۵۲۴۳۳۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

سفیر ترکیه: ایران را رقیب خود نمی دانیم

سفیر ترکیه در تهران گفت: ما ایران را رقیب خود نمی بینیم بلکه شریک خود می دانیم و اگر هم رقابتی بین دو کشور باشد، این رقابت می تواند سازنده باشد.

خبرگزاری ایسنا: سفیر ترکیه در تهران گفت: ما ایران را رقیب خود نمی بینیم بلکه شریک خود می دانیم و اگر هم رقابتی بین دو کشور باشد، این رقابت می تواند سازنده باشد.

رضا هاکان تکین عصر امروز -سه شنبه- در شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مناسبات دوجانبه و منطقه ای ایران و ترکیه گفت: منطقه خاورمیانه بعد از بهار عربی در دوره گذار بوده است؛ هرچند برخی در ایران در ابتدا به دیده تردید به این تحولات نگاه می کردند و برخی هم از تعبیر بیداری اسلامی از آن یاد می کردند.

وی با بیان اینکه این تحولات امیدی در منطقه ایجاد کرد که مردم نقش بیشتری در دولت های خود داشته باشند افزود: در خیلی از کشورهای منطقه انتخابات برگزار نمی شود. بهار عربی این امید را ایجاد کرد که مردم در عرصه سیاسی مشارکت داشته باشند. با این حال در دوران کوتاهی شاهد تحولات خونینی در منطقه بودیم که این اتفاقات هنوز در سوریه ادامه دارد.

سفیر ترکیه در تهران گفت: باید پذیرفت که تاریخ به عقب برنمی گردد و مردم کشورهای منطقه باید مثل کشورهای دیگر بتوانند حرف خود را بزنند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ما این است که هر کشوری بر اساس مدلی که مردم ترجیح می دهند اداره شود.این مدلها می تواند در هر کشوری متفاوت باشد.

هاکان تکین با اشاره به نگاه جریانات سیاسی به ترکیه در سال های اخیر گفت: چند سال قبل هم اصولگرایان و هم اعتدال گرایان و اصلاح طلبان در ایران ترکیه را الگو می دیدند. ما هیچ وقت نه برای ایران و نه دیگران خود را الگو ندیدیم. تجربه ترکیه در جهان اسلام تجربه متفاوتی است و از معدود کشورهایی است که به طور واقعی دموکراسی لائیک را پیگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه مدل ترکیه بیشتر مد نظر قرار گرفت اظهار داشت: بعد از ظهور جریاناتی مثل القاعده و سازمان های تروریستی خیلی علیه جهان اسلام سیاه نمایی شد اما ترکیه کشوری بود که توانست بین اسلام و دموکراسی آشتی ایجاد کند.

سفیر ترکیه در ایران خاطرنشان کرد:هر کشوری تاریخ خود را دارد و ما هم مدل خود را داریم. هیچ وقت در پی تحمیل مدل خود نبوده ایم.

وی یادآور شد: ایران و ترکیه دو کشور بسیار نزدیک به هم هستند و از امتیازات بین دو کشور روابط بین مردم دو کشور است به طوری که حتی اگر دولت ها به هم نزدیک نباشند مردم دو کشور هیچ وقت رفتاری که روابط دو کشور را خدشه دار کند نداشته اند.

هاکان تکین با بیان اینکه ایران و ترکیه مجبور هستند باهم روابط خوب داشته باشند افزود:هر چقدر بتوانیم این نگاه را در دو کشور نهادینه کنیم،در روابط دوجانبه منطقه ای ما تحولات مثبتی رخ خواهد داد البته دو کشور در حوزه هایی هم باهم رقیب هستند که دلیل آن شاید شباهت های دو کشور باشد.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به شباهت های دو کشور اضافه کرد: دو کشور دارای وزن مشابهی هستند، سابقه فرهنگی دارند،ظرفیت های اقتصادی بالایی دارند. اگرچه حجم اقتصاد ترکیه دوبرابر ایران است اما ایران هم می تواند در کوتاه مدت جهش بزرگی داشته باشد.

این دیپلمات ترک خاطرنشان کرد: در منطقه خاورمیانه ایران و ترکیه دو کشور مهم غیرعربی هستند. البته اسرائیل هم هست که باید در بعد دیگری به آن نگاه کنیم.

به گفته هاکان تکین ، قبل از انقلاب دو کشور رقیب هم نشان داده می شدند. بعد از انقلاب این رویه تغییر کرد و در تحولات اخیر هم بحث رقابت دو کشور مطرح شده است.

سفیر ترکیه در ایران گفت: ما ایران را رقیب نمی بینیم بلکه شریک می بینیم و اگر رقابتی هم باشد می تواند رقابت سازنده باشد.

وی با اشاره به اینکه ماهیچ وقت نمی خواستیم ایران منزوی باشد،افزود: در سال های گذشته به خاطر برنامه هسته ای ، خیلی از کشورها تلاش کردند ایران را منزوی کنند اما ترکیه در خیلی از سازمان ها و حتی در شورای امنیت به نفع ایران رای داد.

هاکان تکین با اذعان به اختلاف نظرهای تهران و آنکارا درباره سوریه گفت: اگرچه بین ایران و ترکیه در منطقه اختلاف نظرهایی در مورد سوریه وجود دارد، با این حال هر دو کشور مدافع تمامیت ارضی این کشور هستند و دولتی می خواهند که مردم سوریه ترجیح می دهند اما در اینکه از چه راهی می توان به این اهداف رسید باهم اختلاف نظر جدی دارند و ما باید بتوانیم درباره این موضوع فکر کنیم.

سفیر ترکیه در تهران ادامه داد:به خاطر مسایل سوریه فاصله ای بین دو کشور ایجاد شده و در دو کشور هم مقامات و هم رسانه ها همدیگر را متهم می کنند به رغم اینها ما می توانیم درباره سوریه باهم گفت و گو داشته باشیم.

وی یادآور شد: آخرین نمونه از گفت و گوهای دو کشور روندی است که بخصوص بعد از اتفاقات حلب همراه روسیه و ایران شروع شد و درباره قطع درگیری ها در سوریه توانستیم موفقیت هایی کسب کنیم که البته کافی نیست.

هاکان تکین با بیان اینکه هدف ما پایان بحران در سوریه است و اینکه سوریه به زندگی عادی برگردد،افزود:ما حدود 911کیلومتر با سوریه و حدود 300کیلومتر با عراق مرز مشترک داریم.
سال هاست در دو کشور حاکمیتی برقرار نیست و اینها اقتصاد و اجتماع ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است؛ به طوری که در حال حاضر سه میلیون پناهنده سوری در ترکیه حضور دارند.

سفیر ترکیه در ایران اضافه کرد:در کوتاه مدت ممکن است از طریق جنگ منافعی کسب کنیم اما اگر جنگ تمام شود مهمتر است . بحران سوریه شش سال است ادامه دارد و در هر مقطعی یک طرف موضع بالاتری داشته است اما موضوع این است که با جنگ، بحران در سوریه و عراق حل نمی شود.

وی در پایان گفت:شاید بین ایران و ترکیه فاصله ای باشد؛ مهم این است که تفاهمات را اجرا کنیم و به جای نگاه کوتاه مدت نگاه بلند مدت داشته باشیم و در آن صورت می توانیم بهتر همدیگر را بفهمیم و شاهد دستاوردهای عینی خواهیم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاک بر سر ما اگر ترکیه الگوی ما باشد ترکیه ای که دستش به خون انسانهای بیگناه الوده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج