۵۲۳۷۵۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

شیفت از ۴ درصدی به ۹۶ درصدی!

کارشناسان و فعالان اقتصادی هنوز در شوک وعده‌ها و اظهارات عجیبی هستند که برخی از نامزد‌ها بدون اینکه حتی زحمت یک محاسبه ساده ریاضی را به خود بدهند، بیان می‌کنند؛ وعده‌ها و اظهاراتی که در بیانش هیچ ملاحظه‌ای رعایت نمی‌شود و این نامزد‌ها به این فکر نمی‌کنند که برخی از گفته‌های‌شان حداقل در ذهن برخی از شهروندان چه شکاف عمیقی به وجود آورده و آنها را تا چه حد سر خورده می‌کند.

روزنامه آرمان - فریبا نهاوندی: کارشناسان و فعالان اقتصادی هنوز در شوک وعده‌ها و اظهارات عجیبی هستند که برخی از نامزد‌ها بدون اینکه حتی زحمت یک محاسبه ساده ریاضی را به خود بدهند، بیان می‌کنند؛ وعده‌ها و اظهاراتی که در بیانش هیچ ملاحظه‌ای رعایت نمی‌شود و این نامزد‌ها به این فکر نمی‌کنند که برخی از گفته‌های‌شان حداقل در ذهن برخی از شهروندان چه شکاف عمیقی به وجود آورده و آنها را تا چه حد سر خورده می‌کند.
در حالی که عملکرد‌ نادرست و غیر شفاف شهرداری تهران در تخصیص بودجه به پروژه‌های شهری، دادن مجوز برای ساخت و ساز، املاک نجومی و... مشخص است، قالیباف در گفته‌های خود باز هم بر مساله ۹۶ درصدی و چهار درصدی تاکید می‌کند؛ تاکیدی که با این هدف انجام می‌شود که این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود را حامی محرومان معرفی کند. این حرف‌ها تشابه عجیبی با گفته‌های رئیس جمهور سابق دارد که اکنون بی اساس بودن آنها برای بسیاری از شهروندان مشخص شده است. در روز‌های اخیر ما با پدیده‌ای رو به‌رو بوده ایم که می‌تواند وعده‌های نشدنی بدهد؛ وعده‌هایی که خود را در افزایش یارانه، پرداخت کارانه، ایجاد میلیون‌ها شغل طی چهار سال، ۵/۲ برابر کردن در آمد کشور طی چهار سال و... نشان می‌دهد. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که این افراد در مدیریت‌هایی مانند مدیریت شهر تهران چنان خلاف ضوابط عمل کرده اند که به گفته مسئول تهیه نخستین طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تراکم ساخت و ساز و فشردگی بالای ساختمان‌های مسکونی و تجاری، آمار آلودگی هوا به همراه زمان تلف شده در راهبندان همگی گواه چشم انداز نامطلوب زندگی در تهران است.
عوامفریبی با اسم رمز افزایش یارانه
وقتی صلاحیت رئیس جمهور سابق برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری احراز نشد، برخی گمان کردند در این دور از انتخابات خبری از شعار‌های پوپولیستی نیست یا حداقل میزان آن کاهش می‌یابد، اما برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری از رئیس جمهور سابق در دادن شعار‌های پوپولیستی پیشی گرفته‌اند. افزایش یارانه نقدی که به ظن کارشناسان اقتصادی پرداخت آن با درآمد فعلی کشور امکان‌پذیر نیست در حالی به محوری‌ترین بحث رقبای روحانی تبدیل شده که بر فرض اگر چنین اتفاقی بیفتد قیمت‌ کالا‌های مختلف به شدت افزایش می‌یابد. افزایش ۵/۲ برابری یارانه نقدی به معنای گرانی ۵/۲ برابری بنزین، نان و سایر کالا‌ها و خدمات است؛ مساله ای که در دولت قبل رخ داد و به یک‌باره شاهد بودیم که نان یک شبه تا هشت برابر گران شد. علی اکبر نیکو اقبال، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این زمینه می‌گوید: مساله مالیات تورمی و یا سوء استفاده از آن از طریق نشر بی حد و حصر اسکناس توسط بانک مرکزی اکنون و مجددا خود را از طریق وعده‌های کاندیداهای ریاست جمهوری به نمایش گذاشته است.
دولت یازدهم که خود گرفتار پرداخت یارانه‌های مصرفی مصوب دولت‌های نهم و دهم شده بود و هیچ‌گاه نتوانست خود را از قید و بند آن رها کرده و آن را به یارانه‌های تولیدی تبدیل کند، اکنون با حاتم بخشی‌های رقبای خود روبه‌رو شده است که یارانه‌ها را برای اقشار ضعیف به ۵/۲برابر و دیگری کارانه‌هایی برابر با ۲۵۰ هزار تومان برای بیکاران، که از پنج تا ۱۲ میلیون متقاضی بر آورد می‌شود، در نظر گرفته است. پیامدهای ناشی از چنین وعده وعیدهایی خوشبختانه توسط محققان شناسایی و منتشر شده است و کاندیداها اکنون محافظه کارانه تر یا مشروط (در صورت کمک مردم) با آن برخورد می‌کنند.
دوقطبی‌سازی خطرناک
همزمان با نقد‌هایی که بر شعار‌های پوپولیستی رقبای روحانی در مورد افزایش میزان یارانه‌ها مطرح شد، روز گذشته تقسیم بندی ۹۶ درصدی و چهار درصدی نیز بار دیگر موضوع بحث کارشناسان اقتصادی بود. حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در این باره گفت: تقسیم بندی جامعه به چهار و ۹۶ درصد اتفاق بسیار خطرناکی است. اینکه گفته شود تمام قشر اقتصادی اعم از افراد صاحب سرمایه، اندیشه و کارت بازرگانی و... چهار درصد هستند، اصلا درست نیست و مبنای درستی ندارد. این‌ افراد کار آفرین هستند، شغل و تحرک اقتصادی ایجاد می‌کنند و به اقتصاد نشاط می‌دهند، نباید آنها را مقابل قشر کارمند و کارگر قرار دهیم. حسین سلیمی، نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران هم در این باره عنوان کرد:مشخص نیست که تقسیم جامعه به دو دسته ۹۶ و ۴ درصد برچه مبنایی انجام شده،اما آنچه مهم است،اینگونه تقسیم بندی عملا باعث دو دستگی و قطبی شدن فضای اجتماعی کشور می‌شود.
تهران نفس ندارد
در حالی قالیباف جایگاه خود را رفیع‌تر از شهرداری تهران می‌بیند و سعی می‌کند با دادن شعار‌های پوپولیستی کلید پاستور را به دست آورد که عملکرد او در ۱۲ سالی که صندلی شهرداری پایتخت ایران را قبضه کرده نشان دهنده وضعیت وخیمی است که ساکنان این شهر با آن دست به گریبانند. مسئول تهیه نخستین طرح تفصیلی منطقه ۲۲ روز گذشته عنوان کرد: تغییر کرباسچی، شهردار اسبق تهران به راه‌اندازی شهرداری منطقه ۲۲ و سرعت روزافزون ساخت و ساز در منطقه انجامید.
به گفته عباس فرخ زنوزی آمار آلودگی هوا که حساسیت ما نسبت به آن با افزایش ترسناک میزان آن کاهش روزافزون دارد، به همراه زمان تلف شده در راهبندان در خیابان‌ها در ساعات بیشتری از روز در بخش‌هایی از شهر که گسترش فزاینده دارد، همگی گواه چشم انداز نامطلوب زندگی در تهران است. در این زمینه، انتظار می‌رفت بخش‌های تازه گسترش‌یافته تهران، به‌ویژه منطقه ۲۲ که در آغاز دهه ۷۰، تنها ۱۰ درصد آن با تراکم پایین ساخته شده بود، به عنوان دستاورد و نمادی برای دانش برنامه ریزی و طراحی شهری و مهندسی کشور، توسعه ای سامان یافته داشته باشد. امید است افسوس گذشته در مورد الهیه و نیاوران در آینده منطقه ۲۲ تکرار نشود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      مثل اینکه شما نفع میبری از اینکه آقای قالیباف رو تخریب کنی
      یا از این ناراحتی که اگر آقای قالیباف رای بیاره موقعیت شغلی و در آمد خودت به خطر بیفته
      اگر یه نگاه سر انگشتی به منابع ودر آمد های کشورمون بندازی که همش تو جیب اون 4 درصدی ها میره این چیزی که که آقای قالیباف گفته سهله ایران گلستان میشه
      همیشه به فکر ضعیف تر از خودتونم باشید خواهشا
      البته اگر عنایت کنید و نظرم رو پخش کنید

    • reza

      شما برای فرافکنی فقط گیر میدید به شهرداری تا ذهن ها از رانت خوران دولتی که ثروت هزار میلیاردی دارند منحرف بشه.
      ما مردم خواهان مجازات این افراد هستیم چه در شهرداری و چه در دولت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج