۵۲۳۶۶۲
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

زاکانی: دولت روحانی خسته است

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولتی می‌خواهیم که اگر دست تولیدکننده را نمی‌گیرد، حداقل سنگ جلوی پای آن نیندازد، گفت: دولت روحانی خسته است و نیاز به استراحت دارد.

خبرگزاری فارس: علیرضا زاکانی عصر امروز در نشست «ما می توانیم» از سلسله نشست های کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان دانشگاه فردوسی که در تالار رجایی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به وجود ۳ میلیون و ۲۵۰ بیکار در کشور گفت: بیکاری در ایران، ۱۲.۷ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری از سوی دولت با ارائه عدد و رقم های مختلفی بوده است یادآور شد: دولت مدعی ایجاد ۷۰۰ هزار شغل تاکنون بوده، اما انباشت جمعیت بیکار، خیلی بیشتر از این اعداد است، چراکه این اعداد برحسب هر فرد شاغل یک ساعت در هفته محاسبه می شود.

دولت نتوانست بر رکود حاصل از کنترل تورم غلبه کند

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستیم، گفت: دولت تورم را مهار کرد، اما نتوانست از رکورد حاصل از آن عبور کند.

زاکانی ادامه داد: دولت یازدهم با این نگاه که تورم را مهار کند، با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی بتواند کشور را از رکود خارج کند، اقداماتی انجام داد اما این امر سبب شد اقتصاد کشور دچار مرگ مغزی شود.

دولت برای رفع مشکل بیکاری راهکاری ندارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر ملاک نرخ بیکاری را ۴۴ ساعت اشتغال در هفته محاسبه کنیم، ۶ میلیون نفر ایرانی بیکار محسوب می‌شوند که ۲۲ درصد اقشار جامعه را به خود اختصاص می‌دهند، اضافه کرد: هر چند دولت در گفته‌های خود نشان داده که درد و رنج را فهمیده، اما راهکاری برای برون‌رفت از آن ندارد.

زاکانی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ حجت‌الاسلام روحانی ادعا کرد که مشکل کشور، ناکارآمدی در مدیریت است و تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه اجتماعی نیز است بیان کرد: امروز وعده‌ها و حرف‌های جدیدی از دولت می‌شنویم که عنوان می‌کند که توان ایجاد شغل برای بیکاران را ندارد، علاوه بر این بیان می‌شود، مگر توان و امکانات چقدر است که بتوان این همه شغل ایجاد کرد.

وی با اشاره به ادعای دو کاندیدای ریاست جمهوری در خصوص ایجاد ۶۰۰ هزار شغل در روز مناظره، افزود: اما روحانی و جهانگیری این حرف را یک شوخی تلقی کرده و آن را نادرست اعلام کردند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنها یا از ظرفیت‌های کشور بی‌اطلاع‌اند، یا حال انجام کار ندارند، نکته قابل توجه این است که کسانی درگیر فساد در بخش صنایع بالادستی هستند که در دولت بوده و مانع ایجاد اشتغال هستند.

زاکانی با اشاره به ظرفیت بالایی که در صنایع پتروشیمی وجود دارد، گفت: در دولت گذشته، ۶۴ میلیون تن در صنایع بالادستی پتروشیمی تولید داشته‌ایم که این امر در این دولت به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است، البته این همه ظرفیت تولید در این بخش نیست چراکه در این بخش هر تن تولید، ۲ هزار شغل ایجاد می‌کند.

چشم برخی برای حل مشکلات به خارج از مرزها دوخته شده است

وی با اشاره به صنایع پایین دستی پتروشیمی به ۲ شاخه شیمیایی و پلیمری گفت: در بخش شیمیایی آنچه که ثبت شده، این است که ما ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن را داریم، اما در کشور ۳ میلیون تن از این ظرفیت فعال است که از هر میلیون تن به طور متوسط ۲ هزار نفر در حال اشتغال هستند، اگر در این بخش، همه ظرفیت فعال شود، میانگین حدود ۳۴ هزار نفر می‌توانند مشغول به کار باشند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز صادر شده در کل کشور در بخش پلیمری، ۳۴.۵ میلیون تن برای ساخت کارخانه است که در این بخش آن چیزی که در سایت مربوط به این بخش ثبت شده، ۱۸ میلیون تن ساخته شده، زمان دولت قبل وقتی به این دولت تحویل داده شده ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده، اما در این دولت این رقم به ۲ میلیون تن کاهش پیدا کرده؛ در این بخش ما به ازای هر یک میلیون تن به طور میانگین ۲۰۰ هزار نفر شاغل می شوند.

زاکانی در ادامه با اشاره به این ظرفیت موجود گفت: این ظرفیت اشتغال‌زایی در کشور وجود دارد، اما چشم مسؤولین به خارج از مرزها دوخته شده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در بخش پایین دستی پلیمری صنعت پتروشیمی کشور ۱۸ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده داریم که فقط ۲ میلیون تن تولید داریم، ۱۶ میلیون تن دیگر ظرفیت تعطیل کارخانه ها است، این یعنی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل تنها ظرفیت این بخش از کشور بوده و این بدون در نظر کشور ایجاد اشتغال‌های غیرمستقیم است.

سیاست‌های دولت ریشه صنعت را می‌زند

زاکانی با اشاره به اینکه امکان فعال کردن این بخش وجود دارد، گفت: دولت علاقه‌ای به ایجاد اشتغال ندارد و سیاست‌هایی دنبال می‌کند که ریشه این صنعت را بزند.

وی اضافه کرد: ما بازار فروش این ۱۸ میلیون تن را به کشورهای همسایه در اختیار داریم، اما امروز حتی به اندازه نیاز داخلی هم تولید نمی کنیم، ۳ میلیون تن را نیز از ترکیه وارد می کنیم.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه می‌گویند صنایع پلیمری نیاز به سرمایه در گردش دارد و این سرمایه موجود نیست، گفت: صنایع پلیمری ۸۰ درصد سرمایه در گردش خود را تامین می‌کنند و نیازی به سرمایه نیست.

زاکانی گفت: اگر تنها ظرفیت‌های این صنعت پایین دستی پتروشیمی فعال شود، ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کنیم و می‌توانیم به سرعت از رکود خارج شویم.

وی با تاکید بر اینکه ما را در همه موارد تحریم کردند، اما در صنعت پتروشیمی تحریم نکردند و از اولین قراردادهایی که بعد از برجام بسته شد در زمینه پتروشیمی بود، گفت: در زمینه پتروشیمی به ما وابسته هستند و جایگزینی هم ندارند، بازار منطقه تحریم‌پذیر نیست.

ترامپ با برخی اقدامات می‌خواهد به عده‌ای چراغ سبز نشان دهد

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یک عده عامدانه نمی‌گذارند که اقتصاد کشور راه بیفتد و جنگ سیاسی راه می‌اندازند، حرف از جنگ و صلح می‌زنند، چطور ممکن است که دولت ترامپ با وعده‌های انتخاباتی که داده بود در زمینه دیوار کشیدن در مرزها و رسیدگی به وضع داخلی آمریکا، در چند نقطه جهان حمله موشکی داشته باشد، جز اینکه با این کارها می‌خواهد به عده‌ای چراغ سبز نشان دهد؟!

زاکانی در پایان افزود: ما دولتی می‌خواهیم که اگر دست تولیدکننده را نمی‌گیرد، حداقل سنگ پیش پای آن نیندازد، این دولت نه به فکر تولید و اشتغال بوده، نه به فکر کارگر و کارفرما است، این دولت خسته است و باید برود استراحت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کمالی

      فقط قالیباف داداش فقط قالیباف

    • بدون نام

      خدا بکوشم آخر خیلی کار کرده، کوه کنده چهار مثل برق گذشت. چون تحولی در زندگی ما بوجود نیامد

    • قاصدک

      البته که خسته هست دیگه بسه استراحت کنن

    • علی

      دولت روحانی واقعا خسته است
      مگه این همه وزیر پیر چقدر توان دارن
      حق دارند بنده های خدا در جلسات کمی بخوابند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج