۵۲۷۵۸۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

مخاطب اصلی مناظره‌ها کیست؟

پایان این هفته، آخرین نوبت مناظره‌های گروهی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری است. خیلی‌ها منتظرند تا کم‌وکیف این مناظره را ببینند، اما این انتظار تا چه حد معطوف و منتهی به تعیین تصمیم مخاطبان است؟

روزنامه شرق - مهرزاد دانش: پایان این هفته، آخرین نوبت مناظره‌های گروهی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری است. خیلی‌ها منتظرند تا کم‌وکیف این مناظره را ببینند، اما این انتظار تا چه حد معطوف و منتهی به تعیین تصمیم مخاطبان است؟ آیا قرار است این تبلیغ‌ها و مناظره‌ها و کلیپ‌ها و مصاحبه‌ها، مخاطبان را راهنمایی کند که از بین این شش نفر، کسی را برگزینند؟ آیا مخاطب از قبل تصمیمش را نگرفته که به چه کسی رأی دهد؟ آیا تماشای این منازعه‌ها، بیشتر مانند هیجان دیدن یک مسابقه برای هواداران تیم‌های ورزشی نیست؟

این روزها در بسیاری از محافل؛ چه شبکه‌های اجتماعی مجازی و چه مواجهه‌های زنده مردمی، مرافعه بر سر نامزدها بین هوادارانشان فراوان است. بحث و جدل و استناد به این عکس و آن جمله و فلان سند و بهمان رفتار و سابقه، مفاد اصلی این بگومگوهاست. در پی هر مناظره و کلیپ و مصاحبه هم، جدل‌ها افزون می‌شود و هرکسي یا هر گروهی، می‌خواهد اثبات کند نامزد گروه مقابل، چقدر ضعیف و غیراخلاقی و بد ظاهر شده است، اما واقعیت آن است که نتیجه این‌همه کری‌خوانی، به تغییر رأی و دیدگاه کسی منجر نمی‌شود. همه از قبل تصمیم خود را گرفته‌اند و این مناظره‌ها، فقط هیجان‌ها را برای حمله به طرف حریف و افتخار به طرف خود افزون می‌کند.

ولی همه‌جا از همین قرار است؟ این فضای هیجانی عمدتا در بین اقشار تحصیل‌کرده‌تر و مستقر در قطب‌های مرکزی‌تر که براساس دیدگاه معیشتی، فرهنگی، اجتماعی، طبقاتی یا منفعتی‌شان و برحسب بینششان از قبل نسبت به نامزدها شناخت داشته‌اند جاری است. در فضاهای پیرامونی که انگیزه یا دسترسی به منابع اطلاعاتی، دانش، تحصیلات و... کمتر مهیاست، اتفاقا نوع تبلیغات نامزدها یا هواداران ایشان است که تعیین‌کننده می‌نماید و شاید با استناد به همین موضوع بتوان مدعی شد که مخاطبان اصلی مناظره‌ها و تبلیغات، نه مرکزنشینان، که از قضا حاشیه‌نشینان و اهالی پیرامون هستند. فارغ از اینکه حق از آن کیست و باطل به‌همراه کی، دروغ که می‌گوید و صداقت که دارد، بیشترین توجه از آن کسی خواهد بود که این هدف و مقصد را درک کرده باشد و بتواند عمده رفتار و گفتار خود را مبتنی‌بر سطح توقعات و احساسات ایشان کند.

اهالی پیرامون، به دلیل محدودیت دسترسی به بسیاری از امکانات مرکزنشینان، در بسیاری اوقات حس تبعیض، محرومیت، شهروند درجه‌دو و... دارند و برخی جلوه‌گران قافله سیاست، سوار بر این حس، وعده «پول‌دادن» می‌دهند، به‌جای آنکه با آن پول (اگر وجود داشته باشد) اندیشه بهبود زیرساخت‌ها و همسان‌سازی موقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی را بپرورانند. اینجاست که باید برای نیل به مقصد صحیح بايد هم بتوان مقابل موج‌سواری بر احساسات پیرامون‌نشینان ایستاد و موج‌سواران را رسوا کرد و هم بیان خود را متناسب با درک و انتظارات مخاطبان واقعی مناظره‌ها تنظیم کرد و صرفا محدود به خطاب برای کسانی که از قبل هم ماهیتا و مصداقا تصمیم گرفته‌اند رأی دهند، نشد. این واقعیتی است که بی‌توجهی به آن در سال ١٣٨٤، منجر به آنچه نباید، شد. مقصد اصلی تبلیغات، جایی فراتر از شبکه‌های مجازی و گردوغبارهای درون آن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط روحانی مظلوم تا 1400

    • محمدرضا بختیار

      اول اینکه مناظره ها بر خلاف دید گاه شما در رای گیری تاثیر بسزایی دارد و اینکه رای تغیری نمی کنه استنباطی اشتباه هستش دوم اینکه مناظره برای چالش کشیدن جامعه و فضای حاکم هستش هم اشتباه هست و مقصر اصلی این موضوع تک تک مسئولین ما هستند چرا که دیواری به بلندی برج ایفل برای سانسور خبری بنا کرده اند و همین امر سو استفاده دیگران را مهیا کرده است به طور مثال چرا پلاسکو ده روز گزارش زنده و لحظه به لحظه داشت ولی آتش سوزی پتروشیمی بندر امام فقط چندتا عکس داشت در پتروشیمی حدود 60میلیون یورو خسارت وارد شد به اندازه 15بلوک ساختمان مثل پلاسکو!مسئولین باید با مردم روراست و شفاف باشند سوم اینکه مبارزه انتخاباتی تو تمام دنیا مرسوم هستش و یک امر عادی و پذیرفته شده هست پس به دروغ نباید عینک امنیتی به آن زد و بحث حمایت خارجی از کاندید خاصی را پیش کشید ای کاش حداقل رسانه ها خود را تافته جدا بافته از ملت نمی دیدند تا کارشناسی ها و تشریح مسایل به این وخامت و دور از برداشت عوام به نظر نمی رسید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج