۵۲۷۳۶۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

نخستین مستند تبلیغاتی جهانگیری

نخستین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری با عنوان «همه برای ایران» در قالب گفت و گو با کارشناسان سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درباره مسایل و مشکلات روز کشور از شبکه یک سیما به نمایش درآمد.

خبرگزاری ایرنا: نخستین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری با عنوان «همه برای ایران» در قالب گفت و گو با کارشناسان سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درباره مسایل و مشکلات روز کشور از شبکه یک سیما به نمایش درآمد.
در مستند تبلیغاتی این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سید محمد بهشتی کارشناس حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، فرشته طاهرپور تهیه کننده و فیلم ساز، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه، سمیه توحیدلو فعال اجتماعی و سعید لیلاز استاد دانشگاه به طرح سوال پرداختند.

در این مستند از جهانگیری خواسته شد که کلی حرف نزند چرا که جامعه به این مسایل حساسیت دارد و سوالاتی از قبیل «چرا ایران را دوست دارید؟»، «چرا درباره مشکلات گذشته تا کنون صحبت نشده است؟»، «آیا قرار است هر ۴ سال سن وزرا بیشتر شود؟»، «چرا وابستگی ارزی کشور از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۸۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۹۰ رسید؟» و این که «قرار است از این به بعد چه اقداماتی انجام شود؟» پرسیده شد.

**کاهش بدبینی مهمترین کار دولت یازدهم

جهانگیری ضمن تشکر از کارشناسان شرکت کننده در این فیلم مستند گفت: مهمترین کار این دولت این بود در یک مقطعی کاری کند که بدبینی ها را کم کند. افراد بتوانند در یک سالن دور هم بنشینند و با هم گفت و گو کنند حتی در بین شخصیت های اول مملکت.

وی افزود: به یکی از بزرگان کشور گفتم که شما فکر می کنید اگر روزی در این کشور اتفاقات بدتری بیفتد، همین شما نسل اول انقلاب می توانید دورهم بنشینید و باهم دیگر برای آینده ایران گفت و گو کنید؟ این باید حل شود. تا چه زمانی می توانیم این شرایط را ادامه دهیم.

این نامزد ریاست جمهوری گفت: بالاخره آقایان که در جناح های مختلف و در سطح تصمیم گیری آینده ایران هستند باید دور یک میز بنشینند و در جایی که می نشینند یک مساله برایشان مهم باشد که آینده ایران چه می شود؟

جهانگیری ادامه داد: بالاخره ما باید این وضعیت را بهم می زدیم. نمی شد که یک عده در خارج از کشور هر روز یک ایران هراسی و فشاری علیه ایران به بهانه هسته ای درست کنند و تحریم کنند. شورای امنیت تحریم کند، قطعنامه ذیل فصل هفتم را تصویب کنند. ایران را در کنجی ببرند؛ همه گزینه ها روی میز است یعنی جنگ هم هست. یعنی هر اتفاق دیگری هم می تواند بیفتد.

**هسته ای ایران را می خواهیم اما تحریم را نه

صادق زیبا کلام، کلام این نامزد انتخاباتی را قطع کرد و گفت: همین هسته ای آنچه که شما گفتید و آنچه که دولت یازدهم گفته که درست هم بوده است اصطلاحی که حالا شما چون آدم با ادبی هستید این اصطلاح را به کار نمی برید که من به کار می برم چرا شما نمی گویید کشور چه بهایی برای هسته ای پرداخته است؟ البته من می دانم که اینها به دولت ارتباطی پیدا نمی کند ولی چرا آقای جهانگیری راجع به اینها صحبت نمی کنید؟

سعید لیلاز هم ادامه داد: یا چرا دکتر در گذشته صحبت نشده است؟ می گویند یک آقایی نشسته بود، دعا می کرد و می گفت خدایا من را نیامرزد. یکی آمد گفت آقا این چه طرز دعا کردن است؟ در جواب گفت آقا دارم شکسته نفسی می کنم در خدمت ذات احدیت. این شکسته نفسی و فروتنی دولت آقای روحانی هم چیز عجیبی است. برای اینکه همه اینها را ما گذاشتیم چهارسال فرصت داشتیم بگوییم چه کار کردیم؟ چه اتفاقی در این کشور افتاده و به کجا کشیده شده است؟

جهانگیری در پاسخ به زیبا کلام و سعید لیلاز گفت: هسته ای شدن در حد دانش هسته ای تقریبا اجماعی برای همه دولت های قبل بود. یعنی بحث اصفهان در دوره آقای هاشمی شروع شد. بحث سانتریفیوژها در نطنز در دوره آقای خاتمی شروع شد. پس این گستردگی تعداد سانترفیوژها در دوره احمدی نژاد شروع شد. هیچ کدام از اینها خلاف مقررات بین المللی نبوده است.

وی افزود: مهم این است که در یک مقطعی آژانس بین المللی انرژی هسته ای سعی کرد، یک بزرگنمایی کند. بعد هم کشورهای قدرتمند دنیا اینها را بهم انداختند که باید به ایران فشار بیاوریم که ایران به این دانش دسترسی پیدا نکند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما نشان دادیم که در همین دوره می توانیم با مذاکره، گفت و گو، منطق و دیپلماسی فعال، هم دانش هسته ای را داشته باشیم و هم فشارها را از روی کشور برداریم.

جهانگیری اضافه کرد: ببینید تفاوت این است. یک عده ای زود ما را متهم می کنند که شما نمی خواهید ایران هسته ای باشد. شما نمی خواهید ایران دانش هسته ای داشته باشد؟ نه ما می خواهیم ایران دانش هسته ای داشته باشد ولی ما نمی خواهیم ایران تحریم شود.

زیبا کلام در ادامه صحبت جهانگیری گفت: آقای جهانگیری درست می گویند. دولت یازدهم تمام تلاشش این بود که هسته ای را کج دار و مریض جلو ببریم ولی دنیا را در برابر خود قرار ندهیم. یک بار شما ندیدید که آقای دکتر ظریف بگوید هسته ای اینطوری و آن طوری است. یکبار آقای روحانی نیامده بگوید دنیا آمده که می خواهد ما هسته ای نشویم؟ منافع عده ای به تحریم ها گره خورده بود که این یک واقعیت است.

**در سال 90 گفتم که مسئولان اقتصادی باید عوض شوند/مردم به آن ها اعتماد نداشتند

بعد از آن سعید لیلاز افزود: واقعا آقای دکتر ما در گذشته انتظار داشتیم و الان انتظار داریم به آن وضعیتی که تحویل گرفته شده پاسخ داده شود و توضیح داده شود که چه بساطی برای این کشور اجرا شده است. چرا همزمان وابستگی ارزی اقتصاد ایران را از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۱ به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ رساندید؟ و شما چکار کردید؟

زیبا کلام هم از جهانگیری سوال کرد که در سال 92 وضع چگونه بود؟

جهانگیری که اکنون در کسوت معاون اول رئیس جمهوری است، مسئولیت ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد را برعهده دارد و به نوعی فرمانده اقتصاد مقاومتی است، پاسخ داد: فکر می کنم در سال ۹۰ یا ۹۱ بود که قیمت دلار آسانسوری بالا می رفت؛ نامه ای نوشتم خدمت رهبر معظم انقلاب و گفتم آقا بنده بعنوان یک آدمی که از بیرون به این کشور نگاه می کنم و هیچ مسوولیتی ندارم، الان وقت آن است که مسئولین اقتصادی دولت همه عوض شوند نه اینکه دولت عوض شود. مردم اعتمادشان را نسبت به اینها از دست داده اند.

وی ادامه داد: به من گفته شد که اگر بابک زنجانی دیگری در دولت شما پیش آمد که گفتم حداقل آن وزیرش باید سریع برکنار شود. گفتند اگر بزرگ تر شد که گفتم معنی اش آن است که من هم باید بروم. این که دیگر تعارف ندارد. اگر مقامی نتواند این قدر کنترل کند که منابع کشور این طور برود باید برکنار شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بنابراین در این دوره ما گفتیم که باید شفافیت در منابع تصمیمات اقتصادی کشور حاکم باشد.سامانه های متعدد اقتصادی برای نظام بانکی تعریف شد.

**رابطه بین فساد و اقتصاد دولتی یک رابطه یک به یک است

که زیبا کلام گفت: از یک طرف این همه نهادهای کنترل کننده و از طرف دیگر این همه دقت برای آدم هایی که حکم می گیرند و مسوول می شوند تا همه درست، متدین و پاک باشند؛ پس چرا اینقدر دزدی زیاد است؟

جهانگیری پاسخ داد: آقای زیبا کلام، مهمترین آن این است که ما به هر میزانی که اقتصادمان دولتی باشد فساد در آن بیشتر است. رابطه بین فساد و اقتصاد دولتی یک رابطه یک به یک است. هیچ جای دنیا نیست که اقتصاد دولتی داشته و فساد در آن نباشد. به هر میزانی که دولت خودش را از اقتصاد کنار بکشد معنایش این است که فساد در آن کشور کمتر خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید مردم میدان دار اقتصاد باشند. باید کارهای دولتی شفاف شود. باید مجوزهای زیادی که امروز در دستگاه های دولتی وجود دارد لغو شود. این مجوزها یک نوعی گیردادن است که مردم مراجعه کنند.

**عده ای فشار آوردند تا گمرک الکترونیکی نشود

لیلاز گفت: مثل کاری که در گمرک انجام دادیم که جهانگیری جواب داد: همین مثالی که آقای لیلاز گمرک را گفتند. واقعا یکی از دستگاه هایی بود که به سنتی ترین روش اداره می شد.
صادرکننده و واردکننده مراجعه می کرد که یک روز کالایشان زودتر گیرشان بیاید و زودتر بتوانند صادر یا وارد کنند، چه حجمی از نظر اقتصادی منافع برایشان دارد، یک مامور آنجا می توانست آنها را ۱۰۰ روز معطل کند، گمرک آمد تمام سیستم را سامانه ای کرد.

وی ادامه داد: رییس گمرک به من می گفت عده ای که دنبال آن رانت ها بودند به ما فشار آورده اند که چرا ما با کارشناسان صحبت نکنیم؟ چرا نمی گذارید یکسری حرف ها است که دلیل ندارد از طریق الکترونیکی و سامانه ای باشد. ما با صحبت بهتر می توانیم مسایل را حل کنیم. کامل این گونه حرکات قطع شده است و شما امروز به عنوان یک صادر کننده وقتی جنس را می آوری نمی دانی که پرونده ات دست چه کارشناسی است؟

**
در ادامه سید محمد بهشتی به فضای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم که اتفاقاتی که افتاد همین بود که در این جلسه افتاد. یعنی اقتصاد وسیاست در واقع فضا را آن قدر پر کرده بود که اجازه عرض اندام به حوزه فرهنگی خیلی ندادند.

وی افزود: به نظر من عمده کاری که دولت یازدهم در عرصه فرهنگ توانسته انجام دهد، این بود که فضای متشنج و مضطرب حوزه هنر و فرهنگ را آرام کرد ولی هنوز در این فضا شاهد نشاط جدی نیستیم، ممکن است امنیت در فضای فرهنگ ایجاد شده باشد ولی احساس امنیت وجود ندارد. جامعه نسبت به این موضوع حساسیت دارد. در صورتی که آن قدری که فشار روی جنبه های سیاسی هست آن را نمی بینیم که به این حوزه وارد شده باشد.

بهشتی ادامه داد: واژه انقلاب را با تولید بحران یکی فرض کردند. یعنی هرکسی تولید بحران کند و بازی را بهم بزند این انقلابی محسوب می شود و آن کسی که از روی عقل و تدبیر این کار را به سرانجام برساند، این ضد انقلاب معرفی می شود. وقتی که شما شرایط بحرانی در جامعه ایجاد می کنید این شرایط بحرانی امکان داشتن افق روشن را از بین می برد.

این شرایط بحرانی است که تولید نابهنجاری اجتماعی و بیکاری می کند و فضای کسب و کار را ضعیف می کند. این فضای بحرانی است که ایران ستیزی را در دنیا تقویت می کند. این اتفاقا بحث فرهنگی دارد، اجازه بدهند فرهنگی ها صحبت کنند و یک عرض اندام کنند آن وقت مشخص می شود که صحبت ها منشا آن چیست؟

مستند جهانگیری پنجمین برنامه در این قالب از برنامه های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود که پخش آنها از دوازدهم اردیبهشت ماه آغاز شده است.

شبکه یک و شبکه مستند سیما به طور همزمان پخش این برنامه را از ساعت ۱۸:۳۰ آغاز کردند که به مدت ۲۸ دقیقه و ۳۰ثانیه است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این مستند تلویزیونی فردا ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه جام جم نیز تکرار خواهد شد.

انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای جهانگیری فقط آراء روحانی را می شکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج