۵۲۶۸۰
۱۳ نظر
۵۰۰۲
۱۳ نظر
۵۰۰۲
پ

به بهانه روز بین‌المللی پناهنده:

مهاجران افغان و وظایف اخلاقی ما

مهاجرت افغان‌ها به ایران از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی که کشور افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی اشغال شد، شتاب بیشتری گرفت. حضور فزاینده همسایگان افغان در ایران، همزمان شد با انقلاب اسلامی در کشور ما و متعاقب آن جنگ تحمیلی هشت‌ساله عراق علیه ایران.

روزنامه دنیای اقتصاد: مهاجرت افغان‌ها به ایران از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی که کشور افغانستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی اشغال شد، شتاب بیشتری گرفت. حضور فزاینده همسایگان افغان در ایران، همزمان شد با انقلاب اسلامی در کشور ما و متعاقب آن جنگ تحمیلی هشت‌ساله عراق علیه ایران.

اقتصاد ایران در این سال‌ها با معضلات بزرگی روبه‌رو‌ بود که از حوادث خود انقلاب و جنگ تحمیلی نشأت می‌گرفت. ایدئولوژی اولیه انقلاب اسلامی، سازگاری چندانی با اقتصاد بازار آزاد و بخش خصوصی نداشت و گرایش کلی به نوعی اقتصاد دولتی و کنترل‌شده بود. از سوی دیگر جنگ موجب شد منابع اقتصادی گسترده، از جمله نیروی کار جوانی که می‌توانست در خدمت توسعه اقتصاد ملی به کار گرفته شود، از چرخه تولید خارج شود.

در چنین شرایطی، حضور همسایگان سختکوش و کم‌توقع افغان در کشور ما موهبت بزرگی برای اقتصاد ملی بود. آنها با دستمزدهای پایین و بهره‌وری بالا، کمک بسزایی به رفاه شهروندان ایرانی کردند. در دوران سازندگی پس از جنگ نیز مشارکت آنها در بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان قابل تقدیر است. نقش مثبت و یاری‌رساننده مهاجران افغان به اقتصاد ایران، همچنان ادامه دارد. اما متاسفانه از سوی ما ایرانیان همیشه رفتار مناسب و قدر‌شناسانه‌ای با آنها صورت نگرفته است.

مهاجرت یا جابه‌جایی انسان‌ها در تقریبا همه مناطق دنیا، در طول تاریخ، عامل مهمی برای رشد اقتصادی بوده است. نمونه مهم، این است که بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا، در یک قرن اخیر همواره یکی از مهاجرپذیرترین کشورها بوده است. همچنین بازسازی اقتصادهای جنگ‌زده اروپا، به ویژه آلمان، در نیمه دوم سده بیستم میلادی با کمک نیروهای انسانی مهاجر امکان‌پذیر شد.

در همه کشورهای متمدن دنیا، قوانین مشخصی درباره «حقوق مهاجران» وجود دارد که جهت‌گیری اصلی آنها فراهم آوردن امکان ادغام کامل آنها در جامعه مهاجرپذیر به عنوان «شهروندانی دارای حقوق برابر» است. در این کشورها مهاجران معمولا پس از سه تا پنج سال کار کردن، کارت اقامت درازمدت یا دائم می‌گیرند که مقدمه اعطای «ملیت» است.

مشارکت اجتماعی و سیاسی مهاجران مانند حق رای در شوراهای محلی و کشوری، معمولا به تدریج و ظرف چند سال فراهم می‌شود تا آنها نهایتا منزلت شهروندان تمام‌عیار و برابر- حقوق پیدا کنند. درست است که در این جوامع، در مواردی، رفتارهای ناشایست و تبعیض‌آمیز با مهاجران صورت می‌گیرد، اما باید توجه داشت که قوانین حاکم بر آنها اغلب به طور روشنی از حقوق مهاجران حمایت می‌کنند.

نگاه انسانی به مهاجران و تلاش در جذب و ادغام آنها در جامعه میزبان نه فقط یک ضرورت اخلاقی است بلکه نهایتا در جهت منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور مهاجرپذیر است. تجربه محدود، اما تلخ برخی کشور‌های اروپایی مانند فرانسه که بنا به عللی در جذب برخی مهاجرانِ حتی نسل دومی موفق نبوده‌اند، حاکی از تهدید بالقوه برای ثبات اجتماعی است و نشان می‌دهد که به حاشیه رفتن مهاجران، در درازمدت می‌تواند هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل کند.

اما در ایران، به رغم گذشت بیش از سه‌دهه مهاجرپذیری افغان‌ها در ایران، به نظر می‌رسد ما هنوز سیاست مشخص و روشنی در باره پدیده مهاجرت این عزیزان نداریم. برخی از آنها با اینکه مدت‌های طولانی است در ایران کار می‌کنند، هنوز مجوز اقامت رسمی ندارند و از این رو نمی‌توانند از حقوق انسانی لازم برخوردار شوند؛ فرزندان آنها برای مدرسه رفتن دچار مشکلات جدی هستند، از بیمه‌های درمانی نمی‌توانند استفاده کنند و عملا زندگی حاشیه‌ای دارند.

مسوولان ذی‌ربط به جای رسیدگی جدی به وضعیت این زحمتکشان و قانونی کردن شرایط اقامتشان در کشور، هر از چند گاهی با فرافکنی غیرمنصفانه مسوولیت‌های خود، آنها را مسبب مشکلات اجتماعی و به ویژه بیکاری قلمداد می‌کنند.

واقعیت این است که تلاش در جهت جذب افغان‌های مهاجر در جامعه ایرانی و تبدیل وضعیت آنها به شهروندان برابر- حقوق با ایرانیان، وظیفه انسانی و اخلاقی همه ما ایرانیان است که طی چند دهه گذشته از خدمات این عزیزان بهره برده‌ایم. عمل به این وظیفه نه تنها هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی ما را بالا نخواهد برد، بلکه نهایتا نویدبخش امید، برکت و رونق خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قیمت شیر و ماست و پنیر وپراید ..

    • رهگذر

      این طرز تفکر شما واقعاً قابل تحسین است!
      ای کاش مسئولین هم مانند شما فکر می کردند.
      در پناه حق
      یا علی

    • مهرافزا سیدی

      سلام وقت بخیر خدمت کارکنان این سایت زیبا :
      واقعا مابایداصل های انسانی را فراموش نکنیم و این وظیفه وجدانی وایمانی مسلمانان است که یکدیگر را همکاری ومساعدت کنند وما نباید فقط خط های مرزی را در نظربگیریم باید اندکی به گذشته نگاه کنیم وتاریخ را مرورکنیم زمانی بود که ایران و افغانستان همه جزیک خاک بودند امااگرامروزمرزهای سیاسی ماراجداساخته است نباید مشترکات دیگر خویش را از قبیل مشترکات زبانی ، فرهنگی ، اسلامی است فراموش نکنیم به همین امید واری آرزوی موفقیت برای شما دارم .
      مهرافزا- سیدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بفرمایید افغانستان زندگی کنید جای خوبی برای شماست

    • بدون نام

      اصلا حرف درستی نیست الان با توجه به مهاجرت افغانها به ایران و حضور آنها در ایران در حدود 800000تا یک میلیون فرصت شغلی برای ایرانیان (که اکثر جامعه مورد نظر قشر با درآمد پایین و کم سواد هستند) گرفته شده است که مصداق بارز آن را در تکدی گریها ، دستفروشان در خیابانها و مترو ، کوپن فروشان و... کارگران بیکار در میادین و غیره و ذلک . در حالی که برای ایجاد هر فرصت شغلی برای یکنفر باید 10تا25 میلیون تومان هزینه کرد که اگر ضربدر میزان اشتغال لازم برای بیکاران کم سواد کنیم رقم بالایی میشود. در ضمن کشورهای اروپایی و آمریکا نخبگان و سرمایه گذاران را جذب میکنند. و الان دستمزد کارگران ساختمانی افاغنه بین 45000تا 50000 تومان است مثل اینکه اطلاع ندارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ،اگه به آینا باشه خاک و‌مملکتمون رو هم با این کثافتا شربک کنبن، الان آینا قدرتی ندارند ،اگه داشتن نفستون رو در جا میبربدن ،نمونش کشور برادر عراق، ببین چطور دم در او رده .خاک بر سرشون با این مطلبتون ، .

      • بدون نام

        ... بی فرهنگ فقط بلدین حرف بزنین یکم انسان باش

    • کاش امریکایی بودم

      افغانی ها باید برن بیرون این کشور برای خودمونم کوچیکه خدارو شکر ما توی شمال اینها رو راه نمیدیم اصلا

      پاسخ ها

      • مهدی اسدی

        ماهم له له نمیزنیم برایه آمدن به شمال شما بین بقیه هم وطناتون به چیز هایی معروفیت که برایه ما ننگ که هیچ مردن است!

      • بدون نام

        ببین عزیزم تو دلت کوچیک و ناامید یه عمر کشورمون جنگ ولی بازم میگیم خدا هست خدا و در نظر بگیر و حرفی که میزنی و با منطق بگو 28سالمه و تو ایران به دنیا اومدم کجای دنیا میگه به من اقامت نده خود شما 5سال افغانستان بمون اقامت بگیر رفیقم 8ساله رفته سوئد اقامت داره بیمه داره کارم داره خونه هم داره ماشینم داره داره بهترین زندگی و میکنه کجای کاری برادر من

    • بدون نام

      من ۱۵سال درایران رندگی کارکردم هزاران بی احترام دیدم واتباع بیگانه حساب میشدم ۵سال است آمدم آلمان اقامه دایمی گرفتم بیمه درمان بیمه کار هرچیز یک شهروند آلمانی دارد منم دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبه همون جا بمون همشهریاتم کمک کن بیان اونجا خوش بگذره به خدا ماهم این طور راضی هستیم

    • کاش امریکایی بودم

      تو شاید معدود خوبشون بودی وگرنه خودتم میدونی نود درصد متجاوزن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج