۵۱۴۶۵۳
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

وفور لوازم آرایشی تقلبی و ارزان در بازار

رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین کالایی است که به کشور قاچاق می‌شود، سالانه ۱.۲ میلیارد دلار وسایل آرایشی و بهداشتی قاچاق وارد کشور می‌شود که اغلب آنها تقلبی هستند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین کالایی است که به کشور قاچاق می‌شود، سالانه ۱.۲ میلیارد دلار وسایل آرایشی و بهداشتی قاچاق وارد کشور می‌شود که اغلب آنها تقلبی هستند.
رسول دیناروند نسبت به قاچاق انبوه لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور ابزار نگرانی می‌کند، او می گوید: میزان لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور از میزان کالاهای تولیدی و وارداتی قانونی آن بیشتر است. اغلب این کالاها تقلبی هستند و ظاهر آ‌نها شبیه برندهای معروف ساخته می شود و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما بسیاری از آنها بی‌اثر و حتی خطرناک هستند.
بخشی از گفتگو با رئیس سازمان غذا و دارو را در ادامخ می خوانید:

* بیشترین کالای قاچاق در حوزه سلامت اول کالاهای آرایشی و بهداشتی است، بعد مکمل های غذایی، بعد ملزومات پزشکی و بعد داروست، البته گاهی مردم و حتی مسئولان دستگاه‌های اجرایی فکر می‌کنند که بسیاری از این اقلام بهداشتی و مکمل‌ها، دارو هستند، در حالی که این طور نیست و این کالاها در گروه دارو نیستند.

* حساسیت حوزه دارو، بالاتر است. در حوزه کالاهای آرایشی و بهداشتی و مکمل‌ها نیز البته موضوع آسیب کالاهای قاچاق به سلامت مردم مهم است و هر کالایی که غیر مجاز باشد،امکان تقلبی بودن آن زیاد است و از این نظر امکان آسیب دیدن مصرف کننده آن کالا وجود دارد.

* بیش از یک میلیارد دلار از بازار سالانه کالاهای آرایشی و بهداشتی در کشور، قاچاق است.

* بازار قانونی کالاهای آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی محدودتر است. در واقع بازار غیر قانونی و قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور خیلی بزرگتر از بازار قانونی آن است حتما بیش از ۵۰ درصد فرآورده های آرایشی و بهداشتی در کشور قاچاق است، یعنی بیش از یک میلیارد دلار تا ۱.۲ میلیارد دلار هر سال کالای آرایشی و بهداشتی قاچاق در کشور داریم. گزارش‌های متعدد داریم که نشان می‌دهد میزان تولید داخل و واردات قانونی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور کمتر از این میزان است و متاسفانه بیشترین میزان قاچاق در کشور را در این حوزه داریم. البته در مورد دارو وضع فرق می‌کند.

* بخش مهمی از این کالاهای قاچاق به کالاهای زیبایی مربوط می‌شود، برخی هم کالاهای مراقبت از پوست و مو و بدن هستند، این کالاها جنبه زیبایی کمتری دارند و بیشتر جنبه بهداشتی و سلامت برای آنها مطرح است. مثلا یک کسی که کرم ضد آفتاب استفاده می‌کند، این کرم را برای زیبایی استفاده نمی‌کند، برای مراقبت از پوست در مقابل اشعه UV خورشید استفاده می کند، عده زیادی هستند که اگر این کرم استفاده نکنند و از پوستشان مراقبت نکنند، ممکن است،‌ پوستشان آسیب جدی ببیند و حتی به سرطان پوست مبتلا شوند.
* حالا اگر کسی از یک ضد آفتاب استفاده کند که SPF که روی آن نوشته شده، دروغ باشد، معلوم است که اثر مورد انتظار را ندارد و فرد ممکن است دچار آسیب پوستی شود، این موضوع در مورد کرم های قاچاق خیلی مصداق دارد و در مورد کالاهای قاچاق امکان تقلبی بودن، بسیار زیاد است.

* برای اینکه معمولا در این حوزه برندسازی خیلی جدی است و بسیاری از برندها قیمت بالایی دارند. کسانی که اهل تقلب هستند، نوع تقلبی این برندها را می سازند و با قیمت بسیار پایین وارد بازار می کنند، کسی که جنس تقلبی می سازد، معلوم است که دیگر نگران کیفیت آن نیست، فقط ظاهر آن را درست می‌کند و ظاهر آن کاملا شبیه برند اصلی می‌شود.

* گاهی مردم ممکن است متوجه تقلبی بودن آن کالا هم بشوند، وقتی فردی کالایی را از فروشگاه می‌خرد که قیمت آن پایین است، از یک سوپری، از بازار مروی تهران یا حتی از داروخانه خریداری می‌کند اما قیمت آن خیلی پایین است یا به صورت کیلویی و فله‌ای می‌خرد، ممکن است خودش هم حدس بزند که قاچاق است ولی بسیاری اوقات مردم فکر نمی‌کنند که امکان تقلب آن کالا بسیار بالاست.

* سامانه کنترل اصالت سازمان غذا و دارو برای همین درست شده است، اگر با کمک همه دستگاه‌ها این سامانه جلو برود و مردم از آن استفاده کنند، دیگر فریب نمی‌خورند.

* وزارت بهداشت منتظر نمی‌ماند که مردم خودشان کنترل کنند و گزارش کنند که فلان کالا ناسالم است، بعد وارد عمل شود، بازرسان آموزش دیده در بازار نظارت دارند و برای آنان نیز نرم افزار مخصوص درست شده است.

* رقم بزرگ یک میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق نشانه ضعف نظارت نیست نه، فقط نشانه ضعف نظارت نیست چون برخی جاها در کشور هستند که اتفاقا نظارت جدی هم وجود دارد اما وضعیت بسیار نامطلوب است. مثل الکل. الکل اصلا یک کالای غیر شرعی است و باید با آن مبارزه کنیم ولی متاسفانه کالای قاچاق آن در بازار وجود دارد، چون متاسفانه برای آن تقاضا وجود دارد. منظورم این است که نظارت به تنهایی کافی نیست، فرهنگ سازی و تلاش های خیلی زیادی می‌خواهد تا مردم آگاه شوند، البته سختگیری‌های نظارتی هم لازم است، بستن مرزها هم باید جدی‌تر باشد.

* من به مردم می گویم، این کالاها را فقط از داروخانه تهیه کنند چون نظارت بهتری بر آنها صورت می‌گیرد، کسانی که نگران تقلبی بودن کالا و آسیب آن هستند، کالاهایشان را از داروخانه تهیه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج