۵۱۴۶۸۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

کرایه های تاکسی که خودسرانه افزایش می یابند

قبل از سال ۹۶، لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای افزایش کرایه ها به شورای شهر تهران ارسال شد و پس از آن، اعضای حاضر در پارلمان پایتخت به بررسی این لایحه پیشنهادی پرداختند.

خبرگزاری میزان: قبل از سال ۹۶، لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای افزایش کرایه ها به شورای شهر تهران ارسال شد و پس از آن، اعضای حاضر در پارلمان پایتخت به بررسی این لایحه پیشنهادی پرداختند.

پس از طرح این لایحه در کمیسیون های تخصصی، در نهایت اعضای شورای شهر تهران در کنار مصوبه افزایش بلیت مترو و اتوبوس، افزایش کرایه تاکسی ها در سال ۹۶ را نیز به تصویب رساندند.

میزان افزایش های در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر اما مورد تایید فرمانداری تهران قرار نگرفت و فرمانداری اعتراض خود را به شورا اعلام کرد. در نهایت نیز موضوع اعتراض فرمانداری در پارلمان پایتخت مطرح و اعضا با افزایش ۱۰ درصدی کرایه های تاکسی موافقت کردند.

در حال حاضر این میزان افزایش نیز مورد تایید فرمانداری قرار نگرفته و باید پس از طرح موضوع در شورای حل اختلاف در رابطه با افزایش کرایه های تاکسی در این مرجع تصمیم گیری شود.

هم اکنون در شرایطی که اعضای شورای شهر تهران و فرمانداری پایتخت در حال کش مکش برای افزایش کرایه ها هستند، برخی رانندگان تاکسی کرایه هایی بیش از میزان مصوب از سوی سازمان تاکسیرانی را از مسافران خود اخذ می کنند.
توجیه این عده نیز، افزایش تورم و همچنین افزایش حقوق کارمندان و کارگران است.

یکی از رانندگان گردشی شهر تهران که به گفته خودش بیشتر در محدوده بازار تردد می کند در رابطه با افزایش خودسرانه کرایه ها به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: رانندگان تاکسی هم جزئی از شهروندان تهران به شمار می آیند و زمانی که ما مجبور می شویم به خاطر افزایش تورم سالیانه اکثر کالاهای مورد نیاز خودمان را گران تر خریداری کنیم، نمی توانیم منتظر اعلام رقم افزایش کرایه ها بمانیم.

وی می افزاید: من خودم به طور تقریبی رقمی را به روی کرایه هایی که پیش از عید از مسافران می گرفتم گذاشته ام و اگر مسافری اعتراض کرد، آن رقم را به او پس می دهم در غیر این صورت کرایه مورد نظر خودم را از او می گیرم.

این راننده تاکسی با اشاره به مشکل هر ساله رانندگان تاکسی برای افزایش کرایه ها می گوید: هر سال رانندگان تاکسی با مشکل افزایش کرایه ها مواجه هستند.

رقم افزایش کرایه ها هر سال از سوی سازمان تاکسیرانی بعد از عید به رانندگان اعلام می شود و این در حالی است که ما حق داریم همانند کارگران و کارمندان، قبل از سال از میزان افزایش ها مطلع شویم.

افزایش خودسرانه کرایه ها بدون شک نارضایتی مسافران را نیز در پی دارد.

دانشجویی که عنوان می کند هر روز مسیر خانه خود واقع در میدان امام حسین تا میدان انقلاب را با تاکسی طی می کند در رابطه با افزایش خودسرانه کرایه ها به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: تاکسی ها و مسافربران شخصی هیچ رقم مشخصی را برای دریافت کرایه های خود ندارند و افزایش کرایه ها بیشتر شامل کرایه های رانندگان تاکسی شده است.

وی می افزاید: در بیشتر مواقع رقم دریافتی کرایه از سوی رانندگان تاکسی ها به مراتب بیشتر از مسافر بران شخصی است و همین موضوع نیز سبب می شود مردم از سوار شدن خودروهای شخصی استقبال کنند.

این دانشجو رقم متغییر دریافتی از سوی رانندگان تاکسی را 500 تا هزار تومان اعلام می کند و می گوید: در مسیری که من هر روز سوار تاکسی می شوم، افزایش کرایه ها حدود 500 تا هزار تومان است اما این رقم نیز متفاوت بوده و هستند رانندگانی که حتی هنوز کمتر از کرایه مصوب تاکسیرانی از مسافران کرایه دریافت می کنند.

تاخیر در اعلام افزایش رسمی کرایه ها، اصلی ترین دلیل رانندگان تاکسی برای افزایش خودسرانه کرایه است.

علاوه بر رانندگان تاکسی های گردشی، رانندگان تاکسی که در خطوط مشخص فعالیت می کنند نیز دیده شده که دست به افزایش خودسرانه کرایه های خود زده اند.

راننده تاکسی که در خط میدان نوبنیاد - میدان هفت تیر فعالیت می کند در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از اعلام رسمی افزایش کرایه ها، خودتان افزایش کرایه ای را اعمال کرده اید یا خیر؟، می گوید: کرایه تعیین شده برای خط نوبنیاد - هفت تیر در ابتدای سال دو هزار و 750 تومان بوده است و من مدتی است که سه هزار تومان از مسافران کرایه می گیرم.

وی می افزاید: دلیل این افزایش نیز این است که پول خورد در اختیار ندارم و مسافران نیز ناراضی نیستند.

این راننده تاکسی با انتقاد از تاخیر در افزایش کرایه های تاکسی می گوید: از زمانی که " اسنپ" و "تاپسی" به عنوان آژانس های اینترنتی ارزان قیمت در تهران فعالیت می کنند، به طور کلی وضعیت کار رانندگان تاکسی وخیم شده است. تعداد مسافران تاکسی ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و مردم استقبال زیادی از تاکسی نمی کنند. در این شرایط اما باید توجه بیشتری به قشر راننده تاکسی شود.

وی می افزاید: انتظار ما از سازمان تاکسیرانی این است که حد اقل هر چه سریع تر برای افزایش کرایه ها چاره اندیشی کند تا ما بیش از این متضرر نشویم.

همچنین یکی دیگر از رانندگان تاکسی که در مسیر میدان قدس - پایانه رسالت فعالیت می کند نیز در رابطه با افزایش کرایه ها پیش از اعلام میزان افزایش ها از سوی شورای شهر به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: متاسفانه به تنها چیزی که در شهر توجه نمی شود، معیشت رانندگان تاکسی است. ما نمی خواهیم بیش از اندازه از مردم کرایه دریافت کنیم اما زمانی که مخارج زندگی اضافه می شود ما نیز باید این افزایش ها را به نوعی جبران کنیم.

وی می افزاید: رانندگان تاکسی در شرایطی که با برخی امتیازات و حمایت های سازمان تاکسیرانی همراه شوند و بتوانند مشمول بسته های تشویقی و حمایتی قرار گیرند، حتی حاضر هستند در سال 96 افزایش کرایه نداشته باشند اما زمانی که به وضعیت زندگی این قشر توجه نمی شود آنها نیز تنها زورشان به مردم رسیده و کرایه هایشان را اضافه می کنند.

این راننده تاکسی در خصوص رقم تعیین شده برای خطی که وی در آن مشغول به فعالیت است می گوید: رقمی که برای خط میدان قدس - رسالت در نظر گرفته شده است، 3 هزار و 200 تومان است و ما گاهی تا 3 هزار و 500 تومان نیز از مسافران می گیریم.

در شرایطی که رانندگان تاکسی ها منتظر اعلام افزایش کرایه های تاکسی هستند، عیسی فرهادی، فرماندار تهران تاکید می کند که در سال 96 به هیچ وجه افزایش کرایه ای نخواهیم داشت.

وی می افزاید: فرمانداری با افزایش کرایه ها در سال 96 مخالف است و این مخالفت خود را نیز به شورای شهر ارائه کرده ایم.

فرمانداری تهران با اشاره به مشکلات قشر متوسط جامعه در پی افزایش کرایه ها می گوید: بدون شک با افزایش کرایه ها قشر متوسط جامعه که بیشترین مسافران تاکسی ها را تشکیل می دهند دچار مشکل شده و ما با افزایش کرایه ها مخالف هستیم.

با توجه به مخالفت فرمانداری با بحث افزایش کرایه ها، اعضای شورای شهر تهران افزایش نیافتن کرایه ها در سال 96 را منوط به کمک های دولت دانسته اند.

در همین رابطه، پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: دولت اگر اصرار به افزایش نیافتن کرایه ها دارد باید در قالب یارانه، کمک هایی را به شهرداری تهران ارائه دهد.

وی می افزاید: با وجود اعلام میزان افزایش تورم در سال 96، بدون شک باید کرایه های وسایل حمل و نقل عمومی نیز تا حدودی افزایش داشته باشد اما اگر دولت خواهان افزایش نیافتن کرایه ها است، باید کمک هایی را در قالب یارانه به شهرداری ارائه دهد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز می گوید: تا زمانی که فکری به حال رانندگان تاکسی نشود، نمی توان اعلام کرد که کرایه ها افزایش پیدا نمی کند.

وی می افزاید: دولت اگر مایل به افزایش پیدا نکردن کرایه ها است، می تواند در قالب یارانه، مبالغی را به شهرداری کمک کند تا شهرداری نیز این اعتبارات را در قالب انواع مختلف خدمت در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهد.

اعضای حاضر در شورای شهر تهران تاکید ویژه ای به موضوع افزایش کرایه های تاکسی در سال 96 دارند و اعتقاد آنها نیز این است، به این خاطر که افزایش کرایه ها به طور مستقیم با معیشت رانندگان در ارتباط است، این افزایش ها باید اعمال شود.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که افزایش کرایه ها از چه زمانی لحاظ خواهد شد؟ به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می گوید: در صورتی که فرمانداری به افزایش کرایه های تصویب شده در شورای شهر تهران اعتراض داشته باشد، این اعتراض در شورای حل اختلاف مطرح و اعمال افزایش ها با تاخیر مواجه می شود.

قناعتی می افزاید: پس از طرح اختلاف شورای شهر با فرمانداری در شورای حل اختلاف، بدون شک اعمال افزایش کرایه ها در فروردین ماه تحقق پیدا نکرده و این احتمال وجود دارد که افزایش کرایه ها از خردادماه در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم افزایش کرایه ها پس از اعلام میزان افزایش ها از سوی شورای شهر گفت: افزایش کرایه ها پیش از اعلام رسمی تخلف به حساب آمده و با تاکسیران های متخلف برخورد خواهد شد. مردم نیز می توانند تخلفات رانندگان تاکسی را به سامانه 1888 اطلاع دهند.

وی می افزاید: رانندگان تاکسی متخلف مشمول جریمه نقدی و یا حتی فک پلاک خواهند شد و باید توجه داشته باشند که تخلفات آنها از سوی نظاران سازمان تاکسیرانی مورد توجه قرار می گیرد.

موضوع افزایش خودسرانه کرایه ها از سوی برخی رانندگان تاکسی اکنون به مشکل هر ساله شهروندان تبدیل شده است. مشکلی که باید دید با نظارت های سازمان تاکسیرانی و اعمال برخی جریمه ها از جمله اخذ پروانه تاکسی و یا

فک پلاک فرد متخلف کاهش پیدا می کند یا اینکه فشار وارد شده بر سبد خانوار رانندگان اجازه نمی دهد آنها پایبند به قانون بوده و منتظر افزایش های قانونی قرار گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      مردم که نمیتونن یه دفتر و خودکار دستشون بگیرن و پلاک تاکسیهایی که سوار میشن بنویسن .همه تاکسی داران کرایه تاکسی رو گرون کردن یه پرینت الکی هم زدن به شیشه ها که مثلا تاکسیرانی مجوز داده

    • بدون نام

      تاکسی ها خیلی رودار تشریف دارند ، اون از جلز ولز کردنشون برای تپسی و اسنپ و این هم از گوش بری مردم، باران و برف هم میشه تو خط هاشون نیستن فقط دربستی میرن .تازه بعداز ظهرها تو مسیرهای خطشون که میبینن ترافیک داره نمیان و یا میرن تو خطهای دیگه و دربستی کاری . .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج