جاباما
۵۳۱۱۸۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اقدامات نمایشی جای ایمن‌ سازی شهر

توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران با جمعیتی نزدیک به ۱۲‌میلیون نفر یکی از اولویت‌های شهرداری تهران بوده است. به گفته شهردار تهران «امکانات آتش‌نشانی پیشرفته شده است، اما در حوزه خودروهای آتش‌نشانی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.»

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی:‌ توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در تهران به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران با جمعیتی نزدیک به ۱۲‌میلیون نفر یکی از اولویت‌های شهرداری تهران بوده است. به گفته شهردار تهران «امکانات آتش‌نشانی پیشرفته شده است، اما در حوزه خودروهای آتش‌نشانی نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.»
هرچند با بررسی فاجعه ساختمان پلاسکو باید به این امر اذعان کرد که فقط با گسترش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی نمی‌توان در ارتقای ایمنی کلانشهر تهران تاثیر گذار بود، بلکه آتش‌نشانی تهران از لحاظ در اختیار داشتن تجهیزات استاندارد با نارسایی‌های متعددی روبه‌روست. بهبود شرایط نابهنجار کنونی و ارتقای ایمنی، نیازمند خرید تجهیزات پیشرفته و سرمایه‌گذاری‌ است. همچنین در بخش قوانین نیز باید چاره اندیشی برای ارتقای ایمنی در شهر تهران انجام شود. شهر تهران بافت قدیمی و فرسوده فراوان دارد که هر لحظه باید در گوشه و کنار آن منتظر حادثه‌ای بود. برای مثال بازار بزرگ تهران یکی از آن دسته محله‌ها با بافتی قدیمی و فشرده از نظر سازه بوده و دارای تراکم جمعیتی فراوان است و هر از گاهی نیز آتش سوزی و حادثه‌ای در آن مشاهده می‌شود.
به نظر می‌رسد درباره میزان آمادگی ماشین‌های آتش‌نشانی و عملکرد قبلی سازمان آتش‌نشانی و مجموعه ارشد حاکم بر آن، یعنی شهرداری تهران، برای کسب این آمادگی نظرات یکسانی به ‌ویژه در میان اعضای شورای شهر تهران وجود ندارد. شورا به ‌واسطه نقش نظارت بر شهرداری می‌تواند به تایید یا رد عملکرد شهرداری و آتش‌نشانی رأی دهد. این در حالی است که اعضای شورای شهر بر این ادعا هستند که آنچه توسط شورای شهر برای تجهیز ماشین‌های آتش‌نشانی مصوب شده است، باید خریداری می‌شد و اگر این کار انجام نشده، کوتاهی صورت گرفته است. ضمن اینکه اعضای شورای شهر تهران تاکنون با هرگونه برنامه‌ای مبنی بر مجهز کردن بیشتر تجهیزات آتش‌نشانی مخالفتی نکرده‌اند.
چه کسی پاسخگوی تجهیزات نامناسب آتش‌نشانی است ؟
پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان‌جمهوری در دی سال ۹۲ که طی آن دو کارگر زن در نتیجه نبود تجهیزات آتش‌نشانی و امدادی همچون نردبان‌های هیدرولیکی و بالابر، جان باختند، بحث تامین اعتبار برای تجهیز خدمات آتش‌نشانی در محافل رسانه‌ای و همچنین در جلسات شورای شهر مطرح شد. در همان مقطع زمانی اعلام شد که از ۱۴۱ دستگاه خودرو آتش‌نشانی تهران، ۵۶ دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند. در سال ۹۴ مقرر شد که از محل دو‌درصد عوارض شهرداری، ۱۴۰‌میلیارد تومان برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی تخصیص یابد. در تیر سال گذشته رحمت‌ا... حافظی یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارشات تنها ۲۵‌میلیارد تومان از این منابع به آتش‌نشانی پرداخت شده است! لایحه به‌روزرسانی تجهیزات آتش‌نشانی ابتدا دارای بودجه‌هزار میلیاردی بود، اما این مقدار طی برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران به ۶۰۰‌میلیارد تومان تقلیل یافت.
ایمنی ساختمان‌های بلند چگونه تامین می‌شود؟
با توجه به اینکه ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر تهران فراوان است، یکی از موارد ضروری برای حوادث حریق وجود هلی‌کوپترها در مراکز سازمان آتش‌نشانی است. همچنین برای ساختمان‌هایی که به دلیل تنگ یا شلوغ بودن معابر و خیابان‌ها امکان رسیدن سریع ماشین‌های آتش‌نشانی وجود ندارد، باید از این هلی‌کوپترها استفاده شود. همچنین سازمان آتش‌نشانی علاوه ‌بر اینکه ماشین‌های آواربرداری ندارد، باید جرثقیل‌های خود را هم تکمیل کند.
آتش‌نشانی از چه ماشین‌هایی استفاده می‌کند؟
درباره اینکه سازمان آتش‌نشانی تهران از چه نوع ماشین‌هایی استفاده می‌کند، اطلاع دقیقی وجود ندارد، اما برحسب اتفاقات گذشته و اخبار منتشرشده می‌توان گفت که این سازمان ترکیبی از ماشین‌های داخلی و خارجی را به‌کار می‌گیرد. در ماجرای مربوط به حادثه خیابان‌جمهوری در سال ۹۲ مشخص شد این سازمان از شرکت ایویکو ماگیروس آلمان که یک شرکت تامین‌کننده تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی است، ماشین‌هایی را خریده که در آن حادثه تلخ نردبان یکی از همین ماشین‌ها دچار نقص شد. ماگیروس در آن ماجرا مدعی شده بود شهرداری تهران بیش از یک‌ سال از انجام خدمات تعمیرات و نگهداری تجهیزات آتش‌نشانی تهران سر باز زده بود و شهرداری هم این ادعا را زیر سوال برد.
البته در آن ماجرا محمود قدیری، معاون وقت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که خودش دوره استفاده از این ماشین‌های ماگیروس را در آلمان پشت سر گذاشته بود، این ماشین‌ها را از بهترین‌های جهان دانست که از میان حدود هر‌ هزار تا سه‌هزار ماموریت آن تنها ممکن است در یک مورد نقصی شبیه حریق خیابان‌جمهوری اتفاق بیفتد. از طرف دیگر این را هم می‌دانیم که برخی سازندگان داخلی بنابر سفارش سازمان آتش‌نشانی، شهرداری‌ها و سازمان‌های نظامی، خودروهای آتش‌نشانی تولید می‌کنند. در سال ۱۳۹۱ قیمت خودروی آتش‌نشانی در داخل حدود ۳۰۰‌میلیون تومان تمام می‌شد و رقیب خارجی هم قیمتی معادل یک‌‌میلیارد تومان داشت، اما در مجموع به نظر می‌رسید در شرایط غیر تحریم به استفاده از ماشین خارجی تمایل بیشتری وجود دارد.
شهرداری تهران به دنبال اقدامات نمایشی
یک عضو شورای شهر تهران درباره کم و کیف تجهیزات در آتش‌نشانی تهران به «آرمان» می‌گوید: در سال‌های اخیر حوزه ایمنی کمتر مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است. این در حالی است که توجه به دیگر حوزه‌ها همچون ارتقای ایمنی شهر، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در ارتقای کیفیت زندگی در حوزه‌های سخت افزاری همچون ساختن اتوبان‌های درون‌شهری تاثیرگذار است. در سال‌های گذشته کارگزاران شهر تهران در ساخت‌و‌ساز این شهر با بی‌توجهی نسبت به رعایت استانداردها وارد عمل شده و هیچ‌اهمیتی برای حوزه ایمنی قائل نبودند. محمد سالاری می‌افزاید: ‌در سال‌های گذشته شهرداری تهران سرمایه‌گذاری‌ها در این شهر را بر اساس اقدامات سخت‌افزاری و عمرانی همچون ساخت‌و‌ساز پل و اتوبان هزینه کرده تا به این ترتیب در شهر توانایی نمایش داشته باشد.
شهردار تهران با این گونه اقدامات نمایشی در پی ارتقای جایگاه خود و کسب سمت ریاست‌جمهوری است. در واقع این امر یکی از انحراف‌های مدیریت شهری در سال‌های گذشته است. به گفته او تاکنون در حوزه احیای بافت‌های ایمن، بافت فرسوده و ایجاد کانال‌های تاسیسات شهری و چالش‌های ریز محلات هیچ‌اقدامی انجام نشده است. در واقع فاجعه پلاسکو نمونه‌ای از تجهیزات و توان مقابله با بحران در شهر تهران است. با اینکه در مواجهه با حادثه پلاسکو اغلب نیروها و امکانات برای مقابله با آن بحران وارد عمل شدند، اما در عمل هیچ ‌اقدام مناسبی از آن حاصل نشد. در واقع به دلیل نبود امکانات مناسب و ضعف در مدیریت بحران آتش‌نشان‌های این کشور شهید و ساختمان نیز ویران شد. این عضو شورای شهر تهران می‌افزاید:‌ فاجعه پلاسکو تنها نمونه‌ای از هزاران ساختمان و منطقه غیر ایمن در این شهر است.
او با بیان اینکه در سال‌های اخیر بر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهر تهران افزوده شده است، اما از بعد کیفی و تجهیزات این سازمان چندان مجهز نیست، تاکید می‌کند: در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا در اماکن عمومی همچون پاساژها، فضاهای آموزشی، بیمارستان‌‌ها و مجتمع‌های مسکونی در روند ساخت‌و‌ساز استانداردهای ایمنی رعایت می‌شود و در صورت بی‌توجهی به این امر شهرداری نسبت به رعایت استانداردها وارد عمل می‌شود. در شهر تهران هم در صورت بروز تخلف شهرداری به دلیل کسب درآمد به هر شکل ممکن اقدام به پلمب مکان متخلف می‌کند. شهرداری‌ها بر اساس بند ۵۵ قانون مکلفند که در صورت بی‌توجهی مالک نسبت به رعایت استانداردها به شکل فعال برای اجرای قوانین وارد عمل شوند. این در حالی است که در سال‌های اخیر اجرای قانون به هیچ‌عنوان جزو دغدغه‌های شهرداری تهران نبوده است.
به گفته این عضو شورای شهر در واقع برای شهرداری تهران انجام پروژه‌هایی با قابلیت دیده شدن توسط مردم اولویت داشته است. در سال‌های اخیر نهاد مدیریت شهری فقط با رویکرد سیاسی و جناحی عمل کرده است. برای مثال سالانه برگزاری همایش‌ها، نمایش‌ها و جشنواره‌ها از سوی شهرداری یک‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان هزینه دارد که این مبلغ معادل بودجه سالانه برخی کلانشهرهای کشور است. تاکنون این همایش‌ها و اقدامات نمایشی هیچ‌گونه بازخورد مناسبی به همراه نداشته است. این در حالی است که به موجب ماده ۳ اساسنامه وظیفه نجات جان انسان‌ها و اطفای حریق و تحقق شرایط ایمنی سازمان‌ها و تجهیزات آنها بر عهده سازمان آتش‌نشانی است.
تجهيزات مهم آتش‌نشان‌ها

لباس‌ها و وسايل يك آتش‌نشان جان و امنيت او را تامين مي‌كند و به همين دلیل بايد بهترين جنس و كيفيت را داشته باشند. در صورتي كه تجهيزات مدرن و استاندارد براي يك آتش‌نشان خريداري شود ايمني او در عمليات بيشتر مي‌شود. علاوه بر اين سبك بودن تجهيزات مدرن باعث مي‌شود تا آتش‌نشان‌ها در فعاليت‌هاي سنگين خود دچار خستگي كمتري شده و با تنفس بهتر و امكان حركت سريع‌تر بتوانند بيشتر از جان خود حفاظت كنند. ارائه این گونه خدمات می‌تواند در ارتقای ایمنی آتش‌نشانان و انجام ماموریت‌های پر تنش آنها موثر باشد. آن هم به این دلیل که سالانه افراد متعددی بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند. در این میان آتش‌نشانان همچون ققنوس در نبرد با آتش به دلیل نبود تجهیزات مناسب جان خود را از دست می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج