جاباما
۵۲۵۳۰۷
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

روحانی - جهانگیری با دست پر به مناظره می‌آیند

بعد از اینکه مناظره اول برخلاف انتظارها پرتنش برگزار شد، حالا در آستانه دومین مناظره کاندیداها با موضع مسائل سیاسی بازار گمانه‌زنی در خصوص رویکرد و تاکتیک کاندیداها و همچنین موضوعات مورد بحث در این برنامه داغ شده است.

فرارو: بعد از اینکه مناظره اول برخلاف انتظارها پرتنش برگزار شد، حالا در آستانه دومین مناظره کاندیداها با موضع مسائل سیاسی بازار گمانه‌زنی در خصوص رویکرد و تاکتیک کاندیداها و همچنین موضوعات مورد بحث در این برنامه داغ شده است.

آرام‌آرام زمان قانونی تبلیغات کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به میانه خود می رسد و پایان هفته جاری شش نامزد نهایی این کارزار سیاسی در برابر یکدیگر قرار می گیرند و در خصوص مسائل سیاسی با یکدیگر به بحث و گفت‌‌وگو می پردازند.

اما این برنامه درحالی برگزار و از رسانه ملی پخش می‌شود که این شش نفر در مناظره قبلی درخصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی نظرات خود را مطرح کرده بودند. اما آنچه که باعث می‌شود مناظره دوم از اهمیت بسیاری برخوردار باشد، نوع رویکرد و تاکتیک برخی کاندیداها در مناظره اول است که می تواند در برنامه جمعه یا مناظره سوم تشدید شود.

آنچه که در مناظره اول رخ داد شاید دور از انتظار نبود اما قطعا بسیاری بر این باور بودند که آن سطح تنش و درگیری در مناظره دوم یا سوم رخ خواهد داد و وقوع آن در مناظره اول تا حدود زیادی همه را غافلگیر کرد. البته محتوا و نوع مباحث مطرح شده در مناظره اول هم بر این غافلگیری افزود.

با این حال روز جمعه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری طبق برنامه اعلام شده در مناظره سیاسی حضور پیدا می کنند اما اینکه رویکرد هرکدام چیست یا چه موضوعاتی مورد بحث قرار می گیرد، سوال ما از فعالان اصلاح‌طلب و اصولگرا بود که در ادامه می خوانید:

روحانی با دست پر وارد مناظره می‌شود

در این باره صادق زیباکلام استاد دانشگاه و از حامیان دولت یازدهم در گفت‌گو با فرارو گفت: درمناظره دوم قالیباف دوباره تلاش می کند در موضع تهاجمی قرار بگیرد و بی وقفه به دولت حمله کند. در کنار وی ابراهیم رئیسی همانطور که در مناظره اول ظاهر شد، سعی می کند در این برنامه نیز آرامش خود را حفظ کند و وارد درگیری‌ها نشود. اما تنها کاندیدایی که رویکرد و استراتژی‌اش تغییر زیادی خواهد داشت، آقای روحانی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: روحانی در مناظره اول کاملا غافلگیر شد. زیرا انتظار نداشت قالیباف تا این حد پیش برود. اما برای مناظره دوم روحانی از آن شوک خارج شده است و من فکر می کنم در صورت لزوم درباره قالیباف و اطرافیانش دست به افشاگری می‌زند و مدارکی را همراه خود می‌آورد.

وی در خصوص استراتژی روحانی و جهانگیری در قبال رئیسی و قالیباف تاکید کرد: به نظر من آقای رئیسی خطری برای دولت و روحانی محسوب نمی‌شود و لزومی هم ندارد، انرژی و تمرکز خود را معطوف به وی کنند. آقای روحانی و جهانگیری باید تلاش کنند که عملکرد خود را تشریح کنند و اجازه ندهند قالیباف فضای مناظره و افکارعمومی را متشنج کند و به سمتی ببرد که نه تنها اخلاقی نیست بلکه فاصله زیادی با واقعیت ها دارد.

روحانی و جهانگیری وضعیت سال‌ها ۸۴ تا ۹۲ تشریح کنند

همچنین عبدالله ناصری فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با فرارو با بیان این نکته که رقبای دولت برجام را محور عمده بحث سیاسی خواهند کرد، اظهار کرد: قطعا برجام یکی از بزرگترین مسائل در سیاست دولت یازدهم است و مخالفان زیادی هم دارد. بنابراین به احتمال زیاد درباره آن صحبت خواهد شد. ولی در این مورد آقایان جهانگیری و روحانی باید برای مردم دو برهه زمانی را تشریح کنند. اول پیشا برجام تا مردم بدانند زمانی که دولت یازدهم مستقر شد شرایط کشور چگونه بود و دوم پسابرجام را برای ملت ایران توضیح دهند تا مشخص شود که طی این مدت که توافق هسته‌ای انجام شده است دولت چه اقداماتی کرده و چه تحول هایی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: اما در موضوع سیاست داخلی دو نوع انتقاد با محوریت‌های متفاوت درباره عملکرد دولت وجود دارد. یکی نگاه و انتقاد اصلاح طلبان است که آنها معتقدند که آقای روحانی درباره یکسری موضوعات در انتخابات سال ۹۲ وعده داده بودند که توفیقاتی در خصوص آنها نداشته اند. مثلا درباره توسعه جامعه مدنی، آزادی بیان و سیاسی و.... علاوه بر این یک سری موضوعات از سال ۸۸ باقی مانده که لازم است درباره آنها صحبت شود.

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان تاکید کرد: ولی انتقادهای رقبای روحانی در انتخابات به احتمال خیلی زیاد سعی می کنند دولت را ناکارآمد جلوه دهند و برجام را بی فایده عنوان کنند تا از این طریق بتوانند به دولت حمله کنند. یا شاید تداخل برخی نهادها هم به موضوع مناظره اضافه شود. ضمن اینکه کمی هم علاقه مند هستند که درباره رویدادهای سال۸۸ هم حرف‌هایی بزنند. با این جال یکی از مهمترین محورهایی که قالیباف به آن اشاره خواهد کرد این است که آنها معتقدند دولت نقدپذیر نیست و حالا فرصتش را دارند تا با استفاده از این ادعا دولت را مورد حمله قرار دهد.

ناصری افزود: به نظر من اگر دولت می خواهد این دو مناظره باقی مانده را هم پیروز شود، چند موضوع را باید در نظر بگیرد. اول اینکه در مناظره‌ها چه پرسیده شود چه سوال نشود، درباره وضعیت سال‌ها ۸۴ تا ۹۲ توضیح دهد و شفاف سازی کند. مثلا بگوید طی این سال‌ها کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به چند نهاد مدنی و حزب منتقد دولت مجوز فعالیت داده است. همچنین روحانی و جهانگیری باید با مردم صادقانه برخورد کنند. یعنی اگر جایی اشتباه کردند یا نتوانستند موفقیتی کسب کنند، خودشان پیش از آنکه رقبا آن را مطرح کنند، با مردم درمیان بگذارند و قول دهند در دولت بعدی آن را جبران می کنند.

این عضو بنیاد باران گفت: مورد آخر این است که بعد از مراحل اول و دوم باید با تمام توان از عملکرد دولت دفاع کنند. مجموع اینها موجب می شود رقبا در موضع ضعف قرار بگیرند و از کوره در بروند. اینجا است که به ضرر آنها تمام خواهد شد. زیرا مردم تجربه رفتارهای پرخاشگرانه و انتقام جویانه‌ و تندروی را دارند و دیگر علاقه ای ندارند این افراد وارد فضای اجرایی کشور شوند.

اما ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا در این باره معتقد است "قطعا برجام یکی از مهمترین مسائلی است که از ناحیه نامزدهای منتقد دولت مطرح می شود. آن ها سعی خواهند کرد عملکرد دولت روحانی را در این حوزه به چالش بکشند. اصلا ممکن است اصل مذاکره برای توافق هسته ای در مناظره جمعه زیر سوال برود.»

به گفته او "یکی دیگر از مسائل مورد نظر در مناظره احتمالا تلاش دولت برای مذاکره با امریکا باشد. این مسئله هم نقد خواهد شد. وضعیت کنونی روابط ایران با کشورهای منطقه و همچنین مسئله سوریه و یمن، رفتار و عملکرد دولت در این زمینه ها بررسی می شود."

رئوفیان معتقد است: «در این مناظره بحث سیاست داخلی به نحوه عملکرد دولت درباره احزاب می رسد و روحانی و جهانگیری آن را نقطه قوت دولت اعلام می کنند. همچنین بحث فساد هم یکی از مواردی است که نامزدها به شکل ویژه ای به آن خواهند پرداخت.»

او درباره فضای کلی مناظره گفت: آقای قالیباف طبیعتا به دولت حمله خواهد کرد. در این مناظره بیشتر از مناظره قبلی به عملکرد دولت می تازد. اما جهانگیری و روحانی هم با دست پر وارد مناظره می شوند. آن ها به بحث های قالیباف پاسخ خواهند داد و او را به چالش خواهند کشید. رئیسی هم به شدت قالیباف عمل نخواهد کرد، در عین حال چالشی تر از مناظره قبلی وارد خواهد شد.»

مناظره دوم سرنوشت ساز است
حمید رضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه نیز در گفت و گو با فرارو با اشاره به موضوع "سیاسی-فرهنگی" مناظره دوم،اظهار کرد: «این دو حوزه بسیار پرتنش و پردامنه است. در سیاست خارجی، سیاست داخلی و بخش های مختلف فرهنگی بحث های جدی وجود داردکه می تواند این مناظره را به شدت چالشی کند.»

ترقی تاکید کرد: «بحث هایی که بیشتر مطرح می شود به رویکرد سوال های صداوسیما ارتباط دارد. این سوال ها هستند که به مناظره شکل می دهند و مشخص نیست سوال ها چه هستند. میزان تنش ها و چالش ها هم به سوالات ارتباط دارد با این حال ممکن است برخی نامزدها خارج از موضوع سخن بگویند که این درست نیست.»

ترقی افزود: «نامزدها باید اخلاق را رعایت کنند. حرف های مستند بزنند و برنامه های خود را ارائه کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا پیش بینی کرد که "مناظره روز جمعه آرامش مناظره اول را نخواهد داشت و ما شاهد یک مناظره چالشی و سرنوشت ساز خواهیم بود."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخخ

    • جواد

      اقای روحانی اول مشکل بوجود امده در معدن رو حل کنه بعد برا مناظره خودشو اماده کنه ولی فکر کنم مناظره براش مهمتره

    • بدون نام

      پر یا خالی.خالی یا پر.در هر صورت.بازنده مناظره خواهید بود.برد با سردار قالیباف خواهد بود شک نکنید.درود بر شرفت.فقط هواسش باشه زیاد پر نیاره که از دماغش سرریز میشه.دولت دروغگو.

    • hamed

      پر از خالی

    • بدون نام

      آره فقط با دستانی پر از کلید که به درد هیچ قفلی نمیخوره میاد ............

    • بدون نام

      با دستانی پر از تخریب و اتهام زنی به دولت قبل مثل همبشه

    • بدون نام

      آقای روحانی یا جهانگیری الآن باید میرفتند.به محلی که معدنچیان ما جان خود را از دست دادند...یهترین مناظره برایشان بود..اینقدر هم مردم مردم. نکند آقای روحانی وامسال آن تنها چیزی که برای این فدرت طلبان ارزشی ندارد جان مردم...ظهور نزدیک است..اللهم عجل لولیک الفرج.

    • بدون نام

      مردم بیچاره کردین خیلی پر روتشریف دارین نمیبینن مردم فقیرو بیکارن گرسنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج