۵۱۳۲۲۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

احتمال رشد ٢٠‌درصدی قیمت نفت

اگرچه در روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت نفت برنت متأثر از حمله موشکی آمریکا به سوریه بیش از ٥٥ دلار در هر بشکه بود؛ اما در روزهای پایانی هفته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) سبب رشد قیمت نفت برنت تا مرز بیش از ٥٦ دلار شد

سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی در شرق نوشت: اگرچه در روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت نفت برنت متأثر از حمله موشکی آمریکا به سوریه بیش از ٥٥ دلار در هر بشکه بود؛ اما در روزهای پایانی هفته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) سبب رشد قیمت نفت برنت تا مرز بیش از ٥٦ دلار شد. دیگر شاخص‌ها نیز بر‌اساس‌این روند صعودی را تجربه کردند. براساس گزارش این سازمان، با وجود افزایش ذخایر نفتی کشورهای صنعتی، پس از سه سال عرضه و تقاضا در حال متعادل‌شدن هستند. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال جاری میلادی با ٤٠‌ هزار بشکه افزایش روبه‌رو شود. کاهش تولید عربستان به زیر ١٠ میلیون بشکه در روز نیز یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نفت عنوان می‌شود.

قیمت نفت «برنت دریای ‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه، چهاردهم آوریل، ٥٥دلارو ٨٩ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ٤٥ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٥٣دلارو ١٨سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، حدود ٨٨ سنت افزایش یافته است. همچنین بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در روز پنجشنبه، سیزدهم آوریل، به ٥٣دلارو ٦٧ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک‌دلارو ٨٥ سنت رشد را نشان می‌دهد. دلیل رشد بیشتر قیمت سبد نفتی اوپک، احتمال جدی تمدید توافق کاهش تولید عنوان شده است.
کارشناس یک بانک معتبر کانادایی پیش‌بینی کرد قیمت نفت به احتمال قوی در چند ماه آینده تا سطح ٢٠ درصد افزایش خواهد یافت. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از شانا، «هلیما کرافت»، رئیس بخش راهبرد کالا در بانک آربی‌سی کانادا، با توجه به احتمال بالای تمدید توافق اوپک و آغاز فصل سفر، افزایش تقاضا و به‌ تبع آن رشد قیمت را قریب‌الوقوع دانست. وی همچنین افزود هم‌اکنون زمان تعطیلی پالایشگاه‌ها برای عملیات نگهداری است و با پایان این تعطیلی، ذخایر نفت آمریکا کاهش خواهد یافت که خود عامل دیگری برای رشد تقاضا و قیمت خواهد بود.
به گزارش دبیرخانه اوپک، اعضای این سازمان بیش از میزان تعهد‌شده، تولید نفت خود را کاهش داده‌اند. براساس این گزارش، ١١ کشور متعهد به کاهش تولید، در ماه مارس ٢٩‌میلیون‌و ٧٥٧‌ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که این رقم از میزان توافق‌شده ٤٧‌ هزار بشکه کمتر است. این مسئله یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها تا سطح بیش از ٥٦ دلار عنوان می‌شود. بنا بر گزارش‌ها، میزان تعهد کشورهای غیراوپک نیز در سطح مقبولی بوده است. لازم به ذکر است این توافق سبب شده است سطح قیمت‌ها از ٤٢ دلار در سال گذشته به سطح ٥٦ دلار در ماه جاری میلادی افزایش یابد. قرار است در نشست چهارم خرداد‌ماه این سازمان درباره تمدید این توافق برای شش ماه دیگر تصمیم‌گیری شود که با توجه به موفقیت این توافق، احتمال تمدید آن بسیار بالا خواهد بود.
با اعلام آمادگی عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، دیگر کشورهای عضو این سازمان نیز موافقت خود را با تمدید توافق کاهش تولید اعلام کرده‌اند. به گزارش روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال به نقل از فارس، دولت عربستان به مقامات اوپک اعلام کرده است برای ٦٦ ماه آینده آمادگی کاهش تولید خود را دارد. همچنین براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی به ٩‌میلیون‌و ٩٠٠‌ هزار بشکه رسیده است که کمترین میزان از ماه ژانویه است.
به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub)، به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به چهاردهم آوریل، سه‌‌دلارو ٢٣ سنت به ازای هر‌‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ١٠ سنت افزایش یافته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج