این مسئله توجه داشته اند؟

کم کم خدمات اینترنت بانک نسبت به سرویس های حضوری اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که روز به روز سرویس های بیشتری از طریق اینترنت ارائه می شوند و دیگر کمتر دلیلی برای مراجعه حضوری به بانک پیدا می کنیم. بنابراین حالا رقابت بانک ها بر سر خدمات و سرویس بهتر در اینترنت است. امروز قصد نداریم خدمات اینترنت بانک ها را از نظر «تنوع و کیفیت سرویس ها» مورد بررسی قرار دهیم. بلکه سراغ «سرعت» رفته ایم و با انجام دو تست، سرویس اینترنتی 10 بانک مشهو رایرانی را مورد بررسی قرار داده ایم.

اینترنتی 10 بانک مشهور ایرانی را مورد بررسی قرار داده ایم.

در این بررسی «صفحه ورود» به اینترنت بانک را انتخاب کردیم، چرا که به طور معمول انتظار داریم با یک صفحه ساده و سبک مواجه شویم و این صفحه قرار است سریع ترین صفحه ای باشد که در سایت بانک بارگذاری می شود. چرا که «درب ورودی» مشتری ها به حساب می آید. نتایج این بررسی به شما کمک خواهد کرد تا بانک خودتان را بهتر انتخاب کنید.

نکته 1: ما صفحه ورودی اینترنت بانک ها را توسط دو تست بررسی کردیم. تست اول با کمک سایت GTmetrix انجام شد و تست دوم حاصل بررسی سرعت باز شدن «صفحه ورود» با مرورگر بود که از داخل ایران انجام شده است.

نکته 2: تست های مرورگر ما در ایران توسط یک خط اینترنت با سرعت یک مگابیت در ثانیه انجام شده که در زمان تست ها، سرعت دانلودی بین 120 تا 160 کیلوبایت در ثانیه داشته است. هنگام باز کردن صفحات هم هیچگونه ارسال و دریافت اطلاعاتی به جز باز کردن صفحات اینترنت بانک انجام نگرفت.

نکته 3: نتایج موجود تصویری کلی از سرعت این سرویس ها است. نتایج بسته به ساعات مختلف شبانه روز و تغییراتی که در این صفحات اعمال می شود، متفاوت خواهد بود.

نکته 4: تست های مرورگر با فایر فاکس و افزونه Extended Statusbar صورت گرفته که Cache در آن غیرفعال شده بود تا سرعت لود صفحات بدون کش قبلی محاسبه شود. در صورتی که قبلا به صفحات اینترنت بانک مراجعه کرده باشید، ممکن است برای شما سریع تر باز شود.

مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۱- بانک اقتصاد نوین

برای باز شدن صفحه ورود به این بانک باید ۴۶ ثانیه صبر کنید. هرچند این نتیجه تست سایت GtMetrix است و تست ما با مرورگر داخل ایران نشان داد که سرعت از داخل ایران بسیار سریع تر است و این سایت در شش ثانیه باز می شود. امتیاز ۸۰ و ۸۹ درصدی این سایت نشان می دهد که تیم آن به بهینه سازی اینترنت بانکشان توجه کرده اند.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۲- بانک صادرات ایران

برای باز شدن صفحه اینترنت بانک صادرات باید ۲۸ ثانیه صبر کنید اما تست مرورگر به شما یادآوری می کند که عدد واقعی هفت ثانیه است. امتیاز F بسیار پایین در سیستم Page Speed حکایت از بی توجهی به بهینه سازی های مهم دارد.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۳- بانک پاسارگاد

در تست ما بانک پاسارگاد نسبت به بقیه بانک ها به طور محسوسی سریع تر باز می شد. نتیجه گزارش سایت GTmetrix معادل پنج ثانیه است و این برای مشتری هایی که ممکن است خارج از کشور باشند خبر خوبی است اما تست مرورگر ۱۶ ثانیه را نشان می داد که عدد کاملا کندی به حساب می آید.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۴- بانک سامان

آدرس اینترنت بانک سامان را بزنید و بروید برای خودتان یک جایی دم کنید و برگردید. اینترنت بانک سامان آنقدر کُند باز می شود که به شما اجازه می دهد به بقیه کارهایتان هم برسید. منتظر نتیجه تست Gtmetrix نباشید چون این سایت پیام خطا دادن که اینترنت بانک سامان آنقدر کند لود می شود که مورد بررسی قرار نمی گیرد. تست مرورگر ما هم نشان داد که برای باز شدن این صفحه باید ۱۰۲ ثانیه صبر کرد.

توجه: در تست لازم است که شرایط مشابهی برای تمام سایت ها در نظر گرفته شود. همانطور که گفتیم تست های ما دو بار و در دو بازه زمانی مختلف تکرار شده است. ممکن است سایت بانک سامان در روزهای بعدی با سرعت بهتری در دسترس قرار داشته باشد اما در زمان تست های ما با سرعت اعلام شده باز شده است. در صورتی که ما برای این بانک استثنا قائل شویم و در روزی دیگر آن را مجددا تست کنیم ارزش کل تست ها را زیر سوال خواهد برد.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ


5- بانک ملت

نتیجه تست بانک ملت 54 ثانیه است اما به نظر می رسد این بانک از داخل کشور بسیار سریع تر باز می شود و نتیجه تست مرورگر 2.4ثانیه بود که به عدد مطلوب نزدیک است اما در عین حال امتیاز سرعت نشان می دهد تیم این بانک، سراغ آچارکشی سایت و سرور برای بهینه سازی سرعت نرفته است.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۶- بانک کشاورزی

سایت GTmetrix برای سایت بانک کشاورزی نتیجه ای نداد و احتمالا سرور آن اجازه اتصال به این بانک را پیدا نکرده است اما سرعت باز شدن صفحه ورود بانک در تست مرورگر هفت ثانیه بود.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۷- بانک پارسیان

۸۴ ثانیه برای باز شدن یک صفحه ورود، مانند این است که تا ابد منتظر بمانیم اما اینجا هم تفاوت محسوسی میان تست مرورگر از داخل کشور وجود دارد که عدد ۲.۷ ثانیه را نشان می دهد. به امتیاز E هم دقت کنید.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۸- بانک سپه

سرعت باز شدن صفحه ورود این بانک، با مرورگر ۴.۷ ثانیه است اما سایت GTmetrix قادر به تهیه گزارش از این سایت نبود.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۹- بانک تجارت

برای رسیدن به صفحه بانکداری الکترونیک این بانک لازم است سه بار کلیک کنید تا به مقصد برسید اما حداقل در تست مرورگر طی ۱.۲ ثانیه باز می شود و جزو موارد قابل قبول به حساب می آید اما زمان ۵۴ ثانیه GTmetrix و رتبه F و D نشان می دهد تقریبا هیچ توجهی به بهینه سازی اینترنت بانک تجارت از نظر سرعت نشده است. همه اینها را کنار حجم ۵۲۹ کیلوبایتی صفحه ورود قرار دهید، همان صفحه ای که قرار بود کوچک و سبک باشد.


مقایسه سایت های اینترنتی 10 بانک بزرگ

۱۰- بانک ملی

سرعت باز شدن سیستم سبا بانک ملی ۲۶ ثانیه بود و تست مرورگر ما عدد ۳.۶ ثانیه را نشان می داد. امتیاز ۴۱ درصد هم نشان می داد که اینجا هم توجه زیادی به بهینه سازی صورت نگرفته است.


سرعت «مناسب» چقدر است؟

در حال حاضر سرعت متوسط دانلود صفحات وب روی مرورگر کاربران در کشور آمریکا 3.5 ثانیه است و سرعت متوسط جهانی نیز شش ثانیه اعلام شده اما توجه کنیدکه این سرعت میانگین برای باز شدن کل صفحات وب است و نه صفحات ورود به یک حساب اینترنتی. همانطور که گفتیم این صفحات معمولا بسیار سبک و کوچک طراحی می شوند و باید بسیار سریع تر باشند.

شاید بتوان صفحات ورود به اینترنت بانک را با صفحه نتایج جست و جوی گوگل مقایسه کرد که آنها هم سبک و سریع طراحی شده اند. اعداد به دست آمده در بررسی ما را کنار تحقیقات مهندسین گوگل در مورد سرعت باز شدن صفحات قرار دهید: آنها می گویند 400 میلی ثانیه برای باز شدن صفحه نتایج جست و جو، حداکثر زمانی است که کاربر را راضی نگه می دارد و تحقیقات آنها نشان داده در صورتی که صفحات جست و جوی آنها کندتر از این زمان باز شوند، کاربران کمتری از آنها استفاده می کنند. بنابراین اینجا در مورد باز شدن در کمتر از یک ثانیه صحبت شده و هدف کمتر از نیم ثانیه است.

پس اگر سایت شما نسبت به سایت رقیب تان 250 میلی ثانیه کندتر باز شود، باید این موضوع را یک زنگ خطر تلقی کرده و روی سریع تر شدن آن کار کنید. نتایج یک تحقیق در نیویورک تایمز نشان داده که کاربران «سرویس های مالی و فروشگاهی اینترنتی» تا دو ثانیه برای باز شدن صفحات وب انتظار می کشند و رسیدن به زمان های سه و چهار ثانیه سبب افت قابل ملاحظه در میزان کاربران فعال خواهد شد.

بنابراین زمان چهار ثانیه معمولا حداکثر زمان برای جلب رضایت کاربران در نظر گرفته می شود. هدف اصلی رسیدن به زمانی کمتر از دو ثانیه است. یک بررسی دیگر می گوید درصورتی که بارگذاری صفحات شما بیشتر از 10 ثانیه طول بکشد سبب تخریب وجهه کاریتان خواهد شد.

از بخش های آی تی یک بانک این انتظار وجود دارد که به خوبی به چنین نکاتی احاطه داشته باشدو روی بهبود آنها وقت بگذارد. اما به نظر می رسد کمتر کسی در سرویس های اینترنت بانک، به این چیزها فکر می کند. اهمیت سرعت باز شدن سایت های بانک ها وقتی بیشتر می شود که متوجه شویم اکثر آنها جزو پربیننده ترین سایت های فارسی زبان به حساب می آیند.

به این معنی که روزانه صدها هزار مشتری بانک به سرویس های اینترنت بانک مراجعه می کنند. کافی است یک محاسبه سرانگشتی ساده انجام دهید که به ازای صرفه جویی خواهدشد.

تمام اینها درحالی است که بهینه سازی این سرویس ها از نظر سرعت کار مشکل و پیچیده ای به حساب نمی آید و بانک ها می توانند با اعمال تغییرات، روی افزایش تعداد مشتریان و رضایتمندی آنها هم حساب باز کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج