جاباما
۵۲۲۸۰۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دمای ایران ۱.۵ برابر دمای جهان افزایش یافته

رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دمای جهان از ۱۷۵۰ میلادی تاکنون ۱.۱ درجه بیشتر شده است،اظهارکرد: دمای ایران ۱.۵ برابر دمای جهان افزایش یافته است و در حال حاضر افزایش دمایی معادل ۱.۸ درجه را تجربه می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دمای جهان از ۱۷۵۰ میلادی تاکنون ۱.۱ درجه بیشتر شده است،اظهارکرد: دمای ایران ۱.۵ برابر دمای جهان افزایش یافته است و در حال حاضر افزایش دمایی معادل ۱.۸ درجه را تجربه می‌کنیم.

مجید شفیع‌پور در کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا اظهار کرد: کنفرانس تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا به عنوان گفت‌وگوی سیاسی و تخصصی بین ما شکل گرفته است. روز گذشته نیز مجمع تجاری اتحادیه اروپا و ایران در مقوله تغییر اقلیم برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه نتایج این گفت‌وگوها بخش تجاری و خصوصی و حتی بخش دولتی مرتبط با انرژی را در بر می‌گیرد، گفت: این همکاری‌ها مسیر مشارکت بیشتر در عرصه انرژی را فراهم می‌کند. ایران یکی از ۱۰ کشور انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای و یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان است اما یکی از آسیب‌ترین کشورها در غرب آسیا بر اثر تغییر اقلیم محسوب می‌شود.

شفیع‌پور با بیان اینکه تغییر اقلیم روی مسائل بهداشتی و منابع آبی تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: توافقنامه پاریس بزرگترین اجماع جهانی در مقابله با تغییرات اقلیم محسوب می‌شود که ۱۹۵ کشور به این توافقنامه ملحق شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به روند الحاق ایران به توافقنامه پاریس اظهار کرد: ایران علاوه بر تصویب این معاهده در هیات وزیران، آن را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده است و در حال حاضر فرآیند الحاق در شورای نگهبان دنبال می‌شود.

رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توافقنامه پاریس یک اجماع و حرکت گروهی برای بقای نسل‌های کنونی و آینده است،گفت: امروز غلظت دی‌اکسید کربن۴۷۰ ppm شده است این در حالیست که در سال ۱۹۹۲ رسیدن به ۴۰۰ ppm به عنوان هدف جامعه جهانی برنامه‌ریزی شده بود.

شفیعی افزود: برای اولین بار است که گفت‌وگوی بین مقامات سیاسی،برنامه‌ریزی و اجرایی پروژه‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا انجام می‌شود تا یک حرکت گروهی به منظور بهبود شرایط اقلیمی رقم بخورد. در خلال این گفت‌وگوها مباحث مربوط به برنامه ششم توسعه ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

افزایش مشارکت با ایران پس از امضای برجام

گری لوئیس - هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران- با اشاره به اینکه هدف از این کنفرانس بررسی اقدامات لازم برای بهبود شرایط اقلیمی در چارچوب موافقتنامه پاریس است، گفت: توافقنامه پاریس بزرگترین توافق جهانی محسوب می‌شود. تغییر اقلیم، تمام جهان را تحت الشعاع قرار داده است و همه جهانیان در حوزه اقتصاد نیز بهای زیادی به خاطر آن می پردازند.

وی با بیان اینکه وقوع طوفان‌ها و گرد و خاک و افزایش دی‌اکسید کربن در سراسر جهان از عوارض پدیده تغییر اقلیم است، گفت: سیاستمداران باید اقدامات لازم را برای مقابله با این وضعیت اتخاذ کنند. در ایران دمای هوا بیش از یک درجه سلسیوس بالا رفته است.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران با بیان اینکه می‌توانیم با اقداماتی اقتصاد را در برابر تغییر اقلیم تاب‌آورتر کنیم، افزود: برخی کشورها به سرعت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت کرده‌اند. برای مقابله با تغییر اقلیم توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و یک سال بعد به اجرا رسید. ایران نیز جزو اولین امضاکنندگان این توافق به شمار می‌آید.

گری لوئیس با بیان اینکه جهان در سال گذشته در جریان نشست مراکش این توافقنامه را تایید کرد گفت: کشورها متعهد شده‌اند تا دمای جهان را تا ۱.۵ درجه کاهش دهند. باید این توافقنامه‌ را اجرایی کنیم تا بتوانیم به اهداف توسعه پایدار نیز دست پیدا کنیم.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران با تاکید بر اینکه کشورهای توسعه یافته تحت چارچوب سازمان ملل به ارائه کمک‌های مالی به کشورهای در حال توسعه متعهد می‌شوند، گفت: در قالب توافقنامه پاریس کشورهای توسعه‌یافته موظف هستند به کشورهای در حال توسعه به منظور مقابله با اقلیم تسهیلاتی ارائه دهند. اروپا در این زمینه پیشگام شده و نشان داده است که این همکاری را با ایران داشته باشد.

لوئیس با اشاره به ضرورت تضمین امنیت انسانی در جهان تاکید کرد: هیچ چیز به اندازه بهبود شرایط اقلیم در امنیت انسانی اثرگذار نیست. بسیاری از عناصر توافقنامه پاریس در حال اجرا شدن است. ایران نیز بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست به توافقنامه پاریس پرداخته است.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران اظهار کرد: پس از انعقاد برجام و رفع تحریم‌ها می‌توانیم همکاری‌ها و مشارکت‌های دیگری را با ایران آغاز کنیم و پس از لغو تحریم‌ها در شرایط حاضر در جایگاهی قرار داریم که می‌توانیم با هم همکاری کنیم. نباید اجازه دهیم شتاب حرکت شروع شده برای اجرای توافقنامه پاریس کاهش پیدا کند.

لوئیس در پایان با اشاره به تمرکز بر اقتصاد کم‌کربن گفت: سازمان ملل به این مساله بسیار پایبند است و جزو اولویت‌هایمان قرار دارد. سطح تعاملات سازمان ملل با ایران نیز طی چهارسال اخیر افزایش یافته است. در حوزه محیط زیست تلاش می‌کنیم با توسعه اقتصاد سازگار با سازمان محیط زیست توافق پاریس را در ایران رقم بزنیم و به بهبود شرایط اقلیمی ایران کمک کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج