۵۲۴۴۵
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

بارداري با بدن شما چه می‌کند؟

قطعا با شروع دوران بارداري متوجه مي‌شويد كه تغييرات ايجاد شده در شما تنها در ناحيه شكم و ران‌هايتان نيست، اين مطلب برخي از تغييرات ايجاد شده در بدن زنان باردار را براي شما مي‌گويد.


بارداري با بدن شما چه می‌کند؟

مجله سیب سبز: اين يك هديه براي شماست، هديه‌اي بزرگ كه بزرگ‌ترين اتفاق زندگي يك زن است، طبيعي است كه اين اتفاق با تغييرات زيادي در زندگي شما همراه خواهد بود، اين تغييرات صرفا در زندگي شما نيست بلكه در جسم و روح شما هم خواهد بود، قطعا با شروع دوران بارداري متوجه مي‌شويد كه تغييرات ايجاد شده در شما تنها در ناحيه شكم و ران‌هايتان نيست و تغييرات ناشي از بارداري تقريبا تمام ارگان‌هاي بدن يك زن را درگير مي‌كند. اين مطلب برخي از تغييرات ايجاد شده در بدن زنان باردار را براي شما مي‌گويد.

بارداري با بدن شما چه می‌کند؟

تغييرات موها

در برخي موارد ديده شده كه موها طي دوران بارداري حالت زيباتر و مناسب‌تري پيدا مي‌كنند. در كل اين تصور عمومي وجود دارد كه بارداري باعث درخشان‌تر شدن و سالم‌تر شدن موها مي‌شود اما براي برخي زنان حالت‌هاي ناراحت‌كننده با بارداري رقم مي‌خورد، براي مثال در برخي زنان با اتمام دوره بارداري ريزش مو به صورت منطقه‌اي يا عمومي رخ مي‌دهد. دكتر دوسون مانتاسيمو، متخصص پوست و مو در دانشگاه هاروارد در اين مورد توضيح مي‌دهد: «طي دوران بارداري برخي هورمون‌ها در بدن مادر بالا مي‌رود كه اين هورمون‌ها به استحكام و زيبايي موها مي‌انجامد كه بلافاصله پس از زايمان ميزان اين هورمون‌ها افت مي‌كند و در نتيجه شرايط ريزش موها فراهم مي‌شود. البته دكتر مانتاسيمو به همه زنان باردار اطمينان مي‌دهد كه نبايد نگران اين موضوع باشند. او مي‌گويد كه اين ريزش موها حداكثر تا ۶ ماه پس از زايمان برطرف مي‌شود و آن چيزي كه خانم‌هاي باردار و تازه‌مادران بايد از آن مطلع باشند اين است كه اضطراب اين حالت را تشديد مي‌كند.

رگ‌هاي زشت

زنان طي دوران بارداري بيشتر از ساير اوقات ممكن است به بيماري‌هاي واريسي عروق مبتلا شوند. دكتر امانوئل وردامايلن، متخصص عروق در بيمارستان «سن جيمز» بنراسكا در اين مورد مي‌گويد:‌«طبيعي است كه با افزايش فشار روي عروق و به ويژه عروق پاها و اندام تحتاني طي بارداري احتمال بروز مشكلات عروقي و بروز واريس بالا مي‌رود، اگر هم طي يك بارداري واريس بروز كند، در بارداري‌هاي بعدي ممكن است ميزان و شدت اين واريس‌ها افزايش يابد. دكتر وردامايلن توضيح مي‌دهد: «وزن كودك و اضافه‌وزن مادر باعث افزايش فشار روي عروق مي‌شود و اينگونه بازگشت خون به سمت قلب سخت‌تر مي‌شود و اختلال در عملكرد عروق باعث بروز واريس و ظاهر خاص عروق واريس به خصوص در ران‌ها و پاها ايجاد مي‌شود.»

وقتي حلقه‌تان ديگر به انگشت‌تان نمي‌خورد

قبلا براي شما گفتيم كه اگر طي دوران بارداري متوجه شديد كفش‌هاي‌تان براي‌تان كوچك شده و پاي‌تان سايز بزرگ‌تري پيدا كرده تعجب نكنيد، حالا هم به شما مي‌گوييم كه جز پاهاي‌تان دست‌هاي‌ شما هم ممكن است طي دوران بارداري افزايش سايز پيدا كنند. دكتر كايرو در اين مورد مي‌گويد: «در كنار پاهاي شما، دست‌هاي‌تان هم ممكن است طي دوران بارداري بزرگ‌تر و چاق‌تر شوند اما مكانيسم اين موضوع چگونه است؟ طي دوران بارداري با همان مكانيسمي كه قبلا توضيح داده شد احتباس مايعات رخ مي‌دهد و اين حالت مي‌تواند باعث افزايش اندازه دست‌ها و ورم كردن آنها شود. گاه مقدار ورم به حدي است كه ممكن است حلقه يا انگشترهاي شما ديگر اندازه انگشت‌هاي‌تان نباشد. در مورد ورم كردن و بزرگ شدن دست‌ها بايد گفت با وجودي كه بيشتر موارد اين حالت پس از پايان بارداري خود به خود بهبود مي‌يابند اما مواردي هم ديده شده است كه بزرگ شدن دست‌ها در زنان باردار حتي پس از پايان بارداري هم باقي مانده و حتي به صورت دائمي درآمده است.

بارداري با بدن شما چه می‌کند؟

رنگ پوست‌تان مي‌پرد

اگر بلافاصله پس از مادر شدن و پايان دوران بارداري متوجه تغييراتی در پوست‌تان شديد تعجب نكنيد، اين اتفاقي است كه براي بسياري از تازه مادران مي‌افتد. دكتر لوراكوريو، متخصص زنان و زايمان در مركز پزشكي مون سينايي در نيويورك مي‌گويد: «چه در دوران بارداري و چه بلافاصله پس از زايمان بروز آكنه و جوش در زنان طبيعي است. البته اين حالت بيشتر در سه ماهه اول بارداري رخ مي‌دهد و معمولا چند هفته پس از ظهور، حتي بدون درمان شدن بهبود پيدا مي‌كنند.» جدا از آكنه بروز ندول‌هاي پوستي يا دانه‌هاي پوستي يا skin tag هم در دوران بارداري ممكن است در نقاط مختلف پوست رخ ‌دهد كه برخي از آنها خود به خود بهبود پيدا مي‌كنند اما اگر اين دانه‌هاي‌ پوستي بهبود پيدا نكرد هم نگران نباشيد زيرا يك پزشك متخصص پوست و مو مي‌تواند به راحتي اين دانه‌ها را از پوست شما بردارد. يك تغيير ديگر پوست در دوران بارداري تغييرات رنگدانه‌اي و رنگ پوست است. يكي از شايع‌ترين اين تغييرات ايجاد خط بارداري يا لينه‌آ نيگرا Linea nigra است كه خطي تيره و عموما قهوه‌اي است كه به صورت عمودي روي شكم ايجاد مي‌شود و پس از مدتي خود به خود از بين مي‌رود اما فرم شديد و ناراحت‌كننده تغييرات پوستي، بي‌رنگ شدن يا تغيير رنگ يافتن پوست است كه ممكن است در هر نقطه‌اي از بدن يا حتي در كل بدن رخ بدهد.

كفش‌تان ديگر به پاي‌تان نمي‌رود...

بارداري مي‌تواند روي اندازه پاي زن تاثير بگذارد. نتايج تحقيقات چاپ شده در بولتن فيزيكال مديسين ثابت مي‌كند كه بارداري مي‌تواند اندازه پاي زنان را افزايش دهد. در اين مطالعه گروه تحقيق طول و قوس كف پاي ۱۴۹ زن باردار را در آغاز بارداري‌ سپس در پايان ماه پنجم بارداري و ۵ ماه پس از پايان بارداري اندازه‌گيري كردند. در ۶۰ تا ۷۰ درصد اين زنان ميزان قوس كف پا كاهش يافته بود و حدود ۲ تا ۱۰ ميلي‌متر هم به طول پا اضافه شده بود اما نكته جالب اين است كه ميزان افزايش طول پا و كاسته شدن از قوس كف پا با ميزان وزن گرفتن زنان طي بارداري ربطي نداشت. دكتر بيل سگال، پزشك متخصص زنان و زايمان و پروفسور تحقيقات پزشكي در زمينه بارداري در دانشگاه بالتيمور كه محقق ارشد انجام اين پروژه بوده است، مي‌گويد:‌ «نتيجه تحقيقات ما نشان داده است كه تغييرات ايجاد شده در اندازه و حالت پاي خانم‌ها با ميزان وزن گرفتن آنها در دوران بارداري ارتباطي ندارد، درعين حال تحقيقات ما نشان داد كه اين تغييرات با ميزان كاسته شدن وزن اين زنان پس از به پايان بردن دوران بارداري هم ارتباطي ندارد.» اما چه مكانيسمي مي‌تواند پشت اين تغييرات جالب باشد؟ دكتر سگال مي‌گويد كه او و تيمش اعتقاد دارند كه دو هورمون مهم زنانه كه در دوران بارداري هم نقش مهمي را ايفا مي‌كنند، يعني هورمون‌هاي استروژن و ريلكسن، در اين مورد دخيل هستند.» ما فكر مي‌كنيم كه وظيفه اصلي اين ۲ هورمون ريلكس كردن ليگامان‌هاي مفاصل و لگن براي ساده‌تر كردن زايمان و بارداري است اما اين هورمون‌ها در تمام بدن پخش مي‌شوند و براي همين مفاصل زانو و مچ دست هم نوعي از شل‌شدگي و درصدي از افتادگي را تجربه مي‌كنند، دركل مي‌توان گفت كه اين تغييرات در ليگامان‌ها و عضله‌هاي پا باعث بروز تغييرات در پا در بارداري مي‌شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب که چی ؟ مثلا می خواید غیر مستقیم بگید ضرر و سختی های باردار شدن به نتیجه اش نمی ارزه ؟ چرا از خوبی های بارداری ، آرامش روحی و حس زبیای مادری و .... هیچ نمی گید؟!

    • فاطی

      خیلی ترسیدم!!!!!

    • sama

      به جای اینکه بگه بارداری با بدن شما چه می کنه باید می گفت بارداری با بدن شما چه ها که نمی کنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج