۵۲۶۹۷۰
۲ نظر
۵۰۱۳
۲ نظر
۵۰۱۳
پ

پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

بررسی مهم ترین آثاری که در حال حاضر صدر جدول پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران را در اختیار دارند، ویژگی هر کدام چیست و چه موقعیتی در جشنواره ها و پیش منتقدان دارند؟

روزنامه هفت صبح: بررسی مهم ترین آثاری که در حال حاضر صدر جدول پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران را در اختیار دارند، ویژگی هر کدام چیست و چه موقعیتی در جشنواره ها و پیش منتقدان دارند؟
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران چه ویژگی هایی دارند؟ چرا به مذاق مردم خوش آمده اند؟ موقعیت آنها پیش منتقدان چیست؟ در جشنواره ها چه جایگاهی به دست آورده اند؟ این گزارش با کنار هم قرار دادن موقعیت سه گانه فیلم های صدر جدول گیشه سالیان اخیر (غیر از گشت ۲ که به طور مجزا درباره اش نوشته ایم) می خواهد به شمایی کلی از «سلیقه مردم» برسد. فراموش نشود؛ منظور از پرفروش در این فهرست، پرمخاطب نیست چرا که قیمت بلیت در سال های اخیر با ایام دور قابل قیاس نیست و همچنان فیلمی مثل «عقاب ها» پرمخاطب ترین فیلم سینمای ایران است.

فروشنده، اصغر فرهادی

*موقعیت گیشه: سال پیش با 15,714,919,000 در صدر ایستاد؛ اتفاقی غافلگیر کننده که خیلی ها برای رسیدن فروش فیلم به این رقم خوش بین نبودند. «فروشنده» اما از روز اول مورد توجه مردم بود و با اتکا به کیفیت بالای خود باعث شد یک فیلم غیر کمدی رتبه اول جدول را از آن خود کند.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: خیلی ها ایرادهایی اساسی به فیلم وارد کرده اند اما تعداد سینه چاکانش بیشتر است. این اختلاف نظر، نشان از اهمیت «فروشنده» دارد.

* موقعیت جشنواره ای: «فروشنده» به مذاق داوران کن خوش آمد که جایزه فیلمنامه و بازیگری را به آن اعطا کردند. اسکار بهترین فیلم خارجی دیگر جایزه مهم فیلم فرهادی در میان انبوه جوایزی است که به دست آورده.

خوب، بد، جلف، پیمان قاسم خانی

*موقعیت گیشه: با موقعیت سینمای ایران در سال گذشته، پیش بینی فروش بالای «خوب، بد، جلف» کار سختی نبود. فیلم پیمان قاسم خانی مختصات کشاندن مخاطب به سالن ها را داشت و حالا به رقم 15,422,332,000 رسیدهاست. بر اساس کامنت های موجود در سایت های سینمایی، مردم «خوب، بد، جلف» را پسندیده اند.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: اصولا منتقدان به فیلم های کمدی از مدل «خوب، بد، جلف» چندان نمی پردازند اما در مجموع از نگاه غالب آنها پیمان قاسم خانی در گام اول فیلمسازی نمره قبولی می گیرد.

* موقعیت جشنواره ای: فیلم سال پیش در بخش مسابقه جشنواره سی و پنجم حضور داشت اما مورد توجه داوران قرار نگرفت.

محمد رسول الله (ص)، مجید مجیدی

*موقعیت گیشه: فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» پرفروش ترین فیلم گیشه سینمای ایران در سال 94 شد با 14,620,004,000 فروش. هر چند در قیاس با هزینه تولید، رقم فروش آ« پایین است اما با توجه به بضاعت گیشه سینمای ایران، نمی توان خرده ای گرفت. این فیلم بالاتر از «نهنگ عنبر» ایستاد.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: نظر واحدی درباره فیلم وجود ندارد؛ برخی آن را ستودند و برخی هم ایرادهایی به آن وارد کردند؛ از جمله مسعود فراستی. منتها با توجه به موضوع فیلم، منتقدان ملاحظه بیشتری موقع نقد آن داشتند.

* موقعیت جشنواره ای: سازندگان تصمیم گرفتند فیلم را به خاطر پیشگیری از شائبه ها در بخش رقابتی جشنواره فجر اکران نکنند. چندی بعد «محمد رسول الله (ص)» به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد که توفیقی به دست نیاورد.

من سالوادور نیستم، منوچهر هادی

*موقعیت گیشه: سال پیش در گیشه یکه تازی می کرد تا این که «فروشنده» رقم فروش 14,330,491,000 آن را پشت سر گذاشت. اتکای «من سالوادور نیستم» به رضا عطاران و موقعیت دوگانه ای است که در آن گیر می افتد و به سبک خود واکنش نشان می دهد. «من سالوادور نیستم» بر اساس المان های گیشه ساخته شده و کارگردان جز مزه پراکنی از عطاران چیز بیشتری نمی خواسته. فروش «من سالوادور نیستم» نشان می دهد، مردم فیلم هایی که با برخی مفاهیم تثبیت شده شوخی کند و لبخندی به لب بنشاند را دوست دارند.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: سخت پسندها و منتقدها کاری به فیلم هایی از طیف «من سالوادور نیستم» ندارند.

* موقعیت جشنواره ای: «من سالوادور نیستم» برای جشنواره ها ساخته نشده.

سلام بمبئی، قربان محمدپور

*موقعیت گیشه: «سلام بمبئی» سال پیش رتبه سوم جدول پرفروش ترین فیلم سال را به دست آورد. فیلم قربان محمدپور توانست به فروش ۱۳,۶۶۶,۸۱۲,۰۰۰ برسد. چند بار تاخیر در اکران و نیز حضور محمدرضا گلزار و بازیگران هندی، شاخک ها را حساس کرده بود که کارگردان ایرانی در بالیوود چه کرده؛ نتیجه آن که فیلم پس از دو روز اکران یک میلیاردی شد. این ملودرام، خوراک خوبی است برای آنها که از سینما توقع زیادی ندارند.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: منتقدان و رسانه های سینمایی به خود فیلم کاری نداشتند و اکران «سلام بمبئی» بهانه ای بود برای پرداختن به تعامل دو سویه سینمای ایران و بالیوود.

* موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره فجر حضور نداشت و مناسب این رویداد نیست.

پنجاه کیلو آلبالو، مانی حقیقی

*موقعیت گیشه: فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» فروش غیرمترقبه ای داشت و برای گیشه یک غافلگیری بود، آن هم در شرایطی که نه ستاره ای مثل رضا عطاران داشت و نه کارگردانش تا پیش از آن فیلم کمدی ساخته بود. مهم تر این که «پنجاه کیلو آلبالو» با متر و معیار مانی حقیقی نمی خواند. فیلم اما با ۱۳,۶۵۵,۹۴۸,۰۰۰ فروش در رتبه چهارم پرفروش های سال ۹۵ قرار گرفت.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: منتقدان از ساخته مانی حقیقی متعجب بودند که چرا کارگردان روشنفکر ما یک فیلم در قواره آثار گیشه ای آن هم نه از نوع کمدی هایی مثل «مومیایی ۳» و امثالهم ساخته. غالبا علیه فیلم بودند و حتی مسعود فراستی عنوان «ماقبل بد و عقب افتاده» را برای توصیفش به کار برد.

* موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره حضور نداشت و کلا فیلم جشنواره ای نیست.

شهر موش ها 2، مرضیه برومند

*موقعیت گیشه: با ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عنوان پرفروش ترین فیلم سال ۹۳ را به دست آورد و از نظر میزان فروش، رکورد «اخراجی ها ۲» را شکست. می شد پیش بینی کرد که فیلم مرضیه برومند، پای بچه های دهه شصت و فرزندان شان را به سینما باز می کند. این اتفاق هم افتاد و فارغ از ضعف های فیلمنامه، «شهر موش ها ۲» مخاطب را راضی از سالن خارج می کرد. به بیانی دیگر، ایستادن فیلم در صدر پرفروش ترین فیلم های سال ۹۳، نشان از سلیقه نوستالژیک مردم دارد.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: «شهر موش ها ۲» مورد توجه سینمایی نویس ها بود و درباره آن تحلیل نوشته شد و مصاحبه با سازندگان انجام شد. فیلم استاندارد لازم فیلم کودک را دارد و طبیعی است که مورد توجه باشد.

* موقعیت جشنواره ای: فیلم در جشنواره حضور نداشت.

ابد و یک روز، سعید روستایی

*موقعیت گیشه: ۱۱,۴۸۲,۸۸۶,۰۰۰ این عدد برای فیلم تلخ «ابد و یک روز» رقم شگفت انگیزی است. مردم اما نشان دادند گاهی برای فیلم های تلخ صف می کشند. فیلم سعید روستایی سال پیش در رتبه پنجم جدول قرار گرفت.
پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران

* موقعیت پیش منتقدان: درباره «ابد و یک روز» بارها در رسانه های سینمایی گفته شد و از جنبه های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. غالبا فیلم روستایی را دوست داشتند و در نهایت از جشن انجمن منتقدان، هفت تندیس و یک دیپلم افتخار گرفت.

* موقعیت جشنواره ای: پدیده جشنواره سی و چهارم فجر بود و داوران را شگفت زده کرد. سیمرغ بهترین کارگردانی، فیلمنامه، مکمل مرد و اصلی زن مهم ترین جوایز آن است. «ابد و یک روز» در جشن خانه سینما با شش جایزه پیشتاز بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظرم سلام بمبئی خیلی سطحی و ضعیف بود، پنجاه کیلو آلبالو رو ندیدم هنوز

    • مسیحا

      محمدرسوا الله خیلی قشنگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج