۵۲۵۹۲۳
۹ نظر
۵۰۰۳
۹ نظر
۵۰۰۳
پ

هماهنگی میرسلیم و رئیسی در انتقاد از دولت

عضو حزب موتلفه اسلامی از زمانی سخن گفت که طرحی را به دولت اصلاحات ارائه داده و آن تنها باری بوده که طرحش اجرایی شده است.

خبرآنلاین: عضو حزب موتلفه اسلامی از زمانی سخن گفت که طرحی را به دولت اصلاحات ارائه داده و آن تنها باری بوده که طرحش اجرایی شده است.

مصطفی میرسلیم،‌ دومین نفری بود که در مناظره انتخاباتی امروز برای پاسخ به سوال پشت تریبون رفت. سوال او درباره، برنامه برای رابطه با احزاب به دلیل ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی بود.

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: همه دولت‎های بعد از پیروزی انقلاب،‌ برای خدمت کردن به این کشور کوشش کردند و در حد توان و استعداد خود، موفقیت هایی را به دست آوردند. نامزدهایی که امروز اینجا حضور دارند، هر کدام در چارچوب مسولیت‎های خود موفقیت هایی داشته اند.

وی ادامه داد: بحث ما درباره انتقاد از فعالیت ها و پذیرش انتقاد دیگران است. به نظر من هیچ دولتی نمی تواند موفق شود مگر اینکه اقلیت، احزاب و سازمان های مردم نهاد و تشکل های علمی و فرهنگی و هنری را بپذیرد.

میرسلیم سپس از دولت حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. آنها در مقابل انتقادکنندگان از صفت های "غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، ‌به جهنم، متوهم، عصر هجری،‌ هوچی باز، متحجر و کم سواد" استفاده کردند.

وی گفت:‌ در این صورت دیگر منتقد جرات نمی کند جلو بیاید. باید راهی باز شود که منتقد وارد شود. ما به کرات انتقادهای خود را مطرح کردیم. خود من شخصا چندین بار با آقای روحانی و جهانگیری صحبت کردم. اما توجهی نشد.

عضو حزب موتلفه اظهار کرد:‌ ما پیشنهادی را به صورت علمی از طرف دانشگاه صنعتی شریف به دولت آقای خاتمی ارائه کردیم. معاون اول آقای عارف بود. این تنها باری است که من به یاد دارم پیشنهادی منتقدانه و عالمانه به دولت گفته شد و آنها پذیرفتند. اگر مردم انتقاد نکنند یعنی مشارکت نکردند و اینگونه دیگر کاری از پیش نمی رود.

واکنش دیگر نامزدها؛ تاکید روحانی بر حقوق شهروندی

در نقد این سخنان حسن روحانی اظهار کرد:‌ ما باید ابتدا افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی شود، در حالی که احزاب باید به صورت مساوی از امکانات بهره ببرند. در همین انتخابات ببینید که چه کسانی در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی مرتب احضار می شوند؟

او ادامه داد: اقوام و اقلیت ها آیا دارای حقوق مساوی هستند؟ ما زمانی که یک فرماندار خانم اهل سنت در جایی نصب می کنیم از دو طرف مورد انتقاد قرار می گیریم که چرا یک خانم است و چرا از اهل سنت است؟

روحانی گفت:‌ حقوق شهروندی برای این است که حساب کشی کنیم از بخش های مختلف که چگونه نسبت به شهروندان کشور رفتار می کنند. ما یک ایران داریم و همه ایرانی ها باید از حقوق شهروندی مساوی برخوردار باشند.

مصطفی هاشمی طبا، در نقد صحبت های میرسلیم در مورد فعالیت احزاب و نقدپذیری دولت، به حمایت از عملکرد دولت یازدهم در این حوزه پرداخت و گفت: بنده کوچکترین وابستگی به دولت یازدهم ندارم و بعد از چهار سال اولین بار است جناب روحانی را در اینجا زیارت کرده ام و تقریبا هیچ‌کدام از وزرا را در طول ۴ سال اخیر ملاقات نکردم؛ غیر از یکی دو مورد. با این وجود گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و سایت‌ها علیه این دولت اتفاق افتاده است. اینکه دولت نمی‌تواند به بعضی از پیشنهادات توجه کند علتش بزرگ شدن هزینه های جاری دولت است که مشکلات مختلفی را برای پژوهشگاه ها و معلمان و ... ایجاد می‌کند.

وی افزود: درآمدی که مجلس تصویب کرده است معلوم است. وعده هایی که امروز می‎دهیم و به نوعی خاصه خرجی می‎کنیم از بودجه ای است که همین الان هم ناتوان است! اما برخی می گویند از خرداد بودجه را دو برابر می‎کنیم، در حالیکه وسط کار می مانید. ما باید دولت‌مان را متناسب کنیم و مشخص کنیم که چه اقداماتی می‌شود کرد. اینکه برخی کلمات که به دلایلی به کار گرفته شده است، دستاویز قرار دهیم، آن وقت باید عناوینی که روزنامه‌ها به کار می‌برند را هم مورد توجه قرار دهیم که دشنام‌ها چقدر بوده و برخی کلمات که احیانا جایی گفته شده چقدر بوده است.

پس از او نوبت به اسحاق جهانگیری رسید، او نیز تأکید کرد: انتقاد یکی از نعمت های بزرگی است که خداوند به مسئولان می دهد هر کس در انتقاد را ببندد، عده ای که قصد اصلاح دارند را از خود محروم می کند. دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده است و ما خانه احزاب را احیا کردیم، اگر احزاب نقد می کنند به این دلیل است. به هشت هزار سازمان مردم نهاد مجوز دادیم، از آزادی مطبوعات دفاع کردیم، از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم، جلوی تمام قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه اش را پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت اجرایی شد، ما به عنوان دولت از هر نقدی استفاده کردیم. ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشی از جامعه با رئیس جمهوری که با رای مردم به روی کار آمده است؛ مخالفند. آنها این مخالفت را با رسانه‌ هایشان با تمام توان علیه دولت بکار بستند.

ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگری بود که در نقد صحبت های میرسلیم گفت: جناب آقای روحانی در اوایل مسئولیت گفتند به خدا پناه ببرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کنند، این الفاظی که آقای میرسلیم بیان کردند بیش از ۵۰ مورد از اهانت هایی است که به منتقدین شده است، گفتن این عبارات از سوی رئیس دولت صحیح نیست.

او معتقد است: «حق شهروندی همین است، افراد باید بتوانند سخنانشان را بگویند اگر درست نیست باید به سخنانشان پاسخ دهیم، امروز حق شهروندی عبارت نیست از رونمایی کردن یک سند، حق شهروندی از آن کسی است که نان ندارد بخورد، حق اشتغال از آن کسی است که با وجود داشتن مدرک، بیکار است. من خواندم که در جایی وزیری با خبرنگاری برخورد کرد، ما باید اجازه اظهار نظر به مردم بدهیم که جامعه از لغزش مصون بماند.»

قالیباف نیز در همین راستا به انتقاد از دولت پرداخت و گفت: نقد نعمتی است که خدا داده است و جوامعی می توانند پیروز باشند که با خرد جمعی به نقد و توصیه‎ها عمل کنند، ما به گونه ای صحبت نکنیم که انقلاب گویا مانع حقوق شهروندی است، من نمی دانم منظور آقای روحانی از این بحث چه بود؟، من زمانی که در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده را در محدوده کردنشین از کردهای سنی انتخاب کردم و تا رده بالا آمدند، امروز در شهرداری تهران از اقوام و مذاهب گوناگون هستند، بیش از ۱۳ درصد مدیران بانوان هستند.

او افزود: ما در دولت مردم موظف هستیم که اختیارات را به اینها بدهیم و این از سیاست های قطعی ما است. دانشگاه‎های ما در دولت شما هم سیاسی نشدند، امروز دانشگاه سیاسی نیست و باید به آن توجه کنیم. مهم این است که اگر تمرکز زدایی انجام دهیم که اختیارات را در هر استان به خود مردم بدهیم، کارها پیش می رود.

دفاع دوباره میرسلیم؛ نعل وارونه نزنیم

میرسلیم در بخش پایانی صحبت‌هایش زمانی که فرصت به جمع بندی رسید، خطاب به روحانی گفت: وقتی وزیر شما در برابر یک خبرنگار قرار می گیرد و ضبط صوت را می‌گیرد این حقوق شهروندی است؟ وقتی وزیر دیگر در جلسه عمومی به یک نفر می گوید بی شعور این یعنی احترام به حقوق شهروندی!؟ ما مسائلی را در ذهن خودمان داریم و مسائلی هم در عمل انجام می شود، این اعتقاد است که باید حلم در افراد فراموش نشود. ما امروز باید صادقانه پاسخگوی عملکرد گذشته خودمان باشیم، وقتی وعده برای آینده می‌دهیم، باید بگوییم که گذشته ما چه بوده است، اگر می خواهیم مردم به ما اعتماد کنند نباید نعل وارونه بزنیم، مردم قول قرار دولت را شنیده اند و دیده اند.

میرسلیم با اشاره به این نکته که "آثار درد آور تخلف ها و زیرمیزها را مردم لمس کرده اند"، ادامه داد: امروز نمی شود با لفاظی مردم را فریب دهیم، واقعا اگر اعتقاد داریم باید عمل کنیم و پذیرش انتقاد کار ساده ای نیست. سعه صدر می خواهد که در دولت شاهدش نبودیم.

او خطاب به جهانگیری گفت: قانون درسترسی به اطلاعات تازه آیین نامه اش تصویب شده است و هنوز اجرا نشده است.

جهانگیری پاسخ داد: اجرا شده است.

میرسلیم پس از این نکته سنجی جهانگیری گفت: خب پس ضعیف اجرا شده است! دولت وظیفه اش این است که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد نه اینکه رقابت کند، بسیاری از مدیران و وزرا هستند که خودشان کاسب هستند و از این اطلاعات استفاده می‌کنند این راه های غلط استفاده از اطلاعات است، هر کس وارد دولت می شود باید کاسبی هایش را کنار بگذارد. بسیاری از دانشجویان من می ترسیدند که اطلاعاتشان را ثبت کنند، تا نکند روی دستشان بلند شوند. بدانیم که با تعارف کردن مشکل حل نمی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم آگاه هستند و دیگر فریب قدرت طلبان را نخواهند خورد زمان چپاول ایران کم کم دارد تمام می شود . زتده باد روحانی

    • بدون نام

      خداییش به حق بود حرف جفتشون.

    • بدون نام

      چطور ایتلاف دولتیا رو نمیبینید

    • بیژن شکری

      امشب دقیقا اقای میرسلیم هم شمشیرشو از رو بسته بود و شروع به حمله به دولت کردن و از قضا اقای هاشمی طبا هم بصورت غیر مستقیم بسیار عالی مشکلات رو با واقع بینی و به درستی بیان نمودند که فک کنم اون گروه فکرشو نمیکردن که اقای هاشمی طبا هم اصلا هم دفاع نکنه واقعیات رو بگه.
      و در کل اون جناح جز حملات و کلی گویی هیچ چیزی نه برای دفاع داشت و نه برنامه درست و حسابی .

    • بدون نام

      الآن 0/5% میرسلیم شد 0/6% درصد!

    • مهران

      این سه نفر فقط برای تخریب دولت آمده اند و هیچ برنامه ی ندارن وبه کوری چشم دشمن دکتر روحانی صد در صد رییس جمهور دوره دوازدهم هست .

    • بدون نام

      درود بر میرسلیم

    • علی

      درود بر اصلاحات

    • حسن آقا

      خدا را شکر این تخم کفترا روی میر سلیم جواب داد خخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج