۵۱۴۶۳۸
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

قالیباف وعده معجزه می دهد

محمدباقر قالیباف که در آخرین دقایق مهلت ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور آمده بود تا بار دیگر وارد کارزار انتخابات شود، دربیانیه ثبت‌نام انتخاباتی‌اش وعده‌هایی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد تحقق آنها به معجزه اقتصادی نیاز دارد.

شهروند نوشت: محمدباقر قالیباف که در آخرین دقایق مهلت ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور آمده بود تا بار دیگر وارد کارزار انتخابات شود، دربیانیه ثبت‌نام انتخاباتی‌اش وعده‌هایی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد تحقق آنها به معجزه اقتصادی نیاز دارد. شهردار تهران وعده داد که دریک دوره چهارساله با انقلابی اقتصادی، درآمد کشور را دوونیم برابر افزایش دهد، ۵‌میلیون شغل ایجاد کند، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶‌درصد مردم تغییر دهد و برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌‌درآمد اجرا کند.
وعده‌های اقتصادی که قالیباف داده، به ‌حدی عجیب و غریب است که حتی مردم عادی هم تحقق آن را دور از ذهن و ناممکن می‌دانند. درهمین حال، کارشناسان اقتصادی صدها‌ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را لازمه دوونیم برابرشدن درآمد کشور ارزیابی می‌کنند و از همین‌رو آن را فقط در تئوری و نه درعمل قابل تحقق می‌دانند.
٥/٢ برابرشدن درآمد مستلزم صدها ‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
هادی حق‌شناس، اقتصاددان درمورد این وعده قالیباف که درصورت رئیس‌جمهوری‌شدن دریک دوره چهارساله درآمد کشور را دوونیم برابر افزایش دهد، به «شهروند» می‌گوید: در علم اقتصاد قاعده و قانونی به نام ٧٢ وجود دارد و به این معنی هست که اگر عدد ٧٢ را تقسیم بر هر میزان رشد اقتصادی کنیم، عددی که حاصل می‌شود، بیانگر آن است که درچه مدت درآمد خالص ملی یا تولید ناخالص ملی دوبرابر می‌شود.
حق‌شناس در ادامه توضیح می‌دهد: اگر عدد ٤‌سال را به‌عنوان زمانی درنظر بگیریم که باید درآمد دوبرابر شود، باید ٧٢ تقسیم بر ٤ شود و مفهومش این است که باید هر‌سال رشد اقتصادی ١٨‌درصدی رخ بدهد و برای دو‌ونیم‌ برابرشدن درآمد باید رشد اقتصادی بیش از ٢٠‌درصد شود.
به گفته این کارشناس، برای رشد اقتصادی ١٨‌درصدی باید صدها ‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود و این درحالی است که درآمدی که از محل فروش نفت حاصل می‌شود، در دولت یازدهم به ٤٠‌میلیارد دلار هم نمی‌رسد و باید بخشی از آن هم درصندوق ذخیره ارزی ذخیره شود. این درحالی است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خارجی هم درکشورمان حدود ٤ تا ٥‌میلیارد دلار بوده و ‌سال گذشته و پس از برجام این رقم به حدود ٨‌میلیارد دلار رسید.
او تأکید می‌کند که لازمه رشد اقتصادی ١٨‌درصدی سرمایه‌گذاری عظیمی در اقتصاد است که باید سالانه بیش از ٢٠٠‌میلیارد دلار باشد که به لحاظ تئوری امکان‌پذیر است اما به لحاظ عملی این‌گونه نیست.
در بهترین حالت ٤‌میلیون شغل ایجاد می‌شود
حق‌شناس درمورد دیگر وعده شهردار تهران مبنی بر ایجاد ٥‌میلیون شغل دریک دوره چهارساله هم می‌گوید: هر ٢‌درصد کاهش نرخ بیکاری منجر به شاغل‌شدن یک‌میلیون نفر می‌شود و اگر رشد اقتصادی بلندمدت دوونیم ‌درصد افزایش پیدا کند، نرخ بیکاری یک‌درصد کاهش می‌یابد و به این ترتیب اگر رشد اقتصادی به ٨,٥‌درصد برسد، یک‌میلیون شغل ایجاد می‌شود.
او عنوان می‌کند؛ درصورتی که میانگین رشد اقتصادی در هر‌ سال بیش از ٨‌درصد باشد، امکان ایجاد یک‌میلیون شغل در هر‌سال وجود دارد که باز هم دریک دوره چهارساله به معنای ایجاد ٤‌میلیون شغل خواهد بود و ایجاد ٥‌میلیون شغل محقق نمی‌شود.
حل فوری مشکلات بحث انحرافی است
اجرای برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم‌‌درآمد از دیگر وعده‌های اقتصادی قالیباف است، اما حمیدرضا برادران شرکا، اقتصاددان معتقد است که صحبت از حل فوری مشکلات یک بحث انحرافی است و افرادی که چنین سخنان را مطرح می‌کنند، بسیاری از مسائل اقتصادی را بلد نیستند.
برادران شرکا در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: اصلا درچنین مسائلی فوریت معنی نمی‌دهد، زیرا موضوعاتی از این دست برنامه زمان‌بندی‌شده معقول و منطقی می‌خواهد که منجر به جذب سرمایه‌گذاری شود.
به گفته این کارشناس، برای این‌که اقتصاد دچار تغییر و تحول شود، به برنامه‌ریزی نیاز دارد و برنامه هم به زمان نیاز دارد و نمی‌شود که هروقت مسئولی اراده کند و بگوید فلان کار را انجام می‌دهم، آن کار محقق شود.
او با تأکید بر این‌که تغییردادن وضع اقتصادی و ازجمله حل مشکلات اقشار کم‌درآمد مستلزم سرمایه‌گذاری است، عنوان می‌کند که به این منظور باید بخش‌هایی از اقتصاد که امکان سرمایه‌گذاری دارد، شناسایی و سرمایه‌گذاری مناسب در آن بخش‌ها انجام شود، سرمایه‌گذاری تبدیل به فعالیت مولد شود، درآمد ایجاد شود و درنهایت منتظر بهبود وضع اقتصادی و معیشت مردم و ازجمله کم‌درآمدها باشیم.
برادران شرکا با یادآوری تجارب کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن دراین زمینه می‌گوید: درمجموع باید بگویم، هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی‌شده ٣٠ تا ٤٠ساله است.
اینها حرف‌های نوظهور است
این کارشناس درمورد دیگر وعده انتخاباتی شهردار تهران درخصوص تغییر نظام مالیاتی به نفع ۹۶‌درصد مردم می‌گوید: به نظر می‌رسد که هیچ منطقی پشت چنین وعده‌ای نیست و اینها حرف‌های نوظهور است که از منطق و استدلال خاصی برخوردار نیست.
برادران شرکا با بیان این‌که شاید قالیباف فرمول جدید و عجیبی برای چنین وعده‌ای دارد، می‌گوید: دربسیاری ازکشورهای دنیا نظام مالیاتی وابسته به یک منطق است، به‌گونه‌ای که اقشاری که درآمد بالاتری دارند، سهم بیشتری درپرداخت مالیات دارند و کم‌درآمدها سهم کمتری دارند یا معاف هستند. بنابراین، این موضوع که بخواهیم نظام مالیاتی را به نفع ٩٦‌درصد مردم تغییر دهیم، اصلا شدنی نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معجزه ایشان را در حادثه پلاسکو دیدیم
      دیگه معجزه دیگر را نمی خواهیم ببینیم که بلایی که سر تهران اوردند را سر کل ایران بیاورند
      دولت قبل هم خودش را معجزه هزاره سوم معرفی کرد و نتیجه تمام اعجازش را در 1000 سال هم نمی شود پاک کرد

    • reza

      تابلوی میخواد انصراف بده!خود قالیباف بهتر از هرکسی میدونه با این شرایط عملی نیست. اینا پلتیک های انتخاباتیه.

    • حقگو

      آقای قالیباف هم حق دارد چون بقیه رئیس جمهورها هم با این وعدهای تو خالی بر سرکار آمدند!!!!!

    • بی نام

      با سلام آقای قالیباف به حق مدیر شایسته ای است و به قول های که می دهد قطعا عمل خواهد کرد و هر جایی که رئیس بودند به قاطعیت میتوان از شایستگی و قول های که عملی نمودند اشاره کرد خدا قوت

    • علی

      اقای بینام 15:53 خیلی به گفتت مطمئنی که قالیباف آدم موفق و مطمئنیه. در حادثه پلاسکو بعد از چند روز، چند تا برگه چاپی رو جلوی دوربین های رسانه ای قالیباف نشون داد و گفت :ما تا حالا چند بار اخطاریه برای مالکان ساختمان پلاسکو فرستادیم ولی اونا چی، توجهی نکردند. معنی این یعنی چی. یعنی یه عده افراد بیگناه قربانی رو در واسی دو تا ارگان شهرداری و سازمان بسیج مستضعفین که مالک ساختمان بوده شدند. هر کسی که اطلاعات کامل و جامعی از اصول آتشنشانی و ساختمانی داشته باشد میفهمد که آهن بعد از سه یا چهار ساعت ذوب میشود و ساختمان فرو می‌ریزد. آنها نه تنها وسیله نداشتند و عوض اینکه اتشنشانها رو از محل حادثه دور کنن به آنها دستور دادند که وارد ساختمان شوند، که متأسفانه منجر به کشته شدن آن عزیزان شد. ......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج