جاباما
۵۱۸۹۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

دارو‌های بيماران پشت گمرگ فاسد می شوند

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران همچنین از قطع همکاری شرکتهای بزرگ دارویی با شرکتهای وارد کننده دارو به ایران خبر مي‌دهد ومي‌گويد: به نظر می رسد، با ادامه این وضعیت در آینده نزدیک شاهد کمیاب شدن دارو خواهیم بود.

روزنامه تهران امروز: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران همچنین از قطع همکاری شرکتهای بزرگ دارویی با شرکتهای وارد کننده دارو به ایران خبر مي‌دهد ومي‌گويد: به نظر می رسد، با ادامه این وضعیت در آینده نزدیک شاهد کمیاب شدن دارو خواهیم بود.

او از مجلس و دولت مي خواهد كه هرچه زودتر براي تعيين تکلیف ارز دارو اقدام کنند. اين در حالي است كه مجلسي‌ها خود هم نمي دانند كه ارز دارويي كه دولتي‌ها مدعي هزينه‌كرد آن هستند كجا خرج شده است. از سوي ديگر شركت‌هايي كه داروهاي آنها فاسد شده است براي جلوگيري از افزايش قيمت به انتظار ارز .

۲۰ درصد از داروهاي وارداتي به گفته شهلا ميرگلو بيات عضو كميسيون بهداشت ودرمان مجلس به دليل عدم دريافت يارانه در گمرک مانده و در حال فاسد شدن هستند. از سوي ديگر هم رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با توجه به ترخيص نشدن دارو‌ها از گمرك، از احتمال ناياب شدن برخي از داروها در كشور سخن به ميان مي‌آورد. اين درحالي است كه «بهمني» رئيس بانك مركزي، به رغم حرف‌هايي كه در كميسيون امنيت ملي مجلس درباره عدم پرداخت ارز دارويي در سال گذشته زده است،امروز مدعي است كه ارز دارو همچنان درحال پرداخت است.

بهمني در حالي مدعي پرداخت ارز دارويي است كه دولت در تصميم گيري‌هاي جديد خود به طور كلي ارز مرجع را حذف و ارز مبادله‌اي براي خريد دارو را تصويب كرده است. از سوي ديگر به گفته «ميرگلو بيات» براساس تصميم گيري‌ها و در ابتداي تخصص بودجه در سال جاري، صحبت از ۲۰۰۰ میلیارد تومان یارانه دارو بود اما تاکنون هیچ خبری پیرامون تامین این اعتبار دیده نمی شود. اين مسئله او را به اين نتيجه رسانده است كه مسئولان تمايلي به آزاد كردن اين داروها ندارند و با بهانه‌جویی‌های مختلف سعی در پنهان‌کاری در عملکرد خود دارند.

حالا اين سوال پيش آمده كه دليل عملكرد پنهان وغير شفاف مسئولان درحوزه بهداشت چيست؟ در يك سال گذشته هماره حرف‌هاي ضد‌ونقيضي از وضعيت ارز دارويي و تامين داروهاي مورد نياز بيماراني كه تا به امروز ۸۰ درصد هزينه‌ها را از جيب مي پردازند از سوي مسئولان دولتي شنيده شده است. آنها مدعي هستند كه ارز دارويي پرداخت شده است اما هر روز دسترسي مردم به دارو هاي مورد نياز سخت‌تر مي‌شود.

حتي زماني كه دولت اعلام مي كند كه ارز مرجع حذف و به جاي آن ارز مبادله‌اي به دارو اختصاص مي‌يابد، باز هم بهمني در گفت‌وگو با رسانه‌ها از پرداخت ارز مرجع خبر مي‌دهد:« همچنان ارز مرجع برای واردات دارو پرداخت می شود و به این ترتیب گران شدن قیمت دارو توجیهی ندارد.» تا اين سوال پيش بيايد كه اگر بانك مركزي واقعاً ارز مرجع به دارو مي‌دهد چرا داروها هر روز گرانتر مي‌شود؟ چرا هنوز هم نمايندگان مجلس مي‌گويند كه هيچ شواهدي كه نشان دهد ارز مرجع به دارو اختصاص داده شده است؟

مسئله‌اي كه محمدحسين شهرياري در گفت‌وگو با تهران امروز روي آن تاكيد مي‌كند. تا يك سؤال آزاردهنده ديگر هم بي پاسخ بماند. تكليف بيماراني كه با يك سوء مديريت بزرگ در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي طرف هستند، چه مي‌شود؟

بالاخره ارز حذف شده يا نه؟

بهمني رئيس بانك مركزي ديروز در حالي مدعي پرداخت مداوم ارز مرجع به دارو شد كه به گفته دكتر شهلا ميرگلو بيات عضو كميسيون بهداشت مجلس ، هر بار که پیرامون داروهای در گمرک مانده از مسئولین وزارت بهداشت سوالی می شود از حذف ارزمرجع و مشکلات دارو سخن به میان می‌آورند.او مي‌گويد كه داروهاي مانده درگمرگ در‌حالي فاسد مي شوند كه مسئولان وزارت بهداشت قول پيگيري و حل اين مشكل را داده‌اند. او مي‌گويد:« بخشی از این داروها جزو داروهای ضروری نیست اما این دلیلی نمی‌شود که این داروها فاسد شود.»

دكتر ايرج خسرونيا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم نسبت به نگه داشتن داروها در گمرک توسط برخی شرکت‌های دارویی هشدار مي‌دهد و مي گويد: این وضعیت باعث می شود در آینده نزدیک، دارو کمیاب شود.

به گفته او برخی شرکت‌های دارویی به خاطر اینکه وضعیت ارز دارو مشخص نیست، از ترخیص داروهای وارداتی از گمرک خودداری می‌کنند. او با اشاره به اخبار مربوط به حذف ارز مرجع دارو، مي گويد:« این وضعیت باعث شده تا برخی شرکت‌های دارویی تا تعیین تکلیف وضعیت ارز دارو، از ترخیص داروهای خود از گمرک خودداری کنند.»

خسرونیا در ارتباط با انگیزه این شرکتهای دارویی از آزاد نکردن داروها از گمرکات کشور، مي‌گويد: این شرکتها احساس می کنند اگر الان داروها را ترخیص کنند، یا ضرر می‌کنند و یا اینکه سود فروش آنها پایین خواهد بود. بنابراین، دست نگه داشته اند تا تکلیف ارز دارو مشخص شود.

قطع همكاري شركت هاي بزرگ دارويي

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران همچنین از قطع همکاری شرکتهای بزرگ دارویی با شرکتهای وارد کننده دارو به ایران خبر مي‌دهد و مي‌گويد: به نظر می‌رسد، با ادامه این وضعیت در آینده نزدیک شاهد کمیاب شدن دارو خواهیم بود. او از مجلس و دولت مي‌خواهد كه هرچه زودتر براي تعيين تکلیف ارز دارو اقدام کنند. اين در حالي است كه مجلسي‌ها خود هم نمي دانند كه ارز دارويي كه دولتي‌ها مدعي هزينه‌كرد آن هستند، كجا خرج شده است.

از سوي ديگر شركت‌هايي كه داروهاي آنها فاسد شده است براي جلوگيري از افزايش قيمت به انتظار ارز مرجع نشسته بودند.چون براساس قانون بانك مركزي، قیمت اجناسی که ارز مرجع به آنها تعلق می‌گیرد، اگر پیش از تخصیص ارز مرجع از گمرک ترخیص شود، برای واردکنندگان با ارز آزاد محاسبه خواهد شد. اجرای این قانون سبب شده ‌است برخی از کالاهای تجهیزات پزشکی که در اولویت دوم هستند و از ارز مرجع بهر‌مند می‌شوند در گمرک باقی بمانند.

صاحبان این تجهیزات به امید تخصیص ارز مرجع، این کالاها را از گمرک ترخیص نکرده‌اند چرا که در آن صورت قیمت تمام شده آنها برای واردکنندگان حداقل تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند. اما حالا آنها نه تنها ارز مرجع دريافت نكردند كه برخي از اقلام آنها در حين انتظار فاسد شده‌اند. از سوی دیگر نگهداری این کالاها، ویژگی‌ها و قوانین خاص خودش را دارد. ضمن اینکه انبارهایی که این کالاها در آنها نگهداری می‌شوند از واردکنندگان، هزینه انبارداری دریافت می‌کنند که این موضوع نیز سبب افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود.

وزات بهداشتي‌ها هم از جمله محمد حسن طريقت وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي بارها اعلام كرده‌اند كه «ترخیص داروها از سوی وارد‌کننده به تعیین ارز آن از سوی بانک مرکزی بستگی دارد.» در مقابل بانك مركزي مدعي است كه ارز مرجع به بازار دارو ترزيق مي شود. از سوي ديگرمحمد حسن طريقت هم كه بارها اعلام كرده است از عاملان گراني داروها شكايت خواهد كرد هنوز عزم را براي وفا به عهدي كه داده جزم نكرده تا حداقل معلوم شود كه مسئول گراني‌ها وناياب شدن دارو و تجهيزات پزشكي كيست؟ چرا زماني كه بهمني مدعي است ارز مرجع به دارو پرداخت شده، وزير بهداشت از پزشكان مي‌خواهد كه داروهاي كمياب را در نسخه بيماران ننويسند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا48

      نه خود خورى نه کس دهى
      گنده کنى کپک دهى!
      گنده بر وزن خنده!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج