جاباما
۵۳۰۸۸۵
۴۰ نظر
۵۰۰۴
۴۰ نظر
۵۰۰۴
پ

نقشه روحانی برای ریزش رای رئیسی

حسن روحانی برنده یک استراتژی چند سطحی در مواجهه با ابراهیم رییسی شده است . یک دو قطبی که اگر تا انتهای انتخابات باقی بماند شانس روحانی را برای جذب آرای بسیار بالا فراهم خواهد کرد.

نامه نیوز نوشت: حسن روحانی برنده یک استراتژی چند سطحی در مواجهه با ابراهیم رییسی شده است . یک دو قطبی که اگر تا انتهای انتخابات باقی بماند شانس روحانی را برای جذب آرای بسیار بالا فراهم خواهد کرد.

ابراهیم رییسی جمعه بدی را پشت سر گذاشت. حالا دقیقا معلوم شد که اعضای تیم انتخاباتی او چرا توصیه داشتند که رییسی در اولین مناظره چندان وارد جدال ها نشده و در سایه حرکت کند.

او اما دیروز چاره ای نداشت جز اینکه در یک به یک های مناظره حضور داشته باشد، چاره ای نداشت چون در تاکتیک مبارزاتی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری قرار گرفته بود.

آنالیز مناظرات دیروز چند نکته مهم را برای ما نمایان می کند؛

بر اساس تقسیم کار صورت گرفته حسن روحانی در بیشتر زمان برنامه دیروز از مواجهه با قالیباف خودداری و ازچالش های ایجاد شده توسط او عبور می کرد. او در این سطح خواسته بود که اسحاق جهانگیری به جدالی نفس گیر و تعیین کننده با او بپرازد.

روحانی تلاش می کرد تا خواسته و هدف قالیباف که ایجاد دو قطبی میان خودش و روحانی بود را به هم بزند . او بخش اعظمی از مناظره را به تصویرسازی برای مخاطب با این مختصات طی کرد:«رقابت اصلی میان من و ابراهیم رییسی است و اوست که می تواند نامزد نهایی اصولگرایان باشد»

روحانی در انتهای مناظره البته پاسخ هایی به محمد باقر قالیباف داد که در رسانه ها به «ضربه آخر» معروف شد. اما روحانی تا همان لحظه آخر روی ابراهیم رییسی عملیات انتخاباتی انجام داد. دیالوگ آخر او در چند سطح هدف گذاری شده بود :

«آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دستتان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید ، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید. امام رضا (ع)افتخار همه ما شیعیان و مردم است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟»

او در این چند جمله این اهداف را دنبال می کرد :

الف : متزلزل کردن بدنه رای ابراهیم رییسی در بخش روحانیت . این نکته قابل توجه است که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت در بیانیه هایی از ابراهیم رییسی حمایت کرده اند آن هم در شرایطی که اعضای مهمی از این دو تشکل مهم روحانی اعلام کرده‌اند که با این تصمیم موافق نیستند. روحانی می داند شکاف های مهمی در این سطح وجود دارد. او تلاش کرده تا این شکاف ها را تعمیق کرده و حتی به جذب رای در این زمینه بپردازد.

ب: او تلاش کرده تا بخشی از رای ابراهیم رییسی در میان طبقه ای که توسط گرایشات مذهبی جذب شده اند را بریزد. او معتقد است که ابراهیم با برخی تحرکات در چند ماه اخیر تلاش کرده به جذب رای با تکیه بر همین محور بپردازد . روحانی میداند که تکیه رای ابراهیم رییسی و نقطه کانونی بدنه اجتماعی رییسی در طبقه محروم است . بدنه ای که می توان آن را به دو بخش معیشتی و مذهبی تقسیم کرد . او در دو سطح هم بخش مذهبی را با ابهام مواجه کرد و هم در بخش معیشتی بارها تلاش کرد تا با ایجاد چالش در منابع ارائه یارانه سه برابری بخش معیشتی حامی او را جدا کند . او در بخش دیگری از مناظره هم خطاب به رییسی گفت :« بسیار مهم است که مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی که بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند.»

ج: در این چند هفته برخلاف محمدباقر قالیباف که نتوانسته برای خود کمپین مردمی همراه با جمعیت راه بیاندازد ابراهیم رییسی تصاویری از حضور جمعیت در زمان سخنرانی هایش منتشر می‌کند. حسن روحانی تلاش کرد تا در همین بخش از سخنرانی این مساله رازیر سوال ببرد . او وقتی تاکید:« اینهایی که با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟» مبنا و اساس جمعیت حامی او را از میان برداشت .

اما حسن روحانی فقط در همین بخش نهایی نبود که ابراهیم رییسی را مغلوب کرد . او در حوزه‌های دیگری هم برنامه ریزی داشت . رییسی وقتی در مورد برخی مسایل ادعایی در مورد حسن روحانی سخن گفت شاید انتظار نداشت که این سخنان را از روحانی بشنود :« شما هنوز یک قاضی محترم هستید. شما قاضی بودید و هنوز هم هستید آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود. آقای رئیسی می‌گویید با فساد مبارزه کنید در حالی که در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی یک طرف آن، آن قاضی عزل شده بود و یک طرف دیگر همکار شما بود، که فرار کرد. طرف دیگر نیز یک مقام دولتی بود که امروز در ستاد شما حضور دارد. چرا با فساد روشنی که پرونده‌اش روشن است برخورد نکردید؟»

او در بخش دیگری هم گفت :« شما مگر در قوه قضاییه نبوده‌اید پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که آمریکایی‌ها ۳/۸ میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ شما که در سازمان بازرسی کل کشور بودید چه کردید؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد،‌شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضاییه همراه بودند ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟‌ شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضاییه بودید،‌ چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟ مگر در دوران دولت قبلی قوه قضاییه نبوده است؟ چطور الان تا موضوعی پیش می‌آید سخنگوی قوه قضاییه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضاییه و سازمان بازری نبود؟ آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می بستند و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد شما چه کاری انجام دادید؟»

هر چه هست حالا می توان گفت که حسن روحانی برنده یک استراتژی چند سطحی در مواجهه با ابراهیم رییسی شده است . یک دو قطبی که اگر تا انتهای انتخابات باقی بماند شانس روحانی را برای جذب آرای بسیار بالا فراهم خواهد کرد .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ملتو به بدبختی کشونده دولت روحانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ابله. نمیبینی که احمدی نژادی ها چطور خوردند یا اینکه تو هم جزو باند بخور بخورش بودین که به نفعتان نیست

    • بدون نام

      دنبال یه زمین متری سه تومنم هرکی داره ندا بده
      رفتن تو یه بیابون زمین سه تومنی گرفتن الان ارزشش 50 میلیارده اصن معلوم نیس ک کاری نکردن بیوفته تو طرح

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما هم میرفتی میخریدی....این همه آدم اون موقع اونجا زمین خریدن اینا هم یکی از اونا...عقل داشتن

    • بدون نام

      اگر این دوتا حزب تو مملکت نبود همه چیز درست می شد.
      فعلا رای دادن تو ایران حزبیه ، نه بر اساس شایستگی.
      هر حزبی می خواد خودش پیروز بشه و بعد انتخابات هم مجلس و کل دستگاه های اجرایی و فرمانداری ها و ... را عوض می کنه.
      اگر حزبی نبود همه فقط روی برنامه کاندیداها تمرکز می کردن.
      با این اوصاف تحلیل شما درست نیست ، چون هرکه به هرکی میخواد رای بده از یک ماه پیش معلومه. آرای خاکستری همه طایفه ای واریز میشه چون همه به حرف هم تو فامیل گوش می کنن. در کل اینقدرا هم کلمه کلمه سخنان روحانی برا مردم مهم نبوده که نظرشون را عوض کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا موافقم باهاتون

    • بدون نام

      رو حانی هرچه تلاش کند وبدود به جایی نمی رسد

    • بدون نام

      طرفداران روحانی سرمایه داران عزیز بانکدارها ی محتترم پزشکان محترم و نجومی بگیرها ی محترم و اختلاس گران محترم کلان هستن،طرفداران رییسی و قالیباف از مردم عامه جامعه و مستضعفان و مردم عادی جامعه هستند که به چهار درصد چوپان و ثروتمند اعتراض دارند

    • آرش

      درود بر روحانی .انصافا توی شش نفر فقط خودش ژست رئیس جمهور رادارد.بقیه تعطیللللللند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببین باکیا شدیم80میلیون معیار واسه انتخاب رییس جمهور "ژست" او میباشد.هه

    • الویری الف

      وای به حال ملت اگر تحت تاثیر ای روحانی قرار بگیرند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس بیان تحت تاثیر شما دزد ها و دروغگوها قرار بگیرن؟؟؟

      • بدون نام

        کلا ادبیات دولت و طرفدارای دولت از 100 کیلومتری مشخصه!

    • بدون نام

      روحانی. جمعه به اندازه مالديو. به قالیباف و رییسی گل زد. سلام آقای گل

    • بدون نام

      خوشحالم که روحانی دیروز به شوه خودشون مناظره رو پیش برد. رییسی کاملا مشخص بود کم آورده
      روز جمعه نشون میدیم که ما به تندروها ا هیچ احتیاجی نداریم

    • بدون نام

      شعار هر ایرانی خداحافط روحانی

    • بدون نام

      بخدا نمیدونم دلتون به‌ چی این دولت خوشه؟!! ازموده رو ازمودن خطاستتتتتت

    • بدون نام

      روحاني و وزير توانمندش ،نشون دادن رييسي در حد و حدود رياست جمهوري ايران كه هيچ حتي ونزوئلا هم نيستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام به دولت جوانها

    • بدون نام

      حداقل کاری که روحانی کرد دلار و درهم رو تثبیت کرد،مچکریم روحانی،جمعه انشالا تو دهنی می‌زنیم به تندروها....

    • بدون نام

      نه قاضی نه سردار دولت قانون مدار(روحانی )

    • بدون نام

      نباید اسیر حرافی و خطابه گویی نطق افراد شد بلکه باید در آشفته بازار ، انسان خوب رو پیدا کرد تهمت زدن و تخریب و دروغ گویی که کاری نداره هیچ کس هم دنبال مدرکش نیست باید دید کی اخلاق و ادب رو بیشتر رعایت میکنه و به خاطر آراء بیشتر به هر گناهی آلوده نمیشه.

    • بدون نام

      اگر خودسرها بگذارند انتخابات به کار مردم شیرین شود اقلیتی که بابودجه بیت المال درتخریب همه جانبه ماهر هستند وخواسته خود را در ایجاددرگیریهای اجتماعی وپس زمینه سیاه میجویند حرف حسابی هیچوقته نداشته اند خود را از هرگونه جواب گویی ومحاکمه ودستگاه عریض وطویل قضایی استثتا وحاشیه امنیتی دارند وبرنامه هایی در48ساعت مانده به انتخابات وزمان اعلان نتایج دارند..وخودرا سیلی ملت جا زده اند!

    • بدون نام

      در جواب 15:57
      اگر افتضاحات ا ن هشت سال سیاه نبود الان وضعیت خیلی بهتری داشتیم
      این دولت هر کاری نکرده باشه تورم 48 درصدی رو مهار کرد
      شما از قول خودت حرف بزن نه از قول ملت

    • بدون نام

      روحانی جواب قالیباف و رئیسی رو در 5 دقیقه داد و اونها رو سرجاشون نشوند
      فقط با روحانی تا 1400 علی برکت الله

    • بدون نام

      نظر مردم بیشتر حمایت از اقای ریسی و قالیباف است این مطمئن باشید فقط بروید بین مردم ببینید مردم چه می گویند

    • بدون نام

      مردم ساده لوح اخه یارانه ۲۵۰ هزار تومان را از کجا میخواد بیاره این رییسی، خدا نکنه که انتخاب بشه .........

      پاسخ ها

      • محسن

        از حذف کردن مخارج بی رویه دولت.اینکه پول ریخت وپاش ها جمع بشه وبین مردم تقسیم بشه اما شما انگار برنامه های انتخاباتی رو نگاه نمیکنی.یرییسی تو برنامه های تلویزیونی چند بار جواب تامین منابع یارانه ها رو داده

    • بدون نام

      فقط روحانی

    • بدون نام

      روحانی گلهاشو گذاشته بود مناظره آخر بزنه...قالبباف و رئیسی رو لوله کرد

    • بدون نام

      دولت غرب گرا نمیخایم زنده باد رئیسی نه سبز نه بنفش فقط خط سرخ حسینی علی برکت الله

    • بدون نام

      وااااقعا روحانی فکر میکنه این دفعه هم مردم گول لفاظی هاش رو میخورن؟؟؟؟این آقا اگه کارنامه قابل دفاعی داشت تو این چهارسال که از حربه ی فحاشی استفاده نمیکرد.رئیسی چه ناسزایی به روحانی گفته بود که روحانی اونطور بارش کرد؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      روحانی از رئیسی میترسه
      حرفی برا گفتن نداشت فقط حمله کرد
      فقط ۲۰:۳۰ رو نگاه کنه حساب کار میاد دستش که چه خبره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همین طوره، آقای روحانی از جانب رییسی احساس خطر کرد که تافرصت حرف زدن پیدا کردن آماج حملات به سمت رییسی بود

    • بدون نام

      هر کسی که به روحانی رأی بده
      یعنی چهار سال دیگر بیت المال را سپرده دست گرگ.

    • مهدی

      به نظرم بهترین نامزد جناب آقای آقامیرسلیم هستن
      باادب با اخلاق فهیم متین و در عین حال با جرأت
      رأی من آقامیرسلیم

      پاسخ ها

      • الهام

        میرسلیم عالیه
        ولی صد حیف که رای نمیاره .
        و هزاران حیف بخاطر طرح ها و اختراعات دانشجویانی که با بالاآمدن ایشان میشد ازشون استفاده کرد

        متاسفم که پایان نامه رییس جمهور امروز مضحکه روزنامه های غربی شده .
        کاندید اصلح = میرسلیم

    • بدون نام

      رای به این دولت یعنی خیانت به مردم و کشور بصیرت به خرج دهید.از سند ننگین 2030 خبر دارید،همین کافیه برای این دولت.جاهلانه بر خورد نکنیم هموطنان عزیز. ثبت بفرمائید ملت بدانند

    • لیلااا

      اقای روحانی ازت متنفرم

    • میترا

      اونم از تو متنفره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج