۵۲۷۵۹۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

گمانه زنی آفتاب یزد از رد صلاحیت در شوراها

به نظر یکبار دیگر آنچه که در مورد مینو خالقی یعنی همان نامزد رای آورده مجلس که تایید صلاحیت شده بود و دوباره رد شد افتاد، قرار است برای عده‌ای از نامزدهای تایید شده شورا نیز روی دهد.

آفتاب یزد نوشت: ظاهرا خوشحالی‌ها در تهران دیری نمی‌پاید. خوشحالی از تایید صلاحیت خیلی‌هایی که درانتخابات شوراها نام‌نویسی کردند و در کمال تعجب تایید شدند.
بسیاری از چهره‌هایی که به صورت گسترده در تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس،رد شدند و نتوانستند نظر شورای نگهبان را به خود جلب کنند پر امید درانتخابات شورای شهر تهران، که مرجع رسیدگی به صلاحیت‌های اعضایش، مجلس دهم است، نام نویسی کرده و تایید شدند. در کنار آنها اما نام کسانی هم بود که شاید هیچ شخصی تصور تایید شدن آنها را نمی‌کرد.
کسانی که بنا به مسائل سیاسی سال‌های سختی را گذرانده بودند و اکنون آزاد و رها از آن سال‌های سخت برای نمایندگی شهرشان داوطلب شده و از قضا جزو تاییدشدگان نهایی نیز بودند. در کنار این اما، عده‌ای از شخصیت‌ها نیز رد شدند که بازهم هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد... فکر این که از میان کاندیداهای شورای شهر فعلی، صلاحیت کسانی برای دور بعد تایید نشود.
بسیاری می‌گفتند که این به معنای آن است که با روی کار آمدن مجلس دهم، فصل جدیدی در صحنه سیاست ایران به وجود آمده است که اینگونه نامزدهای شورای شهر می‌توانند در فضا و بستری متفاوت از فیلترها و سدها بگذرند و برای نمایندگی شهر نامزد شوند.
اگرچه، طبیعی بود که ممکن است ردصلاحیت عده‌ای از افراد (ردصلاحیت‌هایی که به دلیل مسائل سیاسی نبوده است) در مرحله نخست باعث ایجاد فشارهایی از یک ناحیه خاص و هیئت نظارت وادار به آن شود که این عده سفارش شده را تایید صلاحیت کند اما کسی فکرش را نمی‌کرد که این فشارها برای رد صلاحیت عده‌ای که تایید شده‌اند هم صورت بگیرد.
اکنون خبرهایی مبنی بر این می‌رسد که قرار نیست در برروی همان پاشنه خوش‌بینی تایید صلاحیت‌های همه چهره‌های اصلاح طلب بچرخد. و امروز در حالیکه خبرهایی از تایید صلاحیت ردصلاحیت شده‌های قبلی به گوش می‌رسد، خبرهایی از ردصلاحیت شده‌های تایید شدهاولیه نیز هست.
به نظر یکبار دیگر آنچه که در مورد مینو خالقی یعنی همان نامزد رای آورده مجلس که تایید صلاحیت شده بود و دوباره رد شد افتاد، قرار است برای عده‌ای از نامزدهای تایید شده شورا نیز روی دهد.
تعجب می‌کنم فتنه‌گرها تایید شده‌اند
اظهارات فرهاد تجری سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، باعث و بانی ایجاد چنین شک و شبهه‌هایی شده است چراکه او گفته: تایید صلاحیت برخی افرادی که در فتنه موثر بوده‌اند، برای ما قابل تعجب بود و ما در هیئت مرکزی با چنین مواردی برخورد کرده و رسیدگی می‌کنیم.
تجری با بیان اینکه قرار است در اعلام نهایی تاییدصلاحیت شده‌ها به جرم مبهم" نقش در فتنه "تجدید نظرهایی صورت گیرد، علامت‌های نه چندان خوشایندی از اعلام نهایی تایید صلاحیت‌های شورای شهر تهران داده است. تا جایی که باعث شده محمود صادقی نماینده مجلس در توییت جدیدش نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و بنویسد: " طبق ماده ۶۳ مکرر قانون شوراها: هیئت نظارت مرکزی اختیار رد تصمیم هیئت‌های نظارت شهرستان و استان در مورد ‌تایید صلاحیت کاندیداها را ندارد.
با این حال، عبدالله مومنی یکی از همان چهره‌های اصلاح طلبی که بسیاری از تایید صلاحیت شدن او خوشحال و البته متعجب شده بودند نیز در شبکه اجتماعی خود به طور تلویحی خبر از فشار به او برای انصراف پیش از رد شدن در لیست نهایی نامزدهای شورا می‌دهد و می‌نویسد" اهل معامله پشت پرده نیستم و پیشنهاد کناره‌گیری مردود است. هیئت نظارت مجلس باید بر قانون و حقوق مردم ایستادگی کند.
گویا عبدالله مومنی یکی از همان‌هایی است که در لیست نهایی شورای شهرتهران نخواهد بود.
از قضا هیئت نظارت نیز در ایستادگی در برابر فشارها کم آورده و قراراست چندین نفر را از لیست شورای تهران خط بزند. مومنی به پیشنهاداتی اشاره دارد که به او داده شده تا شورای شهر را رها کرده و رد صلاحیتش هزینه‌ای برای انتخابات شورا نداشته باشد.
سوال اینجاست که آیا تعجب تجری از تایید صلاحیت‌های عده‌ای اساسا به او و هیئت نظارت مرکزی نیز مربوط است و آیا وی و یارانش می‌توانند جلو ورود عده‌ای را در انتخابات شورای شهر بگیرند؟
غیر از منابع چهارگانه است
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات و از نامزدهای شورای شهر در اینباره به آفتاب یزد گفت: "در اصل منابع چهارگانه درباره صلاحیت نامزدها نظر می‌دهند، هیئت اجرایی از منابع چهارگانه استعلام می‌کند، از آنجا نتایج به هیئت نظارت می‌رود و این هیئت نظارت شهرستان است که باید نتایج نهایی را اعلام کند. هیئت نظارت شهرستان هم پیشتر عده‌ای را رد صلاحیت کرده است و قرار بر آن بوده که طبق قانون، کسی که ردصلاحیت شده توسط هیئت اجرایی شکایت خودش را به هیئت نظارت شهرستان بدهد و اگر در هیئت نظارت شهرستان مجدد رد شد، آن را به هیئت نظارت استان ارائه دهد، ولی تا جایی که اطلاع دارم قرار نبوده است که هیئت‌های نظارت مجددا صلاحیت‌های اشخاصی که قبلا تایید صلاحیت شده‌اند را رد کنند و یا هیئت نظارت مرکزی نقشی داشته باشد. چنین چیزی بی‌سابقه و عجیب است.
وی در ارتباط با اینکه پیش از این، پدیده‌ای مثل مینو خالقی را داشته‌ایم که بعد از تایید صلاحیت وحتی رای آوری در انتخابات مجلس، رد شد، آیا اکنون ممکن است چنین چیزی در شورای شهر نیز روی دهد؟ پاسخ داد: "چون در انتخابات مجلس، ماهیت‌های نظارت بر اساس شورای نگهبان تعیین می‌شوند و براساس نظارت استصوابی، آنها خودشان را موظف بر احراز صلاحیت کاندیداها می‌دانند و نه احراز عدم صلاحیت کاندیداها؛ شورای نگهبان می‌تواند با این روش، بگوید که ما افرادی را (در هر زمانی و هر شرایطی) تشخیص داده‌ایم که صلاحیت‌شان احراز نشده است؛ نه آنکه ردصلاحیت شده‌اند. اما در انتخابات شوراها که توسط مجلس صورت می‌گیرد، ملاک احرازعدم صلاحیت کاندیداهاست و برای این کار باید حتماً گزارش‌هایی از منابع معتبری اعلام شود که مشخص شود فرد عدم صلاحیت دارد.
صوفی ادامه داد: اما اکنون برخی شنیده‌های من ناشی از این است که گویا به دلیل ارائه برخی گزارش‌ها از منابع غیر از منابع چهارگانه، قرار است درباره صلاحیت تعدادی ازا فراد که قبلا تایید صلاحیت شده بودند، تجدیدنظر شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج