۵۱۶۰۱۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

۳۳ فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (۳)

ژانر علمی تخیلی را به سادگی می‌توان یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما دانست. خلق مکان‌هایی که فاصله بسیار با ما دارند و تکنولوژی‌هایی که در آینده به احتمال فراوان شاهد آنها خواهیم بود دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مخاطبان سینما مشتاق به مشاهده آن هستند.

وب سایت سینما گیمفا : ژانر علمی تخیلی را به سادگی می‌توان یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما دانست. خلق مکان‌هایی که فاصله بسیار با ما دارند و تکنولوژی‌هایی که در آینده به احتمال فراوان شاهد آنها خواهیم بود دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مخاطبان سینما مشتاق به مشاهده آن هستند. علم و تخیل از همان زمان آغاز پدیده فیلم‌های سینمایی در این صنعت حضور داشته‌اند. ولی سوال اینجا است که کدام یک از آنها به واقع دلچسب هستند؟ پاسخ دادن به این سوال به نحوی که بتوان تمام طرفداران این ژانر را راضی نگه داشت کاری تقریبا غیرممکن است. در این لیست قصد داریم ۳۰ فیلم برتر سینما را در این ژانر محبوب رده بندی کرده و معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

Terminator ۲: Judgment Day «نابودگر ۲: روز قضاوت»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)
در حالی که فیلم اوریجینال «نابودگر» یک کلاسیک به تمام معنا به شمار می‌آید اما این دنباله‌ی آن با عنوان «روز قضاوت» بود که توانست فرنچایز را به جلو ببرد. این بار آرنولد نقش قهرمانی را ایفا می‌کند که باید به گذشته رفته و جان کانر را از نسل جدید نابودگران در امان نگاه دارد. جیمز کامرون همواره در فیلم‌های خود از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کرده‌است و «نابودگر ۲» به بهترین شکل ممکن این تکنولوژی بهره می‌برد. این فیلم در زمان اکران خود رده بندی سنی بزرگسالان را داشت، جایی که فیلم‌های PG-۱۳ «مخصوص بالای ۱۳ سال» به تازگی موفق شدند گیشه‌ها را به تسخیر خود درآورند. در واقع انتخاب رده بندی سنی بزرگسالان همان چیزی بود که طرفداران انتظار آن را داشتند: فیلمی بزرگ‌تر، بهتر و بدون پرده.

The Thing «موجود»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

اگر مخاطبان فیلمِ شما فراموش کنند که این فیلم یک بازسازی است، آن موقع متوجه می‌شوید که کاری بزرگ را انجام داده‌اید. فیلم «موجود» به کارگردانی جان کارپنتر ظاهرا به دنبال فیلم The Thing From Another World «موجودی از دنیای دیگر» در سال ۱۹۵۱ ساخته شده‌است اما فیلم اوریجینال با وجود قابل قبول بودن هیچ حرفی در برابر فیلم کارپنتر برای گفتن ندارد. هنوز هم بسیاری از سینما دوستان پیرامون این موضوع بحث دارند که آیا پایان فیلم برداشتی آزاد داشت یا نه. آیا موجود در پایان فیلم نابود شد یا در کالبد یکی از نجات یافتگان زنده ماند؟

Arrival «حضور»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

یک علمی تخیلیِ خوب ما را به زمان و مکانی دیگر می‌برد و چیزی خارق العاده را به ما نشان می‌دهد. قرار گرفتن «حضور» در این لیست به دو دلیل زیر اتفاق افتاد: اولا، که این فیلم جدیدترین عنوان حاضر در این لیست است در نتیجه طبیعتا اندیشه کارگردان، دنیس ویلنوو در مورد زبان، فقدان و اینکه چگونه چیزی ساده همانند گفتگو می‌تواند تا چه اندازه تاثیرگذار باشد، کماکان در ذهن ما تازه و جدید است. اما حتی تاثیرات حاصل از جدید بودن فیلم را کنار بگذاریم، «حضور» فیلمی قدرتمند است که حتی اگر پنج سال دیگر نیز بگذرد، هنوز هم به آن فکر خواهیم کرد و پیام صلح تفسیر شده در ترجمه‌ای برتر، ارائه شده توسط آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Star Wars: The Empire Strikes Back «جنگ ستارگان: امپرطوری ضربه می‌زند»

33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

چه چیز جدیدی می‌توان در مورد سه گانه جنگ ستارگان گفت که قبلا گفته نشده‌است؟ به سادگی باید گفت که این سه گانه سینمای هالیوود را به طور کلی تغییر داد. اگرچه عده‌ای از جمله خود جرج لوکاس توسط این حقیقت هیجان زده نیستند اما این موضوع واقعیت دارد. «امپراطوری ضربه می‌زند» فیلمی بود که اثبات کرد که تاثیرگذاری فیلم اول بر روی جامعه عمومی از روی اتفاق نبوده‌است. از بسیاری جهات، دنباله‌ی ساخته شده حتی بهتر از فیلم اوریجینال بود. با داشتن یکی از عجیب‌ترین و بزرگترین پیچش‌های داستانی، «امپراطوری ضربه می‌زند» به هیچ وجه فراموش نخواهد شد.

E.T: The Extra-Terrestrial «ای‌تی: فرازمینی»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

در اکثر فیلم‌های علمی تخیلی موجودات فضایی آدم بدهای داستان هستند که باید شکست داده شوند. با این وجود، «ای‌تی» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ تنها به این موضوع اکتفا نمی‌کند که آدم فضایی خود را دلسوز و نیاز به محافظت نشان دهد، او این محافظت را به دستان کودکان می‌سپارد، موضوعی که باعث می‌شود تمام اقشار جامعه از مشاهده فیلم لذت ببرند. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که مردم تماشای این فیلم را از نسلی به نسل بعد منتقل کنند. مهم نیست که این فیلم را برای بار اول تماشا کنید یا صدم، «ای‌تی» کماکان خواهد توانست شما را احساساتی کرده و تحت تاثیر قرار دهد.

Metropolis «متروپلیس»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

ساخته شده در سال ۱۹۲۷، هنگامی که فیلم‌ها هنوز صامت بودند، «متروپلیس» کماکان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی است که تا به اکنون ساخته شده‌است. جلوه‌های بصری فیلم بسیاری جلوتر از زمان ساخت آن بودند و این موضوع ضروری بود چرا که فیلم دنیایی به شدت پیشرفته در تکنولوژی را به نمایش می‌گذارد. سخت است این موضوع را قبول نکنیم که بدون وجود این فیلم، هیچکدام از فیلم‌های حاضر در این لیست ساخته نمی‌شدند. اگر این فیلم را مشاهده نکرده‌اید، بهتر است زمانی را به پیدا کردن و مشاهده آن اختصاص دهید.

Close Encounters of the Third Kind «برخورد نزدیک از نوع سوم»

33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

بار دیگر قرار است فیلمی از استیون اسپیلبرگ را در این لیست قرار دهیم. این کارگردان موفق در دوران کاری خود فیلم‌های بسیاری خوبی را ساخته‌است اما اگر تنها فیلم‌های علمی تخیلی او را مد نظر قرار دهیم، باید بگوییم که «برخورد نزدیک از نوع سوم» در صدر لیست آثار او قرار دارد. این سوال که آیا ما در جهان هستی تنها هستیم یا نه موضوع بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی بوده‌است و در حالی که بسیاری از آن فیلم‌ها در تلاش برای پاسخ دادن به این سوال بوده‌اند، «برخورد نزدیک از نوع سوم» تمرکز خود را بر روی ماهیت همین سوال قرار داده‌است. فیلم در مورد علاقه عجیب بشریت به ایده موجودات فضایی و میزان تلاش آنها برای پیدا کردن راهی برای ارتباط با آنها در کهکشان‌های دیگر است. فیلم زیبا است و مشخصا در تمام لیست‌های علمی تخیلی در بین ۱۰ فیلم برتر قرار می‌گیرد.

The Matrix «ماتریکس»

33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

بهترین فیلم‌ها، فیلم‌هایی هستند که در عین غافل‌گیری شما را شگفت زده کنند. «ماتریکس» در زمان اکران خود در سال ۱۹۹۹ تقریبا همگان را شگفت زده کرد. استفاده از تکنولوژی فراتر از زمانِ دوربین‌های اسلوموشن و هنرهای رزمی پیشرفته و تلفیق این عناصر با زیبایی‌های دنیای سایبرپانک، باعث به وجود آمدن ترکیبی شد که هیچ کس در گذشته در سینما آن را تجربه نکرده‌بود. داستانی قدرتمند را در کنار میزان کمی از بحث‌های فلسفی در مورد واقعیت به آن ضافه کنید؛ نتیجه تولد فیلمی است که هم اکنون نیز بسیاری از ذهن‌های فعال در صنعت سینما به دنبال استخراج موضوعات جدید از آن هستند. به شدت امیدواریم که فیلم‌های ساخته شده در آینده پیرامون این داستان، هدف خود را الگو برداری از فیلم اوریجینال قرار دهند، نه دنباله‌های آن.

Blade Runner «بلید رانر»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

این موضوع که فیلم «بلید رانر» ۲۵ سال پس از فیلم اصلی قرار است دنباله‌ای برایش ساخته شود نشان دهنده چگونگی زنده ماندن این فیلم در بین طرفداران این ژانر است. داستان ریدلی اسکات در مورد آینده‌ای که در آن ربات‌های اندروید از انسان‌های واقعی غیرقابل تشخیص خواهند بود تخیلات بسیاری از سینمادوستان را به کار گرفت و بسیاری از ذهن‌ها را به خود مشغول کرد. شاید یکی از دلایل محبوبیت بسیاری بالای فیلم وجود نسخه‌های بسیار برای انتخاب است. نزدیک به هفت نسخه متفاوت از این فیلم در سال‌های متمادی انتشار یافته‌است. این حقیقت که کارهای بسیاری پس از انتشار فیلم اصلی پیرامون آن صورت گرفته است نشان می‌دهد که این فیلم تا چه اندازه محبوب بوده و دارای داستانی درگیر کننده است که می‌توان از نقطه نظرهای متفاوت به تماشای آن پرداخت.

Star Wars: Episode IV - A New Hope «جنگ ستارگان: قسمت چهارم - امیدی جدید»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

اگرچه «امپراطوری ضربه می‌زند» توسط بسیاری از سینمادوستان به عنوان نقطه اوج مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان شناخته می‌شود اما مشخصا نمی‌توان اهمیت فیلم اوریجینال و بزرگی آن را نادیده گرفت. این فیلم نه تنها موفق شد بزرگ‌ترین فرنچایز تاثیرگذار بر روی فرهنگ عمومی را کلید بزند، بلکه به طور کلی نحوه ساخت فیلم‌های سینمایی و دیدگاه مخاطبان عام سینما به ژانر علمی تخیلی را دست خوش تغییر کرد. در واقع این ژانر در اکثر موارد به عنوان وسیله‌ای برای سرگرم کردن کودکان شناخته می‌شد اما پس از این سری، همگان علمی تخیلی را جدی گرفتند. پس از تبدیل شدن فیلم به پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، بسیاری تلاش کردند همانند آن بسازند، اما هیچ کس نتوانست حتی اندکی بدان نزدیک شود.

Alien «بیگانه»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

«در فضا هیچ کس نمی‌تواند صدای جیغ تو را بشنود». با این عبارت ساده بسیاری از ما با یکی از وحشتناک‌ترین موجودات فضایی در تاریخ فیلم‌های سینمایی آشنا شدیم. خوشبختانه به همراه این معرفی، یکی از سرسخت‌ترین قهرمانان ژانر علمی تخیلی و به طور کلی سینما را ملاقات کردیم. الن ریپلی با بازی سیگورنی ویور توانست فضا را برای قهرمانان زن در سینما دچار تغییر کند و کماکان او در این لیست بالا بلند از قهرمانان زن در سینما، در صدر یا حداقل نزدیک به آن قرار دارد. «بیگانه» به همان اندازه که در ترسناک بودن موفق بود، در علمی تخیلی بودن نیز خوب بود و این دو عنصر به طور جداناپذیر با یکدیگر تلفیق شده بودند. این فیلم به طور مطلق یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی است که تا به امروز در سینما ساخته شده‌است.

۲۰۰۱: A Space Odyssey «اودیسه فضایی»
33 فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی (3)

تماما فیلم‌های حاضر در این لیست عالی هستند، اما تمام آنها به نوعی زیر دِین «اودیسه فضایی» ساخته استنلی کوبریکِ بزرگ قرار دارند. فیلم تمام چیزهایی که از آن می‌خواهید را به شما ارائه می‌دهد. صحنه‌هایی زیبا از فضا در آن وجود دارد. درامی در آن قرار دارد که به لطف کامپیوتری دیوانه به عنصر وحشت تلفیق شده‌است. در کنار این موضوعات، امضای مخصوص کوبریک را می‌توان در این فیلم دید و آن استفاده از نمادگرایی در فیلم است، اتفاقی که هنوز هم بحث‌های بسیاری را به وجود می‌آورد. بعد از آن همه سال، هنوز هم نمی‌توانیم فکر کردن به ۲۰۰۱ را متوقف کنیم. دقیقا به همین دلیل است که این فیلم بهترین علمی تخیلی ساخته شده در تاریخ سینما است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج