۵۲۵۱۲۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

سایه انتخابات بر بازار قیمت خودرو

آتش سوزی در بزرگ‌ترین واحد تامین قطعه کشور که دو هفته پیش اتفاق افتاد، این روزها بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده؛ به‌طوری‌که به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، آتش سوزی موجب کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت برخی خودروها شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: آتش سوزی در بزرگ‌ترین واحد تامین قطعه کشور که دو هفته پیش اتفاق افتاد، این روزها بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده؛ به‌طوری‌که به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، آتش سوزی موجب کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت برخی خودروها شده است.

در این زمینه فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کنند که عمده‌ترین عامل در کاهش عرضه در شرایط کنونی آتش‌سوزی یکی از شرکت‌های قطعه‌ساز و اخلال در روند تولید برخی خودروها بوده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت با وجود آنکه قیمت برخی محصولات به‌دلیل مشکل در تولید قطعات و کاهش عرضه، افزایش یافته است، اما از آنجا که معاملات در بازار به پایین‌ترین حد خود رسیده است و تقاضایی برای خرید خودرو در بازار نیست، این موضوع التهابی را در بازار ایجاد نکرده است؛ بنابراین آنگونه که به‌نظر می‌رسد، افزایش قیمت این محصولات مقطعی است و با طبیعی شدن روند عرضه، این مشکل برطرف می‌شود.
در این بین هر چند کاهش معاملات در بازار خودرو در ماه‌های ابتدایی سال همچون فروردین و اردیبهشت به رسمی هر ساله بدل شده و دلیل آن نیز رکود فصلی است اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد با نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری این رکود عمیق‌تر می‌شود. به گفته فعالان بازار هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم تردیدها برای خرید خودرو نیز افزایش می‌یابد. از آنجا که انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود، بنابراین پیش‌بینی‌ نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت این است که رکود بازار خودرو تا زمان اعلام نتایج همچنان برقرار باشد. هر چند انتخابات موجب شده که مشتریان در بلاتکلیفی به سر ببرند، اما آغاز ماه رمضان بعد از این اتفاق سیاسی موجب ادامه‌دار شدن رکود خواهد شد؛ چراکه به‌طور معمول مشتریان در ماه رمضان تمایلی به خرید و فروش خودرو ندارند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو تا اواخر خردادماه جنب‌و‌جوشی را به خود نخواهد دید.

بازار خودروهای داخلی

اما به بازار برویم و ببینیم حال و هوای قیمت‌ها چگونه است. آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری با نوسان همراه بوده است؛ به‌طوری‌که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودرو موردنظر طی هفته جاری حکایت می‌کند. با وجود این پژو ۲۰۶صندوق‌دار با ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را به خود دیده است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد قیمت این محصول طی هفته‌جاری ثابت بوده است. براین‌اساس در حال حاضر برای خرید پژو ۴۰۵ باید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. در این بین اما دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی سمند EF۷ این هفته دچار نوسان قیمت شد؛ به‌نحوی‌که این خودرو با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی هم‌اکنون ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین پژو پارس مدل فول نیز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی طی این هفته ۳۷ میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش رسید. اما سری هم به خودروهای سایپا و پارس خودرو بزنیم و ببینیم اوضاع قیمت آنها طی هفته جاری به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پراید مدل ۱۱۱، ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ هزار تومانی این خودرو در هفته‌جاری است. با وجود این مدل ۱۳۱ پراید با قیمتی معادل ۲۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع حکایت از ثبات قیمت این خودرو دارد. از سوی دیگر اما پراید مدل ۱۳۲ نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. فعالان بازار اما از افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت تیبا در بازار خبر می‌دهند.
به گفته آنها، این محصول در حال حاضر با قیمتی برابر با ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما سراتوی مونتاژی سایپا نیز تغییر خاصی در هفته‌جاری نداشته است. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات که به‌صورت اتومات و دستی عرضه می‌شد از سال جدید با اضافه شدن ۸ آپشن تنها به‌صورت اتومات به بازار عرضه می‌شود. قیمت این خودرو آپشنال هم‌اکنون در بازار برابر با ۹۹ میلیون تومان است. در بین دیگر خودروهای بازار طی هفته‌جاری اما تندر-۹۰‌ها تغییرات قیمتی داشته‌اند. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۲ قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت می‌کند.
پارس‌تندر نیز طی هفته جاری با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی در بازار با قیمت ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در این بین اما تندر اتومات به‌دلیل افزایش عرضه با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت مواجه شده است؛ بر این اساس این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۹ میلیون‌ و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که عضو هاچ‌بک خانواده تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۳ میلیون تومان در مدل اتومات دارد که این موضوع نشان از افزایش قیمت ۲۰۰هزار تومانی این محصول دارد.
ساندرو مدل دنده‌ای نیز دارد که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی طی این هفته با قیمت ۴۶ میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش شده است. همچنین مدل استپ‌وی ساندرو نیز هم‌اکنون حدود ۶۱میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد که نشان از اختلاف قیمتی بیش از ۸ میلیون تومانی با نرخ کارخانه‌ای این خودرو دارد، اما فعالان بازار در مورد برلیانس نیز تاکید می‌کنند که این محصول در مدل ۳۲۰ قیمتی برابر با ۵۳ میلیون تومان دارد و مدل ۳۳۰ آن نیز ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازار خودروهای وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، بازار وارداتی‌ها تغییر قیمتی نداشته است. به‌طوری که در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با ۲۴۲ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده است. مدل لکسوس NX نیز در حال حاضر ۳۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رود. همچنین تویوتا RAV۴ ثبات قیمت داشته، بنابراین در حال حاضر ۲۵۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از آن سو کیا سراتو با قیمتی معادل ۱۴۷ میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.
با این حساب، اپتیما و سراتو در هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر اما اسپورتیج نیز کماکان با قیمت ۱۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا هم بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون با قیمتی برابر با ۱۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که سانتافه نیز همچنان ۲۳۸ میلیون تومان به فروش می‌رود که نشان‌دهنده ثبات قیمت این محصول است. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۷۶ میلیون تومان دارد و توسان نیز ۱۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آتش سوزی موجب کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت برخی خودروها شده است.............. اتش سوزی چه ربطی به افزایش قیمت داره بیمه پولشو میده تموم !واقعا هر چی بر سرمون بیاد حقمونه !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج