۵۲۸۷۷۷
۸ نظر
۵۰۱۳
۸ نظر
۵۰۱۳
پ

هاشمی‌طبا: بانکداری ژاپن،به اسلام نزدیک تر است

باید در درجه اول قانون بانکداری تغییر کند. به عقیده من بانکداری ژاپن به روح اسلام نزدیک‌تر است تا بانکداری که ما امروز داریم.

خبرگزاری ایلنا: سیدمصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به این پرسش که علت حضورش در عرصه انتخابات چه بوده و چه تغییری در نظام اقتصادی کشور ایجاد خواهد کرد، گفت: با توجه به سوابق مختلفی که چه قبل از انقلاب به عنوان آنالیز برنامه داشتم و چه بعد از انقلاب که در جهاد سازندگی کار جهادی را شروع کرده بودم و به عنوان نماینده جهاد در سازمان بسیج اقتصادی زندگی مردم را جهت دادیم و سپس در وزارت صنایع مشغول شدم، فکر کردم که می‌توانم موثر عمل کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من همچنین بعد از وزارت صنایع به سازمان صادرات رفتم و سپس به عنوان رئیس سازمان تریبت به مدت هشت سال فعالیت کردم. همچنین مسئول طرح‌های اقتصادی در زمان جنگ بودم. با این تجارب احساس کردم توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارم. ۱۲ سال در هیات وزیران بودم و در سال‌های اخیر کارهای مطالعاتی بسیاری انجام دادم.

او افزود: با این تجارب و بستری که آقای روحانی با امضای برجام فراهم کردند، فکر کردم می‌توان ایده حفظ ایران را سامان بدهیم؛ چه توسط من و چه افرادی که انتخاب می‌شوند.

معاون رییس دولت اصلاحات درباره برنامه هایش برای حوزه اشتغال گفت: ایجاد شغل ارزان آسان است ولی پایدار نیست. تولید قالب خشت‌زنی ارزان است ولی کسی خشت را نمی‌خواهد. شغل باید پایدار و محصولش قابل فروش باشد. برآوردی که اصولا درخصوص ایجاد مشاغل می‌شود به خصوص آنکه بحث مدرنیزاسیون کشاورزی از یکطرف و مسئله تسهیل گردشگری و اتوماسیون صنایع هزینه‌بردار است. برآوردها نشان می‌دهد برای شغل به صورت میانگین سرمایه نیاز است. مجموعه سرمایه‌گذاری لازم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و بانک‌ها تامین شود.

او گفت: حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه داده شده است که می‌توانستیم با این پول ۲۵۰ کارخانه را ۱ هزار میلیارد تومانی که شغل ثابت ایجاد کند، تاسیس کنیم. خوشبختانه نیروی انسانی و صادرکننده خوشنام داریم. ما نیروهای تحصیل‌کرده و کم‌تجربه بسیاری داریم که می‌توانیم برایشان اشتغال ایجاد کنیم. پس مهمترین امر در کشور تجمع سرمایه‌ها و جهت‌دهی برای اشتغال است.

مسکن اولویت سرمایه‌گذاری نیست

هاشمی‌طبا درباره برنامه‌هایش برای حوزه مسکن و خروج از رکورد، اظهار کرد: بخش مسکن از نظر اقتصادی در درجه اول سرمایه‌گذاری نیست بلکه سرمایه‌گذاری اولیه باید بر روی تولید باشد. اولین سرمایه‌گذاری باید بر روی مسئله آب، خاک و دریاچه‌ها باشد. با این حال، در اقتصاد پویا صادرات مسئله مهمی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ در یک برهه زمانی مسکن ما رونق کاذبی پیدا کرد. مسکن باید از مسئله بیزنس خارج شود و به محدوده نیاز مردم برود. به نظر من مسکن از حالت تند خارج شده و کمی به رکورد رسیده است. ما باید برای افراد اجاره به شرط تملیک و وام ساخت بدهیم. ما الان وام خرید می‌دهیم ولی وام ساخت خیر.

او افزود: باید نوسازی و بهسازی مسکن در دستورکار قرار گیرد و مسکن‌های روستایی مقاومت‌سازی شود. بحث‌ تکمیل طرح‌های نیمه‌ساز نیز باید در دستورکار باشد. اگر این مسئله فعال شود، بخش ساختمان ما فعال شود. همچنین سرمایه‌گذاران ما از توانایی لازم برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارج را دارند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کشور در رکورد تورمی قرار دارد، اظهار کرد: بخش‌هایی از اقتصاد ما دچار این امر است ولی بخش‌هایی هم از اقتصاد ما فعال است. ما در صنایع غذایی مشکلی نداریم. در بخش حمل و نقل مشکلی نداریم. آنچه بر اقتصاد ما سایه انداخته رکوردی است که ناگریز است چون از نظر تکنولوژی عقب هستیم.

او تاکید کرد: دوستای که نامزد انتخابات شده‌اند تصویری از اقتصاد ایران می‌دهند که گویا همه مردم در فقر هستند و اقتصاد کشور ما متلاشی شده است. امروز در کشور ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار تلویزیون ال ای دی جایگزین تلویزیونی لامپی می‌شود. تلویزیون جزو سبد نخست اقتصادی مردم ما نیست. وقتی این مردم چنین قدرت خریدی دارند نباید در این کشور تصور شود که اقتصاد رو به اضمحلال است.

با سرمایه‌گذاری بیشتر حجم اقتصادی‌مان را افزایش دهیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نیازهای عمومی مانند آب برق تلفن شبکه گاز برای مردم فراهم شده است، اظهارکرد: باید به سمتی برویم که با سرمایه‌گذاری بیشتر حجم اقتصادی‌مان را افزایش دهیم و به سرعت بتوانیم قدرت ملی اقتصادی‌مان را دو برابر کنیم. اگر اقتصاد مقاومتی را فعال کنیم هم در ۱۰ سال آینده به شکوفایی اقتصادی می‌رسیم و هم درآمدهای مردم بیشتر می‌شود.

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مهمترین مشکل نظام بانکی چیست و اولین اقدام شما برای رفع آن چیست، گفت: آن چیزی که به نام قانون بانکداری اسلامی داریم، نه بانکداری است و نه اسلامی. در حقیقت عقودی است که در صدر اسلام برای معاملات بین اشخاص بوده و با یک پدیده مدرن اروپایی همراه کردیم و شده بانکداری اسلامی. یعنی بانک را از اروپا گرفته و به قول مرحوم عسکر اولادی اسلامیش کردیم و این منشا مشکلات بانکی ما است.

بانکداری ژاپن به روح اسلام نزدیک‌تر است تا بانکداری ایران

او ادامه داد: امروز دیگر پول مانند گذشته نیست بلکه امروز پول اعتباری شده و دست خوش بسیاری از موضوعات می‌شود. این پدیده جدید است و از نظر فقهی باید برای آن فتوای جدید داده شود. یعنی بانک، پول مردم را جمع کند و سود و قرض بدهد. این نیاز به فتوای جدید دارد. کارمندان هم درباره مقررات بانکی آشنایی ندارند چه برسد به مردم. یعنی اگر آدم نداند معامله‌ای که می کند چیست، باطل است. باید در درجه اول قانون بانکداری تغییر کند. به عقیده من بانکداری ژاپن به روح اسلام نزدیک‌تر است تا بانکداری که ما امروز داریم.

انقلاب بانکی باید رخ دهد

معاون رییس دولت اصلاحات افزود: معوقات بانکی به دلیل پرداخت‌های نادرست و فساد زیادی که از طریق واسطه‌ها اتفاق افتاده، بسیار زیاد شده است. امروز بانک‌ها به راحتی نمی‌توانند وام پرداخت کنند. باید انقلاب بانکی در کشور ما اتفاق بیافتد.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که حجم نقدینگی را در حال حاضر چقدر می‌دانید و به نظر شما چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد ، اظهار کرد: در حال حاضر حجم نقدینگی هزار میلیارد تومان طبق آمار است. هر سال آنچه که به عنوان ودیعه در بانک گذاشته شده سود ۱۵ درصدی به آن تعلق می‌گیرد که سال به سال به نقدینگی می‌افزاید. همچنین فروش ارز‌هایی که از قِبل نفت به دست می‌آید مالکیت آن برای دولت است. دولت آن را به بانک می‌فروشد و بانک ریال برای دولت چاپ می‌کند. هر سال نیز بخش بزرگی از درآمد دولت از قبل فروش به بانک مرکزی است و این باعث افزایش نقدینگی کشور می‌شود. این قدرت نقدینگی که دراختیار سپرده‌گذاران قرار بگیرد، مثل یک آوار بر سر اقتصاد ما وجود دارد که قابل کنترل نیست.

تولیدگران ما یا عاشقند یا دیوانه

هاشمی‌طبا تصریح کرد: یکی از منابع ایجاد ارزش افزوده در کشور طبیعتا سرمایه گذاری است و رقم سرمایه‌گذاری نیاز به این دارد که افرادی که دارای این پول هستند در سرمایه‌گذاری‌ها شرکت کنند و درآمدی بیشتر از بانک‌ها داشته باشند. بسیاری ملک‌شان را فروخته‌ و در بانک گذاشته‌اند و سود دریافت می‌کنند. امروز تولید در کشور ما دارای بحران است. تولیدگران ما یا عاشقند یا دیوانه‌اند.

او با بیان اینکه تولید‌گران سودی از کار خود نمی‌برند گفت: بسیاری از تولید‌گران از لحاظ نقدینگی در فشار هستند. از یک طرف ارزش افزوده از کارخانه‌ها گرفته می‌شود و از طرف دیگر مالیات و بیمه‌های اجتماعی به شدت به آنها فشار می آورد. همچنین ممیزین زورشان به کسانی که کارخانه‌دار تابلودارهستند می‌رسد و گرنه کسانی که تابلو ندارند راحت هستند و می‌توانند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: باید اقداماتی شود که مردم به سرمایه‌گذاری در تولید علاقه نشان دهند. اگرچه بعضی از آنها بگویند یقه سفید و زالو صف ، ۴ درصد اما اقتصاد مردمی مربوط به کارآفرینان و سرمایه‌گذران است. هر کسی نمی‌تواند کارآفرین باشد و انسان‌هایی باید باشند که شرایط آن را نیز داشته باشند بنابراین ما هم باید به آنها احترام بگذاریم. البته از نظر ظواهر زندگی تفاوت دارند با کارگر اما تمتع شان از زندگی بیشتر از یک چلوکباب و یک دست کت و شلوار نیست. باید به کارآفرینان و اصناف کمک شود تا بتوانند کار کنند و آنها را رشد دهیم تا در کشور ایجاد کار و شغل کنند.

از روح اقتصاد اسلامی دور شدیم/ نرخ سود بانکی دستوری است

او همچنین درباره گلایه فعالان اقتصادی از سود بالای بانکی خاطرنشان کرد: نرخ سود بانکی امروز کاملا دستوری است. این نرخی که در حال حاضر برای بانک‌ها قرار داده شده براساس واقعیت نیست و دستوری است. این‌ها حیله‌های شرعی است و متاسفانه ما از روح اقتصاد اسلامی دور شدیم. معتقدم می‌توان با یک دستور آن را کم کرد. اگر پول به مردم ندهیم پول‌شان را از بانک بیرون می‌آورند. به نظر من قانون بانکداری باید تغییر کند و نرخ‌ها پایین بیاید به طوری که سود تولید و کشاورزی نسبت به سود بانکی بیشتر باشد.

یارانه دستاویز برخی نامزدها شده است/ حرف‌های بی‌خود و یاوه‌گویی است

هاشمی‌طباء همچنین درباره پرداخت یارانه و تعلق آن به همه آحاد جامعه گفت: متاسفانه موضوع یارانه دستاویز بعضی از نامزدها ریاست جمهوری شده. آنها نمی‌گویند اگر مجلس تصویب کند یا منابع آن تامین شود بلکه می‌گویند ما می‌توانیم این دولت نمی‌تواند و عرضه ندارد. ما قانون برنامه ششم داریم که اگر رییس جمهوری یا نامزد ریاست جمهوری قانون را رعایت نکند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اولین حرفی که باید بگوییم این است که براساس قانون عمل می‌کنیم. قانون بودجه می‌گوید در آمد چقدر است و هزینه چقدر. کشور یک موسسه خصوصی نیست که هر طور بخواهیم رفتار کنیم .مقدار یارانه‌ای که مجلس تخصیص داده، مقدار مشخصی است. حرف‌های بی‌خود باد هوا و یاوه گویی است و فقط به عنوان کلام است که متکلمان معروف خراسانی مانند فردوسی استاد در تکلم بودند اما باید قانون حرف اول و آخر را بزند.

برخی رییس‌جمهور نشده می‌گویند ما یارانه را افزایش می‌دهیم

او با اشاره به دولت‌های نهم و دهم تاکید کرد: یک رییس جمهور گفت من برنامه چهارم را خمیر کردم الان برخی نامزدها رییس جمهور نشده می‌گویند ما یارانه را فزایش می‌دهیم. من با یارانه عمومی مخالفم چراکه این یارانه دردی از مستضعفین، معلولان و راه‌مانده‌ها درمان نمی‌کند و نمی‌تواند به آنها کمکی کند بلکه معتقدم این پول باید در اختیار سازمان‌های حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد و آنها برای مستحقان بنا به ضرورت استفاده کنند. بزرگان سیاسی ما بسیار گفتند که مساوات یک شعار مارکسیستی است. در حالیکه اسلام از عدالت می‌گوید. یعنی هر چیزی باید سرجای خودش باشد. به چه دلیل فردی که از درآمد خوبی برخوردار است باید یارانه دریافت کند این از نظر شرعی هم مشکل دارد.

او همچنین درپاسخ به این سوال که آیا یارانه می‌تواند به بخش تولید پرداخت شود گفت: طبق قانون می‌شود پرداخت کرد ما یک موسسه تولیدی کهنه داریم که باید بازسازی شود وبه نظر من نباید یارانه به آنها تعلق بگیرد. از طرف دیگر موسساتی هستند که تکنولوژی خوب دارند اما با مشکلی روبرو هستند یا موسساتی که بر اساس حوادث دچار مشکل شدند و معتقدم برای اینکه آنها بتوانند تولید خود را بچرخانند باید یارانه به آنها تعلق گیرد.

در زمان تحریم از تحریم‌کنندگان کالاهایشان را ۳۰ درصد گرانتر خریدیم

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از تحریم می‌دانید یا سومدیریت؟ گفت: تحریم بر ما اثر گذاشته است ولی تحریم هم نبودیم، مشکلات سومدیریت داشتیم. ما تصوری از اقتصاد نداریم. در زمان تحریم هم تلاشی برای حفظ ارزش پول ملی نداشتیم. وقتی تحریم شدیم باید پشت‌مان را محکم می‌کردیم مانند زمان جنگ که با تحریم و نفت پنج، شش دلاری زندگی و نیازهای مردم تامین شد. وقتی تحریم شدیم از کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند، کالاهایشان را با واسطه و ۳۰ درصد گرانتر می‌خریدیم.

سوءتدبیر ما را به تحریم رساند

او با بیان اینکه سوءتدبیر ما را به تحریم رساند، اظهار داشت: شاید می‌توانستیم تحریم نشده و مشمول فصل هفت منشور سازمان ملل نشویم ولی به دست خود، خودمان را تحریم کردیم و وقتی هم تحریم شدیم، برای تحریم‌کنندگان فرش قرمز پهن کردیم. همه جنس‌های وارداتی را خیابان جمهوری اسلامی ریختیم و خیابان جمهوری اسلامی به مرکز کالاهای وارداتی تبدیل شد.

برجام بستر فعالیت‌های اقتصادی را درست کرد

رییس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات افزود: الان به لطف خدا توافق برجام منعقد و بستر برای فعالیت‌های اقتصادی درست شده است و می‌توانیم اقتصاد ملی را احیا کنیم.

پیام امید، دادن پول نیست

هاشمی‌طبا با بیان اینکه پیام امید، دادن پول نیست، تصریح کرد: پیام امید این است که اگر تلاش کنید به فراخ‌ و گشایش می‌رسید. هیچ کشوری با توزیع پول به پیشرفت نمی‌رسد. ما باید روحیه رزمندگی را احیا کنیم. من تعجب می‌کنم از کسی که رزمنده بوده است ولی نئولیبرالیسم را رواج می‌دهد. ای کاش نوع خوب اروپایی لیبرالیسم داشتیم اما یک نوع لیبرالیسم افسارگسیخته را ترویج می‌کنیم.

اقتصاد مقاومتی هم درو‌ن‌زا باید باشد و هم برون‌نگر

او در پاسخ به این سوال که چگونه درون‌زا و برون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی را با یکدیگر جمع می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری ابلاغ شد، هم درو‌ن‌زا باید باشد و هم برون‌نگر. یعنی کالایی تولید کنیم که به بیرون هم صادر شود. اصلا تولید کالایی که امکان صادرات نداشته باشد، مفید نیست. یک مشکل را در صنعت اتومبیل می‌بینیم. من می‌خواستم تویوتا را به ایران آورم ولی با مخالفت روبه‌رو شدیم. حتما باید تجهیز شویم و از دانش فنی خارج استفاده کنیم. مهندسی معکوس کنیم و به محققان‌مان اجر ننهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر صادرات نکنیم محصول ما در داخل متوقف می‌شود؛ هم کیفیتش کاهش می‌یابد و هم میزان تولیدش کاهش می‌یابد.

نباید صنعت نانو و موشکی را با خودروسازی مقایسه کنیم

هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که ایران در صنایعی مانند موشکی، نانو و اتمی به پیشرفت‌های جهانی رسیدیم ولی چرا در برخی از صنایع از جمله خودروسازی با سلیقه مصرف‌کننده فاصله داریم؟ ابراز داشت: در عین حال که به پیشرفت اتمی، ناو و موشک احترام می‌گذارم ولی مقایسه آنها باهم مع‌الفارق است. ما نمی‌توانیم موشک خود را با نوع خارجی‌اش مقایسه کنیم و بگوییم که این موشک ما در سطح جهانی در چه سطح است در حالی که اگر ما اتومبیلی را تولید می‌کنیم با اتومبیل روز دنیا در سال ۲۰۱۷ مقایسه می‌کنیم.

آب و اصلاح کشاورزی اولین حرکت اقتصادی‌ام است

او درباره اولین بحث اقتصادی دولت آینده‌اش بیان کرد:‌ بحث آب و اصلاح کشاورزی اولین حرکت اقتصادی‌ام است.

در برابر عالمان اقتصاد سر فرو ببریم

معاون رییس دولت اصلاحات در جمع‌بندی سخنانش یادآور شد: خوشبختانه یا بدبختانه همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله بنده اقتصاددان نیستد. باید این تواضع را داشته باشیم که در برابر عالمان این علم سر فرو ببریم. الان حرف می‌زنیم ولی در عمل باید بر اساس اصول عمل کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محقق

      اقایه هاشمی طبا بانکداری ژاپن به عقل نزدیکتر است تا کی مغالطه.

    • یک ایرانی

      میخوای قوانین بانکداری رو عوض کنی؟؟! مراجع تقلید بارها اعلام کردن "سودهای بانکی مصداق عینی ربا و حرام میباشند" ولی بازم هیچ اتفاقی نیفتاد حالا تو میخوای عوضشون کنی...؟!

    • بدون نام

      ولله همه ی بانکهای استکبار و غرب و ژاپن اسلامیه فقط ایران بانکاش ضد اسلامه

    • اریوبرزن

      چی میگی اقا!!؟؟تلویزیون توی سبداقتصادی مردم هست به این علت که تنهاسرگرمی ومونس تنهاییهای مردمه!!شهرستانهاسینماندارن تئاتر ندارن کنسرت که خیلی جاهابرگزارنمیشه واگرهم جایی برگزاربشه هرکسی توان بلیط چندده هزارتومنی نداره!!نکنه تصورمیکنی شما فقیرهستیدومردم پولدار؟؟؟؟اصلا توی کشورایران زندگی میکنی؟؟؟؟

    • بدون نام

      خوبه حداقل خودشون میدونن فقط دارن اسم اسلام را به یدک میکشن

    • بدون نام

      بیش از۹۰درصدمردم ژاپن آتئیست هستندوبانکداری اسلامی دارنداین مساله جای تاسف دارد

    • بدون نام

      هاشمی طبا خیلی خوب حرف میزند اما در وضعیت فعلی که دولت های قبل جامعه را پوپولیست بار اورده اند این حرفها به او ضرر میزند و ان شا اله دوره های بعدی ریئس جمهور شود واجرایی کند .

    • 1400

      اتفاقا حرفهای آقای هاشمی طبا به واقعیت جامعه نزدیکتراست..واو میگوید ..تلوزیون صفحه تخت..عین حقیقت است مردم ایران فقیر نیستند..اغلبمان این صفحه تختها داریم باسینمای خانوادگی...این نشان از وضعیت اقتصادی خوب است..وهر خانواده بیکار هم دارد..چون جمعیت زیاد شده..وایجادکارخانه ...وتولیدات اساسی... از دولتهای قبل هم پایه ریزی نشده برای این برهه زمانی(تامشکلات ازدیاد جمعیت جوان کشور).در این زمان مشغول بکار شوند....تقصیر ریخت وپاش های دولت احمدی خان است که مارا تحریمی کرد..وازتکنولوژی مدرن عقب ماندیم..وهر چیزی را با سه یا چهار برابر وارد میکردیم..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج