۵۱۴۰۸
۹ نظر
۵۰۴۰
۹ نظر
۵۰۴۰
پ

آقای دکتر کنگر از فرنگ آمده!

گونه‌ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می‌روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می‌روید و امروز در برخي از بازار روزها در تهران و برخي از شهرستان‌ها ديده مي‌شود.

آقای دکتر کنگر از فرنگ آمده!

مجله سیب سبز: آرتيشو يا کنگر فرنگي اگر چه بومي سرزمين‌هاي نزديک به درياي مديترانه و اروپاست اما در ايران نيز به وفور يافت مي‌شود و با آمدن بهار رويش آن در طبيعت آغاز مي‌شود. اين سبزي که از آن با نام مغذي‌ترين سبزي بهاري ياد مي‌شود خواص درماني متنوعي دارد. کافي است متون طب سنتي و مکمل را ورق بزنيد تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخه‌های درمانگران طب سنتي و مکمل به ويژه درمانگران شيوه‌هاي درماني شرق آشنا شويد؛ گياهي که به عنوان یک سبزي پرخاصیت در سبد غذایی بسیاری از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ايالات‌متحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورش‌ها و سوپ‌های متنوعی به وسیله آن تهیه می‌شود. گونه‌ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می‌روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می‌روید و امروز در برخي از بازار روزها در تهران و برخي از شهرستان‌ها ديده مي‌شود.

آقای دکتر کنگر از فرنگ آمده!
2 فنجان بنوشيد

دمنوش تهيه شده از برگ‌هاي کنگر يکي از مقوي‌ترين و مغذي‌ترين چاي‌هاي گياهي است که بسياري از درمانگران شيوه‌هاي طبيعي درمان نوشيدن يك تا 2 فنجان چاي کنگر را به افراد مبتلا به چربي و کلسترول خون توصيه مي‌کنند. برای تهیه چای با برگ‌هاي تازه گياه کنگر کافي است 2 قاشق غذاخوری از برگ این گیاه را درون آب‌جوش ریخته و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه دم کنید. بهتر است این چای را پيش از ميل کردن به خوبي صاف کنيد و آن را با مقدار اندکي نبات يا يک قاشق چاي‌خوري عسل شيرين کنيد.

تعريق بدن را کنترل کنيد

حمام کردن با عصاره تهیه شده از گیاه کنگر یا آرتیشو در درمان خارش پوست و برطرف کردن بوي عرق بدن موثر است. براي اين منظور لازم است يک کنگر کامل و متوسط را با 4 تا 5 ليوان آب روي حرارت قرار دهيد و اجازه دهيد آب آن بجوشد تا 3 ليوان آب درون ظرف باقي بماند. اين آب را بعد از سرد شدن با آب وان ترکيب کنيد و به مدت 20 تا 30 دقيقه درون آن دراز بکشيد. شست‌وشوي بدن با جوشانده کنگر علاوه بر از بين بردن بوي تند بدن موجب پيشگيري از بو گرفتن بدن در روزهاي گرم تابستان مي‌شود. ضمن آنکه تماس جوشانده کنگر با بدن موجب از بين رفتن آلودگي‌ها از سطح پوست شده و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي پوستي را نيز کاهش مي‌دهد.

کبد چرب را مهار کنيد

گنجاندن میوه کنگر در رژیم و برنامه غذایی افراد چاق به ويژه افراد مستعد ابتلا به بیماری کبد چرب مي‌تواند احتمال ابتلا به اين بيماري را به حداقل ممکن برساند. خوردن سوپ، خوراک يا خورش تهيه شده از کنگر در روزهاي آغازين بهار موجب پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در محيط کبد می‌شود. ضمن آنکه افرادي که مصرف کنگر را در برنامه غذايي هفتگي خود داشته باشند با کمک اين رژيم غذايي مي‌توانند احتمال ابتلا به چربي خونشان را نيز به صفر برسانند.

از جادوي کنگر و ماست چه مي‌دانيد

يکي از موثرترين نسخه‌هاي طبيعي براي درمان بي‌خوابي و بهبود کيفيت خواب مصرف ترکيبي از ماست و کنگر است. کافي است قطعه کوچکي از کنگر را درون يک کاسه ماست رنده کرده و اين ترکيب را يك ساعت پيش از خواب ميل کنيد. خوردن ماستي که کنگر درون آن قرار دارد همان طور که از ضرب‌المثل «کنگر خوردن و لنگر انداختن» برمي‌آيد موجب سنگيني پلک‌ها و افزايش آرامش پيش از خواب فرد مي‌شود. البته بايد توجه داشت مصرف اين ترکيب در ساعات اوليه روز به ويژه براي افرادي که بايد حين کار هوشياري داشته باشند يا براي رسيدن به محل کارشان رانندگي کنند، توصيه نمي‌شود.

درمان اختلال عملکرد کبد با کنگر

در برخي از متون طب سنتي به اين نکته اشاره شده که گنجاندن خورش يا سوپ تهيه شده از کنگر به برنامه غذايي روزانه مي‌تواند به پاکسازي و تنظيم عملکرد کبد کمک کرده و به تخليه سموم و مواد زائد از بدن کمک کند. اين مطلب امروز توسط بسياري از محققان اروپايي نيز ثابت شده است. به گفته اين محققان در گياه کنگر ماده‌اي به نام «سينارين» وجود دارد که مي‌تواند ميزان صفرا و ترشحات آن را در بدن کنترل کند. مصرف کنگر علاوه بر اين مي‌تواند به افرادي که دچار کندي عملکرد دستگاه گوارش به ويژه روده‌ها هستند، کمک کند.

آقای دکتر کنگر از فرنگ آمده!

پاکسازی عروق و تسکین درد نقرس

یکی دیگر از ویژگی‌های کنگر، اين سبزي بهاري خاصیت غیرقابل انکار آن در درمان و تسکین بیماری نقرس و تصلب شرائین است. مصرف برگ‌ها و میوه گیاه کنگر در رژیم غذایی روزانه تاثیر زیادی در تسکین دردها و درمان نقرس و تصلب شرائین دارد. این گیاه در حقیقت با خاصیت پاکسازی عروق موجب تخلیه رسوب‌ها و اخلاط مزاحم از رگ‌های خونی می‌شود. از طرفي میوه و برگ کنگر به جهت داشتن میزان قابل ملاحظه‌ای فیبر، املاح معدنی و ویتامین‌های A،B و E در گروه مفیدترین گیاهان و سبزیجات قرار می‌گیرد که ضمن تنظیم عملکرد کلیه‌ها و افزایش میزان ادرار می‌تواند به عنوان یک ملین و مسهل گیاهی معتدل برای درمان افرادی که دچار یبوست‌های خفیف هستند استفاده شود. در حقیقت تهیه خورش یا آش کنگر که با کمک لیموترش تازه طعم‌دار شده باشد، تاثیر زیادی در درمان یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی به ویژه روده‌ها خواهد داشت.

چه کسانی نباید کنگر بخورند؟

کنگر یکی از گیاهان دارویی است که موجب بروز انقباضاتی در کیسه صفرا می‌شود. از این رو مصرف این گیاه به افرادی که دچار التهاب کیسه صفرا یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، توصیه نمی‌شود. این افراد بهتر است با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک معالج‌شان از این گیاه دارویی استفاده کنند.

خانم‌های باردار و شیرده نیز بهتر است در این دوران از کنگر یا کنگرفرنگی استفاده نکنند زیرا این گیاه بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می‌گذارد.

برگ‌ها و میوه گیاه کنگر به دلیل داشتن ماده‌ای به نام سینارین، ممکن است در برخی از افراد مبتلا یا مستعد به آلرژی‌ها ایجاد حساسیت کند یا شدت حساسیت آنها را افزایش دهد بنابراین افرادی که مبتلا به انواع آلرژی هستند یا احتمال بروز این بیماری در آنها وجود دارد، بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشاور یا متخصص‌شان مشورت کنند.

هضم بهتر مواد غذایی باجوشانده برگ کنگر

جوشانده برگ کنگر و گل‌های این گیاه از جمله بهترین نوشیدنی‌های گیاهی برای تقویت دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی است. نوشیدن يك تا ۲ فنجان از جوشانده‌ای که از برگ یا گل‌های خشک شده این گیاه تهیه می‌شود به سوخت‌وساز بهتر مواد غذایی به ویژه چربی‌ها کمک کرده و حتی به کنترل میزان سطح تری‌گلیسیرید بدن نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر ۲ گونه از کنگر با نام‌های کنگر ایرانی و کنگر فرنگی یا آرتیشو در بازار موجود است که خواص درمانی مشابه هم و منحصر به فردی دارد.


آقای دکتر کنگر از فرنگ آمده!

براي تهيه کنگر فرنگي چه کنيم؟

روش آماده‌سازي

۱. بخش بالايي کنگر را ببريد.

۲. از قيچي آشپزخانه براي جدا کردن برگ‌ها و شکل دادن به آنها استفاده کنيد.

۳. پوست ساقه و پايه کنگر را بگيريد.

۴. با جدا کردن ساقه مي‌توانيد از مغز ساقه کنگر نيز استفاده کنيد.

روش پخت

براي پختن کنگر فرنگي بهتر است از ظرف آلومينيومي استفاده کنيد. کنگر را درون آبي که ۲ قاشق نمک به آن اضافه شده قرار داده و آن را روي حرارت بگذاريد حتي مي‌توانيد از دستگاه بخار‌پز براي پختن آرتيشو استفاده کنيد يا به جاي غوطه‌ور کردن آرتيشو درون آب آنها را بالاي سطح آب درون سبد بخارپز قرار دهيد. اين روش بهترين راه براي حفظ کردن مواد غذايي، ويتامين A و خواص درماني آرتيشو يا کنگر فرنگي است. به ياد داشته باشيد در صورتي که کنگر فرنگي بيش از اندازه در آب باقي بماند و بجوشد رنگ آن از سبزي به سمت تيرگي مي‌گرايد و قهوه‌اي رنگ مي‌شود. براي سرو آرتيشو اضافه کردن آبليموي تازه يا چند قطره آبغوره بهترين انتخاب براي طعم‌دار کردن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ARAMIS

      اوس اکبر قربون دستت دو کیلو هم سیب زمینی برام بزار..................

    • حسین

      من از کافتر می نویسم دیروز این برنامه شما را که خواندم جدا عاشق کنگر شدم فورا توبره را برداشتم وبا موتور به گردنه بزن یورد اولاد داراب رفتم خیلی کنگر بود منهم توبره ام را از ساقه اش پر کردم وآمدم خانه جاتون خالی اول یک خورشت کنگری درست کردم با دوستم بها خوردیم جای شما خالی وبقیه اش را دادم مادرم وگفتم باهاش ماست کنگر در ست کن دیشب هر چی می خوردم سیر نمی شدم تا که فرهام به دادم رسید وظرف را از جلو من برداشت می خواستم ازشما تشکر کنم که چشم شکم مرا به این سبزی بهشتی از بهشت اولاد داراب باز کردید واقعا خوشمزه هست من به هر که برسم سفارش می کنم باتشکر ویژه ار شما عزیزان

    • حمید

      سلام ببخشید راجع به کنگر -آیا درسته که خوردن کنگر گوش رابزرگتر می کند -من کنگر دوست دارم ولی باجناقم بهم میگه خوردن زیادی کنگر گوش آدم رابزرپزرگتر وغیر معمول میکنه ومن در اینترنت ندیده ام لطفا مرا راهنمادد بفرمایید با تشکر ازشما -

      پاسخ ها

      • موسی

        درجواب حمید جان بایدبگویم چنین عقیده ای هم درمحل ماوتخت عروس هست نمیدانم صحت داردیانه

      • ثانی

        سلام در جواب این دوست عزیزمان باید بگویم این خرافاته در منطقه ما (تخت عروس) هم این چنین خرافه ای وجود داشت ولی کسی گوشش بدهکار این حرفها نیست گوشی که با کنگر بزرگ میشه باید کندش و بریدش و انداختش دور -شوخیه وسر به سرت گذاشته اند -باجناق قوم وخویش نمیشه

      • داراب

        سلام والله من که تاحالا توی عمرم نشنیده ام باخوردن کنگر گوش کسی بزرگ بشه خواسته با فرزندم شوخی کنه تا تو کنگرها را نخوری وخودش بخوره برو فرزندم تا می تونی کنگر بخور هیچ خبری هم نمیشه برو گلم

    • حسین

      در جواب آقا حمید گل باید بگم این نظر اشتباه هم در اینجا رواج داشت وسرمنشا آن هم برای اینکه کسانی زیاد کنگر نخورند بود - دروغه -والا من که عاشق کوت هستم حالا باید گوشم خیلی بزرگ شده باشد -یا سر به سرتان گذاشته اند -یا ببخشید شما خیلی ساده هستید -من که عاشق کنگر و کوت هستم -هیچخبری نیست -حرفهای آقا داراب درسته

    • استاد خلیل

      سلام
      ببخشید این کوت که این آقا نوشته چیه؟خوشمزه هست ؟ چگونه درست می کنی ومی خوری که عاشقش شدی برام ینویس فرزندم تا دعای خیرت کنم ؟من همیشه دنبال غذای تازه وخوشمزه وخوش خور هستم علی الخصوص با ماده تازه وتمیز -متشکرم عزیزم

    • shaghyegh

      توروخدا جواب بدین میگما ماستو کنگر آدم رو لاغر میکنه آخه من خیلی دوست دارم وخیلی هم لاغرم میترسم خیلی جوابم بدین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج