جاباما
۵۲۷۱۰۸
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

راهکار نیسان برای جلوگیری از حواس پرتی راننده‌ها

در فیزیک تکنیکی وجود دارد که به افتخار تلاش های مایکل فارادی، دانشمند انگلیسی، برای اختراع آن، سپر (یا قفس) فارادی نام گرفته است. در جدیدترین نمونه از کاربردهای قفس فارادی در زندگی روزمره، کمپانی خودروسازی نیسان قصد دارد از تکنیک مشابهی برای جلوگیری از حواس پرتی راننده ها و در نتیجه کاهش تصادفات رانندگی استفاده کند.

مجله سخت افزار: در فیزیک تکنیکی وجود دارد که به افتخار تلاش های مایکل فارادی، دانشمند انگلیسی، برای اختراع آن، سپر (یا قفس) فارادی نام گرفته است. سپر فارادی از یک اصل ساده در الکترومغناطیس پیروی می کند. فرض کنید یک جعبه فلزی در اختیار دارید و یک میدان الکتریکی خارجی در محیط اعمال می شود.
راهکار نیسان برای جلوگیری از حواس پرتی راننده‌ها
در چنین شرایطی، الکترون ها رو وجهی از جعبه جمع می شوند که در مسیر بردار میدان قرار دارد و در نتیجه آن وجه دارای بار الکتریکی منفی خواهد شد. به همین ترتیب وجه مقابل به دلیل کاسته شدن از تجمع الکترون ها دارای خاصیت بار الکتریکی مثبت می شود. در چنین شرایطی به دلیل وجود بار مثبت و منفی در دو وجه روبروی هم قرار گرفته، داخل جعبه یک میدان الکتریکی داخلی القا خواهد شد. جهت بردار این میدان داخلی درست برعکس میدان خارجی است و به همین دلیل میدان الکتریکی در داخل جعبه خنثی خواهد شد. این اتفاق به نوبه خود باعث می شود اشیا (یا افرادی) که در داخل جعبه حضور دارند صرف نظر از بزرگی میدان الکتریکی، خطری از جانب آن احساس نکنند.
راهکار نیسان برای جلوگیری از حواس پرتی راننده‌ها

این اصل بسیار ساده فیزیکی کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما پیدا کرده است. برای مثال به کمک همین اصول، اتاق هایی در بخش های خاصی از یک ساختمان ساخته می شوند که سیگنال های مخابراتی و رادیویی قادر به دسترسی به آنها نیستند. اتاق های تصویربرداری MRI با استفاده از همین تکنیک ساخته می شوند تا سیگنال های خارجی تاثیری بر روی فرآیند تصویربرداری از بیمار نداشته باشند. حتی دستگاهی مانند مایکروفر که در بسیار از خانه ها وجود دارد نیز از قفس فارادی استفاده می کند تا پرتوهای زیانبار برای انسان از این دستگاه خارج نشده و در فضای خانه پراکنده نشوند.

اما در جدیدترین نمونه از کاربردهای قفس فارادی در زندگی روزمره، کمپانی خودروسازی نیسان قصد دارد از تکنیک مشابهی برای جلوگیری از حواس پرتی راننده ها و در نتیجه کاهش تصادفات رانندگی استفاده کند. ایده این شرکت بسیار ساده و البته کاربردی است. آنها قصد دارند به زودی در تمامی مدل های جدید خود، کنسول جلوی خودرو را که بین صندلی راننده و سرنشین جلو قرار می گیرد و معمولا از آن برای نگهداری برخی لوازم و یا تکیه گاهی برای دست استفاده می شود به یک قفس فارادی تبدیل کند.
در چنین شرایطی اگر راننده گوشی موبایل خود را داخل کنسول خودرو قرار دهد به دلیل قطع شدن سینگال ها درون جعبه، گوشی قادر به دریافت هیچ پیام و یا تماسی نخواهد بود و به همین سادگی می توان از پرت شدن حواس راننده در زمان رانندگی جلوگیری کند. البت راه حل رساندن گوشی به سیگنال ها هم به همین اندازه ساده است. بر اساس قوانین فیزیکی کافیست در کنسول باز شود تا بار دیگر ارتباط گوشی با آنتن های مخابراتی برقرار شده و کارکرد آن به شرایط عادی باز گردد.

با این که چنین ایده ای بسیار ابتدایی به نظر می رسد، اما طرح آن توسط نیسان موجب تشویق این شرکت توسط اتحادیه امنیت جاده های ایالات متحده شده است. به گزارش این مرکز، در سال ۲۰۱۶ میزان مرگ و میر عابران پیاده در آمریکا که به دلیل حواس پرتی راننده ها در اثر استفاده از تلفن های هوشمند رخ داده به ۶۰۰۰ نفر رسیده است که بیشترین میزان در طول ۲۰ سال گذشته به حساب می آید. این اتحادیه امیدوار است با اجرایی کردن طرح های مشابه، تلاف منجر به فوت تصادفات رانندگی در آمریکا را کاهش دهد و به نظر می رسد فرهنگ سازی با استفاده از این شیوه های ساده می توانند تاثیر بسزایی در کاهش این آمار داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج