۵۱۹۰۸۶
۳ نظر
۵۱۰۹
۳ نظر
۵۱۰۹
پ

این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

در میان انبوهی از خودروهای سوپراسپرت کوپه قدرتمند، سدان های با عملکرد بالایی نیز وجود داشته که از طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمندی بهره می برند. سدان هایی که در نگاه نخست موجب جلب توجه همگان می شوند.

برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: در میان انبوهی از خودروهای سوپراسپرت کوپه قدرتمند، سدان های با عملکرد بالایی نیز وجود داشته که از طراحی جذاب و پیشرانه قدرتمندی بهره می برند. سدان هایی که در نگاه نخست موجب جلب توجه همگان می شوند. چهار ماشین مورد بحث در واقعا، عملکردی نزدیک به ابرخودروها دارند با این تفاوت که قادرند ۴ سرنشین را با خود حمل نمایند.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند
ما زمان نسبتاً زیادی را با این ماشینها برای تست آنها سپری کردیم و با آنها صدها متیل در جاده های مختلف و پیست های متفاوت رانندگی کردیم و پس از طی حدود 3000 مایل به نتایج زیر در مورد طبقه بندی آنها رسیدیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رتبه چهارم: مرسدس AMG C63 S/ بهترین پیشرانه

ما دوست نداریم مرسدس AMG C۶۳ S با شگوه را در رتبه آخر قرار دهیم اما متاسفانه این ماشین لوکس که از خانواده کلاس C مرسدس به شمار می رود اگرچه در طبقه بندی سدان های لوکس در رتبه های خوبی قرار می گیرد اما در طبقه بندی سدان های اسپورت جایگاه خوبی به دست نیاورد.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

موتور C۶۳ هشت سیلندر است و می توان گفت که جذاب ترین موتور در بین رقبای خود در این گروه را دارد.در هوای سرد، این موتور ۴ لیتری با کمی تاخیر روشن می شود اما در مجموع می توان گفت که وقتی سوار آن می شوید، عاشق رانندگی با آن می شوید.

موتور 503 اسب بخاری و هشت سیلندر این مرسدس از لحاظ عملکرد بهتر از بهترین ماشین این گروه یعنی آلفا رومئو جیولیا عمل می کند اما با این تفاوت که این ماشین 2 پیستون اضافه تر و 1091 سی سی ظرفیت بیشتری نسبت به جیولیا دارد. با اینکه این مدل از مرسدس حدود 150 پوند سنگین تر از کادیلاک است اما قدرت نهفته در موتور این ماشین قادر است در مسابقات درگ و پیست، آن را جلوتر بیاندازد و همچنان بهترین عملکرد در زمینه مصرف سوخت بهینه در شهر را نیز داشته باشد. موردی که ما را از این ماشین مایوس کرد این بود که مسئولین مرسدس، مبدل گشتاور در سیستم هشت دنده اتوماتیک این ماشین را با یک سیستم کلاچ چند صفحه ای عوض کرده بودند که باعث می شد این ماشین در برخی مسیرها لیز بخورد و روانی رانندگی کمتری را در آن شاهد باشیم. به نظر می رسد مبدل گشتاور، گزینه بهتری برای این ماشین محسوب می شد.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

AMG در پیچ ها فوق العاده عمل می کند و توانست کادیلاک را در تمامی تست ها شکست دهد. اما متاسفانه برتری در این تست نتوانست ضعف های دیگر آن را نسبت به کادیلاک پوشش دهد. از موارد منفی دیگر این ماشین می توان به این نکته اشاره کرد که ترمزهای کربن سرامیکی جلو و فلطی عقب این ماشین نیز وقتی لنت ها داغ می کنند اصلا خوب عمل نمی کردند و فرمان آن نیز واکنش خوبی نسبت به چرخاندن از خود نشان نمی داد. با این حال می توان گفت که این مدل از مرسدس بهترین طراحی داخلی را در بین این 4 ماشین داشت و با دکمه ها و خطوط لوکس، فضای داخلی زیبایی را در ماشین شاهد هستیم. تنها ایرادی که در این قسمت می توان به c63 گرفت این بود که صندلی های جلو کمی بالا قرار گرفته بودند و فضای سرنشینان جلو کم به نظر می رسید.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

رتبه سوم: کادیلاک ATS-V/ بهترین شاسی

به عنوان ماشینی که چند سرنشین را با خود جا به جا کند این ماشین پر از ایراد بود چرا که فضای سرنشینان عقب بسیار کم و تقریبا غیرقابل استفاده بود و با نشستن در آن حس ناخوشایندی به افراد دست می داد؛ از سواری با این ماشین حس خوبی به ما دست نداد، سیستم سرگرمی آن نیز سرنشینان را عصبانی می کرد و به طور کلی ماشین های ۸ دنده اتوماتیک جنرال موتورز کمی کند به نظر می رسند و کابین نیز پر از سر و صدای بیرون بود و مواد به کار رفته در اتاق ماشین نیز نامرغوب و بی کیفیت ارزیابی شد.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

اما از حیث عملکرد، این ماشین در بین برترین ها قرار می گیرد. ATS-V توسط بهترین شاسی موجود در بازار بالانس شده است و هرگز نیروی ایجاد شده توسط موتور به زمین منتقل نمی شود و در پیچ ها نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد.

این ماشین از سیستم جدید داینامجیک استفاده می کند. داینامجیک در واقع ترکیبی از چندین عملکرد از جمله قفل شدن اتوماتیک و الکترونیکی محور عقب، مدیریت عملکرد کشش بدنه،شوک مغناطیسی کمک فنرها.
با شاسی که آیرودینامیک بالایی به دنبال دارد، کادیلاک در سر پیچ ها می تواند تعادل خود را حفظ کرده و موجب از دست دادن کنترل نشود. موضوعی که بسیاری از خودروهای رقیب فاقد آن بوده و یک امتیاز منفی به شمار می رود. از این تاثیر مثبتی روی حرکت با سرعت بالای اتومبیل نخواهد داشت و مشکل ساز است.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

اما همه این عملکرد قوی و خوب برای برنده شدن در این لیست کافی نیست چرا که بزرگترین مشکل این ماشین موتور آن است. این ماشین از یک موتور 3.6 لیتری توربو دوقولوی 6 سیلندر استفاده می کند که قدرتی برابر با 464 اسب بخار تولید می کند اما نقطه ضعف ان بزرگ بودن موتور، پرسر و صدا بودن و تکان های آن است. البته با بلند کردن صدای استریو می توانید از شر صدای آزار دهنده موتور این ماشین خلاص شوید اما متاسفانه همین عملکرد موتور است که این ماشین را به رده ها بالاتر نبرد.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

رتبه دوم: BMW M۳ با پکیج مسابقه ای / بهترین M۳
در ارزیابی خود از این مدل از BMW سخت گیری خاصی را لحاظ کردیم چرا که موتور این ماشین به قدری قدرت داشت که اصلا متناسب با شاسی آن نبود. فرمان این ماشین آنقدر نرم و روان است که اصلا حرکت بر روی جاده را احساس نمی کنید؛ سیستم انتقال دو کلاچی به کار رفته در این ماشین، راننده را در موقعیت های بحرانی یاری می کند.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

این مدل از BMW در واقع یکبار دیگر اهمیت تنظیم درست ماشین را به همگان یادآوری می کند؛ ظاهراً BMW توانسته با ظرافت های فنی و ترفندهای ظریفی شاسی F80 را به طرز قابل قبولی مجدداً در M3 قرار دهد. علی رغم اینکه این مدل از M3 نسبت به مدل اولیه آن قدرت بیشتری دارد(444 اسب بخار در مقابل 425 اسب بخار) در مدل جدید شاهد این موضوع هستیم که بدون درگیر کردن چرخهای عقب شاهد شتاب گرفتن ماشین هستیم.

فنرها ارتجاعی و کمک فنرهای اصلاح شده در این ماشین به سواری راحت با آن بسیار کمک کرده اند چرا که سری M این خودروساز بیشتر بر روی عملکرد تمرکز دارد و نه لزوما راحتی رانندگی با ماشین.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

فرمان کامپیوتری این ماشین از مدل های F۸۰ بهتر عمل می کند و می توان گفت تا حدی از خصوصیات عالی مدل M۴ GTS را در این ماشین شاهد هستیم. نقاط کور زیادی که در مدل اولیه وجود داشت به حداقل رسیده است اما برنامه کمک راننده در این ماشین به خوبی کار نمی کند؛ مانند مدل های بزرگتر سری m مثل M۵ و M۶، وضعیت فرمان در این ماشین در سه حالت قابل تنظیم شدن است که در هر سه حالت اصلا احساس سنگینی فرمان به راننده دست نمی دهد.

هنوز نمی دانیم که دو کلاچ اتوماتیک مدل M3 چطور قادرند ظرف 4.3 ثانیه سرعت این ماشین را به 60 مایل بر ساعت برسانند چرا که این رکورد با رکورد کندترین ماشین این لیست تفاوت قابل ملاخظه ای دارد و حتی از F80 نیز که قبلا تست کرده بودیم، بهتر است. این ماشین در یک چشم به هم زدن در فاصله 250 فوتی به سرعت 118 مایل بر ساعت می رسد و در این قسمت متوجه قدرت موتور باورنکردنی این ماشین می شویم.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

جدیدترین مدل از M3 در قالب یک سدان اسپورت به بازار عرضه می شود. صندلی های عقب این ماشین بسیار راحت است و M3 از یک موتور قدرتمند با چرخهایی که الهام بخش ماشین های GTS است بهره می برد و طراحی آن نیز شیک و لوکس است.این مدل از BMW سالها بود که به دنبال کادیلاک حرکت می کرد اما حالا با مشاهده مدل جدید M3 در می یابیم که این ماشین یک مدل لوکس با طراحی داخلی عالی است که تنه به تنه مرسدس و الفا رومئو می زند.

رتبه اول: آلفا رومئو Giulia Quadrifoglio / بهترین ماشین همه فن حریف این لیست

برای قضاوت در مورد خودروی خودروسازی که 30 سال در سطح بالا مشغول فعالیت است، اعتبار حرف اول را می زند. هر صحبتی که تاکنون در مورد Giulia Quadrifoglio در محافل علاقه مندان به خودرو مطرح می شود بیشتر در مورد دغدغه های افراد از پیچیدگی های به کار رفته در این ماشین است. در کمال تعجب ما این مدل از آلفا رومئو هیچ نشانه ای از ضعف از خود در تست های ما بروز نداد و بر خلاف انتظار، تمامی نشانه های یک ماشین برنده را در این رقابت از خود نشان داد.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

Giulia Quadrifoglio ماشینی برای تمامی ذائقه ها و در تمامی زمینه ها می توان آن را در رتبه اول قرار داد. با اینکه هر ماشینی در یکی از بخش ها بهترین است اما جیولیا در هر زمین های بهترین محسوب می شود. برای مثال از منظر راندن، میتوان گفت که روان ترین ماشین در بین 4 ماشین موجود در لیست محسوب می شود و فضای داخل کابین آن نیز بسیار آرام و بی صدا است و با خیال راحت و با تمامی امکانات می توان با آن به جاده زد و به مسافرت رفت.
اما از منظر طراحی، آلفا رومئو ترجیح داده است که این ماشین را لوکس طراحی کند و وقتی وضعیت آن را به حالت مسابقه ای تغییر می دهیم، چندان شبیه سدان های مسابقه ای نیست و در این مورد، سه رقیب این ماشین از جیولیا پیشی می گیرند.در پیست، آلفا رومئو شباهت هایی با کادیلاک دارد اما از منظر رکورد سرعت از همه بهتر است. گشتاور برداری دیفرانسیل عقب این ماشین، تمامی قدرت موتور را که 505 اسب بخار میباشد، به چرخ های عقب منتقل می کند و به بهترین نحو از آن استفاده می کند. در واقع، آلفا رومئو نمی خواهد ماشینی سنگین و قوی به نظر برسد بلکه همواره سعی داشته تا جیولیا را به عنوان ماشینی سریع در اذهان معرفی کند.

وقتی صحبت از سرعت این ماشین می کنیم، بد نیست به نرخ واکنش عالی فرمان این ماشین که ۱۱.۸ به ۱ است نیز اشاره نماییم که با ضریب چرخش ۲.۳ این فرمان قفل می شود. فرمن الکترونیکی این ماشین به سبکی فرمانی است که در ماشنی های فراری دیده می شود و دقت آن نیز به همان دقت ماشین های فراری است و این قابلیت به راننده این حس راه می دهد که گویی این ماشین هیچ وزنی ندارد. این ماشین با تایرهای پیرلی پی زیرو کورسا ۶۰ تجهیز شده است؛ قابلیت عبور از پیچ ها با این ماشین خیره کننده است به طوری که به سادگی BMW را پشت سر می گذارد.

اعداد را فراموش کنید چرا که رانندگی با این ماشین چه در مسیر مستقیم چه در پیچ ها و چه در پیست مسابقه به طرز باورنکردنی حیرت انگیز و لذتبخش است.مهندس سابق شرکت فراری یعنی روبرتو فدلی اکنون رییس بخش فنی آلفا رومئو می باشد و Giulia Quadrifoglio از تجربیات این مهندس با تجربه استفاده بسیار کرده است. این ماشین 5 سرنشین در واقع همان توانایی هایی را دارد که در جدیدترین مدل های فراری آنها را می بینیم و می توانید با آن تمامی خواسته ها و آرزوهای خود در رانندگی را برآورده کنید. از این حیث، جیولیا بسیار شبیه فراری های گران قیمت موجود در بازار است.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

تاکنون در مورد موتور این ماشین صحبتی نکرده ایم. موتور 2.9 لیتری شش سیلندر این ماشین قدرتی معادل 505 اسب بخار دارد که یک نمونه عالی در این کلاس محسوب می شود. عالی بودن موتور به خاطر 6 سیلندر بودن آن نیست بلکه به خاطر تنظیم وپیکربندی عالی موتور است که به طور هوشمندانه ای طراحی شده است. در مقام مقایسه می توان آن را با فراری کالیفرنیا T قیاس کرد که یک ماشین 8 سیلندر با همین قدرت است.دور موتور 900 برای این ماشین نرمال محسوب می شود و دور موتور 6500 rpm نیز محدوده قرمز این ماشین به حساب می آید؛ با توجه به همه این موارد، موتور این ماشین بدون کوچکترین سروصدایی کار می کند که در بین ماشین های شش سیلندر بی سابقه است. این شاید بهترین شش سیلندر آلفا رومنو باشد که آلفا رومنو پس از مدل های قدیمی بوسو پس از سی سال به بازار عرضه کرده است.

طبق استانداردهای جهانی، این موتور قدرتمند کمی تکان و لگ دارد و از این بابت جای تعجبی وجود ندارد چرا که این موتور همان نیرویی را تولید می کند که یک موتور ۸ سیلندر توربو دوقلو برای مرسدس ایجاد می نماید؛ جیولیا به خوبی می داند که واکنش های توربو منجر به تسریع عملکرد موتور می شود بنابراین از چند ترفند برای خنک نگه داشتن موتور در این زمینه استفاده کرده است که مهمترین و جالب ترین آنها این است که شش دنده اول کوتاه تر از شش دنده اول ماشینی مثل مزدا میاتا است.

ترفند دیگری که در این زمینه به کار رفته است، استفاده از دو اگزوز مجزا است که هر یک به طور جداگانه به سیلندر وصل هستند که منجر به این می شود که این شش سیلندر قدرتمند بیشتر شبیه ماشین هایی شود که گویی دو موتور قوی سه سیلندر در آنها تعبیه شده است.سروصدای موتور با افزایش سرعت و دور موتور بیشتر نمی شود و همان صدایی که در دور موتور 3000 از موتور می شنوید، همان را در دور موتور 5000 نیز از موتور خواهید شنید.

در حالت stop and go و در مکان های شلوغ و ترافیک، موتور به طور اتوماتیک خاموش می شود که شاید این مورد بزرگترین ایراد از دید برخی منتقدین باشد چرا که روان بودن سواری با این ماشین در این حالت زیر سوال می رود. برای غلبه بر این مشکل دو راه وجود دارد اول اینکه از سیستم by-wire استفاده شود چرا که این سیستم در واکنش هایش به توقف ماشین خطی عمل نمی کند و با گرفتن کلاچ در این موقعیت ها قادر خواهید بود تا ماشین را به طور کامل متوقف کنید. مسئولین فیات کرایسلر در مورد سیستم by-wire می گویند این سیستم سریعتر از سیستم ABS عمل می کند و ماشین را در زمان کمتری متوقف می کند.
این سدان ها، سلطان جاده ها هستند

یکی از مواردی که ما را نگران می کرد این بود که بدون توجه به این مورد و پیچیدگی های خاص این ماشین ایتالیایی مقام اول را به آن دادیم. چرا که چند هفته بعد از تست های ما، متوجه شدیم، یک مدل دیگر از جیولیا در یک ترافیک به واسطه همین سیستم by-wire متوقف شده و باعث شلوغی خیابان شده بود.

البته اینطور که مشخص است، این مدل از جیولیا که ما آن را تست کردیم، از اعتبار آلفا رومئو دفاع خواهد کرد اما برای خرید هرگز به اعتبار خودروسازان اعتماد نکنید و با بررسی کامل اقدام به خرید نمایید. اما به نظر می رسد در حال حاضر، این ماشین بهترین سدان اسپورتی موجود در بازار است که گزینه مناسبی برای خرید محسوب می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آلفا رومئو بسیار زشت و بیخود بود. رتبه بندیت به درد خودت میخوره حاجی.

    • بدون نام

      من به محصولات سایپا و ایرانخودرو افتخار میکنم ،این خوردروهای خارجی و بی کیفیت هیچگاه به کرد پای محصولات داخلی نمیرسند

    • حسام

      اصلا مقایسه جالبی نبود شما که این همه زحمت کشیدین این مقایسه رو انجام دادین اینا رو با پراید مقایسه میکردین حداقل خودروسازهای خارجی بتونن از طراحی جذاب و موتور و بدنه قوی پراید الهام بگیرن خصوصا شرکت بنز که دیگه اخر نشه با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج