۵۲۶۳۳۵
۱ نظر
۵۲۳۰
۱ نظر
۵۲۳۰
پ

موریس مترلینگ، فیلسوفی که شعر می‌نوشت

امروز سالروز تولد موریس مترلینگ است؛ نویسنده‌ای که انیشتین درباره او می‌گوید: ˝شاید قرن‌ها بگذرد و در کره خاکی اندیشمندی مانند مترلینگ به وجود نیاید˝

وب سایت هنرآنلاین: امروز سالروز تولد موریس مترلینگ است؛ نویسنده‌ای که انیشتین درباره او می‌گوید: ˝شاید قرن‌ها بگذرد و در کره خاکی اندیشمندی مانند مترلینگ به وجود نیاید˝
موریس مترلینگ، فیلسوفی که شعر می‌نوشت
موریس مترلینگ، نویسنده، نمایش نامه نویس، شاعر و فیلسوف بلژیکی در 29 آگوست سال 1862 به دنیا آمد.

او زبان آلمانی و فرانسه را در خانواده فراگرفت و در مدرسه زبان لاتین آموخت. موریس مترلینگ تحصیلات مقدماتی را در مدرسه سن بارب به پایان برد و جهت فراگیری رشته حقوق، فلسفه و حشره شناسی وارد دانشگاه شد و مدارج آن را با موفقیت پشت سر نهاد و پس از فارغ التحصیلی به سال 1884 به عضویت کانون وکلای دادگستری شهر کان درآمد و بعد به ریاست این کانون رسید.

اما محیط آنجا نتوانست روح کاوشگر موریس مترلینگ را آرام سازد، لذا به سال1887 به فرانسه رفت. ولی چند ماه پس از ورودش به فرانسه به علت مرگ پدر مجبور به ترک آنجا شد و دوباره به شهر کان مراجعت کرد.
مرگ پدر، او را به اندیشیدن درباره هستی، حیات و مرگ واداشت و از آن پس شروع به نوشتن نمایشنامه کرد که اولین اثرش با موفقیت همراه نبود.
موریس مترلینگ مجددا به سال 1896 به پاریس رفت و در آنجا تحت تاثیر آثار بزرگان مکتب سمبولیسم قرار گرفت. او به سال 1900 با زنی به نام ژرژت لبلان (Georgette Leblance) آشنا شد که حکایت مادی و معنوی این زن در او اثر فراوان داشت.
او دو بار جایزه ادبیات نمایشی فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه را به خود اختصاص داد و به سال 1911جایزه ادبی نوبل را دریافت نمود. اما به خاطر دلبستگی ملی، عضویت در فرهنگستان فرانسه را که به وی پیشنهاد شده بود نپذیرفت.
مترلینگ دراوج محبوبیت و شهرت به سال 1920 به آمریکا رفت و تا پایان جنگ جهانی دوم و اشغال بلژیک توسط هیتلر به سال 1940 در آمریکا ماند.
موریس مترلینگ، فیلسوفی که شعر می‌نوشت
موریس مترلینگ شاهکار نمایشنامه نویسی خود را به سال ۱۹۰۷ به نام "پرنده آبی" به قلم کشید که در کمترین مدت به چندین زبان ترجمه گشت. حال دیگر او در اوج شهرت بود و پادشاه بلژیک به وی لقب اشرافی کنت را داده بود و پادشاه انگلستان کاخی را برای وی در آنجا ساخت.
او به شیوه سمبولیست‌ها اشعار خود را می‌سرود و ترجمه‌هایش جزو شاهکارهای جاویدان ادبیات فرانسه محسوب می‌گردد. مترلینگ آثار زیادی از خود به جای گذاشته‌است.

موریس مترلینگ در سال‌های پایان زندگی دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستان‌های ویژه در آمریکا به سر برد. برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۱۱ در ۹ مه ۱۹۴۹ میلادی در سن ۸۷ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

برخی از مهمترین آثار موریس مترلینگ عبارتند از :

نمایشنامه‌های "مرگ تن تاژیک"، "معجزه"، "درام ماری ماکدولین"، "آریان و بارب بلو"، "پله آس" و "ملیزاند" و کتاب‌های "قانون بزرگ"، "جاده‌های کوهستانی"، " ساعت سنگی"، "دیوان اشعار"، "راز بزرگ"، "معبد مدفون"، "هوش گل‌ها"، " گنجینه ناچیز"، "بعد چهارم"، "میزبان ناشناس" و "سایه بال‌ها".
موریس مترلینگ، فیلسوفی که شعر می‌نوشت

مترلینگ ناگهان نویسندگی تئاتر را رها کرد و شروع به نوشتن کتاب‌های فلسفی کردد. این کتاب‌ها که به راستی در جهان علم و ادب، غوغا به پا کردند، عبارتند از :

۱- عقل و سرنوشت ۲- زندگی زنبور عسل ۳- معبد ویرا ۴- دو باغ هوش گلها ۵- مرگ ۶- بقایای جنگ ۷- صاحبخانه ناشناس ۸- جاده های کوهستانی ۹- راز بزرگ ۱۰- زندگی موریانه ۱۱- زندگی فضا ۱۲- عرصه فرشتگان ۱۳- زندگی مورچه ۱۴- ساعت ریگی ۱۵- سایه بالها ۱۶- قانون بزرگ ۱۷- قبل از سکوت بزرگ ۱۸- گنجینه فقرا ۱۹- دروازه بزرگ

برخی از کتاب‌های مترلینگ در زمان حیاتش، تنها در فرانسه بیش از یکصد و پنجاه بار تجدید چاپ شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج