۵۲۶۲۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

کوچولوهای نازنازی هم به نظافت احتیاج دارند

توجه به ظاهر فرزندتان شما را تشویق می‌کند طوری از او مراقبت کنید که همیشه سلامت و آرام باشد. اما به هر حال نظافت کودک از کارهای ضروری هر پدر و مادری است در اینجا به شما می‌گوییم چطور کوچولوی شیرین‌تان را از سر تا پا نظافت کنید.

کوچولوهای نازنازی هم به نظافت احتیاج دارند

مجله سیب سبز: حتما همگی موافق هستید که بچه‌ها زیبا هستند. بچه به خودی‌ خود شیرین و بامزه است حتی وقتی صورتش از آب دهانش کاملا خیس باشد. این موجودات کوچولو به آراستن و انواع آرایشی که بزرگ‌ترها برای پوشاندن برخی از عیوب‌شان استفاده می‌کنند،‌ نیازی ندارند. اما حتی زیباترین بچه‌ها هم نیاز به برخی مراقبت‌ها اعم از مو،‌ ناخن و پوست دارند. درحقیقت توجه به ظاهر فرزندتان شما را تشویق می‌کند طوری از او مراقبت کنید که همیشه سلامت و آرام باشد. اما به هر حال نظافت کودک از کارهای ضروری هر پدر و مادری است در اینجا به شما می‌گوییم چطور کوچولوی شیرین‌تان را از سر تا پا نظافت کنید.

کوچولوهای نازنازی هم به نظافت احتیاج دارند

موهایش خوب رشد می‌کند

شما حتما تا به حال آنچه باید برای موهای‌تان انجام دهید را می‌دانید. اما شاید آماده شرایطی که برای موهای نوزادتان به وجود می‌آید، نباشید.

سرش پوسته پوسته است؛ گذاشتن کلاه روی سر نوزاد باعث چرب شدن و لایه‌برداری پوست می‌شود. اما این شرایط کودک را اذیت نمی‌کند. اصراری به کندن آن نداشته باشید فقط از کلاه استفاده کنید یا اجازه دهید خودش کم کم از بین برود.

لکه‌های تاسی؛ گاهی اوقات موی سر نوزاد در مناطقی به دلیل تماس با بالش یا صندلی ماشین کمتر است که این طبیعی است و به مرور زمان موها در آن ناحیه نیز رشد می‌کند.

موهایش را نتراشید؛ تراشیدن موی سر نوزادان هیچ تاثیری در رشد موها نداشته و گاهی نیز به ریشه مو آسیب می‌‌رساند. تراشیدن موی سر در هیچ سنی، تاثیری در رشد مو و پرپشت شدن آنها نداشته و این تصور كه تراشیدن موی سر نوزاد موجب رشد بیشتر موها در بزرگسالی می‌‌شود، كاملا نادرست است. پوست سر نوزادان بسیار نازك است و ممكن است هنگام تراشیدن موها یا شانه كردن، خراشیده شده و به ریشه مو آسیب وارد شود. بهترین و ایمن‌‌ترین روش، شانه كردن موی سر نوزادان توسط دست یا برس‌‌های بسیار نرم است.

بهتر است حمام نوزاد زیر یک سال را به یک بار در روز کاهش دهید. حتی ۲ تا ۳ روز یک بار هم کافی است. کوچولوی بامزه شما هنوز مانند بچه‌های بزرگ‌تر در محیط‌های کثیف قرار نگرفته است.

آرامش داشته باشید؛ اگر شما نگران باشید علاوه بر اینکه نمی‌توانید بر حمام کردن کوچولوی‌تان تمرکز کنید،‌ او را هم ناآرام می‌کنید و باعث می‌شوید خاطره خوشی از حمام در ذهنش نماند. این موضوع کار شما را برای حمام‌های بعدی سخت می‌کند.

اگر سر کودک را لایه قهوه‌ای که ناشی از ترشح زیاد چربی است، پوشانده است، یک ساعت قبل از حمام با مقدار کمی روغن زیتون آن قسمت را به آرامی ماساژ دهید و سپس او را حمام کنید

موهایش می‌ریزد؛ بسیاری از بچه‌ها با موهای تیره بعد از مدتی موهای تازه در آنها رشد می‌کند زیرا الگوی رشد تغییر می‌کند. بچه‌های با موهای روشن با این فرایند از شکم مادر آشنا می‌شوند و به همین دلیل است که با موی کم به دنیا می‌آیند.

نکاتی که باید در حمام رعایت کنید

خیلی از بچه‌ها از شلپ شلوپ در حمام لذت می‌برند اما تلاش برای نگه داشتن بچه‌ای که با کف صابون حسابی لیز شده ممکن است به قیمت خیس شدن همه لباس‌های شما تمام شود. پس بهتر است این راهنما را مطالعه کنید:

قانون ۱۰ دقیقه را رعایت کنید؛ بچه‌هایی که کمتر از یک سال دارند نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه در حمام بمانند. هر چه بیشتر در آب بمانند احتمال خشک شدن پوست‌شان بیشتر است زیرا آن را متخلخل می‌کند.

به صابون و شامپوی کودک دقت کنید؛ برای کوچولو‌های زیر یک سال با پوست ابریشمی‌شان نباید از صابون بزرگسالان و حتی صابون کودکان بزرگ‌تر از سن نوزادی استفاده کرد چون ممکن است به پوست او آسیب بزند. شامپوی مخصوص بچه از مواد ملایم تهیه شده و به پوست او صدمه نمی‌زند. می‌توانید شامپو بچه را برای شست‌وشوی بدن نیز مورد استفاده قرار دهید.

به محض برهنه کردن کودک و بدون اتلاف وقت او را در آب گرم ساده (بدون کف صابون) غوطه‌ور کنید، درحالی‌که سر و گردن او را با یک دست خود، خارج آب نگه داشته‌اید.

اگر سر کودک را لایه قهوه‌ای که ناشی از ترشح زیاد چربی است، پوشانده است، یک ساعت قبل از حمام با مقدار کمی روغن زیتون آن قسمت را به آرامی ماساژ دهید و سپس او را حمام کنید.

ترتیب شستن را رعایت کنید؛ بهتر است از چشم و صورت شروع کنید، سپس نوبت به سر می‌رسد. سر او را به سمت خود نگه دارید و با یک دست بگیرید، با دست دیگر سر نوزاد را با شامپو بشویید و خشک کنید.

خشک بودن پوست فرزندتان طبیعی است؛ با این حال می‌توانید بلافاصله بعد از حمام بدن او را چرب کنید تا لذت حمام کردنش بیشتر شود. می‌توانید از روغن بچه و روغن‌های گیاهی مانند زیتون و بادام برای رفع خشکی پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدنش استفاده کنید. حواس‌تان باشد هنگام چرب کردن بدن نوزاد او را در جای باثباتی قرار دهید تا چربی دست‌تان باعث لیز خوردن او نشود. می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و همراه با چرب کردن بدن او را به آرامی ماساژ دهید. این کار به ایجاد ارتباط عاطفی بیشتر والدین و کودک کمک می‌کند. بعد از استحمام بهترین زمان برای استفاده از کرم و پماد برای کودکان است زیرا می‌تواند مانعی بین پوست و هوا باشد.

کوچولوهای نازنازی هم به نظافت احتیاج دارند

ترفندهای کوتاه‌کردن ناخن بچه‌ها

این۲ کلمه بهترین توصیف برای وقتی است که می‌خواهید ناخن نوزاد را بگیرید: «هدف متحرک.» مگر این‌که این کار را زمانی انجام دهید که فرشته کوچولوی‌تان خواب است. این کار مانند تیراندازی با کمان نیاز به دستی دارد که ثابت باشد و بتواند با تمرکز تیر را به نشانه بزند. کوتاه نگهداشتن ناخن‌های کودک برای کودک لازم است زیرا باعث می‌شود او کمتر صورت خودش را خراش دهد.

از خون نترسید؛ اگر هنگام ناخن گرفتن، اطراف ناخن خون آمد نترسید. انگشت را با گاز تمیز فشار دهید،‌ خواهید دید که خیلی زود خون بند می‌آید. بهتر است اطراف بریدگی از بانداژ استفاده نکنید تا زودتر بهبود پیدا کند.

با شیر دادن حواسش را پرت کنید؛ شیر خوردن بهترین کار برای حواس‌پرتی است. بهتر است در حین شیر خوردن، پدر ناخن‌های کودک را بگیرد. اگر هم شیر خشک با شیشه می‌خورد حین خوردن شیر، خودتان این کار را انجام دهید.

کوتاه کردن ناخن در خواب و بعد از حمام الزامي است. بدون شک کوتاه کردن ناخن در شرایطی که کودک تکان نمی‌خورد بهتر است. اما ناخن‌ها بعد از خیس شدن نرم‌تر می‌شوند و راحت‌تر می‌توان آنها را کوتاه کرد.

از سوهان استفاده کنید؛ استفاده از سوهان به جای ناخن‌گیر بیشتر زمان می‌گیرد اما مزیت این کار این است که امکان ندارد انگشت کوچولوی‌تان را با ناخن‌گیر زخمی کنید. می‌توانید هر شب مقداری از ناخن‌های فرزندتان را سوهان کنید تا به این ترتیب بلند نشود. این کار راحت‌تر از ناخن گرفتن است.

دستانش را با دقت نگه دارید؛ زمانی که در حال ناخن گرفتن هستید دقت کنید. انگشت کودک را نگه دارید و انگشتش را دورتر از ناخن فشار دهید. حالا خیلی آرام ناخنش را از محل طبیعی‌اش بگیرید. حواس‌تان باشد که ناخن کودک را زیاد نگرفته باشید. وقتی می‌خواهید ناخن انگشت شست را بگیرید صاف آن را ببرید زیرا ناخن شست دیرتر رشد می‌کند و کمتر نیاز به نگهداری دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج