۵۱۴۸۰۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

روبات‌های فضانورد هفت تیر کشی یاد می‌گیرند

گروهی از محققان روسیه با اضافه کردن توانایی یادگیری به روبات فضانورد این کشور شروع به آموزش تیراندازی به آن کردند.

وب سایت سایبربان: گروهی از محققان روسیه با اضافه کردن توانایی یادگیری به روبات فضانورد این کشور شروع به آموزش تیراندازی به آن کردند.


روبات‌های فضانورد هفت تیر کشی یاد می‌گیرند

هم‌اکنون محققان بسیاری از کشورها در تلاش هستند تجهیزاتی خودمختار و روبات‌های قاتل را برای استفاده در ارتش تولید کنند و بر اساس تحقیقات اخیر صورت گرفته یک‌چهارم مردم جهان از هوش مصنوعی این فناوری وحشت دارند. به علاوه بسیاری از دانشمندان مانند ایلان ماسک نیز مخالف توسعه‌ی بدون نظارت و استفاده از این فناوری به صورت نظامی هستند.
دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، معاون نخست‌وزیر روسیه، به تازگی ویدئویی از روباتی به نام فدار۱ (FEDOR) منتشر کرد که می‌تواند دو سلاح در دستان خود گرفته و با دقت بالا به سمت هدف شلیک کند. البته فدار اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی و اعلام شد تا سال ۲۰۲۱ از آن در ایستگاه بین‌المللی فضایی استفاده می‌شود. این روبات توسط شرکت اندروید تکنیکس (Android Technics) و صندوق تحقیقات پیشرفته (Advanced Research Fund) زیر نظر وزارت خدمات اضطراری روسیه در حال توسعه است.

البته راگوزین با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «روبات انسان نمای جدید روسیه تنها با هدف بهبود مهارت‌های ظریف حرکتی و تصمیم‌گیری، شروع به تمرین تیراندازی کرده است. ما یک ترمیناتور ایجاد نکردیم؛ بلکه هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است.»

راگوزین ادامه داد: «فدار می‌تواند با هر دو دست خود تیراندازی کند و این کار برای اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری بهتر صورت می‌گیرد.»

از نمونه حرکات ظریف فدار که در گذشته توانسته بود با موفقیت آن‌ها را انجام بدهد می‌توان به تعویض لامپ، وارد کردن کلید در قفل، باز کردن در آپارتمان، روشن و خاموش کردن چراغ، رانندگی و ایستادن و حفظ تعادل روی یک پا اشاره کرد.

الکساندر پرمیاکوف (Alexander Permyakov) مدیرعامل اندروید تکنیکس گفت: «فدار در گذشته قابلیت یادگیری نداشته؛ اما هم‌اکنون این توانایی را به دست آورده است. در آینده‌ی نزدیک ویژگی یاد شده برای توسعه‌ی روبات‌های خودمختار ضروری به نظر می‌رسد.»

پرمیاکوف اشاره کرد دستاورد آن‌ها هم‌اکنون می‌تواند در چند سناریوی محدود از ابتکار عمل خود استفاده کند.
روبات‌های فضانورد هفت تیر کشی یاد می‌گیرند
وی افزود: «به عنوان مثال فیدار می‌تواند نقشه‌ای سه‌بعدی برای ناوبری محلی ایجاد کند. یک شی یا مانع را شناسایی کرده و به انجام تعامل با آن (برای نمونه بلند کرد اشیا و ورود کلید به داخل قفل) بپردازد.»

هدف نهایی آموزش و بهبود قابلیت مختلف روبات فضانورد فدار که احتمالاً در عملیات‌های نجات نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با استفاده از تیراندازی هنوز مشخص نیست؛ زیرا برای آموزش افزایش قدرت یادگیری روباتی فعال در زمینه‌های یاد شده روش‌های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد. از طرفی ممکن است روسیه بخواهد با آزمایش روی این روبات، الگوریتم‌هایی را برای توسعه‌ی نسل جدیدی از روبات‌های قاتل برای استفاده در ارتش ایجاد کند یا مستقیماً آن را در ارتش نیز به کار بگیرد. همچنین احتمال این که از ویژگی آموزش داده شده به این روبات در جنگ‌های فضایی استفاده شود وجود دارد. به عنوان مثال می‌تواند در صورت وقوع درگیری یا تهدیدات نظامی ماهواره‌های دشمن را مورد هدف قرار بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج