۵۲۱۶۱۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

آخرین باری که نیسان یک سنترای اسپورت روانه بازار کرد به سال ۲۰۱۲ باز می گردد؛ زمانی که مدل های Se-R و Se-R تیپ V ازپیشرانه های ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر استفاده می کردند.

برترین ها - ترجمه از محمدرضا مرتضایی: آخرین باری که نیسان یک سنترای اسپورت روانه بازار کرد به سال ۲۰۱۲ باز می گردد؛ زمانی که مدل های Se-R و Se-R تیپ V ازپیشرانه های ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر استفاده می کردند.از آن زمان تا عرضه این سنترای جدید، کمبود یک سنترای اسپورت در محصولات نیسان احساس می شد که به همین دلیل سرانجام نیسان تصمیم گرفت سنترا نیسمو را تولید کند.
این بار، سنترای اسپورت با طراحی پیچیده و با خطوط مختلف و دریچه هوای عریض تر، رکاب های جانبی و اگزوزی متفاوت و البته ارتفاعی کمتر روانه بازار می شود. در ادامه به بررسی تفاوت های این سنترا با مدل های قدیمی آن می پردازیم.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود
نیسان سنترا نیسمو مدل 2017 از موتوری 1.6 لیتری توربو 4 سیلندر با 6 دنده دستی تجهیز شده است که آپشن CVT نیز برای آن وجود دارد. همین موتور در مدل سنترا SR توربو و کراس اور جوک نیز دیده می شود. متاسفانه قدرت موتور این ماشین خیلی زیاد نیست و موتور این ماشین تنها قادر است 188 اسب بخار نیرو تولید کند. در آزمایش هایی که در پیست انجام دادیم، نیسمو ظرف مدت 7.3 ثانیه توانست به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد و ظرف مدت 15.3 ثانیه نیز 250 فوت را با رسیدن به سرعت 92.4 مایل بر ساعت طی کرد.
رقبای این ماشین در این زمینه هوندا سیویک هاچبک و مزدا3 به حساب می آیند که عملکرد به مراتب بهتری از این ماشین دارند. در مقایسه با مدل سنترا Se-R سری V که در سال 2007 آن را تست کرده بودیم، این ماشین 0.1 ثانیه سریعتر است؛ اگرچه مدل های تقویت شده سنترا SE-R سری V با قدرت موتور 200 اسب بخار عملکرد بهتری داشتند و ظرف 6.4 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت می رسیدند. اما از طرف دیگر شاهد بهبود عملکرد ترمزها در سنترا نیسمو هستیم به طوری که وقای از سرعت 60 مایل بر ساعت پا را بر روی ترمز می گذاریم حدود 112 فوت بعد ماشین به توقف کامل می رسد در حالی که این مسافت در سنتراهای قدیمی SE-R 126 فوت است و این موضوع به دلیل به کار گیری دیسک های بزرگتر و پدهای مقاوم در برابر حرارتی است که در نیسمو به کار رفته است.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

مثل بقیه مدل های سنترا، در نیسمو نیز از کمک فنر های مک فرسون در جلو و کمک فنرهای پیچشی در عقب استفاده شده است.از سیستم تعلیق بهینه شده ای در کمک فنرهای عقب این ماشین و تنظیمات یونیک کمک فنرهای جلو استفاده شده است؛ چرخ آلیاژی 18 اینچ این ماشین از کمپانی میشلن پیلوت اسپورت است که برای تمام فصول کاربرد دارند و همین چرخ ها، نیسمو را با دیگر مدل های معمولی سنترا متمایز ساخته است. این ماشین در پیست آزمایشی، 8 دور را ظرف 26.7 ثانیه طی کرد و همین مورد نیز این مدل را در زمینه شتاب، در مقایسه با مدل های پیشین برتر می سازد.

پس از اینکه سنترا نیسمو تست های پیست ما را پشت سر گذاشت، این ماشین را به جاده های بادی سن گابریل در کوهستان مالیبو بردیم. متاسفانه قسمت بد ماجرا در همینجا مشخص شد. نیسمو با موتور ۱.۶ لیتری توربوی ۴ سیلندر خود مانند دیگر همسانان خود از شرکتهای هوندا، فولکس واگن،هیوندای/کیا که از موتورهای کوچک استفاده می کنند، نبود. با دور موتور زیر ۳۰۰۰ rpm هیچ قدرتی از جانب موتور را احساس نمی کنید و احتمالا در یک بزرگراه شلوغ باید از فراز همه ماشین ها عبور کند تا حس خوشایندی به سرنشینان دست دهد. این در حالی است که در مدل جوک مجهز به آپشن CVT با تقریباً همین قدرت موتور شاهد عملکرد بسیار بهتری از جانب ماشین هستیم. نیسان، حالت اسپورت را در نیسموی جدید قرار داده اما مادامی که سرعت ماشین زیاد نباشد، هرگز این حالت را احساس نخواهید کرد.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

در حین سواری با این ماشین در جاده، میبایست با تکان های مکرر ناشی از قرارگیری موتور در حالت توربو کنار بیایید، که این مورد را در ماشین های توربوشارژی مثل هوندا سیویک هاچبک شاهد نیستیم. به طور کلی می توان گفت، قدرت این ماشین را تنها زمانی احساس خواهید کرد که با سرعت بالا با آن حرکت کنید. اما نقطه ضعف بزرگ دیگر این ماشین این است که فاصله بین تعویض دنده های دستی در این ماشین بسیار زیاد است و باعث کاسته شدن از شتاب آن و روانی رانندگی می شود.
کلاج این ماشین کمی گیج کننده است و برای پیدا کردن نقطه درگیر شدن دنده ها کمی راننده را اذیت می کند.این موارد، سنترا نیسمو را پشت سر ماشین های با کیفیت تری مثل هوندا سیویک هاچبک قرار می دهد که از تعویض دنده بهتر و کلاچ راحت تری استفاده می کنند.با این حال با ارتقا در شاسی و فرمان نیسمو ۲۰۱۷، سواری خوبی در جاده های پر پیچ و خم خواهید داشت. در مسیرهای بادی که در حال رانندگی با این ماشین بودیم، بدنه این ماشین نشان داد که قابلیت خوبی در مواجهه با چنین شرایطی دارد اما دقت فرمان این ماشین به اندازه رقبای خود نبود و اگر خواهان عملکرد بهتر و هماهنگی بیشتر فرمان و تایرها هستید، نیسان به شما پیشنهاد می کند از تایرهای بریجستون پوتنزا استفاده کنید که دقت فرمان را بیشتر و هدایت نیسمو در جاده ها را راحت تر می کند.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

نگهدارنده کمک فنری که در عقب ماشین برای بهبود سیستم تعلیق به کار رفته، عملاً کمکی به افزایش کیفیت رانندگی نمی کند و در مسیرهای پر پیچ و خم حتی صداهای زیادی از خود تولید می کند که باعث نگرانی سرنشینان می شود. اگر با این ماشین در چاله ای بیفتید، احساس می کنید قسمت پشت ماشین در حال پریدن است و این حالت وقتی در سر پیچ ها اتفاق بیقتد، بیشتر نمود پیدا می کند. باید اذعان کرد که این ماشین در مسیرهای صاف و مستقیم عملکرد بهتری دارد اما در همین مسیرها نیز کمی سفت به نظر می رسد. وقتی احساس راحتی در سواری را در نیسان نیسمو با دیگر ماشین های کامپکت اسپورت مقایسه می کنید، در می یابید که آرامشی که در دیگر رقبای این ماشین حس می کنید را در این ماشین ندارید.
با اینکه سیستم تعلیق قسمت عقب این ماشین، هنوز برای بهبود جای فراوانی دارد و باید بیشتر بر روی آن کار شود، اما باید گفت که همین سیستم باعث می شود که این ماشین به سختی چپ شود. رقبایی مثل هوندا سیویک، مزدا ۳ و فولکس واگن جتا از سیستم تعلیق مستقل استفاده می کنند و همین امر به سرنشینان حس بهتری در حین رانندگی می دهد.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

کیفیت مواد به کار رفته در این ماشین را می توان متوسط ارزیابی کرد به طوری که در برخی موارد، اپشن هایی با کیفیت مواد ارزان در این ماشین دیده میشود و برخی موارد نیز از مواد مرغوب و گران قیمت استفاده شد ه است. در کابین این ماشین بیشتر از پلاستیک خشک استفاده شده است که شامل مواردی چون پنل درها،کنسولها، محل استراحتگاه دست و داشبورد جلویی می شود. داشبورد و فریم جلوی ماشینی که در اختیار ما بود، از مواد بسیار ارزان قیمت بود و همین امر باعث می شد در حین رانندگی از آنها صداهایی به گوش برسد. این ماشین 5 سرنشینی است . 15 فوت مکعب فضای صندوق عقب آن است واز فضای استاندارد 60/40 فوت مکعبی با خواباندن صندلی ها نیز در داخل ماشین بهره می برد. راحتی صندلی ها خیلی زیاد نبود و به خاطر قرار گرفتن بالاتر صندلی ها، احساس سوار شدن بر یک ماشین اسپورت به سرنشین دست نمی دهد.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

در این ماشین از صفحه لمسی 5.8 اینچی استفاده شده است و رابط کاربری اختصاصی نیسان موسوم به Nissan connect نیز در آن به چشم می خورد اما صفحه لمسی نیز عملکرد خوبی ندارد و شاهد واکنش کند آن نسبت به لمس کاربر هستیم. کنترل های جلوی راننده بسیار ساده طراحی شده اند و به طور کلی طراحی دکمه های جلوی راننده بسیار ساده ارزیابی شدند.سیستم صوتی Bose نیز به صورت آپشنی اختیاری برای خریداران در نظر گرفته شده است که می توانست بالانس بیشتری داشته باشد چرا که در برخی شرایط صدای سیستم صوتی داخل ماشین کمی بم به نظر می رسد.
نیسان سنترا نیسمو؛ سنترای جدید وارد می شود

قیمت پایه ماشین تستی که در اختیار ما قرار داده شد 27370 دلار است و آن را در ردیف قیمتی ماشین هایی همچون هاچبک سیویک هوندا، جتا GLI، مزدا3 قرار می دهد اما با توجه به نقاط ضعفی که در این ماشین دیده شد، شاید تا عرضه نهایی آن تغییراتی در نیسمو 2017 شاهد باشیم. در نهایت می توان گفت که سنترا نیسمو 2017 می تواسنت عملکرد بهتری داشته باشد و متاسفانه باید گفت که شاهد تغییر چشمگیری نسبت به مدل های پیشین 10 سال قبل سنترا نیستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج