۵۲۵۱۳۵
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

آخرین اخبار از حادثه مرگبار معدن آزادشهر

مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان اظهار داشت: ٢١ پیکر تا کنون تحویل شده و تحت معاينه اوليه توسط این اداره‌کل قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان: مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان اظهار داشت: ٢١ پیکر تا کنون تحویل شده و تحت معاينه اوليه توسط این اداره‌کل قرار گرفته است.

دکتر حسین زارعی توضیح داد: هويت ۲۰ نفر از این افراد (كه برای كمك به زیرآوارماندگان درون معدن رفته بودند) تقريبا مشخص شده است.

وی در این حال، تصریح کرد: بررسی‌ها و معاينات تكميلی بر روی یک پیکر شناسایی نشده نیز در حال انجام است.
خروج پیکر یک معدنچی دیگر از تونل معدن
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به خروج جسد یک معدنچی جان باخته دیگر از تونل معدن، اظهار کرد: تاکنون پیکر ۲۲ معدنچی جان باخته از معدن زمستان یورت آزادشهر خارج شده است.

رضا مروتی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه فرآیند امداد و نجات بدون وقفه ادامه داد، تصریح کرد: انفجاری که در معدن رخ داده، موجب ریزش بخش‌هایی از جداره‌های پیرامونی معدن شده است.

وی افزود: در حال حاضر تلاش نیروی امدادی برای آواربرداری و دسترسی به بخشی از معدن که مسدود شده در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان تصریح کرد: تا به این لحظه بر اساس آمار شیفت ها و کسانی که در معدن مشغول به کار بودند، حدود ۳۵ نفر در داخل معدن محبوس شده بودند که از این تعداد ۲۲ جانباخته از معدن خارج شده است.

مروتی با اشاره به اینکه به دلیل بالارفتن غلظت منو‌کسید کربن و انفجاری که رخ داده، شرایط کار سخت است، گفت: با همکاری نیروهای هلال احمر، اورژانس و متخصصان معدن و به کارگیری تجهیزات لازم در حال اجرای عملیات امدادرسانی هستیم. امیدواریم امروز این کار به سرانجام برسد و از حال معدنچیان عزیزمان با خبر شویم.
دسترسی امدادگران به عمق ۱۲۰۰ متری تونل معدن زمستان یورت آزادشهر
معاون امداد جمعیت هلال احمر گلستان گفت: نیروهای امدادی به عمق ۱۲۰۰ متری تونل معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر رسیدند.

علیرضا صیاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات امدادرسانی به دلیل تراکم زیاد گاز، ممکن است کندتر از حد انتظار پیش رود.

وی با اشاره به اینکه نیروهای امدادی در حال آوار برداری و بازگشایی محل ریزش معدن هستند، افزود: کار آوار برداری با تمام توان ادامه دارد.

صیاد با بیان اینکه نزدیک به ۷ تن آوار در مسیر تونل وجود دارد، تصریح کرد: انفجار تونل را به دو بخش تقسیم کرده و تا مشخص شدن وضعیت آخرین معدنچی عملیات امداد ادامه خواهد داشت.
شناسایی پیکر همه جانباختگان حادثه انفجار معدن
رئیس پزشکی قانونی کشور گفت: تاکنون تمام اجسادی که به پزشکی قانونی تحویل داده شده شناسایی شده است.

احمد شجاعی با اعلام این مطلب افزود: پیکر همه جانباختگان حادثه انفجار معدن ذغال سنگ در ازاد شهر که به پزشکی قانونی استان گلستان تحویل داده شده بود شناسایی شد.

وی افزود: در صورتی که اجساد جدیدی به پزشکی قانونی ارجاع داده شود اقدامات لازم را انجام داده و در صورت نیاز آزمایش DNA صورت می‌گیرد.

تا ساعت ۹:۳۰ صبح امروز براساس شواهد موجود پیکر ۲۲ نفر از کارگران گرفتار در معدن از دل اوار بیرون کشیده شده است.
امدادگران به محبوس‌شدگان نزدیک شده‌اند
سرپرست اورژانس کشور آخرین آمار کشته‌شدگان و وضعیت کارگران معدن یورت آزادشهر را اعلام کرد.

کولیوند افزود: تاکنون تعداد اجساد ۲۲ کارگر معدن یورت آزاد شهر گلستان پیدا شده‌است. همچنین از ۷۰ معدنچی منتقل شده به بیمارستان، ۲۰ نفر مرخص شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر امدادگران تقریبا به کارگران زیرآوار مانده و محبوس شده نزدیک شده‌اند.

طبق آخرین اخبار، ۱۳ معدنچی همچنان محبوس هستند و تلاش امدادگران برای نجات این کارگران همچنان ادامه دارد.
۱۱ معدنچی همچنان محبوس هستند
مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: پس از ۱۴ ساعت از انجام عملیات امداد و نجات بر روی معدن زمستان یورت، پیکر ۲۱ معدنچی از درون تونل به بیرون انتقال داده شدند.

صادقعلی مقدم اظهار داشت: از مجموع ۳۵ نفر محبوس شده در معدن زمستان یورت، ۲۱ نفر به علت انفجار گاز متان و نشست گاز منوکسید کربن در داخل تونل و کم اکسیژنگی، دچار خفگی شدند و جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: ۱۱ نفر دیگر از معدن‎چیان در داخل ۲ کارگاه معدن زغال سنگ فعالیت داشتند که هنوز از وضعیتشان خبری نیست.

مدیر کل مدیریت بحران گلستان افزود: تا مشخص شدن وضعیت آخرین معدنچی عملیات امداد ادامه خواهد داشت.

ظهر دیروز چهارشنبه ‌در معدن زغال‌سنگ آزادشهر انفجاری شدید رخ داد و سبب تخریب بخشی از این معدن شد که متأسفانه تعدادی از کارگران مشغول به کار در آن مجروح و تعداد زیادی در تونل‌های معدن محبوس شده‌اند که اطلاع دقیقی از وضعیت آنها در دسترس نیست.

بر اثر این حادثه دردناک ۳ روز عزای عمومی در استان گلستان اعلام شده است.

پیش بینی جان باختن 35 معدنچی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پیش بینی می شود شمار جانباختگان معدن، به ۳۵ نفر برسد، گفت: برای بیمه و حقوق معوقه کارگران توصیه های لازم به وزیر کار شده است.

محمدرضا نعمت زاده که از دیروز در محل حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر حضور دارد، در نشستی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم آمار جان باختگان انفجار معدن ۳۵ تن باشد، افزود: امیدواریم این رقم تا پایان کار افزایش نیابد.

وی در مورد بیمه کارگران معدن گفت: به وزیر کار سپرده شده، معوقات پرداخت و امور مربوط به بیمه بخوبی ساماندهی و انجام شود.

نعمت زاده همچنین در مورد حقوق معوقه کارگران این معدن نیز یادآور شد که به وزیر کار سپرده شده معوقات سریعا پرداخت شود.

وی در مورد ایمنی معدن نیز گفت: درست است که معدن شرایط خیلی مناسبی نداشته، اما مشکل خاصی هم نداشته و اتفاق رخ داده ناشی از یک اشتباه بوده است.
برقراری مستمری جان باختگان معدن ازهفته جاری/قول وزیر به کارگران معدن یورت

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسائل حقوقی تمام کارگران معدن استان به ویژه معدن یورت در کمیته انسانی پیگیری می‌شود ادامه داد: این معدن حداقل شش ماه تعطیل خواهد بود. روز شنبه نیز با نعمت زاده جلسه‌ای خواهیم داشت تا درباره چگونگی پرداخت حقوق کارگران تصمیم گیری کنیم. من به همه و به 270 کارگری که مستقیم در معدن کار می‌کردند اطمینان می‌دهم تا راه اندازی معدن یک روز هم حقوق آنها عقب نخواهد افتاد. این موضوع از طریق کارفرماها و بیمه بیکاری دنبال می‌شود.

به گفته ربیعی کمیته نوسازی معادن استان قرار است موضوع نوسازی تجهیزات را با هدف کاهش حوادث پیگیری کند.

معدن یورت متعلق به بخش خصوصی است
وزیر صنعت با بیان اینکه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر متعلق به بخش خصوصی بوده است، بیان کرد: سهامداران این شرکت علاوه بر پنج هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب آهن اصفهان هستند.

محمدرضا نعمت زاده روز پنجشنبه به عیادت از مصدومان حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر در دو بیمارستان شهید مطهری و خاتم الانبیاء گنبدکاووس رفت و در جمع خبرنگاران گفت: حادثه انفجار معدن و مصدوم و جان باختن جمعی از کارگران بسیار غم انگیز است. علت این حادثه در دست بررسی کارشناسان است و باتوجه به نقل قول های مختلف در خصوص دلائل حادثه از جمله بردن باتری و اتصال برق که مطرح می شود، موضوع باید دقیق تر بررسی شود.

نعمت زاده، همچنین بیان کرد: پس از اطلاع از این حادثه بلافاصله به اتفاق وزیر کار ازسوی دولت مامور آمدن به گلستان و محل حادثه برای بررسی موضوع شدیم.

وی سپس به خانواده جانباختگان حادثه انفجار معدن آزادشهر، تسلیت گفته و اظهار کرد: برای امداد رسانی بهتر به مصدومان و محبوسان، کارشناسان خبره درحوزه معدن از استان های سمنان، مازندران، خراسان جنوبی و کرمان به محل اعزام شدند.

او بیان کرد: نشر گاز متان از برخی حفره‌های معادن وجود دارد و برای جلوگیری از حوادث ناشی از این گازها، دولت دستگاه‌های گاز سنج زیادی خریداری و در اختیار معادن کشور قرار داده است. معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر که توسط بخش خصوصی اداره می شود، حداقل ۶۶ دستگاه گاز سنج داشته که البته به گفته برخی کارگران، تعدادی از آنها دچار نقص فنی بوده است که باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: در عیادت از مصدومان حادثه انفجار معدن زغال سنگ آزادشهر برخی کارگران مشکلات و مطالبات حقوقی و سختی کار را بیان کردند که پیگیری می‌شود.

نعمت زاده همچنین بیان کرد: معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر یک شرکت خصوصی بوده که سهامداران آن علاوه بر پنج هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب آهن اصفهان هستند. هم اکنون تیم های مجهز درحال انجام عملیات امداد رسانی به محبوسان باقی مانده در معدن هستند.

معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در شرق استان گلستان دیروز چهارشنبه بر اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد. اخبار موجود حاکی از آن است که در پی این حادثه ۳۵ تن در تونل معدن زمستان یورت آزادشهر محبوس شده اند که تاکنون پیکر ۲۲۲ تن منتقل و یا در حال انتقال است.
وجود گازهای متان و منواکسید کربن در معدن نگران کننده است
مدیرکل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه بخش زیادی از آوار معدن یورت برداشته شده است گفت: یکی از مشکلات ما در انجام عملیات امداد و نجات وجود دو گاز خطرناک متان و منواکسیدکربن است.

صادقعلی مقدم گفت: با وجود اینکه غلظت این گازهای متان و منو اکسیدکربن پایین آمده است اما همچنان نگران کننده است.

وی ادامه داد: ریزش آرک یکی دیگر از مشکلات پیش روی عملیات امداد و نجات است که متخصصان در حال مقاوم سازی تونل برای امداد گران هستند. همچنین امدادگرانی از استان سمنان، مازندران،‌ کرمان، خراسان شمالی برای کمک به محبوس شدگان این معدن در منطقه حضور یافته‌اند.

مقدم گفت: مجروحان منتقل شده به بیمارستان برای امداد و کمک رسانی وارد تونل شده بودند و هنوز آماری از مصدومان انفجار گزارش نشده است. تاکنون ۲۲ نفر فوتی از تونل خارج شده اند و هنوز آمار دقیقی از محبوس شدگان وجود ندارد اما براساس آخرین آمارها و گمانه زنی‌ها ۱۳ نفر گرفتار در زیر آوار شده‌اند.

مقدم گفت: تا چند ساعت گذشته وضعیت و حجم آوار مشخص نبود اما طبق آخرین آمار رسیده ۸ متر طولی آوار داریم که بخش بسیاری از آن خارج شده است ولی تمام تلاش خود را می کنیم که تا امروز بعدازظهر به این عملیات پایان دهیم و تا برطرف شدن این وضعیت منطقه را ترک نخواهیم کرد.

حسن پاک نیا، رییس اداره عملیات امداد و نجات استان گلستان اظهارکرد: در ساعات اولیه این حادثه با تمام توان امدادی شامل بالگرد، سگ‌های جستجو گر و... در منطقه حاضر شدیم اما فرآیند امداد و نجات اندکی تحت تاثیر گاز موجود در معدن است.

پاک نیا ادامه داد: همه تجهیزاتی که برای نفوذ به عمق تونل و رها سازی و نجات لازم است را فراهم کرده ایم ولی باید خطرات احتمالی را نیز در نظر بگیریم.تمام تلاشمان برای نجات محبوس شدگان در معدن انجام خواهیم داد.
تشکیل پرونده قضایی برای حادثه معدن زغال سنگ آزادشهر
رئیس دادگستری کل گلستان با تسلیت جان باختن جمعی از معدنکاران استان ،از تشکیل پرونده قضایی برای حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر خبر داد و گفت: پس از نجات معدنچیان حبس شده در معدن علت دقیق حادثه بررسی می شود.

براساس اعلام دادگستری به ایرنا هادی هاشمیان روز پنجشنبه با تاکید بر اینکه اولویت کنونی تنها تلاش کامل برای نجات کارگران گرفتار در معدن و بهبود مصدومان این حادثه است، اظهارداشت: تحقیقات میدانی بدون اینکه خللی برای کار امداد و نجات معدنچیان گرفتار در معدن ایجاد کند، آغاز شده است.

وی اضافه کرد: پرونده در دادسرای آزادشهر باز است و پس از تحقیقات، کار رسیدگی به آن آغاز می شود.

هاشمیان ابراز امیدواری کرد کارگران حبس شده در معدن با سلامت نجات پیدا کنند.

معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر ظهر دیروز (چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت) منفجر شد که در این حادثه شماری از کارگران در معدن محبوس شدند.

تاکنون پیکرهای 22 نفر از کارگران محبوس شده به خارج از تونل معدن منتقل شده یا در حال انتقال است.
ادامه امدادرسانی‌ها به محبوس‌شدگان معدن یورت
رئیس سازمان امداد و نجات گفت: بین 6 تا 13 نفر در معدن زغال سنگ یورت محبوس شده‌اند.

مرتضی سلیمی در مورد آخرین وضعیت امدادرسانی در معدن زغال سنگ یورت گفت: براساس آخرین گزارش سازمان مدیریت بحران استان گلستان، بین 6 تا 13 نفر در معدن محبوس شده‌اند. همچنین 83 نفر توسط اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات ادامه داد: سیستم‌های تنفسی آتش‌نشانی با بالگرد هلال احمر به منطقه منتقل شده و در روند امدادرسانی از آنها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: 25 تیم عملیاتی متشکل از 117 نفر امدادرسان از پایگاه‌های شعب استان گیلان به همراه 13 دستگاه آمبولانس، 8 دستگاه خودروی کمک‌دار در منطقه حضور دارند.

سلیمی عنوان کرد: همچنین از شب گذشته 2 تیم واکنش سریع از خراسان شمالی و یک تیم از سمنان به منطقه آمده‌اند.
پیکر بیست‌ و دومین معدنچی به زودی به خارج از معدن منتقل می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: درحال حاضر برای بهبود عملیات امداد و نجات مشغول اکسیژن ‌دهی به معدن هستیم تا غلظت گاز متان و منواکسید کربن کاهش یابد.

رضا مروتی اظهارکرد: عملیات امداد و نجات از ساعات اولیه وقوع حادثه آغاز شد و تا کنون ادامه دارد.همچنین با همکاری تیم های مختلف امداد و نجات و گروهی از معدن کاران متخصص پیکر ۲۱ نفر از معدن خارج شده و پیکر ۱ نفر نیز اخیرا شناسایی و به زودی به خارج از معدن انتقال داده می‌شود. در حقیقت طبق آمار اولیه از تعداد محبوس شدگان که ۳۵ نفر بودند، پیکر۲۲ نفر شناسایی و پیدا شده است.

وی ادامه داد: این معدن افقی و به طول تقریبی ۱۷۰۰ متر تونل اصلی است و دو راه انحرافی دارد که به کارگاه‌های استخراج می‌رسند.انفجار در طول ۱۴۰۰ متری اتفاق افتاده است و باعث تخریب دیواره‌ها و سقف شده و داربست‌ها ، تاسیسات نگه‌دارنده سقف و دیوارها نیز فروریخته است.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با بیان اینکه تیم های مختلف مشغول کار آوار برداری هستند تا به کارگاه استخراج دوم برسیم و امیدواریم حامل خبرهای خوبی درآینده باشیم گفت: این حادثه در دوبخش انفجار ناشی از گازهای متصاعد شده در معدن و متصاعد شدن گاز منواکسیدکربن با غلظت بسیار بالا در معدن بوده است که منجر به جان باختن افرادی شده است.

مروتی در پایان گفت: گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص علت این حادثه وجود دارد تصاعد گاز متان در حجم بالا و ایجاد جرقه حین کار بوده اما پیگیری علل آن مستلزم کارهای کارشناسی است.
اسامی جان باختگان حادثه معدن آزادشهر
حسین زارعی مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان اسامی جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ تا این لحظه را به شرح زیر اعلام کرد.

1- بهرام هدایتی کرد

2-مهدی مشهدی

3- عباس طاهردوست

4-حسن سنچولی

5-محسن گنجی وطن

6-حسین خلیلی
اسامی ۱۹ قربانی حادثه معدن آزادشهر اعلام شد

با شناسایی اجساد و تائید خانواده ها، ۱۹ قربانی حادثه انفجار معدن یورت آزادشهر مشخص شدند.

پزشکی قانونی استان گلستان اسامی جان باختگان را چنین علام کرد: بهرام هدایتی‌ کرد، مهدی مشهدی، عباس طاهردوست، حسن سنچولی، محسن گنجی‌ وطن، حسین خلیلی، صادق منصوری‌ رضی، محمد مهران‌ پور، علی جعفری‌ فر، حمید میردار، حمزه گیلکی، نورالله سوسرایی، مجتبی سوسرایی، جعفر علیخانی، علی مسعودی، سید محمود حسینی، ناصر نوروزی، علی‌ اکبر شهمرادی و حسن قره‌ داغلی، جانباختگانی هستند که اجساد آنها شناسایی و تحویل خانواده آنها شده است.

لازم به ذکر است؛ تا کنون ۲۲ جسد از معدن یورت آزادشهر خارج شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام بررییس صدا و سیمای مردم گلستان و خانواده‌ها همه داغدار هستن اونوقت عوامل ...ونفهم با اون رامبد دلقک دارن خندوانه پخش میکنن زنده باد ایرانی باغیرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا به مجری توهین میکنی؟ اون برنامه از قبل ضبط شده بود

      • بدون نام

        کاربر 10:53
        درسته از قبل ضبط شده ولی حالا نباید پخش بشه
        اینها همشون ایرانی بودن تعدادشون هم که زیاد بوده اونوقت چرا فکر میکنید فقط گلستان باید عزادار باشن
        فکر میکنید الان ما تو اصفهان نباید در غم عزیزان از دست رفته آزاد شهری باشیم و مجازیم همینطور بی تفاوت بشینیم خندوانه ببینیم؟
        البته از طرف دیگه میبینیم که اگه همه ملت با هر اتفاقی عزا بگیرن که اگه اینجور باشه با این همه اتفاقات ناگواری که تو مملکت ما میفته همیشه باید عزادار باشیم

    • آرشیدا

      چرا دروغ مینویسین هنوز 34 نفر دیکه محبوس هستن من خودم آزادشهریم

    • بدون نام

      آقای روحانی دیگر با چه ترفند میخواهید از مردم رای بگیرید خداوکیلی همان مدیر 240 میلیون حقوق بخور شما به اندازه یکی از همین معدن چیان مظلومی که اکنون دو کیلومتر زیر زمین مدفون شدند و ماهیانه 800 هزارتومان دستمزد می گرفتند کار میکرد ؟. فکر نمی کنید باید فردا سر پل صراط جواب مظلومیت و خون های به ناحق ریخته این کارگران بی نوا را که بر اثر سهل انگاری مدیران شما اتفاق افتاد را بدهید . این هدیه شما بود به کارگران ایرانی در سال روز جهانی کارگران . دستمریزاد

    • بدون نام

      واقعا متاسفم برای فهم بعضیا منم میدونم برنامه از قبل تهیه شده آیا باید مدیر شبکه برنامه رو اجرا کنه مگر برنامه فتیله ها هم از قبل تهیه نشده بود چه ماجراهایی پیش آوردن چرا به اقوام دیگه میرسن کور وکرن.مگر مازنی با تهرانی یا آذری فرقی می‌کنه چرا در جریان پلاسکو پخش مستقیم داشتیم و برنامه ای اجرا می‌شد که طنز باشه من میگم حداقل احترام همدیگه رو داشته باشیم از هر قومی که باشیم همین

    • تیموری

      زمانى معدنچى ها باخودشون قنارى به معدن ميبردن تااگر گاز خطرناكى منتشر ميشه آگاه بشند،حالا همه جاى دنيا، از جت فن ها و حسگرهاى پيشرفته استفاده مى كنند
      اما گلستان ما قنارى هم نداشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج