جاباما
۵۱۴۰۷۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند

هر ساله در دنیای بازی‌ها عناوینی عرضه می‌شوند که گاه ارزشمند هستند و یاد و خاطراتشان تا مدت‌ها در ذهن‌مان باقی می‌ماند و گاه شکستی هستند بزرگ هم برای سازنده‌شان و هم برای طرفدارانش. سال ۹۵ هم از این قاعده مستثنا نبود و اوج و فرودهای زیادی را در آن شاهد بودیم.

هفته نامه چلچراغ - نیما امامی: هر ساله در دنیای بازی‌ها عناوینی عرضه می‌شوند که گاه ارزشمند هستند و یاد و خاطراتشان تا مدت‌ها در ذهن‌مان باقی می‌ماند و گاه شکستی هستند، بزرگ هم برای سازنده‌شان و هم برای طرفدارانش. سال ۹۵ هم از این قاعده مستثنا نبود و اوج و فرودهای زیادی را در آن شاهد بودیم.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند
دو مورد از نکات پررنگ معرفی سخت‌افزارهای متنوع از طرف تمامی بزرگان صنعت بازی‌ها و ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به این سرزمین تخیلی بود؛ مورد عرضه کنسول‌های جدید و به اصطلاح میان نسلی چیزی بود که برای عاشقان این صنعت بسیار ناخوشایند بود و همین شاید کمی ۹۵ را برای بازی‌بازان تاریک کرد. در ادامه نگاه مفصلی می‌اندازیم به بازی‌های عرضه شده در سالی که گذشت و اتفاقات مهم و خبرساز آن.

سال خوب سونی

۹۵ را به نحوی باید سال سونی بدانیم؛ سونی در این سال با عرضه و معرفی بازی‌های انحصاری توانست خودش را به‌عنوان اصلی‌ترین بازیگر صنعت بازی‌ها در نسل هشتم تثبیت کند. معرفی کنسول جدید و قوی شده «پلی‌استیشن ۴ پرو» راهی بود که سونی بتواند به کمک آن فاصله افتاده بین کنسول‌های بازی و رایانه‌های شخصی را کم کند و بازی‌های کنسولی را به سمت وضوح تصویر ۴K بکشاند؛ البته این حرکت به طرفداران این شرکت خوش نیامد و آن‌ها خود را رها شده در میان یک نسل دیدند.
در ادامه نیز عرضه هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن باعث شد تا دنیای بازی‌ها وارد فاز جدیدی شوند، پیش از این فیس‌بوک و «آکیلس» با هدست «ریفت» و «اچ‌تی‌سی» و «والو» با هدست «وایو» وارد این بازی شده بودند اما این سونی بود که با قیمت بهتر و عرضه بازی‌های جذاب توانست هدستش را برنده این رقابت کند. از بحث سخت‌افزار که بگذریم پلی‌استیشن از لحاظ نرم‌افزار نیز توانست فوق‌العاده کار کند؛ عرضه عناوین انحصاری چون Uncharted ۴: A Thief's End، The Last Guardian، Gravity Rush ۲، NiOh و Horizon Zero Dawn توانست پلی‌استیشن را از رقبایش بالاتر قرار دهد و با معرفی عناوین انحصاری دیگری چون The Last of Us ۲، God of War و ریمستر عنوان قدیمی و محبوب Crash Bandicoot سال بعد را نیز برای مخاطبانش جذاب کند.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند
علاوه بر تمامی این موفقیت‌ها، سونی در سال ۹۵ توانست مهره‌ای ارزشمند به نام «هیدئو کوجیما» را به تیمش اضافه کند؛ کوجیما نیز به محض پیوستن به سونی استودیوی جدیدش را تاسیس و بازی‌ای تحت عنوان Death Stranding معرفی کرد. عنوان جدید کوجیما مانند همیشه پر از رمز و راز است و افرادی چون «نورمن ریداس»، «مدز میکلسن» و «گیلرمو دل‌تورو» در آن هنرنمایی خواهند کرد؛ این عنوان را نیز به دیگر بازی‌های سونی اضافه کنید تا متوجه شوید طرفداران پلی‌استیشن چه اندازه خوشحال هستند.

مایکروسافتِ راه‌گم‌کرده

در طرف دیگر صنعت مایکروسافت را داریم، مایکروسافتی که انگار راه خود را گم کرده و نمی‌داند که در این دنیا باید بازی ساخت تا بتوان موفق بود. مایکروسافت نیز مانند سونی کنسول جدیدی تحت عنوان «پروژه اسکورپیو» معرفی کرد تا بتواند با پردازش بازی‌ها با کیفیت ۴K مانع از کوچ کاربرانش به رایانه‌های شخصی شود، اما در در زمینه واقعیت مجازی مایکروسافت تنها توانست با آکیلس همکاری کرده و پشتیبانی از هدست ریفت را به اکس‌باکسش اضافه کند و در این میان از بازی و محتوایی برای آن خبری نبود.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند
امسال کاربران اکس‌باکس توانستند عناوین انحصاری Quantum Break، Gears of War 4 و Forza Horizon 3 را تجربه کنند؛ مایکروسافت به جای اینکه بر روی انحصاری‌های بیشتری کار کرده و به مخاطبانش ارائه نماید، عناوین در دست ساخت استودیوهاش را نیز پشت سر هم کنسل می‌کند تا بلکه بتواند ضربه بیشتری بر کنسول نسل هشتمیش وارد کند، عناوینی چون Fable Legends و Scalebound ساختشان لغو شد تا اکس‌باکس وان نتواند مانند رقیبش انحصاری‌های خوب داشته باشد. باید دید در سال جدید مایکروسافت فکری به حال خود و بخش اکس‌باکسش می‌کند، زیاد جالب نیست که یکی از شرکت‌های بزرگ را این‌چنین گمراه و آشوب‌زده ببینیم.

شلوغ‌کاری نینتندو

اما دیگر بازیگر بزرگ صنعت بازی‌ها یعنی نینتندو سالی شلوغ را گذراند. نینتندو که در نسل هشتم نتوانست با کنسول «وی‌یو» خود به موفقیتی برسد زودتر از دیگران کنسول جدیدش را رو کرد تا بلکه بتواند در ادامه برای خود موفقیتی دست و پا کند. کنسول جدید نینتندو «سوییچ» نام دارد و همان‌طور که از غول ژاپنی انتظار می‌رفت سرشار از ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید و دیوانه‌کننده است. نیتندو سوییچ هم یک کنسول خانگی و هم یک کنسول همراه و دستی است تا شما همواره بتوانید به بازی‌های محبوبتان دسترسی داشته باشید؛ در کنار این ایده فوق‌العاده انحصاری‌های جذاب نینتندو را بگذارید تا متوجه شوید چه تجربه نابی انتظارمان را می‌کشد.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند
کنسول جدید نینتندو طراحی شده تا ما بتوانیم با دوستان خود به بازی کردن بپردازیم و از بازی‌ها لذتی دو چندان ببریم. عناوینی چون «ماریو» و «زلدا» هم در دست ساخت هستند تا این دو یار آشنای صنعت بازی‌ها ما را به سوی سوییچ سوق دهند. نینتندو در این میان به گوشی‌های هوشمند و پتانسیلشان نیز توجه داشت تا بتواند با کمک آن‌ها به سوددهی برسد؛ عرضه عناوینی چون Pokemon GO، Mario Run و Fire Emblem Heroes توانست شخصیت‌های محبوب بازی‌بازان را به گوشی‌هایشان بیاورد، از میان این عناوین بازی «پوکمون گو» به موفقیتی چشم‌گیر رسید و میلیون‌ها نفر را در کوچه و خیابان‌ها سرگردان پیدا کردن هیولاهای دوست‌داشتنی کرد.

از جنگ ستارگان تا بتمن

از آغاز نسل هشتم سرطانی به نام ریمستر (ارتقای بازی‌های قدیمی از لحاظ گرافیکی و عرضه‌شان بر روی کنسول‌ها نسل جدید) گریبان بازی‌بازان را گرفت و تقریبا اکثر استودیوها چند عنوان موفق خود را دوباره عرضه کردند. اما در سال ۹۵ دو عنوان ریمستر شده منتشر شد که چندان هم به کام مخاطبان بد نیامد؛ Skyrim و Assassin's Creed: Ezio Collection. این دو عنوان به قدری در نسل هفتم موفق و محبوب بودند که «بتسدا» و «یوبی‌سافت» از ریمستر کردنشان سودی هنگفت به جیب زدند.
اسم سری Assassin's Creed آمد؛ امسال بعد از مدت‌ها عرضه سالیانه این سری یوبی‌سافت تصمیم گرفت که به انتقادها گوش دهد و قاتلان حرفه‌ایش را برای مدتی به استراحت بفرستد تا در این مدت ایده‌هایی جدید برایشان دست و پا کند. در غیاب این دوستان آدم‌کش امسال دومین شماره Watch Dogs منتشر شد، این بازی نیز طبق رویه فعلی ساخته‌های یوبی‌سافت آغازی خوب و جذاب داشت، ولی پس از مدتی تکرار بیش از حد مکانیک‌ها باعث می‌شود از بازی زده شوید. بتسدا نیز امسال علاوه‌بر ریمستر Skyrim عناوین ۲ Dishonored و Doom را نیز منتشر کرد تا بتواند جوایز و فروش زیادی را از آن خود کند؛ این ناشر قدیمی برای سال آینده نیز بازی Prey را در دست ساخت دارد و آن‌جا نیز قرار است هنرش را به رخمان بکشد.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند

سال ۹۵ برای «الکترونیک آرتز» یک سال رویایی بود. عرضه عناوین موفق ورزشی مانند سال‌های گذشته یکی از پایه‌های این موفقیت بود؛ پس از سال‌ها تکرار مکررات در بازی فوتبال FIFA سرانجام الکترونیک آرتز دستی به سر و روی آن کشید و بخشی داستانی به نام The Journey را به بازی اضافه کرد، در این بخش شما کنترل یک بازیکن جوان و بااستعداد را در دست می‌گیرید و باید تلاش کنید که او را به موفقیت برسانید.
در بخش‌های دیگر نیز الکترونیک آرتز با بازی‌های Battlefield ۱ و Titanfall ۲ توانست خودش را به تخت پادشاهی عناوین تیراندازی برساند و پس از سال‌ها سری بازی Call of Duty را پشت سر گذارد؛ «اکتیویژن» سال گذشته با عرضه عنوان Call of Duty: Infinite Warfare این سری را هرچه بیشتر در باتلاق منفوریت فرو برد و اندک طرفداران سری را نیز از آن زده کرد. الکترونیک آرتز همچنین با معرفی عناوین متعددی از سری «جنگ ستارگان» برنامه‌ای ویژه برای طرفداران این دنیای جذاب دارد.

«تل‌تیل» نیز سالی پر بار را پشت سر گذاشت؛ به پایان رساندن فصل‌های اول «بتمن» و Minecraft: Story Mode و شروع فصل سوم بازی The Walking Dead باعث شد که بازی‌بازان سالی خوب را در سرزمین سریالی تل‌تیل بگذرانند. سال آینده نیز قرار است این دیوانه‌های نابغه به سراغ Guardians of the Galaxy بروند و بازی‌ای فوق‌العاده را بر پایه آن بسازند.

اما اتفاق مهم سال ۹۵ را شاید بتوان در چهار عنوان خلاصه کرد؛ Uncharted ۴: A Thief's End، Overwatch، Final Fantasy ۱۵ و Resident Evil ۷. «ناتی‌داگ» و سونی با عرضه آنچارتد چهار بار دیگر خودشان را به‌عنوان قصه‌گویان برتر صنعت بازی‌ها اثبات کردند؛ این عنوان که پایانی بود بر داستان‌های شخصیت اصلی بازی، «نیتن دریک»، به قدری قشنگ و تاثیرگذار بود که سال‌ها خاطره‌اش با مخاطبان باقی خواهد ماند. «بلیزارد» نیز پس از سال‌ها با عنوانی جدید به نام «اووراچ» به میدان بازگشت، بازی‌ای کاملا آنلاین و رقابتی؛ اما همان‌طور که از بلیزارد انتظار می‌رفت این بازی کاملا موفق و جذاب از آب درآمد.
اورواچ هرچند یک بازی آن‌لاین است و داستان در این بازی‌ها جایی ندارد اما بلیزارد با عرضه کامیک‌ها و انمیشین‌های کوتاه توانست عمقی خوب به شخصیت‌هایش دهد و همین موضوع توانست برایش جایزه بهترین بازی سال را به ارمغان بیاورد. پانزدهمین شماره بازی «فاینال فانتزی» نیز یکی دیگر از عرضه‌های بزرگ سال ۹۵ بود، این شماره از بازی که پس از ۱۰ سال ساخت آن به پایان رسید سرانجام عرضه شد و توانست بازخوردهای بسیار مثبتی از جانب طرفدارانش دریافت کند. سال گذشته برای مخاطبان بازی‌های ترسناک نیز عنوانی درخور در آستین داشت؛ «رزیدنت اویل ۷». «کپکام» سال‌ها بعد از ششمین شماره سری باری دیگر به دنیای ترسناکش سری زد و ادامه‌ای برای آن ساخت، ادامه‌ای که کاملا موفق بود و باری دیگر رزیدنت اویل را بر سر زبان‌ها انداخت.
بهترین بازی هایی که در ذهن‌ها می‌مانند

اما شاید زیباترین اتفاقات در سرزمین بازی‌های مستقل رخ داد. ۹۵ برای استودیو‌های مستقل سالی خوب و پر بار بود و مخاطبان این بخش به‌شدت از آن راضی هستند؛ انتشار عناوینی چون Bound، Abzu، Inside، Unravel و Firewatch نشان می‌دهد که بازی‌بازان با هنرهایی ناب طرف بوده‌اند و جوایزی که به این بازی‌ها رسیده هم حاکی از آن است که منتقدان نیز قدر این هنر را می‌دانند.

۹۵ که گذشت اما ۹۶ هم قرار است سالی باشد پر از جذابیت برای بازی‌بازان؛ معرفی عناوین Red Dead Redemption 2 و The Last of Us 2 بسیار برای عاشقان این دنیا غیر منتظره و فوق‌العاده بود و انتظار برای تجربه کردن‌شان کاری بسیار سخت و دشوار به نظر می‌آید. هر سالی که خوب به پایان می‌رسد بازی‌بازان نگران می‌شوند که آیا سال بعد نیز همین روال را طی خواهد کرد یا نه؛ این روزها نیز همین نگرانی وجود دارد ولی همواره به آینده و عناوین پیش‌رو خوش‌بینیم و امیدواریم که باری دیگر شاهد شاهکارهایی در دنیای بازی‌ها باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج