۵۱۸۶۹۶
۳۰ نظر
۶۵۶۶
۳۰ نظر
۶۵۶۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۷۱)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ تصویری از شکنجه شیعیان نیجریه
ادعای ارتباط این تصویر با شیعیان نیجریه، شایعه و دور از واقعیت است.

متن شایعه

«آنچه امروز بر سر شیعیان نیجریه می آید، یادآور جنایات و شکنجه های مشرکین قریش بر مسلمانان صدر اسلام می باشد»
ستاد مبارزه با چرندیات (71)

پاسخ شایعه

ادعای ارتباط این تصویر با شیعیان نیجریه، شایعه و دور از واقعیت است.

این تصویر مربوط به رفتار یک سری از نیروهای شبه نظامی داوطلب در نیجریه موسوم به (CJTF) با مظنونین عضویت در گروه شورشی بوکوحرام می باشد. "Civilian Joint Task Force" یا "نیروی وظیفه مشترک غیرنظامی" برای مبارزه با گروه افراطی بوکوحرام شکل گرفته است.

بوکوحرام با نام رسمی (به عربی: جماعه اهل السنه للدعوه و الجهاد) یک گروه شورشی و افراطی با ایدئولوژی اسلامگرایی و جهادگرایی سلفی در شمال نیجریه است که هم پیمان با گروه های افراطی القاعده و داعش می باشد. سوءمدیریتِ نیروهای مبارزِ درگیر با بوکوحرام، متاسفانه موجب بروز خشونت و انحرافاتی غیرانسانی در عملکرد آنها گشته است.



سوژه دوم؛ آیا صدای ضبط شده جهنم در سیبری صحت دارد؟

"کشف جهنم در سیبری" یک افسانه ی مدرن است که عموما از طرف گروه های مسیحی جهت تبلیغ دین و اثبات جهنم فیزیکی استفاده می شود.
متن شایعه

« صدای ضبط شده و کشف دروازه جهنم در سیبری ! / در دهه ۸۰ قرن ۲۰ ام میلادى ، دانشمندان روسى در سیبرى دسته اى از آزمایشات حفارى را به سرپرستى دکتر پرفسور آزاکوف اجرا می کردند … این گودال ها معمولا به هدف تحقیقات ژئوتکنیک ( مهندسی جغرافیایى ) و یافتن مکانی از ذخایر نادر معدنی حفر می شدند، اما در این مورد، زمین شناسان در روسیه فقط می خواستند بدانند که چقدر مى توانند حفر کرده و در دل زمین پیش بروند.
ستاد مبارزه با چرندیات (71)

حفارى آنها بدون هیچ مشکلى در حال پیشروى بود تا زمانى که به عمق ۹ مایلى زمین مى رسند که ناگهان مته وارد یک فضاى خالى مى شود.

سنسورهاى دماسنج مته ، دماى گودال را بالاى ۱۱۰۰ درجه سانتى گراد نشان مى داد. پس تیم تحقیقاتى تصمیم گرفتند یک میکروفون مقاوم در برابر دماهاى بالا براى ارزیابى به گودال بفرستند.

میکروفون فقط ۳۰ ثانیه به داخل گودال رفت و قبل از ذوب شدن از گودال خارج شد. اما در همان ۳۰ ثانیه ، دانشمندان به صداهاى عجیبى روى نوار برخورد کردند.

این صداهاى عجیب ، صداى جابجایى سنگ ها یا صداى جریان هاى گازى نبود! بلکه صداى فریادها و فغان هاى میلیون ها انسان هاى درمانده بود.

چطور ممکن بود؟ اولین واکنش دانشمندان تعلیق کردن پروژه و ترک منطقه بود. آنها مطمئن نبودند اما صداها داستانى داشتند! آیا آنها در جهنم را باز کرده بودند ؟

نوار صوتى این اتفاق بعدها توسط Art Bell منتشر شد. بعدها دکتر آزاکوف در مصاحبه هایى این اتفاقات را رد و ترک محل را به دلیل پیدا نکردن منابع طبیعى که دنبالش بودند عنوان کرد، اما چرا ورورد به این منطقه هنوز هم ممنوع است …!

فایل صوتى واقعه ضمیمه شده است.صداى ضبط شده از داخل گودال توسط میکروفون.صداها بسیار ترسناک هست.نیمه ى اول فیلم یک نفر به زبان انگلیسى ماجرا راشرح مى دهد. »

پاسخ شایعه

"کشف جهنم در سیبری" یک افسانه ی مدرن است که عموما از طرف گروه های مسیحی جهت تبلیغ دین و اثبات جهنم فیزیکی استفاده می شود.

در سال ۱۹۸۴ پس از حفر چاهی به عمق ۱۲ کیلومتر، در شهر کولا (Kola) در روسیه، دانشمندان با گونه های نادری از سنگ، جریان آب و گاز و ۱۸۰ درجه فارنهایت دمای هوا مواجه شدند. این حفاری به علت دمای بالای پیش بینی نشده (تا ۱۰۰ درجه پیش بینی شده بود) متوقف گردید. البته هیچ اتفاق فوق العاده ای حین و پس از این عملیات توسط تیم حفاری گزارش نشد.
ستاد مبارزه با چرندیات (71)
چاه کولا در شهر کولای روسیه

چند سال بعد، حفر این چاه واقعی مبدل به شایعه ی حفر " چاهی افسانه ای به سوی جهنم " گشت که با تحریف جزییاتی از قبیل دمای هوا که از ۱۸۰ به ۲۰۰۰ درجه فارنهایت تغییر کرده بود و همچنین مفصل تر شدن داستان به صورت تخیلی، در تمامی دنیا منتشر شد.

انتشار این مطلب در برخی از روزنامه های محلی در اروپا که از پخش برنامه ای در شبکه تلویزیونی مسیحیان از جنوب کالیفرنیا، نشات گرفته بود، باعث پراکندگی ویروس گونه ی این شایعه شد. شایعه ای که با پیگیری و بررسی گروهی پژوهشگر، به منبع اصلی سازنده آن که فردی نروژی بود، منتهی گشت و او نیز به ساختگی بودن این داستان اقرار نمود.

فایل صوتی این شایعه نیز که در حقیقت جیغ و فریاد همزمان عده ای بیش نیست، از روی فیلم ترسناک "Baron Blood " محصول ۱۹۷۲برداشته شده است.
بررسی فایل صوتی جهنم در سیبری
سوژه سوم؛ کشیشی که پیکرش بعد از ۵۰ سال سالم مانده است!

پیو پیتر (۲۵ مه ۱۸۸۷ - ۲۳ سپاتمبر ۱۹۶۸) یک کشیش کاتولیک ایتالیایی بود که توسط کلیسای کاتولیک، قدیس اعلام شد. سالم بودن بدن او پس از پنجاه سال شایعه است و حقیقت ندارد.

متن شایعه

« زیارت کاتولیک ها از پیکر پادره پیو (پدر پیو) کشیش ایتالیایی که در سال ۱۹۶۸ درگذشته اما پیکر او سالم مانده است »
ستاد مبارزه با چرندیات (71)

پاسخ شایعه

پیو پیتر (۲۵ مه ۱۸۸۷ - ۲۳ سپاتمبر ۱۹۶۸) یک کشیش کاتولیک ایتالیایی بود که توسط کلیسای کاتولیک، قدیس اعلام شد. سالم بودن بدن او پس از پنجاه سال شایعه است و حقیقت ندارد. چرا که با وجود مومیایی کردن، جسد وی طوری تخریب شده که ناچارا ماسک سیلیکونیِ تهیه شده توسط موزه ی لندن نیز برروی صورتش نهاده شد. همچنین بوی عطری که از تابوتش متصاعد می گردد نیز به خاطر استفاده از ادوکلن می باشد.

ستاد مبارزه با چرندیات (71)
زخم پیو در کف دستش قابل تشخیص است

علت شهرت این فرد به وجودآمدن جراحاتی روی بدنش بود که وی مدعی بود خودبه خود ایجاد شده و مشابه زخمهایی است که موقع به صلیب کشیدن مسیح در وی بوجود آمده بوده است. حال آنکه او به ایجاد زخم و جراحت روی بدنش به وسیله ی اسید در مظان اتهام بود و شواهد خرید اسید توسط وی از یک داروساز بر همگان فاش شد.

وی همچنین متهم به داشتن ارتباط جنسی با زنان در مکان اعتراف به گناه بود. موسس بیمارستان دانشگاه کاتولیکها در رم این کشیش را بیماری روانی و نادان خواند که با آسیب زدن به خودش از ساده لوحی مردم سواستفاده می کند.

ظاهرا در تایید تقدس پیوپیتر توسط کلیسای کاتولیک، حتی با وجود شواهد و قرائنی که این تقدس را تشکیک می کنند، درامدهای ناشی از زیارت هزاران نفر از آرامگاه این کشیش، بی تاثیر نیست.


سوژه چهارم؛ کد مالکیت هواپیما در کشورهای مختلف

ادعای مطرح شده در این متن شایعه و ساختگی می باشد. کد مذکور به نام کد IATA نشانگر خطوط مختلف هوایی است که معادل فارسی آن انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی می‌باشد.

متن شایعه

« این کد رو ببینید این کد کشور هستش و نشانه اینه که هواپیما مال کدوم کشوره. دو حرف سمت چپ (EP) مربوط به ایران …
ستاد مبارزه با چرندیات (71)

TR ترکیه

UK اوکراین

EK امارات

به معنی Emirates kingdom حالا ایران شده EP و همه هم سعی در این دارند که نگن یعنی چی. ولی بدونید که EP به معنای Empire Of Pahlavi هست. جمهوری اسلامی کلی تلاش کرده ولی جابجایی این کد امکان نداره.

مثل کد تلفن ۰۰۹۸ که مال ایرانه. حالا نکته جالب اینجاست که وقتی این هواپیماهای جدید رو به ایران بفروشند باز هم کدEP باید بزنن روش. »

پاسخ شایعه

ادعای مطرح شده در این متن شایعه و ساختگی می باشد. کد مذکور به نام کد IATA نشانگر خطوط مختلف هوایی است که معادل فارسی آن انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی می‌باشد. یاتا، سازمانی است فرامرزی، متشکل از ۲۴۰ شرکت هواپیمایی، که در ماه آوریل سال ۱۹۴۵ در شهر هاوانا راه‌اندازی شد. اعضای یاتا شرکت‌های هواپیمایی هستند، که دارای پروازهای منظم برنامه‌ای خارجی بوده و دولت آنها عضو ایکائو باشد.

کد یاتای EP در حال حاضر متعلق به "هواپیمایی آسمان" است که ابتدا در سال ۱۳۳۶ با نام "تاکسی هوایی" و بعنوان اولین شرکت حمل و نقل هوایی در خاور میانه شروع به کار کرد و سپس در سال ۱۳۴۸ به "هواپیمایی پارس" و نهایتا در سال ۱۳۶۸ به "هواپیمایی آسمان" تغییر نام داد. ادعای متن شایعه در مورد انتساب عبارت Empire Of Pahlavi به این کد،‌ کذب و ساختگی می باشد.

از دیگر کدهای یاتا متعلق به خطوط هوایی کشور ایران می توان به IR برای "هما" ، W۵ برای "ماهان" ، B۹ برای "ایران ایرتور" و چندین کد یاتای دیگر اشاره کرد.

در متن شایعه اشتباهات فاحش دیگری نیز مشاهده می شود. من جمله اختصاص کد یاتای TR به کشور ترکیه که در واقع کد خطوط هوایی TransBrasil و مربوط به کشور برزیل است. کد UK نیز مربوط به کشور اکراین نیست و متعلق به خطوط هوایی KLM و مربوط به کشور انگلستان می باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخرى خيلى خوب بود!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام

      • ح

        سلام

      • ح

        دوست عزیز راستش درمورد جهنم سیبری من هنوزم قانع نشدم که ساختگی باشه چون منم چنتا دلیل محکم واسه ی واقعی بودنش دارم راستیتش من خیلی ریز بین هستم به همین خاطر به راحتی قانع نمیشم شما گفتید جناب ازاکوف محل حفاری رو ترک کردن ولی علتشو درست بیان نکردید درضمن جایی که من درمورد این مطلب خوندم اگه درست خونده باشم گفتن محلو بلافاصله بعداز شنیده شدن صدای ضبط شده ترک کردن و اجازه ی ورود به اونجارو ندادن البته اون حرفیم که شما گفتین درمورد مسیحیان فکر نمیکنم اونا دخالتی داشتن در این قضیه چون که صدا در حین حفاری ضبط شده چرا افرادی که در اون پروژه بودن باید بخان دخالتی در این موضوع دین و مظهب داشته باشن و یکی دیگه از چیزایی که دراین باره میدونم اینکه بعداز ضبط شدن صدا تلاش زیادی کردن که صابت کنن صدا ساختگی است و به دروغ تبدیلش کنن چراشم کسی نمیدونه و تا جایی که میدونم در همون زمان صدارو دستکاری کردن و بعد پخش کردن که دلیلی محکم برای دروغی بودنش باشه فکرهم نمیکنم که چاه کولا کوچکترین ارتباتی به اون محل حفاری شده که تا الان هم اجازه ی ورود بهش ممنوع هست و معلوم هم نیست که کجای سیبری هست داشته باشه و یکی دیگه از دلایلم اینکه اون جمله ای که گفتید صدارو از روی یک فیلم قدیمی برداشتن اتفاقا اون فیلمو خودم دیدم و خیلیم فیلمه چرندی هستش و صدایی هم که در اخر فیلم میاد اصلا ربطی به اون صدای مخوفی که در حفاری ضبط کردن نداره و اگه بیشتر به اون صدا دقت کنید متوجه میشید که اصلا ممکن نبوده در اون زمان بتونن یه همچین صدایی رو برای بک فیلم بسازن.

    • دختر باران

      فقط اون کشیشه...مردم ساده..خخخ

    • بدون نام

      کشیش زناکاررومقدس شماردن.خاک برسرشون بااین کاراشون.

    • بدون نام

      ممنون بروز میکیند

    • بدون نام

      توی ایران خودمون هم انقد از سادگی مردم سو استفاده میکنند...
      کمی واقع بین باشیم به دور از تعصیب

      پاسخ ها

      • ح

        در بعضی از موارد دوست عزیز خیلیا قصد دارن هر چیزیو به دروغ تبدیل کنن

    • بدون نام

      واقعا بعضی وقتا تو فضای مجازی شایعاتی میبینیم که مخمون سوت میکشه از ساده لوحی برخی ادما

    • بدون نام

      بنده مهندس نفت گرایش بهره برداری هستم و به صراحت میگم که نظر شما درمورد دمای 180 درجه فارنهایت در عمق 12 کیلومتری زمین به طور مطلق اشتباهه و 2000 فارنهایت بیشتر به واقعیت نزدیکه چون بادمای 180 گرادیان ژئوترمال ناچیزی بدست میاد که واقعا مزحکه.

      پاسخ ها

      • ح

        لایک

    • عباس

      درمورد کد هواپیمایی، EP کد یا پیش فرض قبل از رجیستر تمامی هواپیماهای متعلق به ایران است. عکسی که گذاشتید از هواپیمایی هما هستش، که سیستم به این صورت هستش که اکثرا متشکل از ۲ حرف هستن. معمولا هر منطقه ای حرف اولش اختصاصی منطقه هست و حرف دومش متعلق به کشور. بخشی از منطقه خاورمیانه حروفشون با E شروع میشن. این کدها در زمانی که تعیین شدند میتونستن برای هر کشوری به یک معنی ای باشند، مثلا برای آلمان با یک حرف نشان داده میشه که D اول کلمه DUICHLAND هست ...

      پاسخ ها

      • ایمان

        دوست بزرگوار با تشکر از مطالب جالبتون، باید بعنوان یک شخص که اطلاعات زیادی در مورد صنعت هواپیمایی ، بعلت پبشینه خانوادگی و مطالعا خودم در این زمینه دارم توضیحاتی رو خدمتتون میدم
        EP مخفف EMPIRE PERSIA
        هستش و ربطی به حکومت پهلوی نداره، و به معنی امپراطوری پرشیا یا همون پارس هستش، اگه به سایت
        IATA
        مراجعه کنید ، این کد ها در اختارتون هستش، و به هیچ وجه هم قابل تغییر نیست
        همی مشکل رو هم با علامت شیر و خورشید سرخ ما داریم، چون در جهان کلا ۳ علامت صلیب سرخ، هلال احمر و شیر خورشید سرخ، برای جمعیت کمک های مردمی ثبت شده و هیچ علامت دیگه ای نه ثبت خواهد شد و نه فاقد اعتبار هستش، مدتهاست اسرائیلی ها دارن تلاش میکنن علامت مثلث داوود سرخ رو جایگزین شیر خورشی سرخ کنن، اما خوشبختانه تا الان موفق نشدن و امیدوارم هیچ وقت هم این اتفاق بد نیفته، علامت شیر خورشید سرخ یک نشان کاملا ایرانی بود و به فرهنگو تاریخ ایران زمین ربط داره و نه بحکومت پهلوی و شاهنشاهی، حالا ما رفتیم زیر علامت هلال احمر که متعلق به اعرابه، اعرابی که تمام تلاششونو واسه نابود کردن عجم و ایرانی میکنن، امیدوارم روزی سلطه فرهنگی اعراب از سر ایرانی ها برداشته شه. با سپاس از شما و مطالب خوبتون.

    • مهدی

      داداش دمت گرم. اتفاقا در مورد این دروازه ی جهنم خیلی کنجکاو بودم ممنون از روشنگری شما. لایک

    • ح

      سلام

    • عليرضا

      به نام خدا
      صداي ظبط شده مخلوط صداي زن ومرد است . البته براي رد ويا قبول آن ابتدا بايد به اعتقادات مذهبي و آيات صريح قرآن كريم كه در بسياري از آيات خود به عذاب الهي اشاره دارد اكتفا نمود. و در مرحله دوم به شواهد علمي اكتفا كرد. از نظر علمي زمين داراي چندين لايه است كه حرارت به داخل كره زمين بيشتر مي گردد .
      ساختار زمین شامل سه لایهٔ اصلی پوسته، گوشته و هسته و لایه‌های غیراصلی پوستهٔ قاره‌ای، پوستهٔ اقیانوسی، سنگ‌کره، سست‌کره، گوشتهٔ بالایی، گوشتهٔ پایینی، هسته درونی و هسته بیرونی است.

    • بدون نام

      همش الکی اگه یکم به ایات زیبای قران دقت کرد که اگه کسی انسانی بدی باشه بعد از مرگش به جهنم میره اگه خدا میخواست جهنم به صورت صدا به شما نشون بده دیگه چرا اصلا اسم جهنمو توی قران میاورد خوب همون موقه توی قران میگفت که اقا توی سیبری جهنمه هرکی بدی کرده میندازمش اونجا دوستان خاهش به شایعات نپردازید چون تعسیربد روی روح وروانتون داره خداحافظ همه شماها باشه و ارزوی رفتن به بهشتو براتون میکنم

    • بدون نام

      خیلی ممنون از سایت شما که روشنگری کردید چون من دبیر علوم هستم و بچه ها خیلی در این موارد از من سوال می کنند ولی اینکه بهشت وجهنم توی همین دنیاست نباید شک کرو مثلا کشور سوئد یا سوئیس که بسیار زیبا هستند نماد بهشت در این دنیا و صحرای آریزونا یا برهوت یمن نما دجهنم می توانند باشند .

    • ل .ن

      بهشت و جهنم در این دنیا هم هست مثلا سوئد به دلیل زیبایی می تواند نماد بهشت و صحرای کالاهاری نماد چهنم .

    • رضا

      صدای بیشتر از 30ثانیه است

    • بدون نام

      نکته جالب تر اینکه شبه جزیره کولا در منتهی الیه شمال غرب روسیه در بخش اروپایی روسیه هست و نه سیبری که در شرق دور آسیا واقع است. شبه جزیره کولا در اصل سرزمین قوم سامی بوده و سالها متعلق به فنلاند ولی توسط روسها اشغال شده.

    • بدون نام

      من برای جهنم فکر میکنم واقعیه چون صدا اصلا شبیه به هم نبودمن فیلمو دیدم و صحنه ای داشت اما صدا ها اصلا شبیه به این نبودن و حضرت علی اونطور که من در کتابها خوندم فرمودند که جهنم در زمین و بهشت در آسمان هاست همیشه انسان میره به فضا چون میدونن چیزی نیست که به دین مربوط باشه اما هیچوقت برای زیر زمین بعد از اون تلاشی نکردن چون به دین و باور مردم مربوط بود وگرنه میتونستد لباس های ضد گرما و..... بسازند قطعا سخت تر از لباس فضانوردان نبود

    • بدون نام

      ساختگی باشه یانه مهم نیست واقعیت اینه که جهنم وجود داردونتیجه اعمال بد را انجا می بیینی.و،واقعابد جاییه ،به گفته رسول اکرم .وقتی انسان می میرد قیامت اون شخص شروع می شود.ومتاسفانه عمر ماها هم خیلی کمه

    • بدون نام

      درمورد شایعه فوق که بحث جهنم کردند،باید بگم که جهنم حق است،وجز غیبیات است،واگر کسی ادعا کنه که دیده یا شنیده ولو که عالم دهر هم باشد،کذاب است،مگر پیامبری از پیامبران که با خدا ارتباط دارندوخداوند به خواست خودش اورا ازغیب مطلع میکند..
      علم غیبی هم کس نداند جز پروردگار

    • بدون نام

      سلام میخواستم بگم که جهنم یا بهشت رو نه کسی میتونه ببینه یا نه بشنوه تو این دنیا چونکه ایه قران کریم هست و از حدیث هم ثابته اما دلیل این نیست که جهنم یا بهشت وجود نداره چون مطعلق به دنیای اخرت است

    • برزم

      دروازه جهنم کجا بود. بابا. یک نفر همه را بلا نسبت احمق فرض کرده و شبیه سازی کرده
      اون کشیش هم آدمای خرافاتی را سرویس کرده ولی حرکت و عملش در کشورهای مذهبی آشناست

    • Kian

      با سلام.در باره اینخبر مربوط به صدای جهنمیان بر اساس حدیث پیامبر و امام صادق وصحابه ها احادیث زیادیست که میتوانید خودتان سرچ کنید.بر این اساس وقتی آدم های بد کار و بی ایمان میمیرند بعد یسری اتفاقا روحشون به یکی از چاه های جهنم ورود پیدا میکنه و اونجا منتظر روز قیامت هستند.امام سجاد فرمودند قبر یا باغی از باغ های بهشت است یا چاهی از چاه های جهنم در زمین است. که حتی پیامبر ب آن اشاره فرمودند که هفت طبقه زیر زمین است که روح انسان بد ذات انجا میرود.

    • بدون نام

      ستاد مبارزه با چرندیات معلوم نیست سر تو دیگه تو کدوم آخور بنده داری واسه مردم روشنگری میکنی اول خودتو ثابت کن. التماس تفکر...۰

    • بی نام

      صدای فیلم عنوانی در خصوص دروازه به اصطلاح جهنم هیچ ربطی به فیلم مورد اشاره ندارد علاقه مندان میتونن فیلمو از سایت IMDb مشاهده کنند مستندات مربوط به چاه حفر شده در آلمان و صدای خوفناک ضبط شده از آن رو چطور میتونی رد بکنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج